Tri lica taksi prevoza u Novom Sadu: Koliko treba, a koliko zapravo košta taksi prevoz?
Novinari 021.rs su za vreme Exit festivala otišli do Železničke stanice i “divljim taksijem” se vozili do Exit kampa na Štrandu.
Foto: 021.rs
Pričali smo isključivo na engleskom jeziku. Cena vožnje na taksimetru iznosila je 800 dinara, taksista nam je vožnju naplatio 1.000 dinara, a na računu koji nam je izdao pisalo je 1.200 dinara.
Problem sa "divljim taksistima" nije novina. U periodima kada Novi Sad postane međunarodna pozornica, kao što je to slučaj tokom Exit festivala, grad se susreće sa naglim porastom broja turista, ali i pritiskom na infrastrukturu — posebno na prevoz.
Među prvim kontaktima koje posetioci ostvaruju sa gradom su upravo taksisti, bilo to na Železničkoj stanici, autobuskoj rampi ili ispred smeštaja. Međutim, iza volana se ne nalaze uvek registrovani taksi vozači. Na ulicama grada postoje tri paralelna sveta - registrovani taksisti koji posluju u skladu sa propisima, samostalni vozači koji funkcionišu van taksi udruženja ali i dalje rade legalno, i takozvani "divlji" taksisti koji nude usluge prevoza po često nerealno visokim cenama.
Upravo zbog ove složenosti, granica između propisanog prevoza i prevoza mimo propisa postaje sve teže prepoznatljiva — naročito onima koji prvi put dolaze u grad.
Iako su cene vožnji u zvaničnim taksi službama jasno propisane, turisti — ali i lokalni posetioci — često bivaju prevareni. Postojanje "divljih taksista" takozvani samostalni taksisti koji rade bez aplikacija i taksimetra, uz objašnjenje da nisu prevoznici već "posrednici" ili "vozači po pozivu", što otvara dodatna pitanja o tome šta su zapravo razlike između ovih prevoznika i šta je najisplativije za građane.
Dražen Zakarija, koji radi u Red taksiju, za 021.rs objašnjava osnovne razlike u načinu rada između taksista koji su deo nekog taksi udruženja, samostalnih taksista koji rade van udruženja, inače među taksistima poznatim i kao "kockice" i "divljih" taksista.
"Mi radimo po pravilima koje nam propiše registrovano taksi udruženje, dobijemo svoj broj, odnosno TX tablice i imamo određene obaveze koje moramo da ispunimo prema udruženju. Divji taksisti nemaju TX tablice i ne plaćaju porez državi. Dok kockice imaju TX tablice, plaćaju porez državi, ali ne moraju da voze po minimalnim cenama kao mi što vozimo jer nam je firma dala minimalne cene koje je grad odredio", naveo je Zakarije.
Samostalni taksi prevoznik Siniša Horvat ističe da razlika između njega, koji ima svoje preduzeće i registrovanog taksiste gotovo i ne postoji, dodaje da je to samo lična odluka i da su svi prevoznici u osnovi preduzetnici samostalni za sebe.
"Ja sam pre 20 godina počeo da radim u jednoj novosadskoj firmi, a kad radiš u firmi kao taksi prevoznik, a imaš svoj auto, pravila su u potpunosti njihova. Sva moja sredstva su uložena u posao, a njihova pravila da auto bude brendiran u nalepnice, dodatne reklamne table. Dakle, ja reklamiram vašu firmu, a ja ništa zauzvrat tu ne dobijem", objašnjava sagovornik 021.rs.
Obojica naših sagovornika se slažu oko toga da je “divljih” taksista sve manje, da se takav način rada ne isplati zbog više različitih faktora, između ostalog i zbog zakonskih odredba koje postavlja grad.
Zakarija i Horvat jednoglasno kažu da nakon što su gradski i linijski busevi korigovali cene i promenili rute, građanima je jednostavnije i jeftinije da koriste gradski saobraćaj.
"Ne smemo zaboraviti da spomenemo inflaciju koja je dodatno obesmislila vrednost novca", dodaje Horvat.
Uprava grada Novog Sada objašnjava da se sagledavanje stanja i predlaganje mera i aktivnosti za poboljšanje uslova taksi prevoza na teritoriji Grada Novog Sada saziva u skladu sa potrebama i izazovima na terenu.
"Kada je reč o nelegalnim taksi prevoznicima, tzv. divljim taksistima, njihova prisutnost je svedena na minimum zahvaljujući redovnim kontrolama i sve većoj svesti građana da koriste isključivo registrovana i propisno obeležena vozila taksi prevoznika", navode iz Uprave.
Novinari 021.rs stupili su u kontakst sa "divljim" taksistom koji objašnjava zašto može biti neizvodljivo za nekoga da bude samostalan prevoznik, a da sve bude u pravnim okvirima.
"Ti kao samostalni taksista – divlji ili linijski ne možeš da dođeš do komunalnog broja, koji ti je neophodan za rad zato što monopol drže ta udruženja. Dakle, prvo se registrovanim taksi udruženjima nude ti komunalni brojevi koji se skupo plaćaju. Vi možete da ga tražite, ali će vam oni reći da ih nema. Problem je u tome što ne bi smelo da ih nema, napravljen je takav monopol gde sve ide taksi udruženjima", objašnjava sagovornik.
Sagovornik dodaje i da je nemoguće biti deo taksi udruženja ukoliko nemaš položen ispit o poznavanju grada u kom voziš.
"Vi po zakonu ne možete da budete deo taksi udruženja ili da uopšte obavljate taksi prevoz ako nemate položen ispit grada. Iskreno ne isplati se položiti taj test, nije mnogo značajan, a i kad ga položiš moraš da rentaš auto, ne možeš svojim autom da radiš. Znači napravljen je monopol, kad kao privatni preduzetnik, kao samostalni vozač ne možeš da dođeš do komunalnog broja", ističe sagovornik za 021.rs.
Ako uzmemo u obzir da je građanima najvažnije da stignu na željenu lokaciju, a da cena bude u zakonskom okviru, sa pitanjima o regulativi obratili smo se nadležnima.
"Poslove inspekcijskog nadzora kao i poslove komunalne milicije vrši Gradska uprava za inspekcijske poslove putem inspektora i komunalnog milicionara. Prevoznik i taksi vozač su dužni da inspektoru omoguće nesmetano vršenje poslova, stave na uvid potrebna dokumenta i u roku koji inspektor odredi, dostave potrebne podatke i postupe po nalogu inspektora", ističe sagovornik za 021.rs.
Samostalni taksi prevoznik Siniša Horvat objašnjava da i pored toga što on ima svoje samostalno preduzeće i potredbu papirologiju, kod njega - “uvek postoji dogovor sa strankom.”
Ukoliko se nađete u situaciji kao i mi, kada vam taksi prevoznik naplati veću sumu od predviđene, Uprava grada Novog Sada ističe da je potrebno da se građani obrate Gradskoj upravi za inspekcije poslove, koja se nalazi na adresi Dimitrija Tucovića 3.
"Inspektor je ovlašćen da podnese zahtev za pokretanje prekršajnog postupka i izda prekršajni nalog za prekršaje propisane Odlukom o taksi prevozu na teritoriji Grada Novog Sada", navodi se u odgovoru.
Iako zvanične institucije tvrde da je broj "divljih" vozača u opadanju, iskustva građana i turista pokazuju da siva zona i dalje postoji. U tom prostoru, propisi i lične strategije vozača često dolaze u sukob. Pravila nisu jasna, a njihova primena dosledna. Prevoz od tačke A do tačke B neće zavisiti samo od taksimetra, već i od sreće, iskustva ili jezika kojim govorite.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Naredna tri dana u Novom Sadu maglovita
10.12.2025.•
0
Narednih nekoliko dana u Novom Sadu biće magloviti.
Pokrajina finansira bici-stazu kod Velikog bačkog kanala, lift u Platineumu, nameštaj za Dečije selo...
10.12.2025.•
0
Šest miliona dinara biće izdvojeno iz pokrajinskog budžeta za nabavku nameštaja za kućice i stanove u okviru Ustanove za decu i omladinu SOS Dečje selo "Dr Milorad Pavlović" u Sremskoj Kamenici.
Grad raspisuje konkurs za direktore JGSP "Novi Sad" i JKP "Informatika"
10.12.2025.•
0
Grad Novi Sad raspisaće konkurse za izbor direktora JGSP "Novi Sad" i JKP "Informatika".
Počela izgradnja parkinga ispod Mosta slobode: Grade se i pešačka i biciklistička staza
10.12.2025.•
5
"Parking servis" počeo je izgradnju parkirališta ispod Mosta slobode.
Naplata parkinga u Petrovaradinu: Protest u petak
10.12.2025.•
25
Građani Petrovaradina organizovaće protest u petak, 12. decembra, zbog uvođenja naplate parkinga u delu ovog naselja, iako im je, kako kažu, gradonačelnik Žarko Mićin obećao da toga neće biti.
Za male Novosađane koji tek kreću u svet učenja: Šta nudi "Brainobrain" školica
10.12.2025.•
0
"Brainobrain" jedinstvena je metodologija koja decu praktično sprema za školu i izazove učenja i života. Upravo jedna takva škola postoji i u Novom Sadu, a upis je u toku.
Selaković: Ministarstvo kulture bi moglo da bude u Sremskim Karlovcima - gde je proglašena Srpska Vojvodina
10.12.2025.•
17
Ministar kulture Nikola Selaković izjavio je danas da je za narednu godinu za nastavak obnove kulturno-istorijskog nasleđa u Sremskim Karlovcima izdvojeno 100 miliona dinara.
Sirene za uzbunu oglasiće se danas u Novom Sadu, Sremskim Karlovcima i drugim mestima
10.12.2025.•
2
Sirene za uzbunu biće testirane danas, 10. decembra u Novom Sadu, Beočinu, Sremskim Karlovcima, Bačkoj Palanci i drugim mestima u Vojvodini.
Tenderi za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu: Moguće su komplikacije
10.12.2025.•
11
Tender Infrastrukture železnice Srbije za projektovanje i izvođenje radova na sanaciji krila A i D stanice Novi Sad, kao i stanica Bačka Topola i Subotica, dodatno će poskupeti ovaj ionako veoma skup projekat.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 26 beba
10.12.2025.•
0
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 26 beba.
Danas u Novom Sadu do 13 stepeni i umereno oblačno
10.12.2025.•
0
U Novom Sadu će danas biti umereno oblačno i malo toplije u odnosu na dan ranije.
Tribina "Ne pristajemo na tišinu! Žene u borbi za promene" u sredu u NDNV-u
09.12.2025.•
0
Tribina "Ne pristajemo na tišinu! Žene u borbi za promene" održaće se u sredu, 10. decembra, u prostorijama Nezavisnog društva novinara Vojvodine.
Toplija sreda pred zahlađenje, mnogo zanimljivih događaja i još ponešto: Novosađani, jeste li spremni za sredu
09.12.2025.•
0
Ova sreda u naš grad donosi toplije vreme pred nekoliko hladnijih dana, ali i nekoliko događaja za koje vredi izdvojiti vreme.
Nova imena ulica u Novom Sadu: Plato četiri krajcare i ulica studentkinje stradale u "Laundžu"
09.12.2025.•
10
Komisija za nazive delova naseljenih mesta predložila je nove nazive za dve ulice u Petrovaradinu i četiri platoa u Novom Sadu, a oni bi trebalo da budu usvojeni na narednoj sednici Skupštine grada.
Akademski plenum: "Dridu stižu nove pare iz pokrajine - projekat koji je prošle godine bio najlošije ocenjen"
09.12.2025.•
14
Patriku Dridu, dekanu Fakulteta sporta i fizičkog vaspitanja dodeljena su nova sredstva iz budžeta Autonomne pokrajine Vojvodine, saopštio je Akademski plenum.
Novi jednosatni štrajk upozorenja na Institutu BioSens u sredu
09.12.2025.•
0
Zaposleni u Institutu BioSens održaće u sredu, 10. decembra novi jednočasovni štrajk upozorenja od 13 do 14 časova ispred te institucije.
Studenti organizuju protest u Novom Sadu: Policija, odgovornost, pravda
09.12.2025.•
16
Studenti u blokadi fakulteta u subotu, 13. decembra, organizuju protest u Novom Sadu.
Inspekcija zaustavila radove u dvorištu zgrada kod keja
09.12.2025.•
19
Gradska inspekcija zaustavila je nelegalne građevinske radove u dvorištu ulica Maksima Gorkog, Sonje Marinković, Vojvode Mišića i Keja žrtava racije.
Exit: Oteran iz Srbije, izglasan među najbolje festivale u Evropi
09.12.2025.•
8
Festival Exit je nominovan za nagradu u četiri kategorije na izboru evropskih festivalskih nagrada, i sve to u godini u kojoj su "oterani iz Srbije".
Analiza budžeta Grada Novog Sada za 2026. godinu: Evo na šta će se trošiti novac građana
09.12.2025.•
11
Budžet Grada Novog Sada za 2026. godinu iznosiće više od 48,1 milijarde dinara, što je za oko 2,4 odsto manje od budžeta za tekuću godinu.
Traži se evro i u Novom Sadu - ovo je kurs u menjačnicama
09.12.2025.•
38
U menjačnicama u Novom Sadu povećana je potražnja za evrom.
Komentari 13
Pravda je spora
A i za te komunalne se svasta prica, vozac iz pana mi rece da je skoro dobio, a pokusavao godinama, valjda im prave problem "jaci igraci", ali kaze upornost se isplati. U svakom slucaju, nepravdo, pravda je spora, ali dostizna!
Želite
misa avokado
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar