Čak 95 odsto preduzeća ima problem sa nedostatkom vozača, mnogi odlaze u Nemačku

Vozači, monteri, rukovaoci mašinama i postrojenjima - tri su zanimanja u kojima se tokom 2022. godine zabeležio najveći rast zaposlenosti u Srbiji.
Čak 95 odsto preduzeća ima problem sa nedostatkom vozača, mnogi odlaze u Nemačku
Foto: Pixabay
Ovim poslom prošle godine bavilo se 23.300 građana više nego 2021, a od toga se najveće povećanje - za 16.200, beleži u regionu istočne i južne Srbije, pokazali su podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Znatni međugodišnji rast zaposlenosti zabeležen je i u grupi zanimanja - inženjeri, stručni saradnici i tehničari - gde je 15.200 radnika više nego 2021, od čega 10.500 u regionu Vojvodine, navodi se u anketi o radnoj snazi.
Ipak, da je statistika samo statistika možda najbolje oslikava primer vozača čiji je broj sve deficitarniji. O tome za Politiku svedoči Neđo Mandić, predsednik udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju "Međunarodni transport", koji kaže da profesionalnih vozača u Srbiji činjenično nema dovoljno.
 
"S druge strane, podaci pokazuju da se vozači najviše zapošljavaju, ali treba znati da u taj broj ulaze svi vozači. Ima tu dosta kiper-vozila, a to su dobro plaćeni poslovi, potom tu su i dostavna i kombi-vozila, za čije je upravljanje potrebna samo B kategorija. Često se dešava da se oni olako premeštaju sa jednog na drugo radno mesto, neki čak i zbog plate veće za pedesetak evra. Tako da ne znam da li i to ulazi u statistiku evidencije zapošljavanja", naglasio je Mandić. 
 
Dodao je da su sve to vozači koji nemaju licencu profesionalnih vozača.
 
"Broj profesionalaca u Srbiji sigurno nije veliki. Nemamo ih dovoljno, pa ne može ni biti porasta zapošljavanja, jer sve manje ljudi želi da se bavi ovim poslom. Mnogi odlaze u inostranstvo, Nemačku, zbog većih plata i boljih uslova rada. Da u Srbiji imamo nedostatak takvih vozača pokazuju i iskustva prevoznika, koji svedoče da im kamioni stoje, jer nema ko da ih vozi. Skoro 95 odsto preduzeća prijavljuje nedostatak vozača, a mi, nažalost, ne vidimo način kako će se to rešiti", kazao je Mandić.
 
Potpuna liberalizacija tržišta rada u smislu otvaranja vrata za zapošljavanje stranaca, nije najpoželjnije rešenje za sindikate, pogotovo u situaciji kada radnici u Srbiji traže kvalitetna radna mesta, pa zato što ih ne pronalaze moraju da idu dalje u svet.
 
"Nije normalno da neki naši građani voze Nemce, a da nas voze Pakistanci. Imamo strategiju migracija gde se akcenat stavlja na vraćanje ljudi u Srbiju, imamo strategiju zapošljavanja čiji je cilj da se podstakne zaposlenost u Srbiji, ali su one izgleda samo slovo na papiru, nisu učinkovite", rekao je Zoran Ristić iz "Nezavisnosti". 
 
S tim da je bolje angažovati domaće nego strane vozače saglasan je i predsednik udruženja "Međunarodni transport".
 
"Mi smo pouzdaniji vozači od ovih koji dolaze sa recimo Filipina i iz raznih azijskih zemalja. Oni kod nas lakše dobijaju radnu vizu nego u Nemačkoj, jer Nemci više vole da im dođu građani sa Balkana, koji su im mentalitetom sličniji. Opet, mi smo prisiljeni da primamo strance. Ipak, u međunarodnom transportu to je već problem, jer ako bismo angažovali stranca da nam bude vozač za zapadnu Evropu, onda za njega treba obezbediti šengensku vizu što je teško, i nikako ne rešava problem manjka radne snage", naglasio je Neđo Mandić.
Iz Privredne komore Srbije navode da su se u Srbiji ipak stvorile povoljnije ekonomske prilike pa su se neki radnici i vratili sa rada iz inostranstva. Prema podacima Bečkog instituta za ekonomske studije, u poslednjih nekoliko godina procenjuje se i neto priliv visokoobrazovanih profila u Srbiju.
 
"S druge strane, zanatski profili nastavljaju da emigriraju, posebno građevinski stručnjaci, vozači, medicinski tehničari... Bio bi problem ako bi sledeće godine došlo do ekonomske nestabilnosti u našoj zemlji, što je ekstreman i najmanje verovatan scenario, jer bi tada krenuo novi talas migracije", rekao je Bojan Stanić, pomoćnik direktora Sektora za strateške analize u PKS.
  • /

    14.05.2023 14:44
    /
    pa kad niste hteli eu
  • Veljaš

    14.05.2023 13:56
    Frka im za 26.maj.Reče juče jedan čovek,fali im 3000 vozača za taj datum.
  • Povremeni vozač

    14.05.2023 13:22
    Vozač C E, ako neko od poslodavaca, a može i državna firma nema za neki dan vozaća kamiona da im nešto preveze , tu sam ja na raspolaganju da uskočim, prihvatam sve. Za 12 sati , moja cena je 100 evra. Nebrinite za radni staž, uplatiću sam

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Kamioni čekaju pet sati na Batrovcima

Prema informacijama iz Uprave granične policije, putnička vozila čekaju na izlazima iz zemlje na dva prelaza, pola sata na Gradini i 35 minuta na prelazu Preševo.