Saša Krga: Usred Tunisa plesu učio dreg kraljice

Bio je jedno od omiljenih lica novosadske baletske scene, član SNP-a, koji je na vrhuncu karijere ostavio sve i radoznalo krenuo u svet. U priči za 021.rs Saša Krga govori o tome kako je, tražeći sebe, postao krojač, dizajner, producent, reditelj, koreograf, tetahiler, u neku ruku ovovremeni renesansni svaštar koji je proputovao Evropu, stigao čak do Afrike gde je grupu transseksualaca učio da plešu i kako da se obuku...
Razgovarala: Snežana Miletić
 
Saša Krga bio je izuzetan plesač, baletski igrač i performer, član Baleta Srpskog narodnog pozorišta čiji je plesni prosede bio prepoznatljiv po autentičnoj snazi, sugestivnoj maštovitosti i humoru u plesnom izrazu. Igrao je u predstavama klasičnog repertoara ali i u nekim od ponajboljih ostvarenja izuzetnog Foruma za novi ples, tamo je briljirao u predstavi "Spoljašnji i unutrašnji krugovi". 
 
U Srpsko narodno stigao je bez dana baletske škole. Po dolasku u pozorište, za samo tri godine nadoknadio je celih osam baletskih godina, školovanje je plaćao sam, radeći razne poslove, između ostalog, praveći narukvice od kože. Za samo četiri probe svojevremeno je upao u prvu četvorku čuvenog "Grka Zorbe" i postao jedno od omiljenih baletskih lica Novog Sada.
 
A onda je, kaže, nešto puklo u njemu. Dugo nije znao da definiše to svoje stanje jer je istovremeno beskrajno uživao u svom poslu, ali nekako intuitivno osećao je da ovdašnja atmosfera nije dobra za njega. Shvatio je da se sve ponavlja, da stalno tapka u mestu, da svet buja i da to – jedno te isto u poslu kojim se bavio - mora da promeni ako sebi želi dobro. Zato je sve ostavio i krenuo u svet... 
 
Ovo je priča o tome kako je, tražeći sebe, postao krojač, dizajner, producent, reditelj, koreograf, tetahiler, u neku ruku ovovremeni renesansni svaštar koji je proputovao Belgiju i Nemačku uzduž i popreko, celu severnu Italiju i bivšu Jugoslaviju - Crnu Goru of corse, gde su čak ustvrdili da je njihov, da su Krge iz Vojvodine zapravo od plemena Krgovića - bio u Avinjonu, Parizu, Kanu, Istanbulu, a stigao je i na sever Afrike, tačnije do Tunisa, gde je belgijsku transseksulanu atrakciju "Drag Queen" učio da pleše...
 
"Ceo život hteo sam da plešem, ali sam upisao Elektrotehničku školu. Kako sam bio dete razvedenih roditelja i kako je moja majka, koja je bila vrlo praktična žena, sama brinula o nama, insistirala je da pored te škole moram da imam i zanat. Zato sam završio za krojača, a to je i danas neka moja strast koju gajim i negujem i koja me povremeno vodi u druge geografije", priča Saša Krga nakon jednog od svojih putovanja. 
 
 
"Upravo šivenje odvelo me je u Tunis, gde sam se obreo u ulozi dizajnera venčanice za moju prijateljicu koja se tamo udavala. Tako sam sreo ekipu 'Drag Queen' i prvi put video njihovu zapanujuće raskošnu predstavu 'Changing Ladies'. To je trupa transseksualaca iz Belgije koja nastupa po mondenim hotelima i kazinima u Tunisu, gde izvodi svetske hitove u urnebesno araktivnim aranžmanima, sa vrlo ozbiljnom dramaturgijom. Taj vrlo bogati performans, u furioznom tempu, traje dva sata. Publika, obično njih 350-400, potpuno je euforična, često i sama postane deo predstave. Obučeni su u izuzetne kostime ručno vezene - neke sam im kasnije, kada sam se uključio i u koreografski deo posla oko njih, i sam kreirao. Na njih su se perlice ušivale u dalekom Tajlandu. Po haljini, taj se posao plaćao 100 evra, što je godišnja plata tajlandske švalje."
 
Dreg kvinovke su posebna priča, priča Krga: "Dosta su glasne, ekstravagantne, pa i histerične, nekako 'preženske', svoju mušku stranu pobijaju agresivnošću. Jednog dana jedan od njih posvađao se sa direktorom trupe, letele su najpre varnice i grube reči, a potom je taj član trupe, zajapuren od besa, iščupao lampu iz hotelskog mobilijara i njome gađao direktora koji je uspeo da se skloni, ali je zato lampa završila u luksuzno uramljenom portretu Merlinke. Kada je video šta je uradio dotični član trupe počeo je neutešno da plače nad portretom, iskreno potresen, izvinjavajući se Merlinki, svom idolu, što ju je tako razbio. A kada su neki od njih na to počeli da se smeju, sav uplakan je uzviknuo da su svi oni 'stupid cow'!" 
 
Boraveći u nekoliko navrata u Tunisu, sa lokalniim stanovništvom ali i ekipom iz celog sveta koja se tamo sjatila raznim povodima, shvatio je, kaže Krga, koliko su ljudi odavde svestrani, koliko je naše obrazovanje široko, koliko smo dobro informisani i koliko stvari znamo. Neke od njih naučili smo iz talenta a neke iz nemaštine i neke večite utrke sa problemima, ističe.
 
U Tunisu je svašta video. Živeo je u velelepnoj vili, sa dva cimera, iz dve različite kulture, katoličke i islamske. Neverovatne su razlike i sličnosti, jer ipak smo svi ljudi na kraju. Za velikih vrućina spava se ne terasama sa baldahinima, sve je podređeno uživanju, živi se totalni hedonizam. Toplota je izgovor i da se ne radi baš mnogo. I ako se radi, da se ne radi ništa teško. Ima mnogo ljudi koji se prodaju za pare, i muškaraca i žena...
 
"Za mene su potpuni šok bili muškarci sa jasminom iza uveta. Ti koji se prodaju za pare. U zavisnosti iza kojeg uveta drže cvet jasmina, preferiraju žene, odnosno muškarce. Obično muškarci oko vrata nose i venčiće od jasmina, jasmin se smatra odlikom muževnosti, to je muški cvet, veruje se da na ženi vene. Neki od Tunižana koje sam upoznao imali su dosta zanimljiva shvatanja moralnih načela. Jedan, koji se turistima prodavao za pare, smatrao je, na primer, da je posve u redu to što radi jer njegov otac svakodnevno klanja, čime, verovao je ovaj prodavac ljubavi, spasava njegovu dušu. Zapanjilo me je i to što njihovi izuzetni talenti ne idu u školu. Na primer, ako si odličan glumac, ako dobro sviraš neki instrument, ako lepo pevaš - odmah si spasen škole, ne učiš da čitaš, ni da pišeš. Upoznao sam jednog izvrsnog muzičara koji čak nije znao ni da gleda na sat!"
 
Prisećajući se te svoje afričke epizode, Krga kaže da se uvek seti da je i njegov otac svojevremeno radio u Africi, u Gabonu, gde je bio glavni mehaničar za MAN kamione. Sve su to neke čudesne životne raskrsnice i preplitanja. Između Afrike i Evrope, stigao je da upiše i rad u okviru projekta "Instant Act" koji u Nemačkoj traje već 25 godina. Ideja ovog projekta je da senzibiliše tamošnje stanovništvo koje je pomalo paranoično u odnosu na emigrante "koji im već decenijama oduzimaju poslove". Njih 14 učesnika radionica išlo je po školama, kulturnim centrima i zatvorima za osobe do 27 godina i bodrilo ljude da se bore protiv mržnje.
 
 
Na jednom od tih svojih životnih ukrštanja, Krga je, nakon što je povredio nogu, otkrio i tetahiling. Kaže da je to lečenje koje "afirmiše i budi sve naše lične pozitivne mogućnosti u odnosu na problem koji imamo, sistem koji osvešćuje kapacitete nas kao sveukupne ličnosti koji se onda sugestivno usmeravaju da samoizleče problem". Danas živi upravo od toga, prenoseći znanje o tetahilingu, i od koreografskog posla.
  
A u tom njegovom koreografsko-umetničkom CV-ju do sada, između ostalog, stoji: scenski pokret na legendarnom "Brodu za lutke" SNP-a, koreografski posao na Prokofljevljevoj operi "Zaljubljen u tri naranče" koju je u NP u Beogradu režirao čuveni češki reditelj Jirži Mencl. Krga kaže da mu je Mencl tokom proba ispredao najdivnije priče o Kunderi i Hrabalu, sa kojima je ovaj Čeh prijateljevao. Potom su tu koreografski poslovi u Užičkom pozorištu, Pozorištu mladih, u banjalučkom Narodnom pozorištu, Madlenijanumu, saradnje sa Vidom Ognjenović, Dušanom Petrovićem...
 
 
Na kraju susreta za 021.rs kaže: "Mnogi od nas bili bi srećniji kad bi bili samo malo hrabri, kada bi samo malo oslušnuli svoj unutrašnji žar. On je negde u nama, plamti, ako ga osvestiš - svet ti se odjednom otvori, vidiš neke mogućnosti za koje nisi ni sanjao da postoje. Upoznaš nove ljude koji te vode do nekih drugih a ti do trećih... Za mene lično, otkrovenje je bio trenutak kada sam shvatio da je onaj ko je gospodario mojim vremenom bio moj gospodar, da me je imao u šaci, da me je zloupotrebljavao. A to je najgore stanje u koje čovek može da zapadne. Ropsko. Kad izgubi dostojanstvo. Nijednoj ustanovi, koja je uvek država u malom, ne smemo da dozvolimo da zagospodari nama. Jer život je jedan."
  • MonteDushano

    08.08.2019 15:46
    Fantastično! Bravo, Sale!
  • Mia

    08.08.2019 10:05
    Divan partner, lepo da se radio seti dobrih dusa ns
  • Pantaamon

    08.08.2019 09:48
    Lajk
    Sale!
    Vidim da neko stavlja negativni like. To znači da stvarno vrediš i da je upitanju ljudska pakost i zloba. Neobaziri se na to. Samo hrabro napred. Svet je tvoj. :-)

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti