Kako je zaustavljena izgradnja pruge Beograd - Budimpešta: Nema para, a nema ni obećane tehnologije
Izgradnja pruge Beograd - Budimpešta zaustavljena je jer Kinezi ne mogu da završe projekat - i to iz dva razloga.
Foto: 021.rs
Izgradnja traje godinama, ali nema naznaka da su Kinezi uspeli da ugrade sigurnosne uređaje i ETCS sistem upravljanja vozom, prenosi Nova pisanje mađarskog Telexa.
Kako piše Telex, Kinezi ne mogu da završe izgradnju, a za to postoji dva razloga - manjak novca i činjenica da Kinezi ne mogu da po evropskim standardima izgrade sistem osiguranja i kontrole vozova.
Kinezi su preuzeli izgradnju sistema osiguranja i kontrole vozova koji je ključan za investiciju – ali to ne mogu da urade po evropskim standardima.
Prema rečima glavnog urednika saobraćajnog lista Navigatorvilag Gergelija Andoa, koji je nekada radio u MAV-u, iako se u Kini koristi kontrola vozova slična ETCS-u, to je mnogo jednostavniji sistem nego u Evropi. Na primer, ne moraju da razmatraju uslove interoperabilnosti, jer zemlje povezane s njima železnicom (na primer Laos) takođe grade železničke linije po kineskim standardima.
Druga razlika je u tome što mreža pruga i osiguranje kineskih železničkih stanica skoro potpuno isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski. Nasuprot tome, u Evropi je svaka stanica drugačija, kolosečne veze i druga tehnička rešenja su svuda različita. Iz tog razloga, prema evropskim standardima, sva sigurnosna oprema je jedinstven, ručno izrađen proizvod koji mora biti dizajniran, licenciran i proizveden posebno za svaku stanicu. Kinezi zapravo ne znaju šta da rade s ovim.
Kako kaže, drugi problem je to što u Mađarskoj barijere takođe kontrolišu zaštitna oprema na železnici. S druge strane, na novoizgrađenim kineskim prugama nema nijednog pružnog prelaza, tako da kineski inženjeri nemaju saznanja o tome kako bi rad barijera trebalo ili bi mogao da se integriše u sigurnosne uređaje.
Drugi veliki problem pruge Budimpešta-Beograd je nedostatak novca.
Ugovor o renoviranju i izgradnji potpisan je 2019. godine s ukupnom sumom od 750 milijardi. U to vreme, kritičari su smatrali da je cena veoma previsoka, ali prema rečima stručnjaka za transport Gergelija Andoa, budžet je zapravo bio prilično uzak, ostavljajući vrlo malo prostora za manevar.
U međuvremenu je došlo do inflacije od najmanje 35-40 odsto, skočile su cene repromaterijala i delova, zbog čega su izvođači već neko vreme u teškoj finansijskoj situaciji. U martu ove godine budžetu je jednom dodato još 20 milijardi, što svakako govori da kasa nije prepuna novca.
Međutim, ako za izgradnju sistema kontrole i osiguranja vozova bude trebalo da se ugovori nova kompanija, onda će to opet iznositi desetine, ako ne i stotine milijardi. Pitanje je da li mađarska država to želi da nadoknadi svojim novcem, da li se s Kinezima dogovaraju oko nekakvog rešenja ili će ceo sistem uticaja na vozove ostaviti, a umesto 160, vozovi će saobraćati u 100 km/h.
Ovaj problem je poznat u železničkim krugovima godinama, ali iz nekog razloga mađarska država koja je naručila projekat do sada nije uradila ništa. Prema informacijama Telex-a, Kinezi su iz nekog razloga dugo zamišljali da će moći da koriste svoju kinesku tehnologiju koja ne ispunjava standarde EU.
U ovoj situaciji, mađarska vlada ima dve mogućnosti.
Prema rečima Gergelija Andoa, jedan od njih je da oni uopšte ne grade sistem kontrole vozova koji je u skladu sa standardima EU. U ovom slučaju, vozovi će moći da idu samo 100 kilometara na čas umesto planiranih 160, a upravljanje saobraćajem će morati da se reši s tehnologijom 20. veka i s mnogo više radnika.
Za teretne vozove sporije napredovanje nije toliki problem, jer oni retko idu brže od 100 km/h, a stanovništvu naselja duž pruge ne očekuje se da će toliko smetati 10-20 minuta duže vreme putovanja. Pogotovo što će to ipak biti manje nego pre rekonstrukcije, kad su vozovi na prilično velikom delu koloseka mogli da saobraćaju samo 60.
Druga opcija je da se izgradnja sigurnosne opreme i sistema upravljanja vozom poveri novom preduzeću. Međutim, ovo bi odložilo završetak projekta za još nekoliko godina, jer je vreme izrade takvog projekta, uključujući planiranje i izvođenje, isto koliko i vreme izgradnje koloseka.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Milivojević: Vučićeva priča o izborima u maju ili decembru je spin
05.12.2025.•
5
Predsednik Demokratske stranke Srđan Milivojević smatra da je izjava Aleksandra Vučića o izborima u maju ili decembru sledeće godine - spin.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - vidi, poklon
05.12.2025.•
5
Novi 021.rs dnevni kviz je pred vama, a danas je tu i poklon.
Beljanski: Vlast želi da ukine TOK kako ne bi bilo rizika da budu krivično gonjeni
05.12.2025.•
14
Advokat Vladimir Beljanski kaže da je cilj vlast da ukine nezavisnost pravosudnih organa koji rade svoj posao kako bi ne bilo "rizika za političare da će biti izloženi krivičnom progonu".
Muškarac poginuo nakon udara voza na Železničkoj stanici u Zemunu
05.12.2025.•
0
Pedesetpetogodišnji muškarac nastradao je na Železničkoj stanici u Zemunu kada ga je udario voz.
Uhapšen "nigerijski princ": Dvojac ljudima govorio da im stižu pare, žena im uplatila pola miliona za troškove
04.12.2025.•
17
Policija je uhapsila D.S.C. (30) iz Nigerije i M.D. (42) koji su osumnjičeni za prevaru.
Vučić: Izbori u maju ili decembru naredne godine
04.12.2025.•
19
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je realno da izbori budu u maju ili decembru naredne godine.
Agencija: U Kosjeriću, Užicu, Požegi i Prokuplju vazduh danas veoma zagađen
04.12.2025.•
1
U Kosjeriću, Užicu, Požegi i Prokuplju, po merenjima od 17 časova do 17.59h, kvalitet vazduha je bio "veoma zagađen", objavila je Agencija za zaštitu životne sredine.
TOK: Selakoviću se na teret stavljaju dva krivična dela
04.12.2025.•
10
Tužilaštvo za organizovani kriminal saopštilo je da se ministru kulture Nikoli Selakoviću na teret stavljaju dva krivična dela.
Krušik: Dogodio se "akcident u pogonu", jednoj radnici povređeno oko
04.12.2025.•
1
Fabrika Krušik je saopštila da je danas u drugoj smeni, u pogonu za proizvodnju inicijalnih sredstava, došlo do "akcidenta pri laboraciji pojačnika", a tom prilikom povređene su tri radnice.
Vučić: Očekujemo skoro potpisivanje kratkoročnog ugovora za gas sa Rusijom
04.12.2025.•
11
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da očekuje skoro potpisivanje kratkoročnog ugovora sa Rusijom o snabdevanju gasom.
Saslušan Selaković: Tužilaštvo za organizovani kriminal nazvao autoimunim oboljenjem
04.12.2025.•
25
Ministar kulture Nikola Selaković saslušan je u Tužilaštvu za organizovani kriminal (TOK) u svojstvu osumnjičenog, a nakon saslušanja je izneo niz optužbi na račun TOK-a.
Selaković stigao na saslušanje u TOK zbog slučaja Generalštab
04.12.2025.•
2
Ministar kulture Nikola Selaković stigao je danas na saslušanje u Tužilaštvo za organizovani kriminal (TOK) u Beogradu povodom slučaja "Generalštab" u pratnji advokata Vladimira Đukanovića.
Ninić: Udaljenje s posla odbornika koji je pobedio u Mionici je revanšizam vlasti
04.12.2025.•
5
Advokat Ivan Ninić izjavio je da odluka RGZ o udaljenju s posla novoizabranog odbornika u Mionici Nenada Rakića predstavlja revanšizam vlasti i ugrožavanje egzistencije čoveku koji ničim nije povredio radnu disciplinu.
Brnabić: Ne očekuje se otvaranje Klastera 3 iako su se stekli uslovi pre četiri godine, zavisi od volje EU
04.12.2025.•
7
Predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić izjavila je da ne očekuje da će Klaster 3 u okviru pregovora Srbije o prijemu u EU biti otvoren, iako su tehnički uslovi ispunjeni pre četiri godine.
Anđelković: Od 8. decembra prijava imovine za legalizaciju i u Pošti Srbije, bez naplate usluge
04.12.2025.•
6
Građani Srbije će od ponedeljka, 8. decembra, u poštama širom Srbije moći da prijave svoju imovinu za legalizaciju.
Srbin iz Zvečana osuđen na dve godine zatvora i 14.000 evra zbog napada na Kfor
04.12.2025.•
1
Srbin iz Zvečana Ljubiša Miljković osuđen je u Prištini na dve godine zatvora i 14.000 evra zbog napada na Kfor i policiju u maju 2023. godine.
Pet opština još uvek nisu završile konkurse za sufinansiranje medijskih projekata
04.12.2025.•
1
Pet lokalnih samouprava u Srbiji još nisu završile konkurse za projektno sufinansiranje medijskih sadržaja za 2025. godinu iako su pozivi medijima davno objavljeni. To su Sjenica, Preševo, Vrbas, Gadžin Han i Bujanovac.
Vučić i Bocan-Harčenko o snabdevanju gasom i ostalom: "Dijalogom do sigurnosti i stabilnosti Srbije"
04.12.2025.•
11
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić je na sastanku sa ambasadorom Rusije u Beogradu Aleksandrom Bocan-Harčenkom govorio o snabdevanju gasom i projektima vezanim za energetiku.
I seljaci pod nadzorom: BIA ubacivala špijunski softver u telefone poljoprivrednika
04.12.2025.•
14
Kad su ga ujutru 1. oktobra 2024. trojica nepoznatih ljudi ubacili u crni kombi, Slobodan Vidojević, poljoprivrednik iz Bresnice i predsednik Udruženja proizvođača mleka Šumadije i Pomoravlja, prvo je pomislio na ćerku.
Vozačima još stižu SMS-ovi o navodnim prekršajima - ne otvarajte ih
04.12.2025.•
0
"Putevi Srbije" ponovo su upozorili na lažne SMS poruke o navodnom prekoračenju brzine, nenaplaćenoj putarini ili drugom saobraćajnom prekršaju.
Komentari 80
Nesa
Morate nešto da vidite, i da osećaj u sobi, koliko god bio udoban, nije isti kao na terenu.
B
Verujem da su vecinom ljudi okrenuti zapadu, koji Ajfon vide kao vrhunsko dostignuce telekomunikacionih uredjaja.
Preko 90% tog prestiznog americkog uredjaja je iz Kine, a ono malo sto nije iz Kine im je prodao Samsung iz Juzne Koreje.
U svoj svojoj prici o demokratiji, toleranciji i slicnom, ste u stvari ogrezli u kolonijalnom rasizmu.
Samo ima tu mali problem, Sloveni ste.
Za Joksu
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar