Ima li rešenja za probleme Novog Sada?

Više istraživanja i anketa pokazalo je da su najvažniji problemi u Novom Sadu saobraćaj, urbanizam i životna sredina.
Ima li rešenja za probleme Novog Sada?
Foto: 021.rs
Prema martovskoj anketi agencije Faktor plus, 59 odsto ispitanih Novosađana smatra da gradska vlast treba da rešava ekonomske probleme. Među glavnim zadacima gradske vlasti, prema ovoj anketi, jesu i poboljšanje zdravstvenih usluga, rešavanje problema parkiranja, ekoloških problema, saobraćajnih gužvi. Tu je, potom, i poboljšanje infrastrukture, te rešavanje komunalne usluge i izgradnja parkova i sportskih terena.
 
Anketa Nove srpske političke misli, takođe sprovedena u martu, pokazala je da se kao najveći gradski problem percipira saobraćaj, potom infrastrura, a zatim kriminal i korupcija.
 
Portal 021.rs je sredinom aprila pitao čitaoce šta je za njih ključno pitanje za dalji razvoj Novog Sada. Prikupljeno je više od 1.000 glasova, a gotovo 40 odsto učesnika je reklo da su kriminal i korupcija najvažnije stavke. Na drugom mestu je saobraćaj, a na trećem zelenilo.
 
Tokom izborne kampanje od novosadskih stranaka nije se čulo mnogo potencijalnih rešenja za postojeće probleme. Ni vladajuća Srpska napredna stranka i njeni koalicioni partneri ne izlaze sa programom za Novi Sad, već su fokusirani na razvoj grada u poslednjih 12 godina. 
 
Nasuprot tome, opozicija u svoje prioritete stavlja rešavanje problema nedostatka parkinga, unapređenje javnog prevoza, ali i promenu urbanističke politike kroz izradu novog Generalnog urbanističkog plana...
Saobraćaj
 
Kandidat za gradonačelnika Novog Sada iz Pokreta "Kreni-promeni" Danilo Babić kaže za 021.rs da planiraju da rade na motivaciji ljudi da više koriste gradski prevoz i bicikle kako bi umanjili posledice problema u saobraćaju.
 
"Potrebni su nam češći polasci autobusa, kao i dodatni autobusi, a sredstva za to ćemo obezbediti suzbijanjem korupcije, za šta takođe imamo plan. Napustićemo i praksu da vozači autobusa istovremeno i naplaćuju karte, zato što ih to pre svega dekoncentriše, a i usporava odvijanje saobraćaja. Ono što nije velika investicija, a nedostaje gradu, jesu parkirališta za bicikle. Mnogi ljudi ne koriste bicikle iz prostog razloga što nemaju gde da ih ostave kad stignu na destinaciju. Plan nam je da ova parkirališta izgradimo, i to ne samo pored najvažnijih gradskih institucija, nego i po stambenim četvrtima. Takođe, što se tiče nedostatka parking mesta, bolja solucija za rešavanje tog problema je izgradnja nadzemnih montažnih garaža koje su daleko jeftinije i brže se grade od podzemnih garaža", priča Babić.
 
Dok ovaj pokret ne pominje gradnju tramvaja ili sličnog sistema, to je među idejama Koalicije "Udruženi za slobodan Novi Sad", kao i Koalicije "Volim Novi Sad".
 
Kandidatkinja "Udruženih" i predsednica Gradskog odbora Lige socijaldemokrata Vojvodine - Vojvođani Maja Mrnuštik, podseća za 021.rs da je Novi Sad ranije imao dobro razvijen šinski prevoz, da odavno postoje planovi da se ponovo uvede i da će ovaj opozicioni blok raditi na tome. Objašnjava i da je mreža šinskog prevoza povezana i sa idejom o gradnji parkinga i garaža.
 
"Predlažemo izgradnju depo parkinga na obodima grada, gde bi ljudi koji poslom dolaze u grad mogli da se parkiraju i onda efikasnim javnim saobraćajem dođu do centra grada. Takođe, predlažemo izgradnju novih parking-mesta, ali ne nauštrb zelenih površina nego uz pametno planiranje. Ovde se misli na usvajanje takvih urbanističkih planova koji nisu pravljeni samo radi ličnog interesa investitora i bogaćenja određenih krugova ljudi, nego u cilju izgradnje dovoljnog broja parkinga za stanare, kao i za okolinu. Smatramo isto važnim i uvođenje besplatnog parkinga oko svih zdravstvenih ustanova. Tako da je sve to nekako povezano, jer je urbanistički haos u Novom Sadu doveo i do nedostatka zelenih površina, kao i do problema u saobraćaju i do nedostatka parking mesta. Rešavanjem jednog, rešava se i ostalo", navodi Maja Mrnuštik.
 
 
Kandidatkinja za odbornicu 12 opozicionih stranaka i pokreta kaže i da je Novi Sad idealan za biciklistički prevoz te da je njihova ideja da se insistira na izgradnji još novih biciklističkih staza, na promovisanje tog načina prevoza, kao i na subvencionisanju nabavke bicikala i svih alternativnih načina prevoza.
 
Kandidata koalicije koju čine Narodna stranka, Dveri i Pokret "Živimo za Srbiju" Aleksandar Maksimović navodi da za rešavanje saobraćajnih problema predlažu novi sistem putničkog prevoza u gradu. 
 
"Na taj način bi prevoz bio energetski održiv, brz, jeftin i efikasan. Radi se o personal-rapid-tranzit sistemu. To je nezavisna infrastruktura koja se ne ukršta sa drugim vrstama saobraćaja. Omogućuje putovanje od tačke A do tačke B bez zaustavljanja. Neki će reći da zvuči dosta futuristički, ali po svim analizama Novi Sad je idealno mesto za tako nešto. Upravo zbog toga što je naš grad na ravnom terenu, teško bi podneo izgradnju bilo kakve druge infrastrukture, u smislu tramvaja ili nečeg drugog, zato što bi u gradu nastao takav kolaps da je to nemoguće", objašnjava Maksimović.
 
Urbanizam
 
Rešavanje problema u saobraćaju u Novom Sadu blisko je povezano sa drugim prioritetom, urbanizmom. Po ovom pitanju skoro sve opozicione liste imaju isti stav, a to je poništavanje važećeg Generalnog urbanističkog plana i donošenje novog, kako bi se zaustavio "investitorski urbanizam", gde vlast pojedincima ili firmama omogućava da grade šta god požele.
 
Kandidat za gradonačelnika "Kreni - promeni" Danilo Babić objašnjava da će se zalagati za promenu trenutne urbanističke politike koja ne ostavlja mesta za druge sadržaje.
 
"Problem je što novogradnja značajno opterećuje postojeću komunalnu infrastrukturu. Ne mora baš svaka slobodna parcela u gradu da bude predviđena za izgradnju. Negativan primer imamo u Ulici patrijarha Pavla, u ulici čiji je kolovoz veoma uzak kao i trotoari, a u njoj se trenutno grade tri nove zgrade istovremeno, tako da kad se tu doseli još ljudi, ulica će biti veoma neprijatna kako za život, tako i za prolazak. Grad treba da se širi po obodima, a Novosađanima moramo da ostavimo i prostor za opuštanje u parkovima. Podsetio bih na akciju da sačuvamo Telepski park, ali nažalost gradska vlast je prodala Telepski park, odnosno parcelu na kojoj se park nalazi, i Telep kao najveće novosadsko naselje je ostao bez parkova i možemo očekivati da će u bliskoj budućnosti nići nove zgrade", objašnjava Babić.
 
 
Kandidat liste Koalicije "Volim Novi Sad" Aleksandar Maksimović za 021.rs navodi da je nesporno da su svi saglasni u vezi sa promenom GUP-a. 
 
"Mislim da se svi u Novom Sadu slažu da je GUP ta tačka oko koje ćemo se svi apsolutno složiti. Ovaj GUP je jednostavno blagi užas, i to ja mogu da kažem kao laik, ali to su rekli ljudi iz struke. GUP je problem broj jedan i na prvoj sednici, ukoliko dođe do promene vlasti, biće poništen. Naš stav je i da Novi Sad mora da dobije glavnog gradskog urbanistu, koji neće biti stranački vojnik, već neko ko će napraviti zaista tim ljudi oko sebe i dozvoliti Novom Sadu da prodiše i da profunkcioniše", kaže Maksimović.
 
Kandidatkinja liste "Udruženi za slobodni Novi Sad" Maja Mrnuštik navodi da će osim izrade novog GUP-a, poništiti i sve štetne ugovore, posebno one koji se odnose na "Novi Sad na vodi".
 
"Novi Sad jeste već na vodi, samo treba ljude izvesti u taj pojas, odnosno učiniti taj deo grada prihvatljivijim izgradnjom novih zelenih i rekreativnih površina. Treba nam neka vrsta 'Central parka' umesto 'Novog Sada na vodi'. Treba apsolutno prekinuti sa davanjem bilo kakvih dozvola projektima koji nisu u korist građana nego samo služe investitorima ili sadašnjoj vlasti. Dakle, poništavanje štetnih ugovora i mnogo kvalitetnije planiranje buduće gradnje, jer Novi Sad je ranije bio jedan od svetlih primera dobrog urbanizma gde je sve bilo planirano tako da bude po meri čoveka, da svaki kvart ima i zelene površine i vrtić, eventualno Dom zdravlja, ako je moguće, ali da ima dovoljno prostora da ljudi mogu normalno da funkcionišu tu gde stanuju, a ne da se pretvorimo u jednu betonsku kocku, da imamo porast temperatura i sve ostale štetne stvari", priča kandidatkinja za odbornicu ispred udružene opozicije.
Ekološki problemi
 
Ona dodaje da je rešavanje pitanja urbanizacije povezano i sa zaštitom životne sredine, jer se novim GUP-om uređuju i obaveze oko očuvanja i povećanja zelenih površina.
 
"Svi zaboravljaju da i sremska strana čini deo Novog Sada i da je seča na Fruškoj gori sve prisutnija i da je poprimila katastrofalne razmere. Potrebno nam je plansko pošumljavanje, planska sadnja, davanje subvencija svakome ko bi želeo da oplemeni svoj deo grada izgradnjom urbanih bašti. Definitivno, Novi Sad mora ponovo da bude zeleni grad. Naš predlog je da svaki investitor koji bi nešto gradio mora da predvidi i zeleni pojas oko svog objekta ili, recimo, da se potpuno zabrani saobraćaj u strogom centru grada", dodaje Mrnuštik.
 
Kandidat "Kreni - promeni" Danilo Babić ukazuje da su se ekološki problemi Novog Sada nagomilali, te da je ono usko vezano za saobraćaj.  priča da se zalažu za rešavanje nagomilanih ekoloških problema.
 
"Što više ljudi bude koristilo gradski prevoz i bicikle umesto automobila, to će nam vazduh biti čistiji. Takođe, bitno je sačuvati i obnoviti zelene površine u Novom Sadu. U planu je projekat koji predstavlja ekološki zločin, a to je projekat 'Novi Sad na vodi'. Vlast hoće da jednu netaknutu prirodnu oazu na obali Dunava uništi, da bi se tu izgradile zgrade i do 20 spratova. To Novosađani ne žele, to Novosađanima ne treba. Taj prostor ćemo zaštititi izmenom generalnog urbanističkog plana. Proglasićemo ga zaštićenom zonom i zabranićemo gradnju na njemu. Takođe, uticaćemo da se uvede desetogodišnji moratorijum na seču šuma Fruške gore, kako bismo ovaj dragoceni resurs sačuvali", navodi Babić.
 
 
Kandidat Koalicije Narodna stranka, Dveri i Pokreta "Živimo za Srbiju" Aleksandar Maksimović kaže za 021.rs da je aktuelna vlast zaboravila na obećanje o Centralnom prečistaču otpadnih voda.
 
"Vlast je rekla da 2023. treba da počne izgradnja Centralnog prečistača, ali toga i dalje nema. To je stvarno katastrofa, jer smo jedan od retkih gradova na Dunavu koji nemaju prečistač. Jednostavno, Novosađani kada prođu Kejom, leti mogu da vide o čemu se radi, a i da osete što je još gore. Tako da je Centralni prečistač otpadnih voda jedna od ključnih tema u Novom Sadu i on je po pitanju životne sredine prioritet broj jedan. Nakon toga, novi parkovi. Ovde se opet vraćamo na GUP gde su oni napravili neke, rekao bih, fiktivne parkove pošto oni ne postoje i niko ih nije ni video u Novom Sadu. Grad mora da dobije još parkova i sadašnja vlast je navela sedam parkova, pa ajde prvo da uradimo jedan i tek onda pričamo o drugima. Tako da, jednostavno, Novi Sad je zaista postao evropska prestonica betona i kada prođete gradom ne možete da nađete ni zelenu površinu i to mora da se menja pod hitno ako hoćemo da živimo u ovom gradu, jer, u protivnom, ovde neće biti moguće živeti", zaključuje Maksimović. 
 
Dodajmo i da na izborima u Novom Sadu učestvuje 14 izbornih lista i da većina njih nije iznela skoro nikakve programe šta nude građanima da se reše problemi koje građani izdvajaju kao prioritetne.
  • Mirko

    24.05.2024 12:56
    Neverovatno kako su dobro smislili rešenje. Svi ćemo se voziti autobusima, niko neće voziti auto, pa neće biti gužve u saobraćaju. Zaista moram da glasam za opoziciju.
  • Starosadski duh

    23.05.2024 17:56
    Nije nama kriv ni Galens ni politika, nego opšta nezainteresovanost i letargija koja vlada Novim Sadom. Sami smo sebi krivi što smo dopustili da dođe do toga, a sada se pitamo ima li nama spasa. I naravno u komentarima prevlada odgovor "ne", i tako se mirno vraćamo u sigurnost naših kreveta čekajući da neka vanzemaljska sila uradi nešto umesto nas... A pravo pitanje bi bilo: šta da uradimo da se ljudi napokon ujedine za ovaj grad?
  • joki

    23.05.2024 17:31
    Od kako SNS vlada:
    Kanalizacija - lošija
    Urbanizam - lošiji
    Kvalitet vazduha - lošiji
    Ekologija - lošija
    Zaduženje grada - višestruko veće
    Krov nad glavom - skuplji višestruko
    Izvršitelji isteruju ljude iz svojih domova!
    Sve je gore. Neka neko napiše ako sam pogrešio

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti