Menu 021

Više od 50 pilota poginulo u avionu MiG-21 za 58 godina službe

Tokom proteklih 58 godina, koliko je lovac MiG-21 u brojnim verzijama služio u Ratnom vazduhoplovstvu Jugoslavije i Srbije, poginuo je ukupno 51 pilot, uključujući i dvojicu letača koji su stradali u petak kod Malog Zvornika.
Info 28.09.2020. | 11:42
Više od 50 pilota poginulo u avionu MiG-21 za 58 godina službe
Foto: 021.rs
Kako prenosi portal Balkanska bezbednosna mreža, padom aviona MiG-21UM evidencijskog broja 16185, praktično je okončana služba jednog od najpoznatijih lovca svetske istorije u srpskoj ratnoj avijaciji, jer je to bio poslednji avion tog tipa u letnom stanju.
 
SFRJ je nabavila 261 MiG-21 u desetak verzija u periodu od 1962. do 1986. godine.
 
Čak 58 godina MiG-21 je bio u sastavu lovačkih eskadrila na aerodromima Batajnica, Bihać, Priština, Pula i Ponikve.
 
"Na crnoj listi broja žrtava, međutim, MiG-21 drži drugo mesto. Najviše pilota - njih 57, poginulo je na lovcima bombarderima američkog porekla F-84G Tanderdžet koji su korišćeni od 1953. do 1974. godine", navodi portal.
 
Većina letača na MiG-21 stradala je u miru, a dvojica se nisu vratila sa borbenih zadataka 1991/92. godine.
 
U katastrofama je izgubljena 41 letelica tog tipa odnosno 15,7 odsto, ne računajući ratne gubitke. Na jednosedima se dogodila 31 katastrofa, a na 10 dvoseda stradalo je 18 pilota.
 
U udesima su iskočila i prizemljila se padobranom 42 letača, a petorica su iskočila iz aviona koja su pogodile hrvatske oružane snage.
 
Prvi avion MiG-21 izgubljen je 20. juna 1964. kada je dvadesetčetvorogodišnji poručnik iz batajničkog 204. puka Zdravko Stanić poginuo pod neutvrđenim okolnostima, a poslednja katastrofa pre pogibije u petak, dogodila se 24. avgusta 1994. godine kada se kapetan Nenad Šakotić kod aerodroma Ponikve neuspešno katapultirao iz aviona sa male visine i stradao.
 
Nakon toga na tom tipu aviona nije bilo katastrofa čak 26 godina.
 
Portal podseća da je najviše žrtava bilo na prvim verzijama lovca MiG-21, odnosno na jednosedu u verziji F-13 i dvosedu u verziji U. Problem sa tim avionima je bilo što su oni imali nedovoljno efikasna sedišta za iskakanje iz aviona, sa puno ograničenja.
 
To se popravilo dolaskom novih verzija sa uspešnijim sedištima za iskakanje, ali su na tim prvim verzijama aviona MiG-21 poginula 22 pilota.
 
U građanskom ratu 1991. i 1992. izgubljeno je sedam MiG-21, od kojih je šest aviona oboreno a za sedmi je ostalo nerazjašnjeno zbog čega se srušio.
 
Pet pilota MiG-21 iskočilo je i prizemljilo se bez većih povreda. Četiri pilota su neko vreme provela u zarobljeništvu, a jedan je izvučen helikopterom na svoj aerodrom.
 
Gubitkom dvoseda MiG-21 UM u petak, 25. septembra, završena je karijera tog legendarnog lovca u srpskom Ratnom vazduhoplovstvu nakon 58 godina.
Autor: Balkanska bezbednosna mreža
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • Lora
    28.09.2020 13:13
    Smrdikistan
    Sad ce predsednik da uveze nove rashodovane Mig 29 iz Belorusije po ceni od 10 miliona i prikaze ih da su kostali 30 miliona iz budzeta R.Srbije.I to bez remonta.Remont se ne racuna u ceni.

    Sta cemo sa mestaninom koji je izgoreo ni kriv ni duzan u svojoj kuci nakon pada aviona i u roku od par sekundi postao dozivotni invalid?

    Ko ce njegovu porodicu obestetiti,cuvati mu decu,brinuti se o njegovoj deci,placati mu rehabilitaciju,placati mu dospele racune za ovaj mesec,za naredni za sledecu godinu za pet godina,deset godina,ko ce platiti transplataciju koze?ALeksandar Vulin ce mu platiti?Tacnije Vulinova tetka iz Kanade kada sledeci put posalje pare za stan od 150 hiljada eura na Novom Beogradu?

    Samo bezati iz Srbije.Ali ekspres hitno.
  • Izuzetan letoplov
    28.09.2020 12:21
    Treba kupiti jos vise!
  • Avijoncina bre
    28.09.2020 12:19
    To nije avion za princeze vec za srBske junake!
  • Ma
    28.09.2020 12:16
    ljudi
    Ma ljudi to su avioni stari 60-70 godina, uz naše održavanje kad se zna da nam se vojska srozala na nulu nije ni čudo. Ovi hrabri piloti su dali svoj život da bi spasili civile , odnosno da im se avion ne sruši na naseljeno mesto. Tu je pitanje, ko sa takvi starim letelicama (60-70 godina) daje ovlašćenje da se ide preko naseljenih mesta. To se čak i u Novom Sadu non stop dešava da nisko lete u starim avionima ne Mig21 nego Orao ili Galeb i popravke (ispravke) grešaka ili kvarova tu nema.
    Žao mi je porodica

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
O nama Oglašavanje Kontakt Impresum Uslovi i pravila korišćenja Pošalji vest