
Kako je zaustavljena izgradnja pruge Beograd - Budimpešta: Nema para, a nema ni obećane tehnologije
Izgradnja pruge Beograd - Budimpešta zaustavljena je jer Kinezi ne mogu da završe projekat - i to iz dva razloga.

Foto: 021.rs
Izgradnja traje godinama, ali nema naznaka da su Kinezi uspeli da ugrade sigurnosne uređaje i ETCS sistem upravljanja vozom, prenosi Nova pisanje mađarskog Telexa.
Kako piše Telex, Kinezi ne mogu da završe izgradnju, a za to postoji dva razloga - manjak novca i činjenica da Kinezi ne mogu da po evropskim standardima izgrade sistem osiguranja i kontrole vozova.
Kinezi su preuzeli izgradnju sistema osiguranja i kontrole vozova koji je ključan za investiciju – ali to ne mogu da urade po evropskim standardima.
Prema rečima glavnog urednika saobraćajnog lista Navigatorvilag Gergelija Andoa, koji je nekada radio u MAV-u, iako se u Kini koristi kontrola vozova slična ETCS-u, to je mnogo jednostavniji sistem nego u Evropi. Na primer, ne moraju da razmatraju uslove interoperabilnosti, jer zemlje povezane s njima železnicom (na primer Laos) takođe grade železničke linije po kineskim standardima.
Druga razlika je u tome što mreža pruga i osiguranje kineskih železničkih stanica skoro potpuno isti za svaku kategoriju, pa se oprema proizvodi serijski. Nasuprot tome, u Evropi je svaka stanica drugačija, kolosečne veze i druga tehnička rešenja su svuda različita. Iz tog razloga, prema evropskim standardima, sva sigurnosna oprema je jedinstven, ručno izrađen proizvod koji mora biti dizajniran, licenciran i proizveden posebno za svaku stanicu. Kinezi zapravo ne znaju šta da rade s ovim.
Kako kaže, drugi problem je to što u Mađarskoj barijere takođe kontrolišu zaštitna oprema na železnici. S druge strane, na novoizgrađenim kineskim prugama nema nijednog pružnog prelaza, tako da kineski inženjeri nemaju saznanja o tome kako bi rad barijera trebalo ili bi mogao da se integriše u sigurnosne uređaje.
Drugi veliki problem pruge Budimpešta-Beograd je nedostatak novca.
Ugovor o renoviranju i izgradnji potpisan je 2019. godine s ukupnom sumom od 750 milijardi. U to vreme, kritičari su smatrali da je cena veoma previsoka, ali prema rečima stručnjaka za transport Gergelija Andoa, budžet je zapravo bio prilično uzak, ostavljajući vrlo malo prostora za manevar.
U međuvremenu je došlo do inflacije od najmanje 35-40 odsto, skočile su cene repromaterijala i delova, zbog čega su izvođači već neko vreme u teškoj finansijskoj situaciji. U martu ove godine budžetu je jednom dodato još 20 milijardi, što svakako govori da kasa nije prepuna novca.
Međutim, ako za izgradnju sistema kontrole i osiguranja vozova bude trebalo da se ugovori nova kompanija, onda će to opet iznositi desetine, ako ne i stotine milijardi. Pitanje je da li mađarska država to želi da nadoknadi svojim novcem, da li se s Kinezima dogovaraju oko nekakvog rešenja ili će ceo sistem uticaja na vozove ostaviti, a umesto 160, vozovi će saobraćati u 100 km/h.
Ovaj problem je poznat u železničkim krugovima godinama, ali iz nekog razloga mađarska država koja je naručila projekat do sada nije uradila ništa. Prema informacijama Telex-a, Kinezi su iz nekog razloga dugo zamišljali da će moći da koriste svoju kinesku tehnologiju koja ne ispunjava standarde EU.
U ovoj situaciji, mađarska vlada ima dve mogućnosti.
Prema rečima Gergelija Andoa, jedan od njih je da oni uopšte ne grade sistem kontrole vozova koji je u skladu sa standardima EU. U ovom slučaju, vozovi će moći da idu samo 100 kilometara na čas umesto planiranih 160, a upravljanje saobraćajem će morati da se reši s tehnologijom 20. veka i s mnogo više radnika.
Za teretne vozove sporije napredovanje nije toliki problem, jer oni retko idu brže od 100 km/h, a stanovništvu naselja duž pruge ne očekuje se da će toliko smetati 10-20 minuta duže vreme putovanja. Pogotovo što će to ipak biti manje nego pre rekonstrukcije, kad su vozovi na prilično velikom delu koloseka mogli da saobraćaju samo 60.
Druga opcija je da se izgradnja sigurnosne opreme i sistema upravljanja vozom poveri novom preduzeću. Međutim, ovo bi odložilo završetak projekta za još nekoliko godina, jer je vreme izrade takvog projekta, uključujući planiranje i izvođenje, isto koliko i vreme izgradnje koloseka.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Pijan kolima udario ženu kod Kraljeva i pobegao: Ona zadobila teške povrede
14.10.2025.•
0
Kraljevačka uhapsila je M. L. (31) iz Zemuna zbog teškog dela protiv bezbednosti javnog saobraćaja i nepružanja pomoći licu povređenom u saobraćajnoj nezgodi.
Mesec dana ograničenih trgovačkih marži: Statistika kaže smanjena inflacija, a šta kaže novčanik građana?
14.10.2025.•
0
Prošlo je mesec dana od kada je vlast ograničila trgovačke marže na 20 odsto, a u senci te odluke i dalje se vodi borba između troškova, profita i platežne moći građana.
Obljuba bez pristanka ipak neće biti posebno krivično delo
14.10.2025.•
0
Ministar pravde Nenad Vujić izjavio je da je u tekstu Nacrta izmena i dopuna Krivičnog zakonika urađena izmena i da obljuba bez pristanka neće biti posebno krivično delo.
ASNS: Oko 27.000 radnika u Srbiji moglo bi da ostane bez posla zbog neizvesnog poslovanja
14.10.2025.•
0
Asocijacija slobodnih i nezavisnih sindikata (ASNS) ocenila je da zbog neizvesnog poslovanja i opstanka strateških kompanija postoji izvesna mogućnost da oko 27.000 radnika u Srbiji ostane bez posla.
Ursula fon der Lajen dolazi u Beograd: Sutra na sastanku sa Vučićem
14.10.2025.•
7
Predsednica Evropske komisije Ursula fon der Lajen boraviće u zvaničnoj poseti Srbiji, kao deo turneje po Zapadnom Balkanu.
Matić: Od avgusta više od 22 napada policije na novinare
14.10.2025.•
2
Predsednik Upravnog odbora Asocijacije nezavisnih elektronskih medija (ANEM) Veran Matić izjavio je da je od avgusta zabeleženo više od 22 napada pripadnika policije na novinare.
Manojlović: Pokret "Kreni-promeni" spreman da podrži studentsku listu
14.10.2025.•
13
Lider opozicionog pokreta "Kreni-promeni" Savo Manojlović je kazao da je taj pokret spreman da podrži studentsku listu.
Skupština Srbije nastavlja zasedanje započeto 7. oktobra: Rasprava o amandmanima na osam zakona
14.10.2025.•
0
Poslanici Skupštine Srbije nastaviće danas prvu sednicu redovnog jesenjeg zasedanja raspravom o amandmanima na prvih osam predloženih zakona.
Đaci Pete beogradske gimnazije od večeras blokiraju školu
13.10.2025.•
2
Više stotina građana i đaka okupilo se večeras ispred Pete beogradske gimnazije kako bi izrazili nezadovoljstvo trenutnim stanjem u toj školi i načinom na koji v.d. direktorka Danka Nešović vodi tu obrazovnu ustanovu.
Kriminalistička policija u Junajted grupi, oglasio se Šolak
13.10.2025.•
5
Pripadnici Uprave kriminalističke policije su po nalogu Višeg javnog tužilaštva u Beogradu ušli u sedište "United group RS".
Spoljna politika Srbije: "Srušila se jedna stolica, srušila se druga, na zemlji je i nasukana"
13.10.2025.•
10
Spoljnopolitički komentator Boško Jakšić izjavio je da se ovih dana prisustvuje kolekciji fijaska srpske diplomatije koju je, kako je ocenio, prethodnih godina neustavno vodio predsednik Srbije Aleksandar Vučić.
FOTO: Na Horgošu zaplenjeno 90.000 tableta "Bensedina"
13.10.2025.•
2
Carinici su, u saradnji sa policijom, sprečili pokušaj krijumčarenja psihoaktivnog leka "Bensedin".
Istraživanje Crte: Više građana podržava studentsku listu nego Vučićev blok
13.10.2025.•
47
Više građana bi glasalo za studentsku listu nego za blok predvođen Aleksandrom Vučićem, pokazuje istraživanje organizacije Crta.
Tri osobe povređene u sudaru više vozila u tunelu Munjino brdo
13.10.2025.•
2
Tri osobe povređene su u sudaru više vozila koji se danas dogodio u tunelu Munjino brdo, na deonici auto-puta "Miloš Veliki" od Pakovraća do Požege u smeru ka Čačku.
Višestruko osuđivani kriminalac iz Srbije uhapšen u Zagrebu: Imao lažnu hrvatsku ličnu kartu
13.10.2025.•
3
Višestruko osuđivani kriminalac iz Srbije uhapšen je prošle nedelje u Zagrebu s falsifikovanom hrvatskom ličnom kartom s identitetom stvarne osobe, piše Jutarnji list.
Policija kaznila 5.000 vozača i pešaka zbog nepropisnog korišćenja mobilnog telefona
13.10.2025.•
4
Saobraćajna policija je prošle nedelje, tokom pojačane kontrole saobraćaja, kaznila 3.397 vozača zbog nepropisnog korišćenja mobilnog telefona tokom vožnje.
Problemi s nosivošću konstrukcije Železničke stanice Novi Beograd: Izvode se radovi, ali bez dozvole
13.10.2025.•
4
Sanacija stubova koji drže most na kojem je Železnička stanica Novi Beograd izvode se bez odobrenja, piše Forbs Srbija.
Policija poslednjih meseci angažovanija zbog protesta: Koliko zarađuju pripadnici MUP-a?
13.10.2025.•
25
Od kada su počeli masovni studentski, a kasnije i opštegrađanski protesti u Srbiji, policija je postala veoma bitan faktor u ovom društvenom procesu koji još traje.
Konzul Nikolić o zdravstvenom stanju Alona Ohela: "Stoji na svojim nogama"
13.10.2025.•
3
Počasni konzul Srbije u Izraelu Aleksandar Nikolić rekao je za RTS da se na osnovu video-zapisa koji je imala priliku da vidi porodica, može reći da Alon Ohel izgleda uglavnom dobro.
Komentari 80
Nesa
Morate nešto da vidite, i da osećaj u sobi, koliko god bio udoban, nije isti kao na terenu.
B
Verujem da su vecinom ljudi okrenuti zapadu, koji Ajfon vide kao vrhunsko dostignuce telekomunikacionih uredjaja.
Preko 90% tog prestiznog americkog uredjaja je iz Kine, a ono malo sto nije iz Kine im je prodao Samsung iz Juzne Koreje.
U svoj svojoj prici o demokratiji, toleranciji i slicnom, ste u stvari ogrezli u kolonijalnom rasizmu.
Samo ima tu mali problem, Sloveni ste.
Za Joksu
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar