Srbija 2024. imala najnebezbedniji saobraćaj u Evropi: Profesor o tome ko je odgovoran za to
Srbija je najnebezbednija zemlja u Evropi po broju stradalih u saobraćajnim nesrećama, pokazuju podaci Evropske agencije za bezbednost u saobraćaju za 2024. godinu.
Foto: 021.rs (ilustracija)
Od početka ove godine u Srbiji je u saobraćaju poginulo 390 osoba, a više od 15.000 je povređeno. Statistika kaže i da je situacija bila bolja 2014. godine nego 2024.
"Mi smo konačno prošle godine prvi put lošiji od svih zemalja EU. Do prošle godine mi smo bili bolji od Bugarske i Rumunije. Sa tugom mogu da konstatujem da to više nije tako. Rezultat toga nisu samo učesnici u saobraćaju. Čak savremena teorija bezbednosti kaže da je učesnik u saobraćaju jako malo odgovoran za saobraćajnu nezgodu. Ključna odgovornost jeste u zaštitnom sistemu bezbednosti saobraćaja, kreatorima saobraćajnog sistema i kreatorima politika, odnosno nosiocima važnih ovlašćenja u bezbednosti saobraćaja", objašnjava za N1 profesor Saobraćajnog fakulteta Krsto Lipovac.
Prema njegovim rečima, kreatori sistema treba da stvore bezbedan sistem, a do učesnika u saobraćaju je samo da poštuju pravila.
"Deo tog sistema su pravila. Deo tog sistema je i način kako sprovodite pravila, kako vršite nadzor, kontrolu, sankcionisanje. Od kreatora sistema se očekuje da to sve uradi na način da sistem bude bezbedan. A od učesnika samo da poštuju pravila. Ali i kad ne poštuju pravila, ponovo se vraćamo prvenstveno na odgovornost kreatora sistema. Jer oni su ti koji su stvorili uslove da se ne poštuju pravila. Tako da u nekim državama ti isti učesnici i te kako poštuju pravila. S druge strane, u drugim državama ne poštuju. Problem nije u tom čoveku pojedincu, problem je u sistemu", ukazuje profesor.
Profesor kaže da ćemo ovakvo stanje imati dokle god ne promenimo taj narativ.
"Dok ne promenimo taj narativ i ne počnemo tako da razmišljamo, a ne na način da svako pojedinačno izbegava odgovornost, gura odgovornost u drugu stranu, s druge strane pokazuje nespremnost za preduzimanje bilo kakvih temeljnih reformi našeg sistema - mi ćemo imati ovako stanje i plašim se da će ono u narednom periodu ostati ovako, odnosno biti još gore", smatra Lipovac.
Strategija i akcioni plan koje su postavili na sajtovima zvaničnici iz Agencije za bezbednost u saobraćaju čini se da postoje samo na papiru. Na pitanje da li je neko pratio te rezultate, uvodio, menjao neke mere, ili nije, s obzirom na to da je pre 10 godina bilo bolje nego danas, dr Lipovac kaže da je ključna stvar strateško upravljanje.
"Naime, naučnici, a ja dolazim sa Saobraćajnog fakulteta, privoleli su, naterali vlast da donosi strateške dokumente u oblasti bezbednosti saobraćaja. Ali mi nemamo snage da nateramo institucije da sprovode tu strategiju. I ta strategija je bukvalno gurnuta u čošak. A kada treba da izveštavamo, onda forsiramo izveštaje da bismo prikazali kako smo nešto uradili. Dobar deo aktivnosti, ili najveći deo - nije realizovan. Novac iz bezbednosti saobraćaja nije usmeren u bezbednost saobraćaja, čak naprotiv", objašnjava on.
Profesor kaže da su tom strategijom zahtevali i tražili da se stvori stabilan uslov finansiranja, ali da je država potpuno uništila i postojeći sistem.
"Tako da danas nema para u bezbednosti saobraćaja. Dok su u prethodnom periodu lokalne samouprave dobijale 30 odsto sredstava od bezbednosti saobraćaja, od kazni, ove godine su dobile nula dinara. Ne možete očekivati da će bezbednost saobraćaja biti bolja ukoliko izvučete stabilan sistem finansiranja, ukoliko niste spremni da zakon temeljno promenite, ne u kaznama, nego da promenite zakon suštinski, da uvedete nov koncept upravljanja bezbednošću saobraćaja i da budete spremni da ga sprovedete, a ne samo da ga napišete. Država je zaista pokazala jednu veliku nespremnost da sprovodi ono što je i sama donela, a to je zakon, to su strategije i tako dalje", kaže Lipovac.
Komentarišući izjavu direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Branka Stamatovića, koji postavio pitanje da li je dovoljna maksimalna kazna od 15 godina zatvora za izazivanje saobraćajne nesreće, kao što je bila ova na Novom Beogradu, profesor kaže da je to - pogrešan smer.
"Postoje tri smera delovanja. Jedan je generalna prevencija koja se sprovodi kroz obrazovanje, kroz kampanje i tako dalje - kroz stvaranje sistema koji će gajiti bezbedne učesnike u saobraćaju. Drugi sistem ili drugi pravac delovanja jesu prekršaji, gde čim vidite incident, prepoznajete rizične vozače i radite sa njima. I tek poslednje je kad se desi saobraćajna nezgoda. Sad možete streljati ove, ništa se neće promeniti. Dakle, to je poslednji pravac i najmanje treba njemu pažnje posvetiti", kaže Lipovac.
Dr Lipovac ističe važnost drugog smera, odnosno koncept kaznenih poena.
"Oni služe da prepoznamo rizične vozače. I mi prepoznamo i nikom ništa. Dakle, suština je u radu, mora da se radi sa tim vozačima. A kad kažem rad, nije rad samo naplatiti mu kaznu. I nije rad samo sačekati 18 poena pa ga dočekati na nekom seminaru, oduzeti mu vozačku. Rad je već posle trećeg, četvrtog, petog kaznenog poena. Rad sa psiholozima. Ovde je ogroman prostor za učešće psihologa. To nam nedostaje. Na stotine psihologa sad treba, jer mi imamo društveni problem. Sa društvenom krizom, ekonomskom krizom, problemima koje ljudi imaju, to se očituje u saobraćaju. Saobraćaj je deo ukupnog sistema."
Kako objašnjava, u svetu i u nauci postoje sjajni primeri gde psiholozi uspevaju da i od tih najokorelijih prekršilaca naprave bezbedne vozače.
"Dok to ne budemo spremni da uradimo, a to je ogroman posao, ne možemo očekivati bolje rezultate u bezbednom saobraćaju", zaključuje profesor.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Putevi Srbije: "Saobraćaj iz Beograda ka Novom Sadu odvijaće se normalno"
28.10.2025.•
0
Javno preduzeće "Putevi Srbije" demantovalo je navode medija da su objavljeni spiskovi zatvorenih i alternativnih saobraćajnica do 10. novembra 2025. godine i da je većina puteva ka Novom Sadu zatvorena.
AKS objavila listu kandidata za izbore: Osporene kandidature Kakanovića i Beljanskog
28.10.2025.•
0
Advokatska komora Srbije (AKS) danas je na svom sajtu objavila odluku o utvrđivanju liste kandidata za izbore u toj komori.
Deo studenata iz Novog Pazara dočekan u Beogradu
28.10.2025.•
1
Četiri dana pred najavljeno obeležavanje prve godišnjice pada nadstrešnice u Novom Sadu u Beogradu su organizovana dva dočeka za studente.
Mesarović: Država će pomoći radnicima fabrike Kentaur Balkans da se zaposle u Vranju
28.10.2025.•
3
Potpredsednica Vlade Srbije i ministarka privrede Adrijana Mesarović razgovarala je sa zaposlenima fabrike "Kentaur Balkans", koja je bez najave prethodno zatvorena.
Zainteresovanost mladih za policiju rekordno niska: Prijave pale za više od 96 odsto u odnosu na 2012. godinu
28.10.2025.•
24
Zainteresovanost za posao policajca kod mladih drastično je opala u poređenju sa 2012. godinom.
Prosvetni sindikati traže sastanak sa premijerom: Povećanje plata i budžet za 2026. u fokusu
28.10.2025.•
4
Četiri prosvetna sindikata zatražila su danas sastanak s premijerom Srbije u vezi sa zaradama prosvetnih radnika i planiranja državnog budžeta za 2026, saopštili su danas ti sindikati.
MUP upozorava: 28 poginulih u saobraćaju od početka oktobra, vozači da poštuju zakon
28.10.2025.•
5
Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) je objavilo danas da je od početka oktobra 28 osoba poginulo u saobraćajnim nesrećama i pozvalo građane da poštuju zakon uoči predstojećih praznika i slava.
Od 30. oktobra radovi na petlji Beograd: Vozači treba da koriste alternativne pravce do 10. novembra
28.10.2025.•
24
Javno preduzeće "Putevi Srbije" saopštilo je da će se od četvrtka, 30. oktobra do ponedeljka, 10. novembra, izvoditi radovi na petlji Beograd na državnom putu I A reda broj 1.
Ministarstvo: Novi medicinski tim Vojske Srbije preuzeo dužnost u misiji EU u Centralnoafričkoj Republici
28.10.2025.•
0
Ministarstvo odbrane Srbije saopštilo je danas da je u vojnoj operaciji Evropske unije (EU) za obuku bezbednosnih snaga Centralnoafričke Republike, izvršena redovna zamena kontingenta Vojske Srbije.
Evropski sud presudio: Srbija prekršila prava Iranca pritvorenog na aerodromu u Beogradu
28.10.2025.•
1
Evropski sud za ljudska prava presudio je da je Srbija povredila pravo na slobodu i bezbednost jednog državljanina Irana.
Šapić nakon nesreće na Novom Beogradu: "Svuda gde je moguće ukinućemo skretanje ulevo"
28.10.2025.•
63
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je da će u Beogradu biti ukinuta leva skretanja gde god je to moguće, kako bi se povećala protočnost i bezbednost saobraćaja.
Uhapšen bivši pomoćnik gradonačelnika Bora zbog nameštanja tendera za nabavku kontejnera
28.10.2025.•
2
Uhapšeni su bivši pomoćnik gradonačelnika Bora N. M. (33), vlasnik privrednog društva "Eastern Office" M. B. (31) i bivši direktor privrednog društva "Resor" iz Gadžinog Hana D. M. (32).
Poljoprivrednici: Zbog pretnje ministarstva se uspaničili oni koji nisu palili njive, šta rade poljočuvari?
28.10.2025.•
4
Ministarstvo poljoprivrede zatražilo je od seoskih domaćinstava, preko sistema eAgrar, da prijave njive na kojima je zapaljen biljni otpad kako bi te parcele za kaznu bile stavljene u pasivan status.
Novi sistem kontrole od danas i na granici sa Mađarskom: Prvo jedan prelaz, pa postepeno i ostali
28.10.2025.•
10
Primena novog ulazno-izlaznog sistema EES počinje danas u 8 časova na graničnom prelazu Tompa - Kelebija.
Najskuplji stan prodat u Beogradu na vodi za 1,8 miliona evra, najskuplje garažno mesto 56.000 evra
28.10.2025.•
12
Najskuplji stan u drugom kvartalu prodat je u Beogradu na vodi za 1,8 miliona evra, kao i najskuplji kvadrat po ceni od 9.056 evra.
FOTO: Na Gradini zaplenjeno više od 55 kilograma marihuane
27.10.2025.•
2
Policija je na graničnom prelazu Gradina zaplenila više od 55,5 kilograma marihuane.
Međak: Politika vlasti u Srbiji, spoljna i unutrašnja, raspala se za poslednjih godinu dana
27.10.2025.•
9
Pravnik i ekspert evropskih integracija Vladimir Međak izjavio je da Evropska komisija neće moći da ignoriše Rezoluciju Evropskog parlamenta o polarizaciji i represiji u Srbiji.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - prilika za rekord
27.10.2025.•
11
Novi 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Građani odaju poštu porodici stradaloj u saobraćajnoj nesreći na Novom Beogradu
27.10.2025.•
0
Građani Beograda odali su večeras poštu tročlanoj porodici koja je stradala u saobraćajnoj nesreći na Novom Beogradu, u noći između subote i nedelje.
Kamioni na Batrovcima čekaju četiri sata
27.10.2025.•
2
Teretna vozila na graničnom prelazu Batrovci ka Hrvatskoj čekaju na izlazu iz Srbije oko četiri sata.
Komentari 24
The Lalosh
E pa kada uporedimo koliko je mrtvih u saobraćaju na milion stanovnika, dobije se rezultat da je Srbija na žalost na prvom mestu po stradalima u saobraćajnim nesrećama na milion stanovnika.
Ostalo što si postavio kao upit je bitno, ali kako god da okreneš pitanje, odgovor je da je sistem loš. Sistem dozvoljava da neki budu jednakiji od drugih kada ih uhvate u prekršajima, a bogami i krivičnim delima od saobraćaja do teškog kriminala...
Zato, izvrći kako god hoćeš, rezultat je isti. Najgori smo u Evropi. I to nije jedina stvar u kojoj smo najgori.
1914
/
gresis. trepcuce zeleno sluzi za bezbedno zaustavljanje.
zuto-jok.
ovako je najmanje 15 g
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar