Okanović: Zaustavna traka na autoputu nije parking tržnog centra

Godišnje u proseku petoro ljudi pogine u saobraćajnim nezgodama koje se događaju prilikom naletanja na vozilo koje se nalazi u zaustavnoj traci, a čak 20 ljudi bude povređeno, podaci su Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Okanović: Zaustavna traka na autoputu nije parking tržnog centra
Foto: 021
Prema rečima stručnjaka, autoputevi jesu najbezbedniji putevi, ali se greške na njima najskuplje plaćaju.
 
Pre samo nekoliko dana, na autoputu Beograd-Niš, kod mesta Gornja Trnava, kamion kojim je upravljao G. B. (46) iz Kraljeva, naleteo je na kombi pun radnika koji se zbog kvara nalazio u zaustavnoj traci. Tri osobe su poginule, a šest je teško povređeno. Ispostavilo se da je reč o radnicima koji su krenuli na posao, ali su bili primorani da se u zaustavnoj traci isključe iz saobraćaja zbog kvara na vozilu, ni ne sluteći da će samo nekoliko trenutaka kasnije na njih naleteti masivni šleper.
 
Kako za "Blic" objašnjava Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, brzine koje se razvijaju na autoputu su takve da daju jako malu šansu za preživljavanje u slučaju naletanja na zaustavljeno vozilo, naročito ako dođe do naletanja velikih vozila poput kamiona i autobusa. Kako kaže, vremena za reakciju je malo i ono se meri u sekundama.
 
"Najvažnije je znati u slučaju da ste prinuđeni da se zaustavite u zaustavnoj traci, da vozilo morate da učinite što vidljivijim, a to podrazumeva: sva četiri pokazivača pravca, postaviti sigurnosni trougao na udaljenosti najmanje od 100 metara iza vozila i, naravno, vozač mora obući svetloodbojni prsluk. Važno je znati i da svi putnici moraju napustiti vozilo i da se pomere i siđu sa autoputa ukoliko je fizički moguće, pa makar to bila i livada ili njiva", objašnjava za "Blic" Okanović, ističući da isto pravilo važi i za autobuse, jer uvek postoji mogućnost naletanja kamiona.
 
Ističe da mi u Srbiji imamo jedan veliki sistemski problem.
 
"Po našim propisima je vozaču dozvoljeno čak dva sata za uklanjenje vozila sa autoputa. U državama koje imaju dobre rezultate u oblasti bezbednosti saobraćaja, praktično u svim državama Zapadne Evrope, ukoliko dođe do prinudnog zaustavljanja vozila na autoputu alarmira se kontrolni centar ili neko od vozača prijavljuje to policiji i u najbržem mogućem roku stiže dizalica koja vozilo uklanja do prve benziske pumpe ili parkinga. Reč je o minutima", podvlači Okanović.
 
Kod nas je, kaže, situacija drugačija. Problem je što vozač ima 120 minuta rok da ukloni vozilo, a ukoliko to ne učini, obavezu na sebe preuzima upravljač puta.
 
"Autoputevi jesu najbezbedniji putevi, ali se greške na njima najskuplje plaćaju. Ljudi moraju da shvate da zaustavna traka nije parking tržnog centra, a autoput nije magistralni putić", kaže on.
 
Podsetimo, početkom novembra, na autoputu kod Inđije u smeru ka Beogradu, došlo je do saobraćajne nesreće u kojoj su život izgubili muškarac i žena, dok su troje dece iz njihovog automobila povređeni. Reč je o 10-godišnjim bliznakinjama i detetu starom oko dve godine. Do nesreće je došlo kada je putnički automobil austrijskih registarskih oznaka pokušao da se uključi iz zaustavne trake, prilikom čega je na njega naleteo kamion.
 
Početkom oktobra, na deonici puta Subotica-Novi Sad, poginuo je Novica N. (48), dok je u zaustavnoj traci stajao kraj svog pokvarenog automobila marke "sitroen" koji je bio u kvaru. Uprkos tome što je vozilo bilo propisno obeleženo, na njega je naleteo kamion s prikolicom kojim je upravljao Kristijan S. (32). Novica je nastradao na licu mesta.
  • Vlada

    05.12.2019 15:01
    Sve što je napisano za stajanje u zaustavnoj traci je potpuno tačno, ali je valjda PRVO i OSNOVNO naglasiti da je kretanje u zaustavnoj traci ZABRANJENO - ako se to ne poštuje, džabe je napuštanje vozila i postavljanje signalizacije, kada će te neka budala udariti čim budeš primoran da staneš.

    To me malo podseća na one veselnike iz Biciklističke inicijative koji su svaki put kada neko udari biciklistu vozeći po biciklističkoj stazi (ili kada je pijan i vozi preko ograničenja) imali običaj da daju izjave kako biciklisti moraju više da paze u saobraćaju, kao da će time magično da izbegnu npr. tamić JKP-a koji divlja po stazi.
  • Bacvanin

    05.12.2019 07:18
    Zabraniti sedenje u vozilu koje stoji pokvareno u zaustavnoj, kao sto je zabranjeno svuda u Evropi
  • Vukša

    04.12.2019 16:43
    Neproverene babe & žabe
    Okanović nije nikakav "stručnjak", kako ga to uporno proglašavaju, nego vlasnik DOO Komitet..., ispraznog naziva, i ostavljanja "utiska" važnosti
    On okrivljuje žrtve i nagovara "da beže po livadi" umesto da proziva krivce vozače kamiona, i da traži njihovo rigorozno kažnjavanje.
    Povod teksta je ubistvo troje putnika iz kombija kod Niša, gde je vozač-ubica izašao iz pritvora posle 48 sati, dok Obradović iz Krušika i dalje čami u zatvoru 60+ dana.
    Odgovornost naravno snose i Putevi Srbije i policija koja dozvoljava vožnju zaustavnom trakom,
    Drugi iznet slučaj ovog "stručnjaka" nema veze sa temom, jer se radi o nepropisnom uključivanju na auto-put iz zaustavne trake, kad je i nastradao.
    U trećem slučaju "propisno obeleženo vozilo" u zaustavnoj traci je isto tako nastradalo od neodgovornog "profesionalca" za volanom.
    Takodje "stručnjak" nije odgovorio da li "na Zapadu" iko vozi zaustavnom trakom, i kolike su kazne i posledice toga?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Kamioni čekaju pet sati na Batrovcima

Prema informacijama iz Uprave granične policije, putnička vozila čekaju na izlazima iz zemlje na dva prelaza, pola sata na Gradini i 35 minuta na prelazu Preševo.