Koliko je zaista Srbiju koštao "posao veka"

Pod velom tajne i sumnjičavosti, a nakon novog perioda plaćenog odsustva, danas se nastavlja proizvodnja u kragujevačkoj fabrici Fijat automobili.
 Koliko je zaista Srbiju koštao "posao veka"
Foto: Pixabay
Piše: Martin Nađ (Vrele gume)
 
Kao pod zaverom ćutanja, prošlo je već 10 godina od sklapanja "posla veka".
 
Dolazak kompanije Fiat u Srbiju obeležila su velika očekivanja, ogromna medijska pažnja, ali i političke prepirke i kontraverze. Međutim, domaća javnost nikada na uvid nije dobila stvarnu sliku uslova i okolnosti pod kojima je ovaj automobilski proizvođač došao u Kragujevac. Zbog toga je portal vrelegume.rs napravio aktuelan presek stanja i rezultata ove investicije.
 
Ugovor vredan 300 miliona evra potpisan je između države i kompanije Fiat na jesen 2008. godine sa ciljem da proizvodnja automobila i delova u Kragujevcu, koja je pre 60 godina pokrenula posleratnu industrijalizaciju zemlje, opet postane zamajac privrednog razvoja Srbije.
 
Bio je to ugovor glorifikovan od strane vlasti i istovremeno oštro kritikovan kod opozicije. Njegove brojne tačke do danas su ostale najstrože čuvana državna tajna. Tadašnja opozicija obećavala je objavljivanje celog ugovora, ali i njegovu promenu. Ipak, i pored rokade na vlasti, nikada nije došlo do izmene načina u subvencionisanju. Niti transparentnog prikaza ugovora.
 
Otvaranje pogona 2012. i početak proizvodnje novog modela Fijat 500L uticali su pozitivno na moral stanovništva. Isto tako je to pozitivno uticalo i na razvoj grada Kragujevca. Brojni kooperanti, prateća industrija, 2.500 radnika u pogonu i razna obećanja… Sve to je značilo "svetlo na kraju" tunela, za grad od 180 hiljada stanovnika. Bila je to slika, koju su mediji prenosili u javnost. Međutim, samo malobrojni su se bavili drugom stranom priče.
 
Da su uspesi Fijata samo prividni, dalo se zaključiti iz dostupnih finansijskih izveštaja. Ti izveštaji pomogli su da se stvori jasnija slika o "poslu veka" i načinu na koji ga vlast kao na aparatima održava u životu. O tome najbolje govori činjenica da su prihodi od subvencija bili i ostali gotovo 50 odsto veći od poslovne dobiti ove kompanije. Srbija se obavezala na oslobađanje investitora od plaćanja doprinosa i poreza na plate zaposlenih 10 godina, kao i plaćanje poreza na dobit za isti period. Subvencionisana je i obuka zaposlenih.
 
Osim toga, italijanski proizvođač ne plaća porez na imovinu, a dobija i 10 hiljada evra za svakog zaposlenog radnika.
 
Naša država takođe garantuje za kredit od 500 miliona evra. Pojedini stručnjaci spekulišu da je Srbija u ovaj posao uložila preko milijardu evra, kako prenosi dnevni list Danas. Narod na ivici siromaštva primetiće da je u pitanju ogromna svota novca za državu kao manjinskog vlasnika. I to onog koji poseduje svega 33 odsto kompanije Fijat Srbija.
 
Pogon i proizvodnja u Kragujevcu, iako jedni od najmodernijih u vlasništvu FCA grupe (Fiat Chrysler Automobiles), često su u toku svog kratkog radnog veka stopirani. Štrajk radnika nezadovoljnih platama i uslovima u fabrici nisu bili jedini razlog za zaustavljanje proizvodnih traka. Na njihovo obustavljanje takođe su uticale potražnja i prilike na svetskom tržištu, pa su radnici od 2016. do danas u nekoliko navarata bili "primorani" na plaćeno odsustvo.
 
Ni ovog leta situacija nije bolja, zaposlenima je najavljeno odsustvo sa posla plaćeno 65 odsto od redovne zarade.  Prvi radni dan biće 10. jul, izjavio je za Vrele Gume Zoran Marković, predsednik Samostalnog sindikata Fiat Srbije. Prosečan prihod radnika u kragujevačkoj fabrici je 350 evra. To je četiri puta manje od zarade italijanskih kolega koje rade isti posao. Smanjen broj radnih sati i umanjeni prihodi ostavljaju ljude u strahu za ličnu egzistenciju. Takođe, ponovo se, po ko zna koji put, šire glasine o mogućem odlasku Fijata iz Srbije.
 
Od rekordne 2013. godine kada je iz pogona izašlo 117 hiljada automobila, mnogo toga se promenilo.
 
Tako je u prvoj polovini ove godine u Kragujevcu proizvedeno svega 21 hiljada automobila. S obzirom na to da će obustava proizvodnje ove godine trajati dosta duže nego prošle godine (oko 140 dana), može se očekivati oštar pad poslovnih prihoda.
 
Smanjenje proizvodnje ne očekuje se samo u Srbiji. Italijanske fabrike takođe očekuju smanjen obim posla, pa se tako ne treba iznenaditi ako italijanska vlada pojača već postojeće pritiske na Fijat, da fabrika u Torinu bude prioritet i radi punim kapacitetom. Jasan je stav Italije da domaća proizvodnja ne sme trpeti zbog Fijatovih međunarodnih ispostava.
 
Bojazan da će Fiat insistirati na novom ugovoru sa državom koji podrazumeva nastavak subvencija i povlastica, sasvim je opravdana. U takvom scenariju nije teško zamisliti potez kojim Fiat šalje radnike na još jedno plaćeno odsustvo. Time bi učvrstio svoju već jaku pregovaračku poziciju, ali i nagovestio da ima jakog "keca u rukavu". 
 
Građanima ostaje nada da država može pronaći davno izgubljeni integritet, pravilno proceniti situaciju i ovog puta zadržati za sebe taj nezahvalni džoker u vidu blanko uslova. Tekst u celosti i originalu čitajte na portalu Vrele gume.
  • /

    11.07.2019 12:14
    /
    pa sto mu onda nisu dopustili da ode u poljsku?
    bila je nedavno prilika
  • Orwell Vegan

    11.07.2019 10:26
    Istina
    Svi problemi ove 'drzave' izviru iz nedostatka pravne drzave, a bez toga nemate drzavu odgovornosti. Inace da je tako, tuzioci bi pokrenuli sve potrebne istrage, ne bi ni ovi ni prethodni na vlasti bili bahati i neodgovorni, a vecina bi bila na robiji.
  • Voja

    11.07.2019 10:03
    Posao veka
    To je bio posao prošlog veka, a sada imamo nove poslove veka.Oni su bolji i moćniji od prethodnika, a o pravim ciframa će se čitati za par godina.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Počinje popis belih roda u Srbiji

Društvo za zaštitu i proučavanje ptica Srbije saopštilo je danas da će od 22. aprila do 31. maja raditi prvi krug popisa belih roda u Srbiji, a u drugom krugu popisivaće rode od 17. juna do 15. jula.