FOTO: Kulturno blago koje propada - hoće li se, konačno, nešto uraditi sa Ranžirnom stanicom?

Ložionica u sklopu Stare Ranžirne stanice u Novom Sadu se urušava i pitanje je da li će ovaj objekat, koji je izgrađen pre 110 godina, doživeti da se pretvori u svojevrsni spomenik železnici i industrijskom razvoju grada.
FOTO: Kulturno blago koje propada - hoće li se, konačno, nešto uraditi sa Ranžirnom stanicom?
Foto: 021.rs

Nakon što je 1883. godine Novi Sad dobio železničku prugu, most ka Petrovaradinu i stanicu, početkom 20. veka se pojavila potreba da se sagradi i terentna-ranžirna stanica zbog povećanog obima transporta ljudi i robe. Svi podaci nisu sačuvani, ali izvesno je da je 1911. godine izgrađena Ložionica, koja je tipski građena po ugledu na druge slične objekte namenjene za okretanje lokomotiva. 

Kada je u pitanju sudbina ovog objekta, gradske vlasti mogu samo da predlažu šta bi moglo da bude na toj lokaciji i odavno su je predvideli za kulturne sadržaje. U Gradskom zavodu za zaštitu spomenika kulture navode da sarađuju sa preduzećem "Srbija kargo" na očuvanju ovog prostora.

Međutim, u ovom železničkom preduzeću ne pokazuju nikakvu spremnost da odgovore na pitanja o očuvanju Stare Ranžirne stanice. U "Srbija kargo" nisu ni posle nekoliko nedelja odgovorili na pitanja 021.rs u vezi sa ovim prostorom. Ostaje neodgovoreno šta se preduzima kako bi se sprečilo dalje urušavanje objekta pod prethodnom zaštitom.

Pitanja o sudbini Ložionice 021.rs je postavio nakon obraćanja stanovnika Novog naselja i Nove Detelinare, koji sa prozora svojih stanova prate proces propadanja kompleksa stare stanice.

"Povremeno vidim da prođe neka lokomotiva sa ili bez nekog vagona i to je sve. Ne pamtim kad sam video da više od jednog ili dvoje ljudi prođe kompleksom, mada po tome što ima lokomotiva i vagona jasno je da ima nekoga i da se kao nešto radi. Zgrade su u očajnom stanju, a najveća, Ložionica je urušena. Ima možda i dve godine, možda i više, kako se jedan veliki deo srušio. Mislio sam da će popraviti, ali nikad ništa se nije primetilo, ni skele ili neki radnici. Kao da su ostavili da se sve sruši. Valjda to i čekuju, pa da prodaju da niknu zgrade", ispričao je za 021.rs jedan od stanovnika koji živi u ulici pored Stare Ranžirne stanice.



Urušavanje je jasno vidljivo kada se pogledaju aero-foto ili satelitski snimci, na kojima se vidi da se tokom perioda od 2017. do 2020. godine urušila trećina krova Ložionice. Razmere devastacije mogu i da se vide ukoliko se prošeta ovim krajem, kao što može i da se vidi da se ništa ne čini kako bi se ovaj kompleks sačuvao, te sve podseća na scenu iz nekog post-apokaliptičnog filma.

Skupština grada je 2009. godine donela urbanistički plan, koji je i danas važeći. Njime se predviđa da se ukloni većina koloseka i nastavi gradnja Subotičkog bulevara (sada Bulevara Evrope), te da se Ranžirna stanica pretvori u kulturno sedište uz očuvanje Ložionice, upravne zgrade, vodotornja i još nekoliko objekata.

"Objekat Ložionice se integralno čuva kao vredan spomenički kompleks podignut 1911. godine kada su prilike železničkog saobraćaja bili sasvim drugačije od današnjih. Svojim neobičnim, namenski projektovanim izgledom, predstavljaće dominantni centralni arhitektonski motiv ovog kompleksa. Kao mogući sadržaji kompleksa planira se muzej, multimedijalni centar, centar umetnosti sa ateljeima, radionicama, izložbenim, scenskim prostorima i sl. U okviru planiranih mogućih sadržaja predvideti sadržaje i prostore namenjene mlađoj populaciji, posebno tinejdžerima i mladima, koji bi zadovoljili njihove potrebe za okupljanjem, druženjem, usvajanjem novih znanja i slično", navodi se i u danas važećem urbanističkom planu.

U Zavodu za zaštitu spomenika kulture za 021.rs navode da su u stalnom kontaktu sa predstavnicima "Železnica Srbije" u pokušajima da se pronađe najbolje rešenje i nova namena objekata u sklopu Ranžirne stanice. Novu namenu bi prostor trebalo da dobije nakon što se poslovi "Srbija Karga", koji se sada odvijaju u okviru ove celine, premeste na novu lokaciju. 

"Železnice Srbije su Zavodu učinile dostupnom svoju arhivsku građu o Ranžirnoj stanici, koje su korišćene u cilju istraživanja. Zavod je do sada Kompleks Stare Ranžirne stanice ŽTP-a u Novom Sadu evidentirao kao celinu koja uživa prethodnu zaštitu, u postupku je i izrada predloga Odluke o otvrđivanju Stare Ranžirne stanice sa Ložionicom u Novom Sadu za kulturno dobro. Takođe redovno i aktivno pratimo proces urbanističkog planiranja na tom prostoru i učestvujemo u projektima nevladinih organizacija koji se tiču prezentacije ove celine", navode u Zavodu.

Sa svojih 110 godina, Ložionica u Novom Sadu je jedna od najstarijih u Evropi. Iako postoje indicije da je urađena po planovima poznatog francuskog konstruktora Gistava Ajfela, to nije dokazano. 
 
Ranija istraživanja su pokazala da postoje veze sa konstruktivnim i dekorativnim elementima koji su korićeni po sistemu koji je osmislio ovaj proslavljeni kontruktor, ali su u to vreme stanice građene na sličan način u dobrom delu Evrope, tako da još treba da se nastavi sa naučnim i istraživačkim radom.
 
Sem Ložionice, koja je jedan od najvažnijih primera industrijske arhitekture Novog Sada, u kompleksu se nalazi oko 45 objekata od kojih su neki srušeni, a neki i dograđivani ili prepravljani tokom godina. Zaštitari su ranije ocenili da su u okviru kompleksa za očuvanje važna Upravna zgrada iz 1924. godine, vodotoranj iz 1945. godine, kao i depo za šinobuse, kolski deo, zanatske radionice (strugara, kovačnica, stolarska i elektro­radionica i druge), a značajne su i pružne trase, alati i mašine. 
 
Treba pomenuti i niz stambenih objekata u Železničkoj koloniji među kojima su i vojni bunkeri-skloništa iz Drugog svetskog rata, retki primeri vojne gradnje iz tog perioda koji su sačuvani i koje stanari danas koriste kao šupe.
 
Površina sadašnjeg kompleksa je nepuna tri hektara. U prvoj polovini 20. veka tu se dnevno servisiralo na desetine lokomotiva, nekada i po stotinu, a svoj značaj stanica počinje da gubi šezdesetih godina, kada kreće potpuna rekonstrukcija železničkog saobraćaja u Novom Sadu, koja, zapravo, traje i danas. 
 
Prvo je premeštena putnička stanica sa Limana (sadašnja Pošta i Limanska pijaca), zatim nestaju parne lokomotive, ukidaju se pruge ka Somboru i Subotici, a teretna stanica se seli 1985. godine na drugu lokaciju, odnosno novu Ranžirnu stanicu koja još uvek nije završena. Baš 1985. godine je ugovorom Novog Sada i Železnica Srbije predviđeno da se ceo kompleks sruši, ali do toga nije došlo zbog raspada države.

Svemu ovome dodajmo i da je u okviru projekta Evropska prestonica kulture 2022 bilo pomena da bi prostor Stare Ranžirne stanice mogao da se iskoristi za kulturne programe. Ipak, izgleda da je sve ostalo na ideji, jer sa ovom lokacijom ništa nije učinjeno, dok je, na primer, Kineska četvrt u velikom delu rekonstruisana i prilagođena potrebama kulturne scene.

ShopiNS
  • ....

    18.04.2021 12:21
    &
    1985. to su još uvek bile Jugoslovenske železnice, Železnice Srbije postoje tek od 1992. nakon centralizacije... možda su i postojali planovi da se depo ruši, pre toga se gradilo, od 1961/64. u NS su se trasirale pruge, izgrađeni su i putnička i Žeželj, 1979. niklo je Naselje šireći se više prema Veterniku, a manje prema Detelinari, stiglo se baš do Depoa, zgradama se nezgodno namestio depo i na njemu zapinju svi planovi gradske vlasti od onda do danas i pričaju se bajke o kojekakvim namenama za ovo i ono. Razlozi za izmeštanje pruge bili su saobraćajni, lokomotive su nekad vožnju završavale na drumu iza grudobrana, 80-ih. Rešenje je bilo da se pređe na Novu ranžirnu iz 1985. i useli 1999. samo još da se dovrše instalacije za osposobljavanje lokomotiva za saobraćaj, kakve postoje u Ložioni. To se nije desilo, a na železnicu je stiglo restrukturiranje sa dokrajčivanjem.
  • IhiNS

    18.04.2021 04:49
    Ranžirna stanica
    Davne 1911. je po nacrtima i projektu Gustava Ajfela nastala ova kulturna tvorevina. I upravo kao takva sama po sebi je nasleđe jednog doba koje treba sačuvati, obnoviti i turistički plasirati.
  • Srex117

    17.04.2021 20:01
    A da li vi znate da se tu jos uvek nalazi vuca vozova i da tu dolaze lokomotive na preglede i opravke kao i da se sipa gorivo. Tako da nemojte da lupate kako treba to se srusi. Nece se to srusiti bar jos neko vreme dok se ne napravi druga hala gde moze da se vrsi opravka lok.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti