Menu 021

Šta donosi najavljena zabrana uvoza vozila sa "evro 3" motorom

Zabrana uvoza vozila sa "evro 3" motorom, koja bi mogla da stupi na snagu u junu, značiće da u Srbiju više neće moći da uđe automobil stariji od 14 godina.
Info 28.01.2020. | 21:48 > 22:23
Šta donosi najavljena zabrana uvoza vozila sa
Foto: Pixabay
Umesto automobila proizvedenih od 2000. do 2005. godine, novom merom, praktično bi bio moguć uvoz polovnjaka sa standardom Euro 4, a čija je proizvodnja počela u junu 2005. godine.
 
Embargo bi, dakle, bio stavljen na četvorotočkaše starije od 14 godina, poput "Golfa četvorke" ali i pojedinih modela "pežoa" poput 307 ili "reno megana". U proseku, takvi automobili na našim autoplacevima, danas koštaju između 2.500 i 3.000 evra, dok su automobili sličnog ranga i godišta sa Euro 4 motorom skuplji za najmanje 500 evra.
 
U tom smislu, moglo bi se reći da bi zabrana uvoza polovnjaka sa "Euro 3" motorom mogla da znači i skuplje polovnjake za po oko 500 evra.
 
"Zabrana za Euro 3 značila bi veće cene za 10 do 15 odsto. Toliko bi praktično koštali slični automobili sa prvim većim standardom", kaže za Blic Jovan Radić, rukovodilac firme za uvoz polovnih automobila.
 
U Srbiji vozila sa "euro 3" motorom čine oko 80 odsto ukupnog voznog parka. Praktično, od ukupno 2 miliona vozila "Euro 3" motor ima oko 1,6 miliona automobila.
 
Prošle godine, za 11 meseci u Srbiju je ušlo i prvi put registrovano tačno 115.000 polovnih automobila. Od toga je čak 44 odsto odnosno 50.600 vozila imalo Euro 3 motor i bilo starije od 14 godina, pokazuju podaci kompanije "Cube Team", koja je i zvanični partner Srpske Asocijacije uvoznika vozila i delova. Što se tiče modela prednjačili su Opel ( Astra i Korsa), zatim Volksvagen ( Golf i Pasat) i Pežo
 
Godinu dana ranije u Srbiju je ušlo oko 180.000 polovnjaka, a 2017. godine 157.000 od čega je dve trećine imalo motor Euro 3 norme. Takođe, tokom 2016. godine u Srbiju je uvezeno 117.000 polovnjaka. Analize pokazuju i da je više od polovine uvezenih automobila, tokom prethodnih nekoliko godina, bilo starije od 11 godina.
 
Među automobilima koji su prošle godine prvi put registrovani 42 odsto je 2005. godište i starije. Od ukupno 154.961 prvi put registrovanog vozila, 66.307 su oni sa euro 3 motorom. Ovo je važno zato što će po svoj prilici Vlada Srbije uskoro doneti odluku da zabrani uvoz automobila sa euro 3 motorom ili starijim.
 
Direktor Agencije za zaštitu životne sredine Filip Radović za Danas kaže da saobraćaj učestvuje sa šest odsto u zagađenju vazduha suspendovanim česticama i oko 20 odsto u zagađenju azotnim oksidima.
 
"Ovo su podaci koje dobijamo putem međunarodne metodologije i kojima izveštavamo UN. Zagađenje suspendovanim česticama je ono što najviše utiče na zagađenje vazduha i ovo je prosek za Srbiju. Tih šest odsto nije isto u špicu u Kneza Miloša u Beogradu i na vrhu neke planine gde ni nema saobraćaja. Koliko tačno iznosi u Beogradu teško je reći s obzirom da je to promenljiva kategorija", kaže Radović.
 
Broj starih automobila koji se uvoze i kupuju jasno pokazuje da bi to bio popriličan udarac za većinu kupaca, ali i ogromnu auto-industriju koja je izrasla oko uvoza polovnjaka. Prošle godine je uvoz polovnjaka bio skoro pet puta veći od uvoza novih automobila. Na oko 34.000 novih vozila uvezeno je oko 155.000 polovnih.
 
Srpska Asocijacija uvoznika novih vozila već godinama apeluje na nadležne da zabrane uvoz ne samo automobila sa euro 3 već i euro 4 motorom.
 
Boban Nikolić, generalni sekretar Udruženja kaže da su se obraćali ministarstvima mnogo puta, a da je njihov predlog da se zabrani uvoz vozila sa euro 3 i euro 4 motorom ili vozila starijih od 10 godina.
 
"Dakle, mi ne tražimo da se zabrani upotreba već uvezenih i registrovanih vozila, već samo uvoz. Euro 3 i euro 4 motori zagađuju, emituju šest do 10 puta više štetnih gasova od euro 6 motora. Sve zemlje EU, pa i u našem okruženju BiH, Crna Gora, Albanija su zabranile uvoz euro 3 i euro 4 motora. Euro 3 je prestao da se proizvodi pre 15 godina, a euro 4 pre 10 godina", kaže Nikolić.
 
BiH, koja ima najstariji vozni park u Evropi i regionu, prilično je ozbiljno shvatila problem polovnjaka. Ova susedna zemlja je još 2016. zabranila uvoz automobila sa Euro 3 motorom.
 
Crna Gora je uvoz Euro 3 motora zabranila krajem 2018. a Severna Makedonija je pre pet godina zabranila uvoz vozila starijih od 15 godina. Albanija je prošle godine zabranila uvoz polovnjaka koja ne ispunjavaju Euro 5 normu ili su starija od deset godina.
Autor: Danas, Blic
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • pesak
    29.01.2020 08:48
    Ponosim se sto nemam.automobil .
  • Матори
    29.01.2020 08:13
    С' обзиром на разлоге за куповину еуро 3 аутомобила, мислим да ће поменуто донети још веће загађење, пошто ће многи од тих купаца остати на својим возилима још нижег стандарда.
  • Dejan
    29.01.2020 08:05
    Dil
    Pametni ljudi prvo ispitaju motor pa onda daju misljenje a sta to znaci,postoje auti bez euro norme koji su jako malo presli km i redovno odrzavani a imate i euro 5 aute koji su presli pola miliona km i odrzavani kako su stigli, zato se tu dobije Grüne plakete i na osnovu toga se dalje vozite,placate porez i ostalo. Kod nas su strucnjaci sve to gurnuli pod naziv ,,zabrana uvoza Euro 3 vozila,, Sad ce tek biti muljaze sa ovim potezom,uvozice se novija auta sa raznim falinkama koja ce cenovno biti dostupna stanovniku srbistana !!! PoDpisujem
  • rale
    29.01.2020 08:02
    Znaci ja mogu da planiram da dignem cenu svom Golf 4 ako ga budem prodavao jer ne mogu da se uvezu iz inostranstva. Mudra investicija.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest