Novija vozila kradu specijalnim uređajima, starija završe u delovima

U Srbiji deluje više organizovanih kriminalnih grupa koje su specijalizovane za krađu određenih tipova vozila i čiji su članovi povezani i sarađuju s drugim kriminalnim grupama u zemlji i u regionu.
Te grupe su mobilne, linijski organizovane, s tačno određenim ulogama članova u grupi (tipovanje, nabavka i izrada alata, krađa vozila, odvoženje vozila, iznajmljivanje garaža ili radionica, plasiranje ukradenih vozila, izrada falsifikovanih dokumenata, nabavka registarskih oznaka). Zbog mobilnosti i dobre povezanosti tih grupa, rasvetljavanje takvih krivičnih dela je otežano. Izvršioci se udaljavaju s lica mesta i odlaze na područje drugih gradova ili napuštaju teritoriju Srbije, često pre nego što oštećeni prijavi krađu vozila.
 
Zbog protoka vremena od trenutka izvršenja dela do pronalaska vozila, često se ne mogu otkriti tragovi podesni za identifikaciju izvršilaca. Nedostatak softverskih rešenja kod pojedinih aplikacija u smislu povezivanja s elektronskim čitačima registarskih oznaka je od značaja za otkrivanje i rasvetljavanje tih krivičnih dela.
 
U nedavno objavljenoj studiji MUP-a "Procena pretnji od teškog i organizovanog kriminala", ukazuje se na to da su u Srbiji na meti kradljivaca uglavnom vozila inostrane proizvodnje: folksvagen, mercedes, audi, opel, reno, be-em-ve, pežo i škoda.
 
U poslednjih nekoliko godina, zabeleženo je smanjenje broja kradenih vozila domaće proizvodnje. Vozila se kradu na različite načine, u zavisnosti od marke i tipa, starosti, ali i sistema zaštite na samom vozilu.
 
Za razliku od krađa vozila starijeg datuma proizvodnje, gde nisu zabeleženi novi načini izvršenja krivičnih dela, prilikom krađe vozila novije generacije koriste se specijalni uređaji uz pomoć kojih se dekodira putni računar i motor vozila startuje za samo nekoliko sekundi. Vozila se s lica mesta uglavnom odvoze alternativnim putevima, uz izbegavanje ulica koje su pokrivene sigurnosnim kamerama, auto-puteva i naplatnih rampi.
 
Ukoliko ne poseduju uređaje za otkrivanje i ometanje GPS uređaja, izvršioci uglavnom određeno vreme ostavljaju vozila na javnom mestu, nakon čega ih odvoze ka zemljama u okruženju i državama Jugoistočne Evrope.
 
Deo kradenih vozila i motocikala prodaje se u Srbiji, dok se vozila starije proizvodnje uglavnom rasklapaju i prodaju u delovima.
 
Lopovi vozila odvoze do radionice i garaže, gde ih rasturaju u delove ili im prekucavaju brojeve šasije i motora i prodaju pomoću unapred pripremljene falsifikovane dokumentacije.
 
U skladu s razvojem automobilske industrije i uvođenjem novih fizičkih i elektronskih sistema zaštite vozila, načini izvršenja, ali i sredstva koja izvršioci koriste prilikom krađe motornih vozila, sve su savremeniji. Policija upozorava na to da su se još pre dve godine u Srbiji pojavili izvršioci koji za krađu vozila novijeg datuma koriste specijalni uređaj koji omogućava identifikaciju, kloniranje, kopiranje, testiranje i programiranje transpondera, tj. očitavanje elektronskog koda, koji se nakon toga učitava u blanko ključ na licu mesta. Na vozilima koja ne koriste klasičan ključ, već "start–stop" dugme, čitav proces je još lakši jer se nakon očitavanja elektronskog koda vozilo startuje na samom uređaju. 
 
Izvršioci biraju vozila koja nemaju ugrađene savremene sisteme zaštite od krađe i nalaze se na mestima pogodnim za izvršenje dela.
 
U studiji se upozorava na to da će Srbija i dalje biti tranzitna zemlja za vozila krijumčarena iz Zapadne Evrope, uglavnom ka zemljama u okruženju, ali i zemlja odredišta.
 
Autor: Dnevnik
  • srbin iz Srbije-Vojv

    03.04.2016 15:25
    Da su meni ukrali lopvi auto,nebi mi bilo toliko krivo,meni je oduzet auto,navodno na proveru,vrednost auta 800 evra,to je bilo pre godinuipo oktobra 2014e,autu se izgubijo svaki trag,posto je starije vozilo,mozda je otislo u delove,a ja samo imam potvrdu da je auto oduzeto zbog provere,posedujem,urednu saobracajnu,koju su isto oduzeli,knjigu od auta i zeleni karton je kod mene,auto nemogu da odjavim jel Nemci traze tablice i saobracajnu,znaci osiguranje i porez moram da placam i dalje,sto je najgore,neveruje niko u ovo sto me je snaslo,trazio sam od Nemaca potvrdu da je auto moj,pa kaze,imate knjigu i saobracajnu,koju potvrdu vi od nas trazite,prestao sam sada da pravim majmuna od sebe,da angazujem advokata,kosta ce vise nego sto vredi auto,i nije sigurno da cu doci do mog prava.Nikad se nisam bavijo nikakvim kriminalom,to svi znaju u selu iz kojeg poticem,znaci nisam imao razloga da bilo kome nesto poklanjam,kao na primer,pecaljke,mobilne itd.pa bi pitao Gospodina Stefanovica,za kojeg sam dva puta dolazijo po 1000km tamo i toliko nazad da glasam,gde sam pogresijo,i jedno znam sigurno,da nikad vise necu dolaziti na glasanje!
  • Pjero iz Pakoštana

    03.04.2016 12:16
    "na meti kradljivaca uglavnom vozila inostrane proizvodnje: folksvagen, mercedes, audi, opel, reno, be-em-ve"


    PA NEMOJTE NJEMAČKO AUTO KRAST LJUDI ĐE ĆE VAM DUŠA
  • ana

    03.04.2016 11:12
    Umesto povrća u Srbiji se neguju lopovi.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Preminuo novinar Bojan Tončić

U Beogradu je u 57. godini, nakon duge bolesti, preminuo novinar Bojan Tončić, saopštilo je danas Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS).

Uhapšen zbog pokušaja ubistva u Mirijevu

Policija u Beogradu je, u saradnji sa Višim javnim tužilaštvom, uhapsila M. P. (41) zbog sumnje na pokušaj ubistva, saopštili su danas iz Ministarstva unutrašnjih poslova.