Astronomi otkrili mrtvu džinovsku galaksiju

Ultramasivna galaksija koja potiče iz ranih dana svemira živela je brzo i umrla mlada, kažu astronomi u novoj studiji.
Astronomi otkrili mrtvu džinovsku galaksiju
Galaksija XMM-2599 postojala je pre 12 milijardi godina, piše CNN. Vrlo brzo je formirala mnoštvo zvezda, a zatim i umrla, sudeći prema merenjima spektrografom opservatorije W. M. Keck, koji se nalazi u blizini vrha uspavanog vulkana Mauna Kea na Havajima.

"Pre nego što je svemir napunio dve milijarde godina, u XMM-2599 je nastalo više od 300 milijardi sunaca, što ga je činilo ultramasivnom galaksijom", kaže Bendžamin Forest, glavni autor studije. "Izvanredno je to da je većina zvezda formirana u velikom naletu, kada je svemir bio star manje od milijardu godina, a zatim je galaksija postala neaktivna u trenutku kada je svemir bio star svega 1,8 milijardi godina."

Tokom svog vrhunca galaksija je uspevala da stvori više od 1.000 zvezda godišnje, što je neverovatno visok broj u poređenju sa, recimo, našom galaksijom, u kojoj se stvori jedna zvezda godišnje.

"XMM-2599 je možda potomak ranih galaksija koje su formirale velik broj zvezda, a koje su nedavno otkrili novi infracrveni teleskopi", rekao je Danilo Marčezini, koautor studije.

Međutim, astronomi nisu sigurni kako se razvijala ova džinovska galaksija. Kada bi se uporedila s drugim galaksijama te vrste, sve je vrlo neobično, jer bi XMM-2599 i dalje trebalo da formira nove zvezde.

"Međutim, galaksija više ne formira zvezde, možda zato što je prestala da dobija gorivo ili je njena crna rupa postala aktivna. Naši rezultati zahtevaju promene u načinu na koji modeli isključuju stvaranje zvezda u ranim galaksijama. Uhvatili smo XMM-2599 u neaktivnoj fazi", kaže Džilijan Vilson, profesorka fizike i astronomije na Univerzitetu u Kaliforniji.

Galaksija ne može da izgubi masu, ali može jednostavno da prestane da formira nove zvezde i astronomi se pitaju šta će se dalje događati.

"Kako vreme prolazi, možda će gravitacijski privući obližnje galaksije koje formiraju zvezde i tako stvoriti svetleći grad galaksija", pita se Vilson.

Astronomima je omogućeno dodatno vreme u opservatorijima kako bi nastavili s proučavanjem čudne galaksije i otkrili odgovore na svoja pitanja.

"Možda će tokom narednih 11,7 milijardi godina kosmičke istorije galaksija XMM-2599 postati središnji član jedne od najsjajnijih i najmasovnijih grupa galaksija u lokalnom svemiru", rekao je Majkl Kuper, koautor studije. "S druge strane, mogla bi nastaviti da postoji u izolaciji ili bismo mogli dobiti scenario koji se nalazi između ove dve mogućnosti."