Sa koliko godina je neko stvarno zreo da počne da vozi?

Često gledamo u američkim filmovima kako 16-ogodišnjaci voze automobile. I to velike "džipove" kojima velikom brzinom uleću na parking škole.
Sa koliko godina je neko stvarno zreo da počne da vozi?
Foto: Pixabay
Kako je to uopšte moguće? 
 
Jednostavno, Amerika (tj. SAD) je "druga dimenzija" u odnosu na ostatak sveta iz brojnih razloga, piše sajt Polovni automobili. Pritom, ne zaboravimo da iako u nekim američkim državama može da se vozi sa samo 14 godina, npr. u Južnoj Dakoti, u drugima je granica "ekstremno" visoka, npr. sa 17 godina u Nju Džerziju.
 
Međutim, nije sve tako jednostavno. Auto može da se vozi sa npr. 14 ili 15 godina, ali postoje brojna ograničenja i razne vrste dozvola kao što su: Provisional Driver, Junior Operator, Probationary Driver i Intermediate License... Šta svaka od ovih vrsta dozvola konkretno dozvoljava i brani, zavisi od države do države u Americi.
Ako neko živi na farmi u Montani, gde je prva sledeća kuća na pet kilometara, a škola i grad na 40 kilometara ili više, policija verovatno neće praviti problem nekom 14-godišnjaku koji vozi "pikap" (kamionet) do škole. 
 
Međutim, sa pozicije ljudi iz Evrope, dečak ili devojčica od 16 godina za volanom velikog terenca (SUV-a ili krosovera) - to ne deluje baš bezbedno.
 
Ipak, Amerika je specifična zbog mnogo stvari. Tamo je u mnogim gradovima i državama život bez automobila bukvalno nemoguć, prvenstveno zbog nepostojanja javnog prevoza. Možda je stoga i polaganje vozačkog ispita neuporedivo lakše u odnosu na Evropu.
Imamo i Kanadu, gde se takođe pravila drastično razlikuju od jednog do drugog dela zemlje. Na primer, u provinciji (pokrajini) Alberta dozvoljeno je da se vozi automobil već sa 14 godina, ali uz određene uslove:
 
- da ste dobili tzv. "učeničku" dozvolu,
- da je sa vama u vozilu neko stariji od 18 godina ko ima regularnu vozačku dozvolu,
- zabranjena je vožnja između ponoći i pet sati ujutro,
- nema tolerancije na alkohol,
- manji je broj kaznenih poena za oduzimanje dozvole.
 
Može da se vozi i sa 16 godina, ali:
 
- morate da imate ovu prethodno pomenutu "učeničku" dozvolu najmanje godinu dana i
- morate da imate dozvolu roditelja ili staratelja da smete da vozite ako imate manje od 18 godina.
 
U Australiji takođe sve zavisi od države do države - od šesnaest i po do 18 godina. Ali dobija se probna vozačka isto kao kod nas, uz razna ograničenja.
 
Generalno, u celom svetu 18 godina se uzima kao starost vozača kada ima pravo da bez ograničenja upravlja automobilom, uz 17 godina uz određena ograničenja.
 
Kakva je situacija kod nas?
 
Uvođenje probnih vozackih dozvola kod nas podelilo je javnost - jedni su to pozdravljali, drugi su smatrali da je to diskriminacija onih koji poštuju pravila, dok su treći smatrali da je sjajna ideja loše izvedena.
 
Na primer, neki su tvrdili da ograničenje snage motora automobila koji će voziti početnici sa probnim dozvolama nema baš mnogo logike. Naime, postoji velika razlika u performansama kada se motor od 109 KS ugradi u mali gradski automobil težak 1.000 kg, i kada se motor od 109 KS ugradi u veliki i teški karavan ili SUV krosover težak 1.700 kg.
 
Ovaj prvi može da bude veoma brz, gotovo sportski automobil, a ovaj drugi bukvalno će da se muči na putu, a o brzoj vožnji da ne govorimo.
 
Nažalost, ova nelogičnost je donela probleme mnogim porodicama koje su imale automobile čiji su motori bili na granici po pitanju snage. Jedna konjska snaga gore ili dole mnogim porodicama napravila je veliki problem. Veliki karavani dizelaši čiji su motori samo malo prebacili snagu od 109 KS samo su neki od primera.
 
Tu je i ograničenje koje kaže da vozač sa probnom vozačkom dozvolom ne sme da vozi brzinom većom od 90 odsto od brzine koja je dozvoljena na putu kojim se kreće.
Dakle, tamo gde je ograničenje 50 km/h početnik sme da vozi 45 km/h. Tamo gde je ograničenje 40 km/h sme da vozi 36 km/h.
 
Ako nemate probnu vozačku dozvolu, zamislite da je imate i da vozite na delu puta gde je ograničenje 50 km/h ili 40 km/h i da pritom poštujete dodatno ograničenje brzine koje imate zbog probne vozačke dozvole.
 
Ukoliko imate iole iskustva, znate šta će se desiti. Stvoriće se kolona iz vas. Kolona nervoznih vozača koji će jedan za drugim da vas pretiču ili obilaze i to često na rizičan način. Deluje kao da takva situacija ne doprinosi ukupnoj bezbednosti.
  • Miodrag

    10.03.2024 21:10
    Neko nikad ...

    U vremenu u kojem smo, ljudi ne poštuju sami sebe, tako i oko sebe, pa je tako i za volanom. Živi se brzo, vozi još brže ...

    Poštujmo saobraćaj, učesnike, i uslove vožnje na putu i biće sve ok.
  • Treba

    10.03.2024 19:55
    Kao što postoji starosna granica za polaganje i dobijanje vozačke, tako bi trebalo da postoji starosna granica do koliko godina može da vozi i poseduje vozačku
  • Mrki

    10.03.2024 18:24
    Nema veze sa godinama...
    ... nego sa vaspitanjem. Ja sam veci majmun za volanom sada nego sto sam bio sa 18 godina, ali bez obzira na pocetak mog komentara postoje pravila kojih se prdzavam i zbog kojih nikad nisam imao problem u saobracaju uvek koristi zmigavac NA VREME, gledaj retrovizore cesto (sva tri), postuj crveno, punu liniju i pesacki prelaz!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Lokalizovan požar kod Raške

Helikopter MUP-a upućen je danas u mesto Brvenica kod Raške, kako bi pripadnicima Sektora za vanredne situacije pomogao u gašenju šumskog požara na planinskom vrhu Kopitnjak.