Štrajk širom Nemačke: Poljoprivrednici danima blokiraju saobraćaj, mašinovođe možda od srede

Nedelja protesta nemačkih poljoprivrednika počela je 8. januara i izazvala veliki haos u saobraćaju, a može se očekivati da mašinovođe kreću u štrajk od 10. januara.
Štrajk širom Nemačke: Poljoprivrednici danima blokiraju saobraćaj, mašinovođe možda od srede
Foto: Beta/AP
Kako piše Dojče vele, u narednim danima, poljoprivrednici širom zemlje žele da blokiraju pristupne puteve auto-putevima i da parališu gradska jezgra sporim konvojima traktora.
 
Na mnogim mestima blokada počinje rano ujutru. U glavnom gradu Berlinu, stotine farmera okupilo se sa svojim traktorima na centralnom skupu kod Brandenburške kapije. 
Prema navodima policije, i u drugim saveznim pokrajinama, kao što su Bavarska, Brandenburg i Severna Rajna-Vestfalija, došlo je do "masovnih ometanja saobraćaja". Prilazi su bili blokirani i putevi su se mogli koristiti samo jednom trakom.
 
Očekuje se da će protesti kulminirati velikim mitingom u Berlinu 15. januara.
Sa druge strane, kako piše Dojče vele, Sud za radne sporove u Frankfurtu na Majni odbacio je pokušaj Nemačke železnice i privatnog železničkog preduzeća Transdev da sudski zabrane štrajk. Sud je odlučio da Sindikat nemačkih mašinovođa GDL sme da štrajkuje i tako da zaustavi železnički saobraćaj. 
 
Nemačka železnica podnela je žalbu i nada se da bi Pokrajinski sud za radne sporove u Hesenu ipak mogao da zabrani štrajk, o čemu je diskusija počela. Bez obzira na pravni spor, firma se priprema za štrajk.
 
Štrajk bi već od danas, 9. januara od 18 časova trebalo da pogodi teretni saobraćaj, a u noći s utorka na sredu od dva sata, štrajk bi trebalo da zaustavi i putnički saobraćaj vozovima Nemačke železnice i drugih železničkih preduzeća koja voze u Nemačkoj.
 
Prema navodima sindikata mašinovođa GDL, štrajk bi trebalo da traje sve do petka u 18 časova. U tom periodu trebalo bi računati s velikim problemima u železničkom saobraćaju.
 
Zbog čega protestuju poljoprivrednici?
 
Poljoprivrednici protestuju protiv politike štednje savezne nemačke vlade. Mere štednje su, međutim, morale da se donesu nakon što je Savezni ustavni sud doneo presudu o budžetu, piše Dojče vele.
 
Prvobitno je bilo predviđeno da se postojeće poreske olakšice za dizel i oslobađanje od poreza na poljoprivredna vozila eliminišu odmah i odjednom, što bi omogućilo saveznoj vladi da dođe do skoro milijardu evra dodatnih prihoda. Poljoprivrednici su, međutim, protiv toga protestovali još u decembru, tako da je savezna vlada delimično povukla svoje odluke.
 
Sadašnji planovi predviđaju da se popust na dizel postepeno ukida u naredne tri godine, tako da od 2027. više ne bi trebalo da bude subvencija za dizel. 
 
Prema Saveznom ministarstvu poljoprivrede, gazdinstva prosečne veličine tada bi morala da očekuju dodatne izdatke od oko 1.000 evra za dizel. Oslobađanje od poreza na motorna vozila trebalo bi da nastavi da se primenjuje trajno.
 
Predsednik Saveza poljoprivrednika Joahim Rukvid kaže da ti ustupci vlade još uvek nisu dovoljni.
 
"To na kraju znači – umiranje na rate. To je neprihvatljivo. To mora da se povuče", rekao je on. 
 
Kako poljoprivrednici zaista stoje?
 
Kratak odgovor bi bio: trenutno zapravo dobro. Specijalizovani list „Poljoprivreda danas" čak navodi da je u finansijskoj 2022/23. godini ostvarena "rekordna dobit". 
 
Nemačko udruženje poljoprivrednika takođe prenosi da su rezultati poslovanja na vrhuncu svih vremena.
 
"Posle mnogo slabih godina, ekonomska situacija kompanija značajno se poboljšala u poslednje dve godine", piše u godišnjem izveštaju tog udruženja.
 
Porodična gazdinstva, koja su vlasnicima najvažniji izvor prihoda, dakle više od 50 odsto, ostvarila su promet od 115.400 evra po gazdinstvu. To je povećanje od 45 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Poljoprivrednici su prvenstveno imali koristi od povećanja cena hrane.
 
Ali, predsednik Udruženja poljoprivrednika Rukvid ipak je skeptičan. Kako prenosi javni servis ARD, on očekuje da će prihodi u budućnosti pasti. Na primer, cena mleka po litru pala je sa 60 na 40 centi. S druge strane, klako dodaje, troškovi plata i dalje će da rastu.
 
I još jedno njegovo zapažanje takođe ne sugeriše da je poljoprivreda u Nemačkoj nešto posebno atraktivan posao: broj poljoprivrednih preduzeća u Nemačkoj već decenijama se smanjuje.
Železnica najavila alternativni vozni red zbog štrajka
 
Nemačka železnica najavila je da će od srede do petka na snazi biti alternativni red vožnje s veoma smanjenom ponudom. 
 
"Za te vožnje DB će na pruge postaviti duže vozove s više sedišta kako bi što više ljudi prevezao do njihovog cilja. Ipak, nije moguće svakom putniku garantovati da će moći da se preveze", saopštila je Nemačka železnica koja procenjuje da će štrajkom mašinovođa biti pogođeni milioni putnika.
 
Prilikom štrajkova upozorenja GDL-a, Nemačka železnica morala je da obustavi do 80 odsto vozova na dužim relacijama. U nekim nemačkim pokrajinama nije vozio gotovo nijedan voz. S obzirom na to da se i sada očekuje sličan broj štrajkača, očekuju se i slične posledice štrajka.
 
Železnica moli putnike da za vreme štrajka odustanu od putovanja vozom, ako ona nisu neophodna, ili da putovanja odlože ako je to moguće. 
 
U pojedinim delovima Nemačke biće uočljive postojati velike razlike s obzirom na to koliko će vozova da bude u regionalnom saobraćaju. 
 
Ako Pokrajinski sud za radne sporove ne zabrani štrajk, biće ovo treći i do sada najduži štrajk u sporu oko povećanja plata koji se od početka novembra vodi između železničkih preduzeća i sindikata mašinovođa. 
 
Sindikat GDL već je objavio da su pregovori s Nemačkom železnicom propali. Dva puta su održani štrajkovi upozorenja koji su trajali po 24 časa. U decembru su se članovi sindikata glasanjem izjasnili za neograničeni štrajk.
 
Železnica je 5. januara iznela novu ponudu i saopštila da time želi da spreči štrajk. Sindikat GDL je, međutim, ponudu odbacio, ocenivši je kao "besadržajnu". 
 
S druge strane, član uprave DB odgovoran za osoblje, Martin Zajler, kaže: "Ovaj štrajk ne samo da je potpuno suvišan, već ga mi smatramo i pravno nedopustivim".
 
Glavna tačka spora: smanjenje radnog vremena
 
Najveći spor vodi se oko smanjenja radnog vremena. Sindikat zahteva da se ljudima koji rade u smenama nedeljno radno vreme smanji sa 38 na 35 sati, uz zadržavanje iste plate. 
 
Železnica odgovara da taj zahtev nije moguće ispuniti. Ona je spremna da sa sindikatom razgovara samo o proširenju već postojećih modela izbora radnog vremena. 
 
Osim toga, sindikat GDL zahteva i povećanje plate za 555 evra mesečno i jednokratni dodatak zbog inflacije u visini od 3.000 evra.
 
Nemačka železnica je u saopštenju za medije pozvala sindikat GDL da otkaže štrajk i prihvati predloženi termin za nastavak pregovora 10. januara.
 
"Do rešenja se može doći samo za pregovaračkim stolom", izjavio je član uprave DB Zajler.
  • Marta

    10.01.2024 07:49
    Zato mi!
    Zato smo mi na zimovanju.
  • Milica

    09.01.2024 23:36
    U Nemackoj kad se voz ne pojavi stizu busevi koji razvoze duz zeleznice, tako da narod ne ispasta. Sve jedno je da li ces stici od tacke a do tacke b busom ili vozom jer ti vazi DB karta. Organizacija perfektna. Samo kad Lufthanza strajkuje to ih pogadja jer je ipak prvi slucaj unutrasnji saobracaj.
  • dz0

    09.01.2024 21:01
    Ma kakav Dojce vele upakovano... svi su na ulicama i autoputevima, kamiondzije, obican narod, svi kojima je prekipelo beskrajno povecanje nameta i poreza a budzet se trosi na Ukrajinu.. I nece stati na ovome, to su gomile poreza na zemljiste, plin, vrtice, domove penzionera sa 7% u koroni spustenih na ponovo 19& ali uz inflaciju medjuvremenu, sva osiguranja su procentualno poskupela ne fiksno. Letece ovde perije i zeleni i Solc sasvim izvesno.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet