
Mučnih 22 sata vozom od Beograda do Bara: Ko je kriv i šta je preduzeto da se to ne ponovi
Skoro 22 sata trajalo je putovanje oko 600 putnika koji su u nedelju uveče iz Beograda vozom krenuli za Bar. Uzrok - kvar na lokomotivi, ali i međunarodna pravila i dogovori sa Crnom Gorom.

Foto: 021.rs
Dodatna muka za sve putnike bila je temperatura od čak 36 stepeni, na pruzi čak i više.
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović najavio oštre sankcije protiv odgovornih za kvar na železničkoj liniji između Bara i Beograda.
"Zaustavili smo kamenovanje vozova, zaustavićemo i ovakav nemar. Pristup poslu mora da se promeni i ovakve stvari ne smeju da se ponavljaju", rekao je Momirović dodavši su uvedene po dve lokomotive za svaki voz na liniji Beograd - Bar.
S druge strane, Dragan Ranđelović, predsednik Sindikata železničara Srbije, kaže za Danas da se u konkretnoj situaciji ne radi o "ljudskom faktoru" već da je do kvara došlo zbog zastarelosti lokomotive.
"Slažem se da u svakom pa tako i u ovom slučaju treba utvrditi da li je bilo nepravilnosti i ako jeste to sankcionisati. To znači da treba poći od samog vrha i onog koji ima najveću odgovornost za funkcionisanje železnice a to je upravo resorni ministar. Stvar je u tome što struka više nema nikakav uticaj na funkcionisanje železnice već čitavim procesom rukovodi Ministarstvo i to na potpuno pogrešan način zbog čega i dolazi do problema", objašnjava sagovornik lista Danas.
Prema njegovim rečima, srpskoj železnici ne ide u prilog da ima brze vozove na određenim linijama a sa druge strane da se dešavaju kvarovi poput ovog do koga je došlo na relaciji od Beograda do Bara.
"Međutim, to ne znači da odgovornost za peh treba svaliti na železničare. Mašinovođe i drugo železničko osoblje ne može biti i nije krivo zbog kvara. Te kolege su uradile sve što je do njih, ne može se govoriti o eventualnom propustu sa te strane, a razlog za kvar treba isključivo tražiti u 'zamoru materijala', to jest dotrajalosti lokomotive u vlasništvu preduzeća Srbija voz. Na toj liniji naime, saobraća jedan broj starih lokomotiva što povećava mogućnost nastanka kvara. Nekada je, pre nego što je železnica podeljena na više preduzeća, bilo moguće da se lokomotiva koja se pokvari veoma brzo zameni nekom koja prevozi teretne kompozicije a dostupna je u blizini. Međutim, to je posle podele Železnice Srbije na više celina, sada imovina drugog preduzeća koju Srbija voz ne sme da uzme za svoje potrebe. Dok je Železnica Srbije funkcionisala kao jedno preduzeće ovako nešto nije moglo da se desi. U slučaju kvara na lokomotivi njena zamena bi stigla daleko brže nego što je to bilo sada", kaže Ranđelović.
Prema njegovim rečima, umesto nametanja neadekvatnih rešenja železničarima, ministarstvo bi trebalo da se bavi stvaranjem ambijenta za uspešno poslovanje a jedan od neizostavnih segmenata u tom procesu je i nabavka novih lokomotiva koje bi saobraćale na relaciji između Beograda i Bara. To bi u značajnoj meri smanjilo mogućnost kvarova i kašnjenja železničkih kompozicija, zaključuje Ranđelović.
Voze nas lokomotive iz 60-tih i 70-tih
List "Danas" piše da je osnovni problem do kog dolazi sa kvarovima na lokomotivama njihova starost, ali i slabo održavanje usled nedostatka stručne radne snage i delova. U voznom parku dva železnička preduzeća u Srbiji i dalje se nalaze američke dizel električne lokomotive sa kraja šezdesetih i početka sedamdesetih godina prošlog veka, švedske monofazne električne lokomotive iz sedamdesetih kao i sovjetske lokomotive na elektromotornim kompozicijama koje su proizvedene osamdesetih.
"Sve zastarele lokomotive u sastavu srpskih železničkih preduzeća su prošle kapitalne remonte. To je ono što ih drži funkcionalnim, međutim, ne čini ih imunim na kvarove do kojih dolazi često jer su jednostavno te lokomotive zastarele i prevaziđene. Takođe, nekada i remont urađen na njima nije izveden na adekvatan način. Primera radi, one lokomotive koje su svojevremeno slate na remont u Rumuniju nisu urađene kako treba, ali je zato remont na onima koje su otišle u fabriku 'Rade Končar' u Zagrebu urađen kvalitetno", objašnjava neimenovani sagovornik lista Danas blizak srpskim železnicama.
Prema njegovim rečima, problem je i u tome što se ne radi redovno održavanje tih lokomotiva. Razlog nije nezainteresovanost niti lenjost zaposlenih u srpskim železnicama, već to što nema dovoljno stručnog kadra ali ni rezervnih delova.
"Pre je bilo obavezno da lokomotiva uđe u dnevni pregled u toku 24 sata, bilo da je reč o putničkom ili teretnom saobraćaju. Toga odavno više nema. U Srbija vozu se ti dnevni pregledi još i praktikuju, dok u Srbija kargu to nije slučaj. Privatni operatori, odnosno firme koje prevoze robu srpskim železnicama, tu praksu nikada nisu ni imali. Tako je svojevremeno danima lokomotiva privatnog operatora saobraćala sa oštećenim pantografom, koji je samo bio vezan žicom, što je najbolji pokazatelj koliko se ne vodi računa o ispravnosti lokomotiva koje s epuštaju u saobraćaj", zaključuje isti sagovornik.
Šta je "Srbija voz" preduzeo da spreči slučaj sa pruge Beograd - Bar?
Ivan Bulajić, v. d. direktora "Srbija voza", kaže za RTS, povodom jednog od najvećih kašnjenja na pruzi Beograd - Bar, da sada svaki voz ide bar sa dve ispravne lokomotive. Bulajić je rekao da su odmah pokrenuli istragu da bi se utvrdilo gde su lokomotive održavane. Nada se da će izveštaj imati tokom današnjeg dana.
"Talas investicija u železnici nije urađen ravnomerno. Gradski i međugradski saobraćaj su modernizovani potpuno, ali ove lokomotive koje idu za Bar su 35 do 40 godina stare, i jedna po jedna idu u remont", napominje Bulajić.
Objašnjava da je došlo do pregrevanja na usponima na pruzi prema Crnoj Gori, ali da se još ne zna zašto je tehnički do toga došlo.
"Iz bezbednosnih razloga, mašinovođe imaju proceduru da u takvim slučajevima zaustave lokomotivu i da druga dođe na njeno mesto", dodaje v. d. direktora "Srbija voza".
"Srbija voz" je, pošto se Brodarevo nalazi jako blizu granice sa Crnom Gorom, prvo pozvalo crnogorske kolege da njihova lokomotiva preuzme voz, ali oni to nisu mogli da urade jer dve zemlje nemaju potpisan protokol o saradnji. To znači, kaže, da je rezervna lokomotiva morala da ide iz Užica. U Virpazaru se, dodaje, čekalo da prođe neki drugi voz, da bi mogao da se nastavi put za Bar.
Da se to više ne bi ponavljalo, napominje v. d. direktora "Srbija voza", od te večeri svaki voz ide bar sa dve ispravne lokomotive.
"U slučaju da se pokvari jedna, ova druga momentalno nastavlja put. Dakle, ovaj slučaj više ne bi smeo da se dogodi", ističe Bulajić.
Najavio je da će već iduće nedelje početi pregovori sa Crnom Gorom o protokolima o saradnji. Istakao je da svi naši vozovi od sada imaju rezervu pića i hrane u slučaju da dođe nekog čekanja, i da je putnicima prvi put omogućeno da im se refundira 50 odsto cene karte.
Direktor "Srbija voza" navodi da je u planu rekonstrukcija pruge Beograd - Bar, i da će vreme putovanja biti prepolovljeno.
Rekordno kašnjenje voza za Bar zabeleženo je pre desetak godina kada je voz iz Beograda putovao do Kolašina punih 25 sati.
Podrži 021
021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Palma o Bastinoj izjavi da treba uvesti sankcije Rusiji: Lupio je, trenutak njegove slabosti
01.04.2023.•
0
Predsednik Jedinstvene Srbije Dragan Marković Palma izjavio je da ocena člana njegove stranke i ministra privrede Radeta Baste, da Srbija treba da uvede sankcije Rusiji, nije stav ni program ni JS.
Ministarstvo rudarstva i energetike odbacilo navode da Grčić dolazi na čelo Pro Tenta
01.04.2023.•
0
Ministarstvo rudarstva i energetike odbacilo je danas navode da će bivši direktor javnog preduzeća "Elektroprivreda Srbije" (EPS) Milorad Grčić biti postavljen za novog direktora preduzeća "Pro Tent".
Stojanović: Vlast nema razloga da organizuje vanredne parlamentarne izbore na jesen
01.04.2023.•
0
Politikolog Boban Stojanović ocenio je da vlast nema razloge da organizuje vanredne parlamentarne izbore na jesen, odnosno u septembru.
Opozicioni poslanici traže sednicu Skupštine Srbije
01.04.2023.•
0
Redovno prolećno zasedanje Skupštine Srbije trebalo je da počne 1. marta, ali nijedna sednica od tada nije zakazana.
FOTO: Saobraćaj deonicom autoputa "Miloš Veliki" Novi Beograd – Surčin od večeras
01.04.2023.•
0
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je prilikom obilaska deonice autoputa "Miloš Veliki" Novi Beograd - Surčin, da tih osam ili devet kilometara predstavljaju "žilu kucavicu" za Beograd.
Vučić: Loše za Srbiju da Vučićević ode u zatvor, ponudio sam mu da ja platim kaznu
01.04.2023.•
87
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić ocenio je da je "loše za zemlju" da vlasnik Informera Dragan J. Vučićević ode u zatvor jer ne želi da plati novčanu kaznu po presudi za uvredu.
AMSS upozorava: Možda ipak ne treba žuriti sa zamenom zimskih guma
01.04.2023.•
0
Iako je danas prestala zakonska obaveza upotrebe zimskih guma, AMSS upozorava da, u ovim prvim danima proleća zbog promenljivih uslova vožnje, možda ne treba žuriti sa zamenom zimskog seta pneumatika.
Putarina skuplja od danas: Evo koliko iznosi i ko ima popust
01.04.2023.•
11
Putarina je od danas u Srbiji skuplja 14 odsto ako se plaća gotovim novcem, a za osam odsto za vozače koji je plaćaju elektronski.
Vozači, od danas više nisu obavezne zimske gume
01.04.2023.•
10
Vozači u Srbiji od subote, 1. aprila, više nisu obavezni da imaju zimske gume na sva četiri točka.
FOTO, VIDEO: Vučićevim pristalicama u Kraljevu deljen tekst koji treba da skandiraju
01.04.2023.•
46
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić održao je miting u Sportskom centru Ibar u Kraljevu, a oni koji su prisustvovali tom skupu dobili su pisane instrukcije kako da mu skandiraju.
Vučić: Lično sam doneo odluku da se ne uvode sankcije Rusiji
01.04.2023.•
41
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je u Kraljevu da je on doneo odluku da Srbija ne uvede sankcije Rusiji zbog njenog napada na Ukrajinu.
Korona u Srbiji: Novozaraženih 752, troje preminulo
31.03.2023.•
0
U poslednja 24 sata u Srbiji su na koronavirus bile pozitivne 752 osobe, od 6.031 testirane.
Preminula žena koja je pala sa sedmog sprata zgrade Ministarstva odbrane
31.03.2023.•
7
Ministarstvo odbrane saopštilo je da je S.S (59) koja je danas pala sa sedmog sprata zgrade tog ministarstva u Birčaninovoj ulici, podlegla povredama.
Tužilaštvo odbacilo prijave protiv policajaca za iznuđivanje iskaza od aktivista sa Starice
31.03.2023.•
0
Tužilaštvo u Majdanpeku odbacilo je krivične prijave podnete protiv policajaca zbog "iznuđivanja iskaza, zlostavljanja i mučenja" aktivista koji su pokušali da spreče miniranje planine Starica.
Ambasador SAD osudio paljenje vozila sa RKS tablicama na severu Kosova
31.03.2023.•
4
Ambasador Sjedinjenih Američkih Država (SAD) na Kosovu Džefri Hovenijer osudio je slučajeve paljenja automobila RKS registarskih oznaka na severu Kosova.
Vučić o Šormazu: Neće snositi posledice, SNS je stranka demokratske orijentacije
31.03.2023.•
23
Predsednik Srbije i lider SNS Aleksandar Vučić izjavio je da funkcioner SNS Dragan Šormaz neće snositi posledice zbog izjave da su neprihvatljiva opravdanja zvaničnika zašto nema sankcija Rusiji.
Marko Janketić: Odavde treba otići, pokupiš kofere i kupiš kartu u jednom pravcu
31.03.2023.•
72
Glumcu Marku Janketiću upućene su uvrede i pretnje na društvenim mrežama zbog izjave o odlasku iz Srbije i o "velikim Srbima kojima su puna usta Kosova".
Novi DSS, Dveri, Zavetnici i POKS podneli krivičnu prijavu protiv Vučića zbog Kosova
31.03.2023.•
6
Predstavnici četiri desno orijentisane stranke predali su tužilaštvu krivičnu prijavu protiv predsednika Srbije Aleksandra Vučića zbog prihvatanja francusko-nemačkog sporazuma o Kosovu.
Uprava carine: Zaplenjeni dijamanti i zlato
31.03.2023.•
0
Carinici su 30. marta, na graničnom prelazu Vrška Čuka, u saradnji sa policijom, otkrili i zaplenili 13 dijamanata, šest dukata i jednu zlatnu pločicu.
Borelj: Srbija se opet nije uskladila sa odlukom EU o sankcijama Rusiji
31.03.2023.•
26
Srbija se nije uskladila sa odlukom Saveta EU o produžavanju restriktivnih mera u vezi sa potezima koji podrivaju ili ugrožavaju teritorijalni integritet, suverenitet i nezavisnost Ukrajine.
Vučić sutra otvara deonicu autoputa Miloš Veliki od Novog Beograda do Surčina
31.03.2023.•
5
Javno preduzeće "Putevi Srbije" najavilo je da će sutra za saobraćaj biti otvorena deonica autoputa "Miloš Veliki" od Novog Beograda do Surčina.
Komentari 11
Jogi Letač
Boris
Nista Novo.
Joca
najbolje vozove? A tek putevi bolji od Njemačke. Netreba ići dalje od Novog Sada. Problem do problema.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar