Menu 021

Na kopnu Antarktika naučnici pronašli mikroplastiku

Mikroplastika se infiltrira svuda u Zemljinim okeanima i zagađuje čak i kopnene ekosisteme najudaljenijih područja na Antarktiku, otkriva studija objavljena u sredu.
Život 25.06.2020. | 06:03
Na kopnu Antarktika naučnici pronašli mikroplastiku
Naučnici su pronašli deliće polistirena u utrobi skokuna, minijaturnih zglavkara, navodi se u članku objavljenom u časopisu "Biology Letters". Čestice plastike već su otkrivene u živim organizmima u svim okeanima, sve do dna najpoznatije Marijanske brazde.

"Ipak, zagađenje kopnenog ekosistema uglavnom se zanemaruje", pišu autori u studiji.

Proučavali su stanje na obalama ostrva Kralj Džordž, a reč je o delu Antarktika koji je među "najzagađenijima" zato što tamo rade brojne naučnoistraživačke stanice i baze, vojne, pa čak i turističke infrastrukture.

Naučnici su među stenama pronašli komadić ekspandiranog polistirena pokrivenog mikroalgama i lišajem, a što je opet glavna hrana organizma "cryptopygus antarcticus" koji može da preživi u klimatskim uslovima Antarktika.

Skokuni pronađeni na tom komadiću analizirani su infracrvenom kamerom i "potvrđeni" su tragovi polistirena u utrobi te životinjice koja može da skakuće poput buve.

Činjenica da skokuni - koji su vrlo prisutni u tlu Antarktika - u delovima koji nisu prekriveni ledom i čine manje od jedan odsto teritorije "unose u svoj sistem za varenje mikroplastiku znači da taj materijal koji je stvorio čovek ulazi duboko u prehrambene lance u tlu", pišu autori.

"Plastika je ušla u prehrambene kopnene lance u najudaljenijim delovima sveta: to je novi faktor potencijalnog stresa za polarne ekosisteme koji su već suočeni s klimatskim promenama zbog povećane ljudske aktivnosti", upozoravaju stručnjaci.

Naučnici posebno ističu problem ekspandiranog polistirena, jer je njegova struktura porozna pa omogućuje nastanjivanje lišaja i mikroalgi koje privlače druge organizme koji se njima hrane.

Zasad nisu dovoljno istraženi efekti varenja mikroplastike kod životinja i naučnici širom sveta nastoje da procene uticaj hemijskih proizvoda povezanih s plastikom ili patogena koji se mogu prilepiti na plutajući otpad.

Autori studije pozivaju na nastavak istraživanja o posledicama unošenja plastike kod skokuna i njegovih predatora.

Antarktik, kontinent oko Južnog pola Zemlje, obuhvata 13.176.727 km².
Autor: Hina
Preuzimanje delova teksta ili teksta u celini je dozvoljeno bez ikakve naknade, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.021.rs. Preuzimanje fotografija je dozvoljeno samo uz saglasnost autora.

Preostalo 1500 Karaktera