Doživotni zatvor za vozače koji ubiju nekog u saobraćaju: Dobra ili suviše radikalna mera?

Nedavna vest da će u Velikoj Britaniji biti izmenjen zakon tako da onaj ko skrivi nesreću sa smrtnim ishodom dobije doživotni zatvor, izazvala je polemike i u Srbiji.
Doživotni zatvor za vozače koji ubiju nekog u saobraćaju: Dobra ili suviše radikalna mera?
Foto: Pixabay
Nedavno su se istovremeno pojavile vesti:
- da je Nikola Mihailović iz Lazarevca osuđen na četiri godine zatvora zbog toga što je u avgustu 2019. godine pod dejstvom alkohola izazvao saobraćajnu nezgodu u kojoj su četiri osobe izgubile život i
 
- da je parlament Velike Britanije odlučio da izmeni zakon tako da omogući sudijama da vozačima koji pod dejstvom alkohola ili droga izazovu smrtni ishod mogu da izreknu kaznu doživotnog zatvora.
Neminovno, kako piše list Danas, nametnule su se paralele i pitanje da li bi slično zakonsko rešenje trebalo primeniti i u Srbiji.
 
Milenko Milisavljević, advokat sa višegodišnjim iskustvom u ovoj materiji, decidno je protiv.
 
"U Velikoj Britaniji važi sistem anglosaksonskog prava, koji je neuporediv sa našim, kontinentalnim pravom. Kod nas je raspon kazne za najteži, kvalifikovani oblik teškog dela protiv bezbednosti saobraćaja od dve do dvanaest godina. Ta kazna je, prema mom mišljenju, adekvatna jer omogućava sudu da prilikom izricanja sankcije, oceni sve okolnosti konkretnog slučaja", ističe Milisavljević.
 
On dodaje da je važno istaći da smrtni ishod saobraćajnih nezgoda nije ubistvo.
 
"Niko nije voljno prihvatio da izazove nezgodu, sve i kada je seo za volan pod dejstvom alkohola ili narkotika", kaže Milisavljević.
 
Više razumevanja za odluku Velike Britanije ima Milan Vujanić, penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu.
 
"Ne iznenađuje me napor da se pravno izjednači posledica saobraćajne nezgode sa smrtnim ishodom sa nekim drugim delima u kojima dolazi do gubitka života. Život može da se oduzme pištoljem, nožem, ali i automobilom. Ipak, postoji niz drugih zakonskih rešenja koja kod nas nisu korišćena, a koja bi po mom sudu dala bolje rezultate. Jedno je da se počiniocima teškog dela protiv bezbednosti saobraćaja trajno oduzme vozačka dozlova bez mogućnosti ponovnog polaganja vozačkog ispita. Druga bi bila da se trajno oduzme vozilo, kao sredstvo izvršenja krivčnog dela", ističe za "Danas" Vujanić.
 
Saobraćajni inženjer i urednik portala "Sigurne staze" Igor Velić kaže da mu odluka iz Velike Britanije deluje kao poprilično radikalna mera, jer kako dodaje, niko namerno ne planira da ugrozi sebe i druge.
 
"Lično smatram da bi kod nas trebalo pooštriti krivične sankcije, ali doživotna kazna deluje drastično. Pritom, to su sve represivne mere, a one leče samo posledice, ali ne i uzroke. Mnogo bolje rezultate daju u kombinaciji sa preventivnim merama, u prvom redu prilagođavanjem saobraćajnog sistema ranjivim kategorijama – pešacima, biciklistima, deci, starijim licima...Takođe, potrebno je edukovati građane o bezbednosti u saobraćaju i uticati na pobošljanje sveukupne saobraćajne kulture", ističe on.

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • блаф

    06.07.2022 19:55
    опрезно
    Предложена казна у Британији је сасвим одговарајућа за убице за воланом. Са, или без, дејства опијата свесно прелази дозвољену брзину и не поштује осталу сигнализацију и прописе је довољно за Предумишљај!
  • @Proleter

    06.07.2022 08:06
    Lupio sam ti minus jer si idiot čiji je jedini doprinos da sere po državi i onda posle toga zna samo da se žali kako je posrana.
  • Proleter

    06.07.2022 05:38
    Kako god
    Kakav god da je zakon u Srbiji za nekog važi(nas obične smrtnike) a za nekog ne,e zato je zovu zemlja smrdija. Ko lupi minus prepoznao se za koga zakon ne važi.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija