Najpopularniji parfemi 2024: Brendovi, mirisi i uticaj na raspoloženje

Parfemska scena u 2024. godini i dalje je obeležena klasicima koji ostaju bezvremenski i privlače milione korisnika širom sveta.
Najpopularniji parfemi 2024: Brendovi, mirisi i uticaj na raspoloženje
Foto: Pixabay
Prema analizi portala Idealo, na top-listama najtraženijih ženskih mirisa prednjače Chanel No.5, Gucci Bloom i Carolina Herrera Good Girl, dok među muškim dominiraju Dior Sauvage, Creed Aventus i Versace Eros ističe Idealo
 
Na primer, Chanel No.5, koji na godišnjem nivou beleži oko 246.000 pretraga, opisuje se kao spoj svežih citrusa i aldehida sa cvetnim srcem jasmina, ruže i ilang-ilanga. Dior Sauvage otvara se notama bergamota i limuna, a zatim cvetnim–začinskim srcem od lavande, bibera i tamjana. 
Versace Eros kombinuje gornje note mente, limuna i zelene jabuke sa toplim baznim notama vanile, kedra i hrastove mahovine. Ove kombinacije stvaraju upečatljive mirise koji povezuju tradicionalne arome sa modernom energijom. Na primer, legendarna priča da je Merilin Monro spavala obučena samo u Chanel No.5 dodatno je zacementirala njegov status ikone parfemskog sveta.
 
Brend Versace zadržava visoku popularnost u Srbiji zahvaljujući mirisima poput Erosa i Crystal Noir. Versace Eros, inspirisan grčkim bogom ljubavi, bio je treći najtraženiji muški parfem u svetu. Versace parfeme možete pronaći ovde – ova kolekcija obuhvata modele od intenzivnog Erosa do senzualnog Crystal Noir. 
Na korisničkim forumima, parfem Crystal Noir opisuju kao "jak i cvetan", dok je Versense ocenjen kao "cvetno-drvenast, mošusni" miris. Pored Versacea, traženi su i parfemi brendova kao što su Chanel, Dior, Yves Saint Laurent (npr. Black Opium), Tom Ford (Black Orchid, Oud Wood) i Armani. Na primer, YSL-ov Black Opium, poznat po kombinaciji kafe i vanile, beleži rast popularnosti (click-rate porast od 17,6% kod Ideala).
 
Hemijski sastav i glavne mirisne note
 
Sastav ovih parfema rezultat je komplikovane hemijske smese prirodnih i sintetičkih jedinjenja. Chanel No.5 se čuven po aldehidima (hemijske supstance koje parfemu daju "penušav" efekat) i nežnim cvetnim notama jasmina, ruže i ilang-ilanga. 
 
Dior Sauvage sadrži hrabre citrusne i začinske note – bergamot, limun i biber – nadograđene lavandom i ambrastim akordima. Versace Eros unosi osvežavajuću kombinaciju mente, limuna i zelenog jabučnog akorda, koja prelazi u bogate, tople baze vanile, kedra i hrastove mahovine. Black Opium obećava gurmanski doživljaj – vrhunske note kafe i slatke vanile stvaraju kontrast u mirisu koji je jednako energičan i senzualan.
Pored vršnih i srca nota, parfemi sadrže mnoge pomoćne komponente. Na primer, pačuli (patchouli) dodaje toplinu i egzotičnu drvenastu dubinu mirisu: čak je zapaženo da inhalacija pačulija aktivira lučenje endorfina, hormona sreće. Popularni je i kumarinsko jedinjenje (slično mirisu tonka pasulje), koje donosi slatkast, orašast ton. 
 
Savremena parfimerija često koristi sintetičke fiksative za dugotrajnost mirisa ističe alphaaromatics.com: ambroksan je umetni spoj koji simulira retku ambergris (kitolovsku smolu) i daje vanilast-ambrasti akord, a tzv. "white musk" oponaša naravni mošus kao seksualno zavodljivi završni ton. 
 
Iako potrošači sve više traže prirodne formule, veliki deo parfema i dalje se oslanja na sintetičke aromatske supstance zbog njihove konzistentnosti i niže cene. (Organosintetički aditivi često smanjuju cenu proizvodnje, ali izazivaju i zabrinutost povezanih sa alergijama i zagađenjem okoline.)
 
Uticaj mirisa na raspoloženje, ličnost i percepciju
 
Kako kaže MDPI mirisi imaju snažan psihološki efekat. Naučna literatura pokazuje da olfaktorni signali direktno utiču na mozak i mogu promeniti raspoloženje, koncentraciju i socijalno ponašanje. 
 
Na primer, studije su otkrile da aromaterapija može ublažiti stres i anksioznost – mirisi poput lavande ili jasmina imaju dokazanu sposobnost da umiruju nervni sistem. Amerikanci naučnici sa Irvine univerziteta pokazali su da izlaganje prijatnim mirisima tokom spavanja značajno poboljšava pamćenje kod starijih osoba (njihova kognitivna efikasnost porasla je čak 226%) pogledajte čitav izveštaj
 
Jedno istraživanje je otkrilo da citrusni mirisi, poput limuna, povećavaju "hedonistički ton" – opšti osećaj zadovoljstva – i poboljšavaju preciznost obrade informacija. Štaviše, povećana prijatnost koju izaziva limunski miris može doprineti osećaju dobrobiti i smanjenju depresije. Ovi rezultati potvrđuju da mirisne note mogu poboljšati raspoloženje i čak potencijalno služiti kao neinvazivna metoda za jačanje moždanih funkcija.
 
Različiti sastojci parfema mogu voditi i do percepcije ličnosti korisnika. Na primer, drvenasto–začinski mirisi (poput Dior Sauvage ili Tom Ford Black Orchid) uglavnom se povezuju sa energičnim, samouverenim osobama, dok cvjetne i gurmanske kompozicije (npr. Chanel No.5, Good Girl) deluju ženstveno i toplo. Moderni parfemi često kombinuju kontrastne akorde – cvetne sa zelenim ili plodnim notama – kako bi stvorili složen utisak, prateći savremene trendove lične izražajnosti. Na taj način, miris postaje produžetak ličnog stila i raspoloženja. Više na linku.
 
Aktuelni trendovi u parfemskoj industriji
 
Svet parfema brzo se prilagođava novim zahtevima potrošača. Održivost i prirodnost su ključni trendovi: potrošači sve više očekuju da parfemi sadrže organska, ekološki prikupljena ulja i transparentan proces proizvodnje. Brendovi (npr. Chanel Les Eaux sa organskim alkoholom od šećerne repe) investiraju u etičke sastojke i reciklažna pakovanja. Nasuprot tome, sintetički, "hemijski" mirisi gube popularnost, kako zbog ekoloških, tako i zbog zdravstvenih briga potrošača. 
 
Primetan je i porast uniseks parfema. Sve veći broj ljudi zanima se za mirise koji nisu izraženi kao muški ili ženski – Tom Ford-ov Black Orchid i Oud Wood, kao i CK One ili Jo Malone komadi, predstavljaju mirise "bez pola" namenjene personalizaciji. Možete pogledati najnovije trendove ovde.
 
Parfemske kuće prate i nove kompozicione trendove. Jedan od njih je zelene i herbalne note – svež i sočan karakter – koji su obeležili 2023. i nastavljaju kao moto za 2024. Mirisi obogaćeni notama ruzmarina, bosiljka ili vetivera dobijaju novu dinamiku bogatim slojevima. S druge strane, gurmanske parfemske kombinacije ostaju popularne, ali sve više u neobičnim "slatko–začinskim" aranžmanima: čokolada, karamel ili slatki deserti sada se prožimaju sa žalfijom, kardamomom i drvenastim notama. 
 
Takve kompozicije ciljaju na mlađe potrošače koje privlači neočekivana senzualnost mirisa. Povrh svega, personalizacija mirisa postaje važna – brendovi nude mogućnost mešanja nota ili kreiranja unikatnih parfema, odgovarajući na potrebu da miris odražava identitet i raspoloženje svakog pojedinca.
 
Korisnička iskustva i recenzije
 
Povratne informacije potrošača potvrđuju ove tendencije. Portal Iskustva (iskustva.online), u kategoriji Parfemi, objavljuje brojne recenzije i komentare korisnika o najpoznatijim mirisima. Na primer, kupci na forumima navode da je Versace Crystal Noir ženski parfem "jak i cvetan" miris, dok Versace Versense ocenjuju kao "cvetno-drvenast, mošusni" parfem. Mnoge recenzije ističu trajnost i intenzitet ovih mirisa – korisnici vole da parfemi ostaju prisutni tokom celog dana i ostavljaju upečatljiv utisak na okolinu. 
 
Takođe, komentari na temu popularnih kolekcija ukazuju da su potrošači sve angažovaniji i istražuju više opcija ("sample" paketi su u porastu), što se vidi u broju objava na društvenim mrežama i specijalizovanim blogovima. Sve ovo dodatno potvrđuje uvid iz iskustva da ljubitelji mirisa prate trendove ali i lično reaguju na svaku novu aromu. Dodatna iskustva možete pogledati na linku.
 
Zašto su ovi parfemi najpopularniji?
 
Konačno, popularnost ovih parfema može se objasniti kombinacijom više faktora. S jedne strane, poznati brendovi i marketinški događaji (npr. slavna kampanja Dior Sauvage sa Džonijem Depom) dodatno podižu svest o proizvodu. Chanel No.5 duguje deo svoje neprekinute slavi istorijskoj legendi Marilyn Monroe i ikonografiji luksuza.
 
S druge strane, naučna istraživanja i tržišni izveštaji podvlače da mirisi zaista utiču na potrošače – povećanje raspoloženja i samopouzdanja kroz odabir mirisa smatra se realnom psihološkom prednošću.
 
Takođe, parfemsko tržište beleži stalan rast: globalna industrija očekuje se da dostigne oko 94 milijarde dolara do 2029. godine uz godišnji rast od približno 3%. Uprkos rastu potražnje za prirodnim formulama, većinu tržišta još uvek čine parfemi sa sintetičkim sastojcima zbog njihove isplativosti i konzistentnosti. 
 
U segmentu luksuznih parfema primećen je rast od ~3,85% godišnje – kupci bogatijeg sloja traže sve ekskluzivnije mirise. Sve to govori da parfemi iz 2024. godine kombinuju tradicionalnu umetnost kreiranja mirisa sa savremenim naučnim i marketinškim trendovima, što im omogućava da osvoje široku publiku i postanu omiljeni izbor potrošača širom sveta.
 
Izvori: Podaci o popularnosti parfema i njihovim notama preuzeti su iz medijskih izveštaja i stručnih analize. Naučna istraživanja o efektima mirisa na raspoloženje i mozak ukazuju da olfaktiivne stimulacije mogu menjati raspoloženje, smanjivati stres i čak poboljšavati pamćenje. Tržišni trendovi i profili sastojaka potvrđeni su izveštajima industrije i korisničkim recenzijama.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

VIDEO: Predstavljen "Nintendo Switch 2"

Nintendo je 5. juna zvanično lansirao Nintendo Switch 2 u Sjedinjenim Američkim Državama, označavajući početak nove ere za svoju popularnu hibridnu konzolu.