Građevinska potkomisija Anketne komisije: Nezakonitosti u rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu

Na brojne nepravilnosti koje su doprinele padu nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu ukazuju i članovi Građevinske potkomisije Anketne komisije za utvrđivanje odgovornosti za pad nadstrešnice.
Građevinska potkomisija Anketne komisije: Nezakonitosti u rekonstrukciji Železničke stanice u Novom Sadu
Foto: 021.rs
Komercijalni ugovor potpisan je u trenutku kada nije postojalo ni idejno rešenje, što je dokaz odomaćene prakse aktuelne vlasti da projekte vredne stotine miliona ili milijarde evra proglašava projektima od značaja za državu i ugovara njihovu izgradnju bez ikakve projektne dokumentacije, navode u autorskom tekstu za Radar Vladan Kuzmanović profesor Građevinskog fakulteta Univerziteta u Beogradu i Danijel Dašić građevinski inžinjer.
Izrada projektnog zadatka je obaveza investitora. Prema nadležnim propisima, za objekte za koje postoji obaveza izrade Studije opravdanosti, obavezna je i izrada Projektnog zadatka za studiju opravdanosti, koji podleže stručnoj kontroli Revizione komisije.
 
Od 2015. do 2023. Projektni zadatak je pretrpeo i po nekoliko izmena za istu fazu razrade projektne dokumentacije, što jasno ukazuje na nepostojanje jasnog plana aktivnosti po pitanju svih planiranih radova u toku realizacije projekta.
Dodatno, analizirajući sve navedene projektne zadatke i njihove izmene, može se zaključiti da ni u jednom od ovih dokumenata nisu predviđeni i opisani radovi koji se planiraju na krilu B stanične zgrade u Novom Sadu a pogotovo ne na nadstrešnici. Imajući u vidu da je stanična zgrada u Novom Sadu izgrađena 1964. (a na ovoj pruzi postoje i stanične zgrade koje su stare više od 100 godina), nedopustivo je da u Projektnom zadatku nije dat ni komentar o starosti, stanju i specifičnostima rekonstrukcije ovih objekata.

Takođe, može se zaključiti da su struktura i sadržaj projektnih zadataka bili sve skromniji kako je razrada projektne dokumentacije napredovala, što predstavlja presedan i suprotno je pozitivnoj inženjerskoj praksi.
 
Jedna građevinska dozvola za celu prugu i nekoliko stotina objekata
 
Sastav tehničke dokumentacije je u skladu sa važećim Zakonima i pravilnicima, odnosno izrađeno je Idejno rešenje, Idejni projekat, Projekat za građevinsku dozvolu, Projekat za izvođenje i Projekat izvedenog objekta za pojedine sveske tehničke dokumentacije, gde je u toku izvođenja došlo do izmena u odnosu na Projekat za izvođenje (kao što je to slučaj konkretno za projekat arhitekture i projekat konstrukcije stanične zgrade Novi Sad).
Međutim, u trenutku potpisivanja Komercijalnog ugovora nije postojao nijedan nivo projektne dokumentacije prepoznat u važećem Zakonu o planiranju i izgradnji (ZOPI), čak ni Idejno rešenje (postojao je samo nacrt Idejnog projekta, koji kao takav u ZOPI ne postoji).

Zbog toga se postavlja pitanje kako je određena vrednost projekta, kada nije bilo ni predmera ni predračuna radova, a kamoli obračuna vrednosti investicije. Ovo pokazuje praksu aktuelne vlasti da projekte vredne stotine miliona ili milijarde evra, proglašava projektima od značaja za Republiku Srbije i ugovara njihovu izgradnju bez ikakve projektne dokumentacije.
 
Zatim, po odredbama Komercijalnog ugovora, tehnička kontrola predstavlja nezavisnu treću stranu koju angažuju finansijer i investitor da odobri PGD. U ovom slučaju, suprotno odredbama ugovora, tehničku kontrolu je angažovao direktno izvođač, kako bi "pomogao investitoru i finansijeru da na vreme završe tehničku kontrolu i da što pre ispune uslove za početak radova".
 
Na ovaj način je direktno prekršen Komercijalni ugovor, jer je izvođač sam izabrao ko će da kontroliše kvalitet i ispravnost tehničke dokumentacije koju on izrađuje. Osim toga, izbegnuta je procedura javnih nabavki koju bi investitor (Infrastruktura železnice Srbije) i finansijer (Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, odnosno Vlada Srbije) morali da sprovedu za ovu uslugu.
 
Rešenje o građevinskoj dozvoli je jedinstveno, tako da je istom Građevinskom dozvolom obuhvaćena čitava deonica pruge Novi Sad - Subotica - državna granica (Kelebija) sa svim objektima i pratećom opremom. Objekte čini više stotina nadvožnjaka, propusta, mostova, ukrštanja sa postojećom infrastrukturom i 17 službenih mesta (od čega tri postojeće stanične zgrade, 10 novoprojektovanih i četiri stajališta), kao i radovi na rušenju, zaštiti i izmeštanju postojeće i izgradnju nedostajuće infrastrukture.
 
Ishodovanje ovakve građevinske dozvole predstavlja presedan u građevinskoj praksi, s obzirom na dužinu pruge od 108 kilometara, ogroman broj i raznovrsnost kako novih, tako i postojećih objekata. Isključivi razlog za ovakav pristup je namera vlasti da, po svaku cenu, ubrza realizaciju projekta, bez obzira na probleme koji se nužno javljaju izgradnjom pod jednom građevinskom dozvolom.
 
Ceo tekst Radara o tome kako se na stanici u Novom Sadu radilo skoro tri godine bez prijave radova, kao i da su za vlast krivi svi drugi čitajte OVDE.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Luka Laban

    19.10.2025 14:25
    @Ja
    Drago mi je g'dine Ja sto ste strucni i sto dobro znate kakvi su ovo samozvani eksperti. Pitate se sta su g'din Kuzmanovic i Dasic projektovali pa da im verujete. Za pocetak svoje kuce (koje gle cuda jos stoje), ali me cudi da se niste pitali ko je vrsio projekt rekonstrukcije, sto se niste zapitali kakva je njihova strucnost. Za ovu dvojicu, to je isto kao kada bi se pitali, kakva je strucnost profesora na medicinskom fakultetu. Jasno je svima, samo ne vama, da je u pitanju tezak kriminal (sve smo rekonstruisali samo nadstresnicu nismo, rece Oskar). U skrivanju dokaza, taj isti Oskar Kapone je doktorirao (slucaj Doljevac). Nego, da ne nabrajam dalje, kad se umijete i otvorite oci, bice vam sve jasnije. A ako vas brine hoce li biti krivaca, hoce naravno, Misa Baculov. Ko bi drugi?.
  • Srba

    19.10.2025 12:38
    Zašto se ne vidi ko je dodao ona stakla na nadstrešnicu?
    Ko je za to izdao dozvolu i ko je potpisao?
  • Idiot

    19.10.2025 11:15
    @Boki
    Takoe!

    Ajde da ignorišemo i ko je insiistirao da radovi počnu bez dozvola, ko je sve terao da ide brže nego što može, da zaboravimo da je cena naduvana 4 puta kao i to ko je prisilio sve da se Ž. stanica otvori dok je još bila gradilište!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti