Rizično putovati preko turističkih subagencija

Putovanja preko manjih turističkih agencija, takozvanih preprodavaca aranžmana ili subagencija, sve su rizičnija.
Putovanja preko manjih turističkih agencija, takozvanih preprodavaca aranžmana ili subagencija, sve su rizičnija, što pokazuju i sve češći primeri zloupotreba i prevara koje agencije prave, a zbog kojih svake godine ispaštaju turisti.

Manjim turističkim agencijama, koje su subagenti i preprodaju aranžmane većih agencija, takozvanih organizatora putovanja, postojeće zakonske odredbe idu na ruku jer im dozvoljavaju da putnike pošalju na putovanje, a da pritom ne uplate novac organizatorima, objašnjava za 021 Aleksandar Seničić, predsednik YUTA-e, Nacionalne asocijacije turističkih agencija.

"Manje agencije koje nisu organizatori putovanja, nego su prodavci, njih na neki način nesvesno postojeće zakonsko rešenje štiti. Dakle, oni potpišu ugovor sa prodavcem aranžmana, primaju uplate putnika, a organizator je dužan da putnike vodi bez obzira da li je taj novac od subagencija primio. Dakle, vi ne dobijete novac a morate da isporučite robu, odnosno uslugu", kaže on.

Tokovi novca pri organizaciji putovanja su vrlo jednostavni. Organizatori primaju novac sa dve strane, sopstvenom prodajom ili preko subagenata. Kada prodaju lično svoje aranžmane, novac od uplate ide delom agenciji delom vlasnicima apartmana i prevoznicima.

S druge strane, subagenti sa organizatorima prave ugovore o saradnji i na osnovu toga im pronalaze i upućuju putnike i ostvaruju razliku u ceni odnosno proviziju. Agencija organizator dalje prebacuje novac svojim partnerima u inostranstvu, za zakup smeštaja, hotela i apartmana, a drugi deo opet ide prevoznicima.

"Međutim problem je u tome što niti YUTA niti ijedna naša institucija u državi nema ingerencije da kontroliše plaćanja u inostranstvu, jer su te agencije privatne firme i same su odgovorne za tokove svog novca. Jedino finansijska inspekcija i to samo po određenim prijavama može da interveniše", kaže Seničić za 021 i dodaje da od 300 članica YUTE, svake godine zbog finansijskih neregularnosti, njih 15-20 izgubi članstvo i ostane bez licence.

Iz godine u godinu sve je više problema koje turisti imaju sa turističkim agencijama. Tako je nedavno isplivao slučaj agencije "Aurora Travel",  koja je subagencija, a o kojoj je 021 već pisao. Protiv ove agencije podnete su brojne krivične i prekršajne prijave, a još jedan slučaj ponovo je postao aktuelan danas, kada se medijima javio Goran Puzić, kome je ugovor sa agencijom falsifikovan, zbog čega je sa svojom porodicom izbačen iz hotela u Bečićima.

Pre dva dana Blic je pisao o turistima koji su na Tasos otišli preko turističke agencije "Perla Tours", i žalili se da im je vlasnik apartmana pretio da će morati da napuste smeštaj jer mu nije isplaćen novac. "Perla" je za razliku od "Aurore" oganizator putovanja, i od poslovođe ove agencije, Milenka Zeljkovića, 021 je saznao da je situacija na Tasosu rešena, da je vlasnik vile "prosto ustao na levu nogu" i da se slične situacije jednostavno dešavaju.

"U konkretnom slučaju niko ne treba da brine za smeštaj, jer je sve plaćeno i obezbeđeno. Činjenica je da gospodin sa kojim radimo već desetak godina, taj koji im je rekao da izađu, u zadnje dve tri godine pije sedative, šta pije ja ne znam, i ne znam da li je tog dana popio lek ili nije popio lek, ali niko pomeren iz apartmena nije", tvrdi on .

Zeljković dalje objašnjava da je tačno da postojeći zakon o turizmu ima odredbu da organizator mora da pošalje putnika na put iako nije legao sav novac na njihov račun, i da im to predstavlja veliki problem. Kao organizatorima dešavalo im se i da im subagenti ne uplate novac i ne jave im kontakte putnika, a da se u međuvremenu agencija zbog nelikvidnosti ugasi, i tada oni kao organizatori iz svog džepa moraju da plate putnicima aranžman. Ali on ističe da su to samo iznimni slučajevi, jer većina subagenata radi pravedno i bez ikakvih problema.

Jedinu zaštitu koju turisti za sebe mogu da obezbede je da se upoznaju sa zakonom i svojim pravima, osiguranjima i mogućnostima, za slučaj da dođe do neke nezgode ili prevare. Međutim, turisti to retko čine, kažu stručnjaci iz oblasti turizma. (Gordana Ćosić - gocacosic@021.rs)

Podrži 021

021 je pokrenuo svoj gift shop - Shopins.rs, a kupovinom nekog od artikala direktno podržavate rad naše redakcije. Svaki vaš doprinos, ma kako bio velik ili mali, dragocen je. Jer pravo novinarstvo vredi.

  • Markos

    24.08.2014 22:28
    rok za zalbu
    rok za zalbu za neiyvrene ili delimicno izvrsene usluge je 30 dana od dana povratka sa putovanja prema yakonu o yastiti potrosaca. po zakonu o turizmu to je 15 dana. u obzir se uzima prvi zakon jer je u intetresu potrosaca.
    eto, u zemlji Srbiji imate i dva zakona koja regulisu istu stvar. Jest da se ne podudaraju, ali nema veze, ima i gorih stvari.
  • Milorad Pavlović

    23.08.2014 23:20
    Dragi putnici
    Vama, što sve želite da rezervišete sami preko interneta, želim prijatan boravak u objektu "video sam fotografije na internetu isam bukirao", kao i udoban "sopstveni prevoz" do Egipta, Kipra, Malte, Turske i udaljenih grčkih ostrva... Vama, što aranžmane uplaćujete u nekoj "trafika - agenciji" koja postoji bukvalno od juče, želim malo dobrog razuma za ubuduće. Samo napred, što jeftinije i posle kukajte... Vi, naši putnici, ako nas u 03h ujutro pozovete sa putovanja, da vam je npr. u apartmanu / sobi začepljen lavabo - okrenućemo planetu u rikverc ako treba da se problem reši! Ako ste sami bukurali - obratite se upravi vodovoda...
    Milorad Pavlović
  • Shitaqua ili Aqua turs

    23.08.2014 14:35
    prevara!
    Prvi put sam putovala sa Aqua tursom. Beogradska agencija. Zali Boze para sto su uplacene! Kamo srece da sam znala kako da odreagujem onda, elem smestaj na Tasosu je placen papreno a kad smo otisli tamo uzas majke Bozije! Sve skrnavo, prljavo, vode vise nema nego ima, da ne spominjem toplu vodu koja je misao imenica, studio kao izlog, masem spremacici sa WC solje, namestaj star 10 godina a na slici ko nov (od kad su te slike?!), vlasnici vile zive u prizemlju ne znaju rec engleskog, pola stvari po apartmanima nema funkciju, kao ni odvodi u kupatilu. UZAS. A prosle godine za iste pare u vili dva broja nize ka plazi bili k'o u hotelu od 5*. Ali druga agencija, Sabra. Kazem vodji puta da cu se zaliti a on meni ˝Pisi, pisi po fejsbuku˝ profesionalno nema sta! Do kada je rok da se zalim turistickoj agenciji, nemam pojma nista o tom procesu? Je l moze neko da me uputi?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti

Novi Sad danas slavi 275. rođendan

Novi Sad danas slavi svoj Dan u znak sećanja na 1. februar 1748. godine kada je od carice Marije Terezije dobio status Slobodnog kraljevskog grada.