Novi Sad ima potencijal za grad po meri biciklista

Biciklana Fest i ove godine ugostiće stručnjake za urbanizam i razvoj biciklizma.
Biciklana Fest i ove godine ugostiće stručnjake za urbanizam i razvoj biciklizma.

Ovaj put posetiocima festivala se nudi prilika da se upoznaju sa Simonom Fesardom iz Holandije.

Pre njegovog dolaska u Srbiju, ekipa Festivala je razgovarala sa njim. Intervju prenosimo u celosti.

Kada kažemo Holandija, mnogima je prva asocijacija bicikl. Kako su holandski biciklisti došli do tačke da postanu skoro pa najbitniji element saobraćaja?

Holandski biciklisti možda i nisu najbitniji element saobraćaja. Evo nekoliko primera kako bismo ušli u detalje: u raspodeli saobraćaja, samo 26 odsto svih putovanja se obavlja biciklom (48 odsto automobilom). Čak i na kratke distance (7,5km), automobili su i dalje popularniji od vožnje bicikla (36 odsto naspram 34 odsto). Mnogo napretka se i dalje može načiniti, kako za kratke – tako i za duge staze. Naravno, u zavisnosti od grada do grada, ova raspodela je drugačija.

Kada govorimo o tome koliko pažnje holandsko društvo posvećuje biciklizmu, moram da kažem da Holanđani ne doživaljavaju biciklizam kao neku izvanrednu aktivnost: biciklizam je normalan! Iako, naravno, postoje aktivističke grupe za koje biciklizam i dalje mora da se unapredi.

Ukoliko pogledamo političku pažnju posvećenu biciklizmu, možemo reći da su zvaničnici uvideli i priznali dobre strane biciklizma koje su vezane za bezbednost, zdravlje, ekonomiju itd. Spomenuo sam bezbednost u saobraćaju. Želim istaći da je bezbednost jedan od najbitnijih aspekata inženjerstva puteva u Holandiji: ovde vlada vizija održive bezbednosti. Putevi su uvek prilagođeni vrsti vozila.

U Holandiji, biciklizam više nije toliko politički pokret. Nema takmičenja između biciklista i vozača, vozač automobila je često i sam biciklista. Novi model održive bezbednosti podržava izbegavanje takmičenja između dva tipa vozača. Ne radi se o davanju istih prava svima, već o omogućavanju infrastrukture za sve grupe kako bi imale sve uslove za prevoz.

Holandiju u inostranstvu često doživljavaju kao izvanrednu zemlju za biciklizam, ali ako pitate Holanđane oni se ne bi složili u potpunosti sa ovom konstatacijom. Dolazite u Novi Sad da biste razgovarali sa zainteresovanima o mogućnostima razvoja biciklizma u našoj sredini.

Da li je Amsterdam najbolji primer za Novi Sad?

Amsterdam je samo jedan primer među drugima. Mnogi drugi holandski ili italijanski gradovi mogu biti odličan primer. Drago mi je što ću biti u mogućnosti da vodim diskusiju o tome koje stvari su prenosive iz našeg razvojnog modela a koje nisu. To je stvar infrastrukture i ustanova, kao i društvenog prihvatanja i poznavanja saobraćajne kulture.

Uzevši u obzir da ste proputovali Evropu na biciklu, kako biste ocenili srpski standard biciklizma?

Kada sam putovao biciklom kroz Srbiju, bilo mi je čudno što vidim više starijih ljudi na biciklu nego mladih. Takođe sam bio začuđen kad sam video da ima više biciklista u brdovitim  nego u nizijskim delovima zemlje. Ova dva moja zapažanja deluju kao obećavajući znakovi za blistavu biciklističku budućnost u Srbiji. Siguran sam da Novi Sad ima odlične mogućnosti da se razvije i da bude grad po meri svih učesnika u saobraćaju.

Koje korisne savete imate za naše urbane bicikliste?

Pružajte pozitivine utiske vezane za biciklizam, dobru sliku i ponašajte se u skladu sa saobraćajnim pravilima kao i svaki drugi učesnik saobraćaja. Budite lako uočljivi u saobraćaju i vozite bezbedno. Uključite se u biciklističke pokrete. Imajte pozitivan uticaj na političke odluke, otvarajte diskusije sa zvaničnicima i zakonodavcima i iskoristite znanje stručnjaka.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • 26.08.2015 19:19
    na radiju je najavljen izbor za onog kojem najbolje pristaje bicikli

    a u istom intervuu kradja bicikala je prebacena na krivicu vlasnika istih.

    koliko se jq secam inicijativa je najvecu popularnost dobila prozivanjem policije zbog velikog broja kradja
  • 26.08.2015 15:30
    I sa magarca ima na manje
    S obzirom u kom pravcu ide razvoj Republike Srbije, a posebno regiona Vojvodina bez glavnog grada, treba da se spremimo na iste ovakve naslove, ali sa temom - rolšue!
    Novi Sad ima kapcitete da psotane regionalan prestonica - rolšua (rolera modernije)!
    Da vas podsetim, u socijalizmu je većina ovih građana vozila i išla u Trst vikendom.
  • 26.08.2015 15:17
    Kasno je za to jer je NS postao grad po meri brdjana.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti