Menu 021

Kako se pravilno vuče automobil?

Deluje jednostavno, ali praksa je pokazala da mnogi vozači ne znaju kako se pravilno vuče auto, kao i da nisu upoznati sa saobraćajnim propisima koji važe kod te procedure.
Život 29.09.2019. | 13:26
Da li pokvaren auto sme da se vuče na autoputu?
 
Da, dozvoljeno je da se vuče pokvaren auto čak i na autoputu. Međutim, to je dozvoljeno isključivo ukoliko se auto pokvario na samom autoputu, a pritom sme da se vuče samo do prvog isključenja sa autoputa, piše portal Polovnoautomobili.com.
 
Isto pravilo važi i za motoput. Podsetimo se, motoput je državni put namenjen isključivo za saobraćaj motocikala, putničkih vozila, teretnih vozila, autobusa, sa ili bez priključnih vozila i kao takav obeležen je propisanim saobraćajnim znakom.
 
Da li sme da se vuče neregistrovan auto?
 
Ne sme, pošto je neregistrovan, to znači da nije osiguran i ne sme da učestvuje u saobraćaju. U ovom slučaju vučeno vozilo se ne posmatra kao prikolica, kao što mnogi vozači to pretpostavljaju. Vučeno vozilo je i dalje posebno vozilo za koje važe sva uobičajena pravila.
 
Dakle, ukoliko vučete neregistrovan auto i zaustavi vas policija, osoba koja upravlja vučenim autom može da dobije kaznu predviđenu za klasičnu vožnju neregistrovanog auta. Takođe, ako vučeni auto izazove bilo kakvu štetu, njegov vlasnik će morati da je nadoknadi iz svog džepa.
 
Da li sme da se vuče motocikl ili moped?
 
Ne sme, zabranjeno je da se vuku motocikl, moped, kao i laki i teški tricikl. Dakle, ne sme da se vuče ništa što ima manje od četiri točka.
 
Da li auto može da se vuče rudom kao što se vuku kamioni i autobusi?
 
Da, može. U stvari, ako pokvarenom automobilu ne rade kočnice, onda sme da se vuče isključivo rudom (u narodu poznata i kao šlep štangla). A ukoliko mu nije ispravan ni upravljački sistem, onda ne sme uopšte da se vuče ni na koji način.
 
 
Da li sme da se vuče auto sa neispravnim kočnicama?
 
Sme, ali isključivo rudom.
 
Ovaj problem je prilično nezgrapno definisan u Zakonu: "Pomoću užeta (sajle) ne sme da se vuče motorno vozilo na kome su neispravni uređaji za upravljanje ili uređaji za zaustavljanje, teretno vozilo ili autobus. Krutom vezom ne sme da se vuče motorno vozilo koje nema ispravan uređaj za upravljanje, niti motorno vozilo čija je ukupna masa veća od ukupne mase vučnog vozila ako mu je neispravna radna kočnica."
 
Dakle, nije konkretno napisano da rudom (tj. krutom vezom) sme da se vuče auto sa neispravnim kočnicama, ali nije napisano ni da ne sme, a ukoliko nije zabranjeno, znači da je dozvoljeno.
 
Jednostavno, pošto ruda predstavlja krutu vezu, auto koji vuče će preko rude moći da zaustavi i vučeno vozilo. Taj princip se primenjuje i kod teretnih vozila i autobusa, pošto je kod njih dozvoljeno da se vuku isključivo rudom.
 
Sa druge strane, piše i da auto koji je vučen ne sme da bude teži od auta koji ga vuče ukoliko mu ne rade kočnice.
 
Obavezno obeležavanje i signalizacija na oba vozila
 
Migavci - na vučnom vozilu moraju da budu upaljena sva četiri migavca, a na vučenom takođe, ali samo ukoliko su ispravni.
 
Sigurnosni trougao - mora da bude postavljen na oba vozila, bez obzira na to da li migavci rade ili ne. Logično, trougao na prvi auto ide napred, a na drugi pozadi...
 
Kako učvrstiti sigurnosne trouglove? 
 
Snađite se... Nađite kanap, žicu, lepljivu/izolir traku...
 
Pokvaren auto sme da se vuče noću i u uslovima smanjene vidljivosti (magla, kiša, sneg...), ali isključivo ukoliko:
 
a) ima uključena zadnja poziciona svetla
b) ili vozilo koje ga vuče ima žuto rotaciono svetlo (kako bi drugi vozači na vreme primetili taj skup sporih vozila
 
Koliko brzo sme da se vuče pokvaren auto?
 
Najveća brzina kojom sme da se kreće skup vučnog i vučenog automobila je 40 km/h.
 
Da li je sajla za vuču obavezan deo opreme?
 
Da, obavezna je. Ili sajla ili ruda.
 
Pošto su različite institucije nadležne za tumačenje i razrešavanje ovakvih problema, savet je da ruda (šlep štangla) bude kraća od tri metra.
 
 
Da li u vučenom (pokvarenom) vozilu sme da bude još neko osim vozača?
 
 
Ne, u vučenom vozilu sme da bude isključivo vozač. Ovo može da bude vrlo nezgodno u situacijama kada ste negde krenuli porodično, ali putnici zato mogu da pređu u auto koji vuče.
 
Kako pravilno vući auto?
 
Teorija je laka - praksa je vrlo komplikovana, naročito ako ste početnik. Stoga je verovatno bolje da nabavite i koristite rudu za vuču (šlep štanglu) – može da se kupi za 2.500 do 3.000 dinara, ali savet vozačima je da ne  štede i da kupe neku kvalitetniju.
 
"Vezali" ste automobile. Prvi kreće vrlo lagano, sve dok se sajla ne zategne, zatim lagano kreće da vuče, pri čemu kada jednom krene – mora da izbegava usporavanje kako ga vučeni auto ne bi sustigao, čime se gubi zategnutost sajle, pa ponovno ubrzavanje dovodi do trzaja/cimanja. Idealno je da se sajla sve vreme drži zategnutom, ali to nije lako postići ako vozači nemaju iskustva u vuči drugog auta, bez obzira da li oni vuku ili su vučeni. Naročito je važno da vozač u vučenom autu vrlo pažljivo prati situaciju i da na najmanji znak usporavanja prvog auta počne da koči (ali ne suviše) kako bi sajla ostala zategnuta pred krivinu ili raskrsnicu vučeni auto bi trebalo da koči auto koji vuče kako bi izjednačeno i na vreme usporili i bez nepotrebnog otpuštanja i zatezanja sajle tečno skrenuli i nastavili put. Krećite se onom brzinom koju smatrate bezbednom – ne dozvolite da vas požuruju ostali nestrpljivi vozači. 
 
Lako je vući auto ako su oba vozača iskusna, vozite na pravcu bez semafora i raskrsnica, u dobrim vremenskim uslovima...Međutim, u praksi se vuča automobila neretko pretvori u pravu agoniju, nakon čega se vlasnik auta koji je vukao zaklinje da je ovo poslednji put, razmišljajući o tome koliko je skratio životni vek lameli ili "ne daj bože" plivajućem zamajcu.
 
Ako se auto vuče tečno i pažljivo, negativan uticaj na auto koji vuče biće minimalan. Ali ukoliko se „sretnu“ dva neiskusna vozača, to može da se pretvori u pravu katastrofu, naročito ako npr. vozač u vučenom autu u kritičnom trenutku zaboravi koliko su „teški“ volan i kočnice sa ugašenim motorom!
 
Bilo bi logičnije, bezbednije i jednostavnije pozvati šlep-službu, zar ne?
 
Naravno, ali kada se opisana situacija odigrava u manjem naselju, daleko od iole većeg grada, sa snegom pokrivenim putevima i snegom koji ponovo počinje da pada, sa temperaturom ispod nule, onda nemaju sve šlep-službe vozilo na raspolaganju ili cena šlepovanja bude tolika da se više isplati ostaviti auto u snegu do proleća...
Autor: Polovniautomobili.com
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.
  • iskustvo
    30.09.2019 12:21
    Najbolje je nositi vozilo
    Volan kod nekih vozila može da bude toliko "težak" je, praktično, nemoguće okretati ga pri malim brzinama.
  • /
    29.09.2019 14:13
    /
    kakvo vucenje i srbi. trebal da ih vidi komsija.
    mora slep sluzba da se zove da se vidi da se ima

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Pravila i uslovi korišćenja Pošalji vest