Vozači odgovorni kada nastradaju zbog blata ili delova na putu

Blato na putevima, ledeni nanosi, delovi motornih vozila, kao i ostale "predvidive i nepredvidive" prepreke, čest su razlog zbog kojeg dolazi do saobraćajnih nezgoda.
Po članu 42 Zakona o saobraćaju, vozač je dužan da brzinu kretanja vozila prilagodi osobinama i stanju puta, vidljivosti, preglednosti, atmosferskim prilikama, stanju vozila i tereta, gustini saobraćaja i drugim saobraćajnim uslovima, tako da vozilo može blagovremeno da zaustavi pred svakom preprekom koju pod datim okolnostima može da vidi ili ima razloga da predvidi, odnosno da vozilom upravlja na način kojim ne ugrožava bezbednost saobraćaja.
 
Jovan Jojkić iz Novog Sada sleteo je s puta kada je naleteo na blatnjavi nanos na kružnom toku između Detelinare i Novog naselja, na raskršću Bulevara vojvode Stepe i Bulevara Evrope. On za 021 kaže da je odjednom izgubio kontrolu nad vozilom.
 
- Vozio sam koliko je u kružnom toku i dozvoljeno da se vozi, znači ne možete neprimerenom brzinom uleteti, jer biste se sigurno slupali. Bilo je nešto posle 22 časa, ušao sam u kružni tok brzinom ispod 20 kilometara na čas, hteo sam da skrenem levo, ali se zadnji deo automobila zaneo pa sam direktno udario u ogradu. Izašao sam iz vozila i video blato na putu. Policija je došla i zapisala nešto, a šteta na autu je bila oko 200 evra. Bitno je da su proveravali da li sam pio, a za blato niko nije mario. Podneo sam tužbu i dobio odgovor da sam vozio neprilagođenom brzinom, iako to niko nije mogao da proveri, jer patrole nije bilo u blizini, a kamoli radara - ogorčen je Jojkić.
 
Još jedan Novosađanin, koji je hteo da ostane anoniman, naleteo je na veliki gvozdeni predmet, za koji se ispostavilo da je deo kamiona. On za 021 kaže da je imao sreće jer nije sleteo s puta.
 
  
Deo kamiona koji je stajao na magistralnom putu
 
- Često sam u kolima, jer mi je takav posao. Vraćao sam se iz Zrenjanina prema Novom Sadu, u večernjim časovima, kada sam naleteo i udario u deo kamiona, koji stoji tu ko zna koliko. Imao sam sreće jer nisam udario u drugi auto ili sleteo s puta. Šteta na kolima je velika, a iz drugog pravca je nekoliko minuta nakon što sam ja udario, drugo vozilo "pokupilo" ostatke, verovatno istog kamiona. Kome sad da se žalim? Po zakonu, mi treba da predvidimo nepredvidive prepreke. Zašto onda postoje rampe na prugama? I voz je nepredvidiva prepreka, ili nije?
 
Iz Policije za 021 kažu da u ovakvim situacijama vozači često ne prilagode brzinu tokom vožnje i pozivaju se na već pomenuti Zakon o saobraćaju, odnosno član 42. 
 
- U situacijama kada vozači izgube kontrolu nad motornim vozilom zbog blata, leda i ostalih prepreka koje se mogu naći na putu, mora da se utvrdi koje je lice tu prepreku nanelo, odnosno ostavilo za sobom, kako bi bila pokrenuta tužba. Uglavnom se to dešava zbog neprilagođene brzine, a ukoliko utvrdimo ko je kriv, odmah podnosimo prijavu - kažu iz policije.
 
Advokat Goran Ilić, koji se bavi saobraćajnim nezgodama, kaže za 021 da bi prepreka bila prihvaćena u krivičnoj praksi, treba da bude predvidiva ili nepredvidiva.
 
- Blato ili bilo koja nečistoća na kolovozu jeste nepredvidiva prepreka. Ja sam radio na slučaju u kojem je čovek sleteo sa puta zbog poledice. Pitanje je bilo kako je ta poledica nastala. U celoj zemlji je bilo suvo, bez padavina, čak deset dana unazad. Nezgoda se desila na magistralnom putu, nije bilo padavina, sumaglice, nije bilo kondenza na kolovozu. Pitanje je odakle se taj led pojavio? Traktorista je naneo blato na kolovoz, policijska patrola je upozorila njegovo preduzeće da to treba da ukloni, a oni to nisu uklonili. Ubrzo je došla vatrogasna jedinica i sprala je to blato s puta. Pošto je bila suva noć, bez padavina, temperatura je pala ispod nule, pa se na tom pojasu stvorila poledica, odnosno ledena podloga. Vozilo je naletelo, u njemu su bile dve devojke i jedan muškarac. Uleteli su u atar, prevrtali se, a zadobili su povrede opasne po život - počinje priču Ilić.
 
-  Pokušali smo da saznamo ko je kriv za nanošenje blata, pa smo dobili odgovor da je policija evidentrirala da je to skup vozila koji iz atara prevozi repu. Sat vremena nakon nanošenja blata ono je uklonjeno. Epilog je sledeći, država kaže - mi smo traktoristu kaznili prekršajno, ali ko će kazniti policajce i vatrogasce koji su to isprali? Pa niko. To se zove politika. Ima situacija gde ljudi poginu, a javni tužilac kaže da su vozili neprilagođenom brzinom, a niko ne spominje onog ko je doveo do ovog dogadaja. Na godišnjem nivou znam za 7 krivičnih gonjenja osoba koje su nanele blato, a samo je jedna optužena. Tačno se zna gde su u Vojvodini izlazi sa velikih atara, zna se i ko su vlasnici tih parcela - kaže Ilić.
 
PREVENCIJA KAO JEDINO REŠENJE
 
Ilić je dodao da je možda i jedino rešenje ovakvih situacija ljudska svest o sebi i drugima. - Ljudi koji voze motorizovane poljoprivredne mašine treba da, prilikom izlaska sa zemljanih podloga, očiste točkove i mašine, pa blato nikada ne bi završilo na asfaltu. Prevencija je sigurno najbolje rešenje.
 
U Višem sudu u Novom Sadu ne postoji evidencija o broju nadoknada u poslednjih pet do deset godina, koje se odnose na saobraćajne nezgode izazvane zbog predmeta na putevima, blatnjavih, ledenih nanosa, kao i ostalih predvidivih ili nepredvidivih prepreka.
 
- Aktima kojima se reguliše unutrašnje uređenje i rad suda nije propisano vođenje posebne evidencije iz koje bi se videlo koji se tačno predmeti od svih ovih predmeta za različite osnove naknade štete, odnose baš na predmet Vašeg interesovanja, pa u tom smislu ne postoji ni mogućnost utvrđivanja podatka koje ste tražili. Evidencija se vodi za opšti pojam naknade štete, tako da se po drugim kriterijumima, kao što je konkretna situacija koju ste naveli, ovi podaci ne mogu pronaći - kažu iz suda za 021.
 
U prvih deset meseci 2015. godine u saobraćajnim nezgodama u Srbiji poginula je 501 osoba, 55 više nego u istom periodu 2014. godine. Godišnje 4.000 ljudi ostane sa trajnim invaliditetom, odnosno nesposobnošcu za rad, a Srbija nekoliko desetina miliona dinara godišnje isplati za osiguranje nakon saobraćajnih nezgoda.
 
Autor: Dejan Đolović (Dejan@021.rs)
  • Terješkova

    23.03.2016 11:08
    Treba čepati 170km/h kroz grad, ubiti pešaka na "zebri" i još kazniti porodicu nastradalog što je prelazio na pešačkom prelazu....
    Sprdnja od zakona!!
  • Srpsko razmišljanje

    23.03.2016 06:56
    Sudeći po zamisli odredbi ovog zakona, nije bitno to da li će vozači nastradati, nego ko će to platiti.
  • Milan

    22.03.2016 21:13
    Vozaci odgovorni ako stradaju
    Isto vam je u okruzenju,U B i H prvo ste strani drzavljanin ako dodjete iz Srbije ,sreca ako niste nikog udarili ili naleteli na pesaka tj.nema nikoga na putu da ste ga povredili onda kaze neprilagodjena brzina,a na mestu poginulo 20 tak osoba i kazu kao u sali ukleto mesto,nedaj boze da imate i malo alkohola.Kolovoz mastan,,suv a vozila klize i prevrcu se u potok pre mosta 50 metara i niko nista nepreduzima.Tu i brzina od 20 km.pravi haos nema kontrole gore od leda i snega.O pohabanom putu rupama nevredi ni govoriti pogotovo kada je kisa pa se rupe naliju padavinama lomi se necija imovina.Osiguranja nista nepriznaju jos su podigli ovbavezno osiguranje stete nadoknade nista.Jer ih stiti nakaradni zakon.Predvidjene ili nepredvidjene prepreke problem kako ih dokazati.Moj prijatelj je naleteo u krivini na pregazenog psa da bi ga izbegao skrenuo desno sleteo sa puta medju kopace koji su tu sedeli odmarali zakacio dvoje ljudi levom stranom,da izbegne savio desno i udario u betosku kacu za vodu njemu velika steta ova dvojica lakse povrede i kriv je.Ko uklanja sa kolovoza ko kontrolise kolovoz koliko puta u godini pri kojim temperaturama kolika je smesa bitumena frakcija u matrijalu kojim se krpe ostecenja u kolovozu..Mnogo pitanja za bezbednost u saobracaju podele po kategorijama vozila, puteva,sredstva od registracija osiguranja su nam najveca ne samo u regionu a sta se uradi sa sredstvima uzmite samo motorase ili djipove placaju nenormalno mnogo.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti