Demostat: Obnova puta traje duže od dve godine zbog manjka radne snage i loših izvođača radova

Radovi na rekonstrukciji puta Čačak - Užice počeli su pre više od dve godine, ali i dalje nisu završeni, a razlog probijanja rokova su nedostatak radne snage i rđavi izvođači.
Demostat: Obnova puta traje duže od dve godine zbog manjka radne snage i loših izvođača radova
Foto: Pixabay
Kako navodi Demostat, očekivani završetak radova na ovoj deonici u novom terminu je septembar, a radova na poddeonici Sevojno - Užice 30. maj.
 
Kako je ukazano, pored toga što radovi na obnovi državnog puta između Čačka i Užica stvaraju nepregledne kolone i višečasovne zastoje, vozače koji putuju tom deonicom veoma iritira i činjenica da su oni započeti pre više od dve godine, a da su dosad probijena dva roka predviđena za njihov završetak.
 
Iako nadležni očekuju da će ova deonica kompletno biti završena u septembru, nakon čega će zastoji u saobraćaju biti eliminisani, stučna javnost smatra da ni taj rok neće biti ispoštovan, piše Demostat.
 
Eksperti koje je kontaktirao Demostat objašnjavaju da je do velikog kašnjenja došlo zbog nedostatka radne snage kao i neodgovornosti i nestručnosti onih koji izvode radove.
 
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić je rekao za Demostat da se veoma često vozi tom deonicom i istakao da dugotrajna čekanja smetaju vozačima, a da na osnovu onoga što se može videti na toj deonici, teško je poverovati da će radovi u potpunosti biti završeni već u septembru.
 
"Ako govorimo o razlozima zbog kojih se na obnovi ove deonice puta od Čačka do Užica radi tako sporo, odnosno sa velikim kašnjenjem u odnosu na zadate rokove treba ih tražiti u onima koji sprovode taj posao, ali i u lokalnim samoupravama", naveo je on.
 
Prema njegovim rečima, osnovni problem je akutni nedostatak radne snage čak i one nekvalifikovane.
 
"Nedostatak ljudstva najviše utiče na sporost u izvođenju radova i probijanju rokova. Ne samo da u Srbiji nema dovoljno kvalifikovanih građevinskih radnika jer je veliki broj njih trbuhom za kruhom otišao u inostranstvo, već nema ni nekvalifikovane radne snage", rekao je Savić.
 
Dodao je da u kraju u kome se renovira put lokalno stanovništvo je zainteresovano za angažman kod izvođača radova samo u onim trenucima kada mu to odgovara. Istog trenutka kada počnu sezonski poljoprivredni radovi, primera radi oko malina ili neki drugi, tih radnika koji se istovremeno bave i poljoprivredom na renoviranju puta više nema.
 
Po oceni Savića, drugi razlog zbog čega se radovi na toj deonici odvijaju presporo je ponašanje lokalnih samouprava.
 
"Jednostavno, lokalnim samoupravama kao da odgovara situacija da se na toj deonici puta nešto 'čeprka', da se stalno nešto radi. Na taj način lokalne samouprave žele da poruče javnosti da nešto rade, da se nečim bave u javnom interesu i jednostavno tolerišu to što se završetak rekonstrukcije ovog posla odlaže u nedogled. Shodno svemu tome ni malo nisam optimista i ne očekujem da će posao rekonstrukcije puta od Čačka do Užica biti završen u dogledno vreme", rekao je Savić.
 
Potpredsednik Građevinske komore Srbije Goran Rodić je rekao za Demostat da je generalno gledano problem sa radovima na izgradnji i rekonstrukciji puteva u Srbiji to što se deonice rade parcijalno, a ne u kontinuitetu kao celina.
 
"Osnovni problem je taj što poslove kao što je rekonstrukcija puteva ne radi jedna firma, odnosno nadležni ne dodele celokupan posao jednom preduzeću koje bi ga koordiniralo i vodilo glavnu reč. Umesto da različite deonice rade različite građevinske firme trebalo bi radove centralizovati pod vođstvom jednog preduzeća. Na taj način bi se radovi odvijali pod jedinstvenim standardima i bili bi znatno efikasniji i rokovi bi mogli da se ispoštuju", ocenio je Rodić.
 
U javnom preduzeću "Putevi Srbije", pod čijom ingerencijom se odvija rekonstrukcija te deonice, objašnjavaju da se radovi od Pakovraće (Mirkovice) do Užica u dužini od 37 kilometara izvode u okviru Projekta rehabilitacije puteva i unapređenja bezbednosti saobraćaja koji se finansira iz zajma Svetske banke.
 
Ugovor je najpre potpisan u drugoj polovini 2017. sa preduzećem MBA "Ratko Mitrović Niskogradnja" koje je bilo najpovoljniji ponuđač. Predviđeni rok završetka radova po ugovoru bio je mart 2019.
 
Izvođač je radove počeo u aprilu, ali su se oni odvijali veoma niskim intenzitetom. Do kraja septembra 2018. godine izvođač je realizovao samo 15 odsto radova, iako je proteklo 70 odsto ugovorenog vremena. Ugovor sa njim je raskinut polovinom oktobra 2018. godine, rekli su u "Putevima Srbije".
 
Nadležni u tom preduzeću ističu da je za izvođenje preostalih radova na toj deonici angažovana firma Strabag sa kojom je potpisan ugovor 24. maja prošle godine. Ugovoreni rok završetka radova bio je 8. mart ove godine.
 
"S obzirom na niz nepredviđenih i otežavajućih okolnosti, između ostalog i nekvalitetno izvedenih radova od strane prethodnog izvođača, radovi nisu završeni do predviđenog roka. Shodno trenutnoj situaciji, izvođač je zatražio da se rok za završetak radova produži zbog uticaja više sile odnosno epidemije, to jest vanrednog stanja sa nepoznatim rokom trajanja. Očekivani završetak radova u novom terminu je septembar ove godine", istakli su "Putevima Srbije" i dodali da je Strabag intenzivirao radove uprkos pandemiji i da radi punim kapacitetom.
 
Kako tvrde u "Putevima Srbije" očekivani završetak radova na poddeonici Sevojno - Užice je 30. maj. Ugovorena vrednost radova za koje je Strabag angažovan iznosi 1.276.174.158 dinara.
 
Srbija je početkom novembra 2017. godine od Svetske banke dobila zajam od 119 miliona dolara za Program unapređenja efikasnosti i održivosti infrastrukture u okviru koje se radi i na deonici puta od Čačka do Užica.
  • idi...

    07.05.2020 19:20
    @ Dragan
    ali ne i pruge za velike brzine, samo one nešto brže od konvencionalnih tj. za brzine od 170 iliti samo u knjigama i kod naprednih 200 km'h
  • 9

    07.05.2020 09:02
    @ Dragan
    Lepo si rekao " jo[ uvek " ali si zaboravio ne
    zauvek i zadugo jer i pruge su u Vojvodini
    sa priličnom istorijom i samo ih je trebalo održavati.
    Od kada je ta pruga povezana sa "Južnom prugom" ,a
    pogotovo "traktorskim koridorom"
    ovde je nekako postalo lošije ljudi su počeli da se grizu,
    bahate,ne poštuju zakone, otimaju tuđe misleći da otimaju od
    Turaka i da ne nabrajam dalje.
  • Mima

    07.05.2020 08:52
    SRBIJA
    Na severu Srbije rade samo: puteve, pruge, skole, precistace, kanalizacije, naucno-tehnoloske parkove, klinicke centre, mostove, nasipe, kanale, studentska odmaralista, hitne pomoci, bulevare, mesne zajednice ...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Vučić: Važno je da Vlada bude srpska

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić prokomentarisao je tokom obilaska radova na Nacionalnom stadionu u Surčinu sastav nove Vlade koju je predložio mandatar Miloš Vučević.

Pojačan saobraćaj ka izletištima

U Srbiji se danas, zbog prvomajskog uranka, očekuje povremeno pojačan saobraćaj na putevima koji vode ka lokalnim izletištima, banjama, jezerima i ostalim turističkim mestima.