Đaci će temeljnije učiti o Novosadskoj raciji, evo kako će nastavni čas izgledati

Pre 81 godinu dogodio se zločin mađarskog okupatora na prostoru južne Bačke, Novosadska racija, u tri najstrašnija dana u istoriji Novog Sada.
Đaci će temeljnije učiti o Novosadskoj raciji, evo kako će nastavni čas izgledati
Foto: 021.rs
I to do sada nije bilo među ključnim pojmovima sadržaja nastavnog predmeta istorija, ali će, kako piše Politika, ubuduće biti. Za ovaj list to je potvrđeno u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja (ZUOV), gde nastaju predlozi planova i programa nastave i učenja za preduniverzitetsko školstvo.
O ovom i drugim stradanjima žrtava i zločinima protiv čovečnosti u Drugom svetskom ratu naši đaci uče na časovima istorije u osmom razredu osnovne škole, u trećem ili četvrtom razredu gimnazije i u prvom ili drugom razredu srednjih stručnih škola. Ne u svim, ali u većini odobrenih udžbenika iz istorije, u lekcijama posvećenim zločinima okupatora, opisana je i Novosadska racija.
Inicijativu da nastavne jedinice o pogromu u Bačkoj budu neizostavni deo odgovarajućih nastavnih programa za osnovce i srednjoškolce, Bačka eparhija Srpske pravoslavne crkve uputila je Nacionalnom prosvetnom savetu i ovo stručno telo jednoglasno ju je prihvatilo. Ista inicijativa naišla je i na odobravanje stručnjaka ZUOV-a koji ističu da je "od posebnog značaja da se u novim programima nastave i učenja Novosadska racija nađe među ključnim pojmovima sadržaja predmeta istori­ja, među kojima već jesu, na primer: Holokaust, Aušvic, Jasenovac..." Držeći se tog stava, uz saglasnost prosvetnog vrha, u novim programima nastave i učenja ovaj sadržaj će biti među ključnima, a time će se osigurati da ubuduće svi nastavnici na časovima i autori na stranicama udžbenika obavezno posvete dužnu pažnju i odgovarajući prostor ovom tragičnom događaju.
 
Osim toga, ZUOV je izradio ugledan primer pripreme za čas istorije posvećen negovanju sećanja na Novosadski raciju na koji mogu i treba da se oslone nastavnici istorije. U uvodnom delu tog časa, na koji ni profesor ni učenici ne bi valjalo da dođu nespremni, nastavnik pita đake da li su uradili domaći zadatak - samostalno i straživanje o Novosadskoj raciji i da li su odgledali dokumentarni film "Deca besmrtnosti" u kojem je opisan taj zločin. Zatim učenike deli u parove ili manje grupe, zadaje im da promisle, prodiskutuju i navedu najmanje pet razloga zašto je važno negovati sećanje na ovakve događaje. Kako se u pripremi časa dalje navodi, nastavnik može đake da podstakne da iskažu kakve bi posledice proistekle ukoliko bi se u savremenom društvu zaboravilo na ovakva stradanja i ako se ona ni na koji način ne bi obeležavala. Zapažanja učenika trebalo bi da budu zapisana na tabli, a onda bi i nastavnik trebalo da predstavi svoje zaključke i ukaže na one koji su najvažniji za negovanje kulture sećanja, kao na primer: "pomaže nam u razumevanju sveta u kojem živimo i razvijanju sopstvenog identiteta, uči nas da uočimo upozoravajuće signale da se slični zločini mogu ponoviti, inspiriše nas da budemo bolji ljudi..."
 
Po zamisli stručnjaka ZUOV-a, profesor i učenici na ovom času zajedno izdvajaju najvažnije podatke o tome gde se i kad zločin dogodio, ko su bili počinioci, ko žrtve, diskutuju o dokumentarcu "Deca besmrtnosti" izdvajajući iz filma svedočenja potomaka žrtava koja su na njih ostavila poseban utisak. U završnom delu časa u nastavnikovoj prezentaciji može da bude prikazana fotografija spomenika "Porodica" vajara Jovana Soldatovića.
 
Očekivani ishodi ovakvog časa su da će nučenik biti u stanju da:
 
- Obrazloži smisao negovanja sećanja na tragične istorijske događaje kao što je Novosadska racija;
- Objasni moguće posledice ovog zločinamađarskih okupatora iz 1942. godine na savremeno srpsko društvo;
- Prepozna važnost poštovanja ljudskih prava;
- Identifikuje osnovne karakteristike totalitarizma u Mađarskoj u vreme Drugog svetskog rata i navede njegove posledice u kontekstu zločina u južnoj Bačkoj;
- Locira na istorijskoj karti prostor južne Bačke gde su izvršeni zločini početkom 1942. godine;
- Koristeći lentu vremena smesti Novosadsku raciju na odgovarajuće mesto među najznačajnijim pojavama i događajima iz istorije Srbije i srpskog naroda u periodu Drugog svetskog rata.
 
I na kraju, poenta je da to nauče zauvek, a ne samo za ocenu. 
 
Opširnije u tekstu Politike OVDE.
  • Bojan

    23.01.2023 12:53
    @Zanimljivo

    Dođoše cenimo po kulturološkoj osnovi, slavljenju svojih ratnih zločinaca i generalnom bezobrazluku oličenom u pridikama o patriJotizmu u tuđoj državi. Znači potpuno opravdano.
  • DM

    23.01.2023 10:38
    Do kada drzava planira da dozvoljava u sekularnoj drzavi uplitanje verskih organizacija u skolstvo?
  • ex chapman

    23.01.2023 09:55
    istorija
    treba da se uci kao znacajan a uzasan dogadjaj iz istorije NS. nikad nista dobro nije doslo od guranja istorije pod tepih. a pre svega ozbiljno razmotriti da se vise ne zove Racija, jer to implicira da se radilo o policijskoj akciji protiv kriminalaca (kako su to i predstavljali tadasnji fasisti). a narocito treba povesti racuna o tome da je u otprilike isto vreme sproveden zlocin po Sajkaskoj (mnogo vecih razmera) i na drugim mestima, kao i da je i pre i posle toga bilo vise masovnih zlocina malo manjeg ili slicnog intenziteta. sve to PRE nego sto se deci predoce te cinjenice.
    naravno treba voditi racuna na koji nacin ce se to prezentovati deci i sta je ono sto deca treba da nauce iz toga. a to svakako nije da treba da mrze Madjare ili Hrvate ili Srbe (ili bilo koju naciju), nego da treba da se bore protiv fasista bez obzira iza kog naroda pokusavaju da se sakriju! to ne treba da bude lekcija za "Srpcad" nego za svu Vojvodjansku decu. da nauce da nema "nasih" i "njihovih" zlocinaca i zrtava; da nauce da nije patriotizam braniti "svoje" zlocince i da nije ljudski omalovazavati "tudje" zrtve!
    ali pre svega uloziti u ozbiljno i sveobuhvatno istrazivanje da se dodje do sto tacnije istine o svim tim zlocinima i da se imenom i prezimenom identifikuju sve zrtve i zlocinci koliko god je to moguce
    secanje na "Raciju" ne treba da deli decu, vec da ih ujedini u pravim ljudskim vrednostima.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti