NOPS: Računi za struju treba da budu niži za 125 dinara

Samo na ime "troškova javnog snabdevača", što je jedna od stavki na računima za električnu energiju, EPS mesečno inkasira 437,5 miliona dinara (oko tri i po miliona evra).
Ovaj trošak građane mesečno košta 125 dinara i plaćaju ga svi vlasnici tri i po miliona brojila koliko ih ima u Srbiji. On mora da se plati bez obzira na to da li je ostvarena potrošnja električne energije ili ne, a na taj iznos se obračunava i PDV i zatezna kamata, u slučaju kada obaveze nisu izmirene. Šta je trošak javnog snabdevača i da li je naplata ove stavke zakonita, pitanje je koje je jedan stanovnik Novog Sada postavio Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije.
 
NOPS smatra da je ova stavka u računima za električnu energiju protivzakonita jer EPS na ovaj način građanima ispostavlja i račun za izradu, štampanje i dostavu mesečnog obračuna na kućnu adresu (kao i troškove praćenja računa, kol centra...), a tako nešto je prema Zakonu o zaštiti potrošača zabranjeno.
 
"Zakon o zaštiti potrošača u članu 12. predviđa da je trgovac dužan da za kupljenu robu ili uslugu potrošaču izda račun. Ističe se i da je zabranjeno naplaćivanje izdavanja i slanja računa i opomena potrošaču radi naplate dospelih novčanih potraživanja", kažu u pravnom timu Nacionalne organizacije potrošača Srbije.
 
Predsednik NOPS, Goran Papović, kaže da je "trošak javnog snabdevača" netransparentan deo računa i da je njihova organizacija više puta slala dopise EPS-u tražeći da se preispita. Račun za struju bi, tvrdi Papović, trebalo da bude umanjen za 125 dinara.
 
"Odgovor nismo dobili, niti smo saznali šta radi Komisija za rešavanje potrošačkih sporova i savetodavno telo koje sedi u EPS, a koju čine predstavnici potrošačkih organizacija, kao i u drugim javnim preduzećima i služe upravo da bi radili u interesu potrošača", kaže Papović i dodaje da bi ovo bila idealna situacija da se pokrene postupak zaštite kolektivnog interesa potrošača (koji je predviđen zakonom), jer je u jednom slučaju povređeno pravo velikog broja građana. On je napomenuo da nije isključeno i da je takav zahtev već poslat Ministarstvu trgovine, jer su se ranije, kada su se tek pojavili novi računi za električnu energiju, žalile i druge potrošačke organizacije.
 
U Sektoru za zaštitu potrošača pri Ministarstvu trgovine kažu da takav zahtev ipak nije stigao do njih. "Nijedan zahtev za pokretanje postupka zaštite kolektivnog interesa potrošača od početka primene zakona nije imao za predmet neku nepravilnost na računima koja su izdala elektroprivredna preduzeća", kažu u Sektoru za zaštitu potrošača.
 
U EPS-u kažu da je "trošak javnog snabdevača" stavka koja postoji od avgusta 2013. godine i da je ista što i ranija "naknada za merno mesto". "To je jedinstvena tarifa za tarifni element 'mesto isporuke', koji je odborila Agencija za energetiku i on je utvrđen 'Metodologijom za određivanje cene električne energije za javno snabdevanje'", kažu u EPS i dodaju da oni poštuju sve zakone i propise Srbije i da "nema govora o kršenju zakona". Međutim, na pitanje koji su to tačno troškovi snabdevača i da li građani plaćaju i izradu i slanje računa, nije stigao konkretan odgovor. 
 
U Agenciji za energetiku kažu da ne mogu da preciziraju o kojim je konkretno troškovima reč "jer su u pitanju komercijalno poverljivi podaci o kojima može samo da govori vlasnik troškova (EPS)". Ipak, na sajtu Agencije za energetiku, koja je odobrila ove troškove, stoji da "trošak javnog snabdevača nije dodatni trošak koji se nameće kupcu, već su na ovaj tarifni element raspoređeni troškovi koje ima snabdevač. Od tih sredstava snabdevač finansira troškove koji nastaju u poslovanju s kupcima (zaključivanje ugovora, izrade obračuna, štampanja i slanja računa, info centra itd). Zbog toga se plaća i u mesecima kad nema potrošnje", stoji na sajtu Agencije za energetiku.
 
Goran Papović iz NOPS kaže da je upravo to dokaz da građani nezakonito plaćaju stavke koje bi trebalo da budu ukinute. "Ako je zakon isti za sve, onda ni EPS ne bi trebalo da naplaćuje troškove izdavanja računa za električnu energiju ili bi svi ostali trgovci i pružaoci usluga trebalo da troškove izdavanja računa prebace na leđa potrošača", dodaje Papović.
 
Autor: Politika

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • bajati

    23.03.2016 14:01
    @Neko
    Pa i u Posti i bankama se placa provizija na uplatu racuna, to je normalno i nema veze s ovim sto se pominje u tekstu
  • glup soon

    23.03.2016 13:19
    Znam da su Srbi glup narod koji brzo zaboravlja, ali pre dva dana izašao je text u kom stoji da EPS ima najveće plate u Srbili, da na preporuku o smanjenju istih oni su ih još povećali, da za višak zaposlenih traže po 1200 evra po godini...
    Pa čemu se čuditi???
  • Neko

    23.03.2016 12:08
    Otiđite do VIP-a i platite njihov račun u njihovoj poslovnici - uz račun za usluge VIP-a platićete i "proviziju za plaćanje računa" od 50 din i uredno dobiti i fiskalni račun na kojem piše "provizija za plaćanje računa". Smehotres od države, ništa drugo :)

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija