
Kako je zaustavljena izgradnja pruge Beograd - Budimpešta: Nema para, a nema ni obećane tehnologije
Izgradnja pruge Beograd - Budimpešta zaustavljena je jer Kinezi ne mogu da završe projekat - i to iz dva razloga.

Foto: 021.rs
Izgradnja traje godinama, ali nema naznaka da su Kinezi uspeli da ugrade sigurnosne uređaje i ETCS sistem upravljanja vozom, prenosi Nova pisanje mađarskog Telexa.
Kako piše Telex, Kinezi ne mogu da završe izgradnju, a za to postoji dva razloga - manjak novca i činjenica da Kinezi ne mogu da po evropskim standardima izgrade sistem osiguranja i kontrole vozova.
Kinezi su preuzeli izgradnju sistema osiguranja i kontrole vozova koji je ključan za investiciju – ali to ne mogu da urade po evropskim standardima.
Prema rečima glavnog urednika saobraćajnog lista Navigatorvilag Gergelija Andoa, koji je nekada radio u MAV-u, iako se u Kini koristi kontrola vozova slična ETCS-u, to je mnogo jednostavniji sistem nego u Evropi. Na primer, ne moraju da razmatraju uslove interoperabilnosti, jer zemlje povezane s njima železnicom (na primer Laos) takođe grade železničke linije po kineskim standardima.
Druga razlika je u tome što mreža pruga i osiguranje kineskih železničkih stanica skoro potpuno isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski. Nasuprot tome, u Evropi je svaka stanica drugačija, kolosečne veze i druga tehnička rešenja su svuda različita. Iz tog razloga, prema evropskim standardima, sva sigurnosna oprema je jedinstven, ručno izrađen proizvod koji mora biti dizajniran, licenciran i proizveden posebno za svaku stanicu. Kinezi zapravo ne znaju šta da rade s ovim.
Kako kaže, drugi problem je to što u Mađarskoj barijere takođe kontrolišu zaštitna oprema na železnici. S druge strane, na novoizgrađenim kineskim prugama nema nijednog pružnog prelaza, tako da kineski inženjeri nemaju saznanja o tome kako bi rad barijera trebalo ili bi mogao da se integriše u sigurnosne uređaje.
Drugi veliki problem pruge Budimpešta-Beograd je nedostatak novca.
Ugovor o renoviranju i izgradnji potpisan je 2019. godine s ukupnom sumom od 750 milijardi. U to vreme, kritičari su smatrali da je cena veoma previsoka, ali prema rečima stručnjaka za transport Gergelija Andoa, budžet je zapravo bio prilično uzak, ostavljajući vrlo malo prostora za manevar.
U međuvremenu je došlo do inflacije od najmanje 35-40 odsto, skočile su cene repromaterijala i delova, zbog čega su izvođači već neko vreme u teškoj finansijskoj situaciji. U martu ove godine budžetu je jednom dodato još 20 milijardi, što svakako govori da kasa nije prepuna novca.
Međutim, ako za izgradnju sistema kontrole i osiguranja vozova bude trebalo da se ugovori nova kompanija, onda će to opet iznositi desetine, ako ne i stotine milijardi. Pitanje je da li mađarska država to želi da nadoknadi svojim novcem, da li se s Kinezima dogovaraju oko nekakvog rešenja ili će ceo sistem uticaja na vozove ostaviti, a umesto 160, vozovi će saobraćati u 100 km/h.
Ovaj problem je poznat u železničkim krugovima godinama, ali iz nekog razloga mađarska država koja je naručila projekat do sada nije uradila ništa. Prema informacijama Telex-a, Kinezi su iz nekog razloga dugo zamišljali da će moći da koriste svoju kinesku tehnologiju koja ne ispunjava standarde EU.
U ovoj situaciji, mađarska vlada ima dve mogućnosti.
Prema rečima Gergelija Andoa, jedan od njih je da oni uopšte ne grade sistem kontrole vozova koji je u skladu sa standardima EU. U ovom slučaju, vozovi će moći da idu samo 100 kilometara na čas umesto planiranih 160, a upravljanje saobraćajem će morati da se reši s tehnologijom 20. veka i s mnogo više radnika.
Za teretne vozove sporije napredovanje nije toliki problem, jer oni retko idu brže od 100 km/h, a stanovništvu naselja duž pruge ne očekuje se da će toliko smetati 10-20 minuta duže vreme putovanja. Pogotovo što će to ipak biti manje nego pre rekonstrukcije, kad su vozovi na prilično velikom delu koloseka mogli da saobraćaju samo 60.
Druga opcija je da se izgradnja sigurnosne opreme i sistema upravljanja vozom poveri novom preduzeću. Međutim, ovo bi odložilo završetak projekta za još nekoliko godina, jer je vreme izrade takvog projekta, uključujući planiranje i izvođenje, isto koliko i vreme izgradnje koloseka.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Krivična prijava protiv Siniše Malog zbog izgradnje Nacionalnog stadiona bez građevinske dozvole
02.07.2025.•
0
Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu (RERI) podneo je krivičnu prijavu protiv ministra finansija Siniše Malog.
Student iz Čačka: Na blokadi su me uhapsili i pretukli ljudi sa fantomkama
02.07.2025.•
0
Student iz Čačka Stefan Bošković opisao je kako su ga napali, tukli i uhapsili maskirani ljudi sa fantomkama, bez policijskih oznaka, dok je bio na blokadi ispred Pravnog fakulteta u Beogradu.
Dva člana kavačkog klana uhapšena u Beogradu
02.07.2025.•
0
Policija je uhapsila državljane Crne Gore M.K. (39) i A.P. (35), pripadnike organizovane kriminalne grupe "Kavači" i saradnike Radoja Zvicera, saopštio je MUP.
Tužilaštvo upozorilo: Blokade saobraćaja su protivzakonite i protivustavne
02.07.2025.•
31
Više javno tužilaštvo u Beogradu saopštilo je da su blokade javnog saobraćaja suprotne Ustavu i zakonima Republike Srbije.
Student koji je objavio snimak kako policajci vređaju devojke: Deset minuta me tukli u marici
02.07.2025.•
24
Student Filozofskog fakulteta Aleksa Stanković izjavio je da su ga sinoć policajci 10 minuta tukli u policijskom vozilu, a kao razlog naveli to što je objavio snimak na kom policajci vređa devojke.
Austrijski dnevnik: Srbija u stanju uzbune, Vučićeve izjave o pobedi apsurdne
02.07.2025.•
9
Srbiji ne nedostaje samo demokratija, njeno društvo se decenijama rukovodi populističkom ideologijom koju ni učesnici masovnih demonstracija protiv režima Aleksandra Vučića ne prepoznaju kao opasnost.
Putarina skuplja od petka: Ovo su detaljni iznosi
02.07.2025.•
12
Putarina će u Srbiji od petka, 4. jula biti skuplja oko 4,2 odsto po kilometru.
Govori na Vidovdan za neke išli previše udesno: Nacionalizam zbog datuma ili kontra Vučiću?
02.07.2025.•
37
Vidovdanski protesti na ulice su izveli veliki broj ljudi. Neki od govora doveli su do iritacija u regionu i nedoumica u zemlji.
MUP o jučerašnjim blokadama: Legitimisano skoro 1.000 osoba, privedene 72
02.07.2025.•
4
Policija je protekle noći širom Srbije proverila identitet ukupno 976 osoba, dok su 72 osobe dovedene do službenih prostorija, saopštio je MUP.
Više studenata i građana privedeno protekle noći u Nišu, deo njih dobio prekršajne kazne
02.07.2025.•
0
Neformalna grupa studenata niškog Univerziteta je saopštila da je tokom noćašnjih protesta i blokada u tom gradu uhapšeno više studenata i građana.
VIDEO: Prostorije SNS na Voždovcu zasute balegom
02.07.2025.•
9
Prostorije Srpske napredne stranke na Voždovcu sinoć su zasute balegom.
Blokade se nastavljaju i postaju intenzivnije: Koliko smo daleko od vanrednog stanja?
02.07.2025.•
47
Zarad zaštite javnog reda i mira ministar unutrašnjih poslova može da naloži privremeno ograničavanje ili zabranu kretanje na određenim objektima, određenim područjima ili na javnim mestima.
Ruski desničarski filozof Dugin: Vučiću je došao kraj
02.07.2025.•
25
Ruski desničarski filozof Aleksandar Dugin izjavio je da je predsednik Srbije Aleksandar Vučić izgubio legitimitet i da svi Srbi žele njegov odlazak sa vlasti.
Mala PIO statistika: Gde je u Srbiji najviša, a gde najniža prosečna penzija
02.07.2025.•
2
U Srbiji je u aprilu bilo 1.657.668 penzionera, što je za 119 više nego u decembru prošle godine a za 6.353 više nego u decembru 2023. godine, kada ih je bilo 1.651.315.
Objavljeni preliminarni rezultati izbora u Kosjeriću: SNS ima jedan mandat više od opozicije
02.07.2025.•
30
Republička izborna komisija objavila je preliminarne rezultate lokalnih izbora u Kosjeriću.
Počele da važe nove energetske oznake za uređaje: Ukidaju se A+, A++ i A+++
02.07.2025.•
6
Od 1. jula na tržištu Evropske unije važe nove energetske oznake za električne uređaje.
Kako da znate da je put kojim vozite u probnom radu: Država navela u izmenjenoj uredbi
02.07.2025.•
3
Patrole vatrogasaca, policije, hitne pomoći i još niz ekipa za koje u prvi mah ne znate ko su, koje dežuraju uz novu deonicu puta mogli bi da budu siguran znak da je taj drum - u probnoj upotrebi.
Ministarstvo: Za podršku zaposlenima u pravosuđu biće 40 odsto prihoda od sudskih taksi
01.07.2025.•
2
Ministar pravde Srbije Nenad Vujić je izjavio da izmene Zakona o sudskim taksama predviđaju da 40 odsto prihoda od taksi bude usmereno na direktnu podršku zaposlenima u pravosudnoj administraciji.
Profesor Marinković: Ako neko napada ustavno uređenje onda je to Vučić
01.07.2025.•
13
Studenti ne vrše nikakav napad na ustavno uređenje, izjavio je profesor Pravnog fakulteta Tanasije Marinković.
Vučević: Naša lista pobedila blokadersku u Kosjeriću
01.07.2025.•
34
Predsednik Srpske napredne stranke (SNS) Miloš Vučević proglasio je večeras pobedu liste "Ne damo Srbiju - Aleksandar Vučić" na ponovljenom glasanju na biračkom mestu 25 u Kosjeriću.
Komentari 80
Nesa
Morate nešto da vidite, i da osećaj u sobi, koliko god bio udoban, nije isti kao na terenu.
B
Verujem da su vecinom ljudi okrenuti zapadu, koji Ajfon vide kao vrhunsko dostignuce telekomunikacionih uredjaja.
Preko 90% tog prestiznog americkog uredjaja je iz Kine, a ono malo sto nije iz Kine im je prodao Samsung iz Juzne Koreje.
U svoj svojoj prici o demokratiji, toleranciji i slicnom, ste u stvari ogrezli u kolonijalnom rasizmu.
Samo ima tu mali problem, Sloveni ste.
Za Joksu
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar