Šta donosi najavljena zabrana uvoza vozila sa "evro 3" motorom
Zabrana uvoza vozila sa "evro 3" motorom, koja bi mogla da stupi na snagu u junu, značiće da u Srbiju više neće moći da uđe automobil stariji od 14 godina.

Foto: Pixabay
Umesto automobila proizvedenih od 2000. do 2005. godine, novom merom, praktično bi bio moguć uvoz polovnjaka sa standardom Euro 4, a čija je proizvodnja počela u junu 2005. godine.
Embargo bi, dakle, bio stavljen na četvorotočkaše starije od 14 godina, poput "Golfa četvorke" ali i pojedinih modela "pežoa" poput 307 ili "reno megana". U proseku, takvi automobili na našim autoplacevima, danas koštaju između 2.500 i 3.000 evra, dok su automobili sličnog ranga i godišta sa Euro 4 motorom skuplji za najmanje 500 evra.
U tom smislu, moglo bi se reći da bi zabrana uvoza polovnjaka sa "Euro 3" motorom mogla da znači i skuplje polovnjake za po oko 500 evra.
"Zabrana za Euro 3 značila bi veće cene za 10 do 15 odsto. Toliko bi praktično koštali slični automobili sa prvim većim standardom", kaže za Blic Jovan Radić, rukovodilac firme za uvoz polovnih automobila.
U Srbiji vozila sa "euro 3" motorom čine oko 80 odsto ukupnog voznog parka. Praktično, od ukupno 2 miliona vozila "Euro 3" motor ima oko 1,6 miliona automobila.
Prošle godine, za 11 meseci u Srbiju je ušlo i prvi put registrovano tačno 115.000 polovnih automobila. Od toga je čak 44 odsto odnosno 50.600 vozila imalo Euro 3 motor i bilo starije od 14 godina, pokazuju podaci kompanije "Cube Team", koja je i zvanični partner Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova. Što se tiče modela prednjačili su Opel ( Astra i Korsa), zatim Volksvagen ( Golf i Pasat) i Pežo
Godinu dana ranije u Srbiju je ušlo oko 180.000 polovnjaka, a 2017. godine 157.000 od čega je dve trećine imalo motor Euro 3 norme. Takođe, tokom 2016. godine u Srbiju je uvezeno 117.000 polovnjaka. Analize pokazuju i da je više od polovine uvezenih automobila, tokom prethodnih nekoliko godina, bilo starije od 11 godina.
Među automobilima koji su prošle godine prvi put registrovani 42 odsto je 2005. godište i starije. Od ukupno 154.961 prvi put registrovanog vozila, 66.307 su oni sa euro 3 motorom. Ovo je važno zato što će po svoj prilici Vlada Srbije uskoro doneti odluku da zabrani uvoz automobila sa euro 3 motorom ili starijim.
Direktor Agencije za zaštitu životne sredine Filip Radović za Danas kaže da saobraćaj učestvuje sa šest odsto u zagađenju vazduha suspendovanim česticama i oko 20 odsto u zagađenju azotnim oksidima.
"Ovo su podaci koje dobijamo putem međunarodne metodologije i kojima izveštavamo UN. Zagađenje suspendovanim česticama je ono što najviše utiče na zagađenje vazduha i ovo je prosek za Srbiju. Tih šest odsto nije isto u špicu u Kneza Miloša u Beogradu i na vrhu neke planine gde ni nema saobraćaja. Koliko tačno iznosi u Beogradu teško je reći s obzirom da je to promenljiva kategorija", kaže Radović.
Broj starih automobila koji se uvoze i kupuju jasno pokazuje da bi to bio popriličan udarac za većinu kupaca, ali i ogromnu auto-industriju koja je izrasla oko uvoza polovnjaka. Prošle godine je uvoz polovnjaka bio skoro pet puta veći od uvoza novih automobila. Na oko 34.000 novih vozila uvezeno je oko 155.000 polovnih.
Srpska Asocijacija uvoznika novih vozila već godinama apeluje na nadležne da zabrane uvoz ne samo automobila sa euro 3 već i euro 4 motorom.
Boban Nikolić, generalni sekretar Udruženja kaže da su se obraćali ministarstvima mnogo puta, a da je njihov predlog da se zabrani uvoz vozila sa euro 3 i euro 4 motorom ili vozila starijih od 10 godina.
"Dakle, mi ne tražimo da se zabrani upotreba već uvezenih i registrovanih vozila, već samo uvoz. Euro 3 i euro 4 motori zagađuju, emituju šest do 10 puta više štetnih gasova od euro 6 motora. Sve zemlje EU, pa i u našem okruženju BiH, Crna Gora, Albanija su zabranile uvoz euro 3 i euro 4 motora. Euro 3 je prestao da se proizvodi pre 15 godina, a euro 4 pre 10 godina", kaže Nikolić.
BiH, koja ima najstariji vozni park u Evropi i regionu, prilično je ozbiljno shvatila problem polovnjaka. Ova susedna zemlja je još 2016. zabranila uvoz automobila sa Euro 3 motorom.
Crna Gora je uvoz Euro 3 motora zabranila krajem 2018. a Severna Makedonija je pre pet godina zabranila uvoz vozila starijih od 15 godina. Albanija je prošle godine zabranila uvoz polovnjaka koja ne ispunjavaju Euro 5 normu ili su starija od deset godina.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Ministri Srbije i Rusije pričali i o lečenju onkoloških pacijenata "najsavremenijim ruskim lekovima"
19.06.2025.•
0
Ministri Srbije i Rusije razgovarali su u Sankt Peterburgu o saradnji u zdravstvu.
Hrvatski evroposlanici: Kandidate za EU zasebno ocenjivati, Srbija nazaduje
19.06.2025.•
2
Poslanici Evropskog parlamenta iz Hrvatske ukazali suna značaj politike proširenja Evropske unije (EU), ali su ocenili da zemlje kandidati treba da napreduju ka članstvu u skladu sa zaslugama.
Dragoslav Bokan predsednik UO Narodnog pozorišta: Put od vođe paramilitarne formacije do pozorišta
19.06.2025.•
17
Režiser Dragoslav Bokan je imenovan za predsednika Upravnog odbora Narodnog pozorišta u Beogradu, objavljeno u Službenom glasniku.
Analiza britanskog Ekonomista: Vučić je uznemiren, nije uspeo da uguši proteste
19.06.2025.•
9
Sa završetkom akademske godine, studenti moraju da biraju da li će diplomirati ove godine ili će rizikovati u svom nastojanju da sruše Aleksandra Vučića.
Policija intenzivno kontroliše vozače: U tri dana zadržano 100 pijanih i 30 drogiranih
19.06.2025.•
3
Saobraćajna policija tokom nedelje intenzivno sprovodi kontrolu saobraćaja, u okviru međunarodne Roadpol akcije.
Slučaj "Ribnikar": Žalbe na presudu podneli i osuđeni i tužilaštvo
19.06.2025.•
0
Sednica Apelacionog sudskog veća povodom žalbi na presudu u krivičnom postupku za "Ribnikar" biće nastavljena u petak, 20. juna.
Ministarstvo prosvete: Najveći broj škola završio školsku godinu, neki će u julu
19.06.2025.•
4
Analiza ministarstva prosvete pokazuje da je najveći procenat osnovnih i srednjih škola nastavnu godinu okončao i pre termina koji su predviđeni izmenama školskih kalendara za osnovne i srednje škole.
Beogradski fakulteti pred zatvaranjem zbog računa: Država neće da pomogne dok traju blokade
19.06.2025.•
49
Četiri beogradska fakulteta ugrožena su zbog neizmirenih finansijskih obaveza, dok nekima od njih preti i zatvaranje ukoliko država do kraja juna ne izmiri dugovanja.
"Ne damo Jadar" podnelo krivičnu prijavu protiv Rio Tinta, najavljuju i tužbu Evropskom sudu
19.06.2025.•
7
Udruženje "Ne damo Jadar" podnelo je krivičnu prijavu protiv kompanije Rio Tinto tužilaštvu u Loznici zbog curenja bušotine na privatnoj njivi.
Uhapšeno 19, traga se za desetoro zbog pranja novca: Oštetili budžet za 40,4 miliona
19.06.2025.•
7
Policija je uhapsila 19 osoba, dok se za još deset traga, zbog sumnje da su poreskom prevarom, utajom i pranjem novca oštetili budžet Srbije za više od 40,4 miliona dinara.
Ažuriran spisak fakulteta kojima je odobrena nastava na daljinu
19.06.2025.•
5
Nacionalno telo za akreditaciju i obezbeđenje kvaliteta u visokom obrazovanju (NAT) ažuriralo je spisak visokoškolskih ustanova koje su dobile saglasnost za izvođenje nastave na daljinu.
Nakon rasprave na Tiktoku pijan i drogiran kolima usmrtio meštanina Mladenovca
19.06.2025.•
1
Više javno tužilaštvo u Beogradu podiglo je optužnicu protiv V. B. (46) zbog sumnje da je 24. januara, nakon verbalne rasprave na društvenoj mreži Tiktoku, ubio u Mladenovcu Ž.K. motornim vozilom.
Od jula primena Alimentacionog fonda: Šta to znači za samohrane, a šta za neodgovorne roditelje?
19.06.2025.•
11
U Srbiji će krajem juna stupiti na snagu novi Zakon o ostvarivanju prava iz Alimentacionog fonda koji bi trebalo da donese olakšanje za brojnu decu čiji roditelji ne ispunjavaju obavezu izdržavanja.
Advokat o milionskoj imovini ministara: Poreska uprava bi odmah trebalo da pokrene istragu
19.06.2025.•
17
Advokat Vladimir Terzić izjavio je da bi Poreska uprava trebalo da istraži poreklo imovine svih državnih funkcionera SNS i njihovih koalicionih partnera koji su se u proteklih 13 godina obogatili.
Ništa od Skupštine Kosova ni iz 34. pokušaja
19.06.2025.•
0
Poslanici Skupštine Kosova ni iz 34. pokušaja nisu izglasali predlog za formiranje komisije za tajno glasanje za izbor predsednika parlamenta.
VIDEO Prvi put na srpskoj železnici: Pojedini vozovi će imati biznis klasu
19.06.2025.•
10
"Srbijavoz" bi za oko godinu, godinu i po dana trebalo da dobije dvadesetak kola u kojima će prvi put na srpskoj železnici pored sedišta prvog i drugog razreda postojati i biznis klasa.
Šta planiraju studenti za Vidovdan: Moguća blokada vitalnih puteva do ispunjenja zahteva
19.06.2025.•
69
Među planovima sa studentskih plenuma fakulteta u blokadi u Beogradu za veliki protest najavljen za 28. jun je i blokada auto-puta kod Mostarske petlje, odnosno Gazele.
Ivan Bulajić više nije na čelu "Srbijavoza"
19.06.2025.•
3
Ivan Bulajić više nije vršilac dužnosti direktora "Srbijavoza".
Darija Kisić dobila još jednu funkciju: Sada je i na Institutu za primenu nuklearne energije
19.06.2025.•
10
V. d direktorka Instituta za virusologiju, vakcine i serume "Torlak" Darija Kisić imenovana je od strane Vlade za predsednicu Upravnog odbora Instituta za primenu nuklearne energije INEP.
Koliko nas košta angažovanje Bolta za Ekspo nije poznato, a on neće biti jedino promo lice
19.06.2025.•
4
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić predstavio je Juseina Bolta kao promotivno lice "Ekspo 2027" i tom prilikom istakao da će ova specijalizovana izložba biti najveća svetska manifestacija te godine.
Komentari 19
Token
Maja
Napravili ste pakao sa uvozom tih krseva povecanje zagadjenja,problem parkinga,napravili ste parking pod prozorom stanova a ti krsevi bruje i zuje kao da su nam u stanu,.Kad zalupe vrata i gepek lupnjava je da skacemo. Oni koji to voze nece da plate parking,bahato parkiraju zagradjujau druge,dozivaju se sirenama i tuku se zbog parkinga.Mira nemamo od krseva.
Sasa
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar