Hidranti u zgradama mogu da spasu živote, pitanje je koliko se održavaju

Zakon kaže da se u svim zgradama višim od četiri sprata mora ugraditi unutrašnja hidrantska mreža, kao i da spoljna hidrantska mreža mora uvek da bude pod vodom, odnosno pritiskom.
Hidranti u zgradama mogu da spasu živote, pitanje je koliko se održavaju
Foto: 021.rs
Kada je požar izbio u potkrovlju višespratnice na Limanu 4, sredinom decembra prošle godine, jedan od problema vatrogasaca bilo je i stanje hidrantske mreže unutar i izvan zgrade.
Za unutrašnju hidrantsku mrežu odgovornost dele upravnik zgrade i firme koje su odgovorne za ispravnost protivpožarnih aparata, dok je za spoljnu hidrantsku, tj. vodovodnu mrežu odgovorno Javno komunalno preduzeće "Vodovod i kanalizacija".
Unutrašnja hidrantska mreža
 
Unutrašnja hidrantska mreža može biti suva ili redovna. Suva hidrantska mreža znači da u njoj nema vode nego da vatrogasno vozilo može na nju da se priključi i pusti vodu kroz mrežu, dok redovna označava da u njoj ima vode i da je dobar pritisak. 
 
Inženjerka zaštite od požara Ljubica Krnjajić za 021.rs kaže da održavanje ovih pumpnih postrojenja nijedna zgrada nije u potpunosti ispunila, čak ni ove novije.
 
"Sa starim zgradama je problem i što su devedesetih godina mahom pokradeni motori i pumpe koji teraju vodu kroz hidrantsku mrežu i ovo je problem kod svih zgrada generalno. Vatrogasci znaju stanje unutrašnje hidranske mreže u stambenim zgradama i oni se mnogo na to ne oslanjaju", kaže Krnjajić.
 
Profesionalni upravnik zgrade Zoran Madžarević navodi da se protivpožarna oprema može podeliti na protivpožarni aparat, hidrant i sprinkler sistem. Upravnikova odgovornost jeste da se ovi aparati nabave o trošku stambene zajednice i da se na svakih šest meseci kontrolišu.
 
"Firma koja obavlja kontrolu i prodaju protivpožarnih aparata je odgovorna ako taj aparat ne radi. Kvalitet hidranta zavisi od više faktora: pritisak vode u njemu, da li je investitor to obezbedio, da li je upotrebna dozvola izdata kako treba i da li je prilikom izdavanja upotrebne dozvole neko proverio i evidentirao da je pritisak hidrantske mreže u redu kako bi zadovoljio potrebe rada hidranta u slučaju požara", kaže Madžarević za 021.rs.
 
On naglašava da upravnik zgrade nije tehničko lice koje se bavi tehničkim prijemom zgrade, te da mu se čini kako svi pokušavaju da prebace sav posao na upravnika.
 
"Kada nemate u hidrantskoj mreži vode, onda se upravnik bavi analiziranjem gde je problem, zašto je do tog problema došlo i pokušava da nađe način da se taj problem reši. Ispada da je posao upravnika i da ispravlja neke stvari koje nisu urađene kako treba i po projektu", dodaje Madžarević.
 
Spoljna hidrantska mreža
 
Postoje podzemni i nadzemni spoljni hidranti. Podzemni hidranti se nalaze u ravni terena i završavaju se na tom nivou, dok se nadzemni hidranti lako prepoznatljivi i uočljivi svim građanima jer se nalaze iznad zemlje.
 
Inženjerka zaštite od požara Ljubica Krnjajić navodi kako je Novi Sad dobro pokriven spoljnim hidrantima, ali smatra da oni nisu u potpunosti održavani kako treba.
 
Iz JKP "Vodovod i kanalizacija" navode za 021.rs da su svi hidranti na javnoj vodovodnoj mreži mapirani i ucrtani u bazu preduzeća.
 
"Na sistemu javne vodovodne mreže postoji 25 hidranata koji predstavljaju punionice za vozila Vatrogasne brigade Novi Sad. U saradnji sa kolegama iz Vatrogasne brigade prati se ispravnost punionica i prema poslednjem preseku, početkom juna ove godine sve su bile ispravne", navode u Vodovodu.
 
Kako dodaje Krnjajić, hidranti koji se nalaze u ravni terena ne vide se i oni treba da se jasno obeleže, da budu uokvireni i pristupačni u svakom momentu i pod svim vremenskim uslovima.
Edukacija građana kao pomoć u vanrednim okolnostima
 
Profesionalni upravnik zgrade Zoran Madžarević kaže da upravnik može i da organizuje obuku vlasnika stanova za korišćenje svih protivpožarnih aparata, ali da se njemu dešavalo da se stanari ne pojave, a da ljudi iz Vatrogasne brigade dođu da bi demonstrirali kako se koristi aparat.
 
Madžarević dodaje kako je bitno da u zgradi postoji i evakucioni plan zgrade koji ljudi mogu da pogledaju u momentima panike tokom požara i na kojem jasno stoje svi važni brojevi i uputstva kako se postupa tokom požara.
 
"To je vrlo korisno uputstvo zato što većinu ljudi, kada dođe do požara, uhvati panika i u toj panici dobro dođe da pročitaju da se, recimo, hidrant ne sme koristiti dok se na spratu i u zgradi ne isključi struja. Tek kad se isključi struja u svim stanovima na spratu ili, poželjno, u celoj zgradi, tek onda se može koristiti hidrant jer voda i struja ne idu zajedno", dodaje.
 
Da je bitna edukacija građana slaže se i inženjerka zaštite od požara Ljubica Krnjajić.
 
"Hidrantska mreža u objektu jeste važna vatrogascima da imaju vodu na mestu gde im je potrebna u zgradi i da je mogu upotrebiti. Nju najviše i koriste vatrogasci, ali mogu i građani samo moraju biti sigurni da je isključena struja kako bi mogli da je koriste", dodaje.
 
Iz JKP "Vodovod i kanalizacija" navode kako se havarije na hidrantima saniraju kroz redovno održavanje, a da ih najčešće izazivaju učesnici u saobraćaju, kao i ljudi koji neovlašćeno i nestručno koriste hidrante za zalivanje ili punjenje cisterni za prodaju vode.

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • Rodox

    30.07.2022 07:39
    Najsigurnije
    Što se tiče protivpožarne zaštite u visokim zgradama u tigru, rešenje je moliti se svevišnjem da požar ne izbije.
  • Detelina

    30.07.2022 00:10
    Vatrogasci kad je veći požar u zgradi odmah isključuju struju tako da pumpe za hidrante prestaju da rade i pritisak vode je koliki je gradski pritisak u mreži. Prisustvovao nažalost jednom...
  • Uroš

    29.07.2022 23:29
    Ništa bolje?
    Ne verujem u "savete" kursista. Ako se pp plan čita "u panici", ništa od toga.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti