Kamionima ispada tovar po auto-putu što može uzrokovati nesreću: Za sada bez kažnjavanja

Na društvenim mrežama često se mogu videti snimci kako na domaćim auto-putevima, pri najvećim brzinama, sa kamiona ili šlepera koji prevoze šljunak ili pesak, spadaju delovi tereta.
Kamionima ispada tovar po auto-putu što može uzrokovati nesreću: Za sada bez kažnjavanja
Foto: Pixabay
Iako je u pitanju nemali rizik po vozače koji se kreću iza takvih teretnjaka, jer kamen koji sleti s njega može pričiniti štetu na automobilu i izazvati saobraćajnu nesreću, sve je zapravo - po zakonu, piše Blic.
Jer, po Zakonu o bezbednosti saobraćaja (ZBS) još od 2018. godine izbrisana je odredba da "teret u rasutom stanju obavezno mora biti pokriven zaštitnom ceradom", a umesto toga na snazi je mnogo labaviji propis - kamioni i šleperi sa kadom koji prevoze rasuti teret ne moraju imati ceradu "ako se taj teret ne rasipa".
Najveći broj takvih teretnjaka, međutim, prevozi teret koji se rasipa kao što su šljunak, šljaka, rizla i pesak, a s obzirom na to da građevinska industrija radi punom parom, puno ih je i to bez cerade na gotovo svim putevima Srbije.
 
Prema rečima sagovornika "Blica", to predstavlja apsolutni rizik po bezbednost saobraćaja jer, s jedne strane, deo takvog tereta može pasti direktno na vozilo koje se nalazi iza kamiona, a s druge strane, može završiti na kolovozu i kao svojevrsna prepreka takođe izazvati saobraćajnu nesreću. A da se to dešava svakodnevno svedoči i saobraćajni inženjer Srđan Milićević, koji živi na lokaciji gde se gradi deonica auto-puta.
 
"Od Lučana do Požege svi kamioni koji prevoze rasuti građevinski materijal kao što su šljunak, rizla ili zemlja, nemaju cerade. Pri njihovoj brzini od 50-60 kilometara na sat dolazi do velikog strujanja vazduha koji podiže prašinu i materijal koji prevoze, a pošto su često pretovareni, s tih kamiona padnu krupniji delovi kamena i rizle, pa su česte situacije da na drugim vozilima na toj deonici dolazi do oštećenja vetrobranskog stakla, farova, haube i uopšte prednjeg dela vozila", priča Milićević za "Blic".
 
Prema njegovim rečima, "ovo je nedostatak i previd u ZBS koji bi trebalo ispraviti", odnosno da na snagu treba vratiti odredbu o obaveznom postavljanju cerade preko tereta koji se rasipa.
 
"I to ne samo na kamionima, nego na svim vozilima, uključujući i prikolice sa lakim teretom, jer uvek se nešto može otkačiti, pasti i napraviti problem vozilu i vozaču koji se kreće iza", smatra saobraćajni inženjer.
 
A kako ih kazniti?
 
I Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja navodi da dobijaju sve više primedbi vozača koji i na društvenim mrežama postavljaju fotografije i video zapise u kojima se vidi da teret u kamionima sa kadom nije obezbeđen i da pada na kolovoz.
 
"Šta je, međutim, problem? Najveći broj policijskih kontrola bazira se na saobraćajnim patrolama koje su u mestu, a ne u pokretu. Da li se nesumnjivo radi o teretu koji se rasipa saobraćajac ne može da utvrdi kada zaustavi takav kamion na, na primer, Ibarskoj magistrali. Jer je onda takav kamion svakako stao i tada mu se ne teret iz kade ne rasipa, osim ako ne duva jak vetar. Dakle, kontrola koja bi to nesumnjivo utvrdila bi morala da bude u pokretu, a saobraćajna policija sem presretača ne vrši kontrolu u pokretu, dok motociklista saobraćajne policije, na žalost, nema mnogo", objašnjava Okanović.
Sem nemogućnosti kontrole na samim putevima, on ističe da je u ovom slučajevima najveći problem pretovar teretnjaka. S druge strane, kod nas s obzirom na dozvoljene mase i osovinsko opterećenje postoje tačni propisi koliko neko vozilo može da bude opterećeno.
 
"Vozilo ima svoju fabričku nosivost, ali postoje zakonski maksimumi koji se odnose na takozvano osovinsko opterećenje, odnosno, koliko jedna osovina opterećuje kolovoz, pa se po broju osovina gleda koliko onda može da bude ukupna masa teretnog vozila. Suština je da kada vidimo da rasuti teret prelazi ivice kamiona ili šlepera, da se radi o pretovaru, a ako na određenim deonicama vidimo da se takva vozila češće kreću, onda upravljaču puta treba postaviti pitanje da li on kontroliše dozvoljene mase na tom putu", kaže isti sagovornik Blica.
 
Kako dodaje, svako prelaženje rasutog tereta preko ivica kade teretnjaka ne predstavlja samo saobraćajni prekršaj neobezbeđivanja tereta, već i privredni prestup prekoračenja osovinskog opterećenja i dozvoljene mase vozila.
  • Savica

    01.10.2023 16:31
    A mikseri sto nose beton,da ne pricamo...
  • Kamen Chan

    01.10.2023 15:34
    Lokalne stvari
    Sve češća su loša iskustva sa "maglom" na mostu Slobode kad naiđu kamioni koji nose pesak i šljunak za izgradnju novog mosta. "Piče" 90-100, ne daju se zaobići, sve golobradi "profesionalci" a mozak nerazvijen. Niko od nadležnih da se usprpotivi.
  • Marta

    01.10.2023 14:55
    Ma daaaaa!
    Kakav previd i nedostatak u zakonu? Zivite u Srbiji! Odredba je 2018.izmenjena zato sto je tako izlobirano! Mi smo drzava gde za pare sve moze da se prilagodi! Kako kad predju granicu, gospoda stavlha cerade! Zato sto tamo bivaju pareno kaznheni. Ovde, je sve dozvoljeno! Zato sto smo na nivou Kolumbije 80tih.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija