Filmovi iz 90-ih su bolji od onoga što gledamo danas: Ovo su razlozi

Dok se moderna kinematografija oslanja na algoritme i franšize, publika se sve češće vraća klasicima iz devedesetih.
Filmovi iz 90-ih su bolji od onoga što gledamo danas: Ovo su razlozi
Foto: Screenshot (Youtube/Movieclips)
Razlog nije samo sentimentalnost, već osećaj da su ti filmovi imali dušu, odvažnost i priče koje su se usuđivale da rizikuju, stvarajući nasleđe koje današnji blokbasteri teško mogu da dosegnu, piše Večernji.hr.
 
Postoji nešto gotovo opipljivo u filmovima iz devedesetih godina prošlog veka, osećaj živosti koji moderni blokbasteri, uprkos neuporedivo većim budžetima i naprednijoj tehnologiji, retko uspevaju da repliciraju.
Kada danas ponovo pogledate filmove poput "Kad jaganjci utihnu" (1991) ili "Dobri momci" (1990), ne osećate samo nostalgiju za prošlim vremenima; osećate snagu pripovedanja koje vas uvlači u svoj svet bez kompromisa.
 
Devedesete su bile jedinstveno kulturno razdoblje, decenija obeležena usponom interneta, grandž muzikom i posebnom energijom na prelazu milenijuma. Ta atmosfera stvorila je plodno tlo za filmske autore koji su stvarali dela koja nisu bila samo proizvodi, već kulturni artefakti, duboko utkani u kolektivnu memoriju generacija koje su uz njih odrastale.
Ti filmovi nisu bili opterećeni potrebom za stvaranjem beskonačnih franšiza ili zadovoljavanjem demografskih grupa; bili su vođeni vizijom reditelja i verom u inteligenciju publike.
 
Ono što je definisalo velikane devedesetih bila je hrabrost da se rizikuje sa pričom i likovima. Martin Skorseze vas u "Dobrim momcima" ne vodi samo kroz priču o mafijašima; on vas uranja u njihov zavodljivi i paranoični svet, gde svaki kadar ima svrhu, a nasilje eruptira brutalno i neočekivano.
 
S druge strane, Kventin Tarantino je sa "Petparačkim pričama" (1994) razbio narativnu strukturu na komadiće i ponovo je sastavio u remek-delo koje funkcioniše protiv svih pravila. Njegovi likovi nisu arhetipovi; Vinsent i Džuls su plaćene ubice koje između zadataka vode filozofske rasprave o božanskoj intervenciji i masaži stopala.
 
Njihovi dijalozi pršte životom i inteligencijom. Uporedite to s modernim filmovima koji se često oslanjaju na formule, gde su likovi svedeni na funkcije, a dijalozi postoje samo da bi pokrenuli radnju.
 
Filmovi devedesetih verovali su publici, tražili su od nje da obrati pažnju, da oseti i razmisli, nudeći duboku psihološku analizu likova umesto jeftinih šokova.
 
Ključna razlika leži i u vizuelnom identitetu, posebno u odnosu prema specijalnim efektima. Devedesete su bile prelazna decenija u kojoj su praktični efekti - animatronika, makete, pirotehnika - i dalje bili na vrhuncu, dajući scenama težinu i opipljivost.
 
Iako je CGI doživeo revoluciju s filmovima poput "Parka iz doba jure" (1993), njegova primena bila je promišljena i služila je priči. Stiven Spilberg je majstorski kombinovao naprednu animatroniku sa računarski generisanim slikama kako bi stvorio dinosauruse koji su delovali neverovatno stvarno i zastrašujuće.
 
Ta kombinacija dala je filmu autentičnost koju današnji filmovi, često prezasićeni CGI-jem, teško postižu. Dok savremeni blokbasteri ponekad deluju kao dvosatne video-igre, filmovi iz devedesetih koristili su tehnologiju kao alat za poboljšanje priče, a ne kao njenu zamenu, stvarajući svetove koji su se činili uverljivijim jer su delom bili stvarni.
 
Uz to, devedesete su bile doba eksplozije nezavisnog filma, pokreta koji je uneo svežinu i autentičnost u Holivud. Reditelji poput Kevina Smita, Ričarda Linklejtera i Pola Tomasa Andersona doneli su jedinstvene glasove i perspektive, dokazujući da se velike priče mogu ispričati i bez ogromnih budžeta.
 
Uspeh filmova poput "Petparačkih priča" pokazao je da nezavisna produkcija može postići ogroman komercijalni i kritički uspeh. Ta energija podstakla je i eksperimentisanje sa žanrovima; filmovi su bez straha mešali komediju i horor ("Vrisak"), akciju i humor ("Smrtonosno oružje") ili dramu i romantiku, stvarajući slojevite narative koji su privlačili različite ukuse.
 
Ta kreativna sloboda i spremnost na rušenje žanrovskih granica danas često nedostaju u industriji koja preferira sigurne opklade i proverene formule.
 
Iako se često ističe dominacija praktičnih efekata, devedesete su zapravo postavile temelje za gotovo svaku tehnološku inovaciju koju danas uzimamo zdravo za gotovo.
 
"Priča o igračkama" (1995) nije bila samo animirani film; to je bio prvi dugometražni film u potpunosti stvoren računarskom animacijom, delo koje je zauvek promenilo svet animacije i dokazalo da se i digitalni likovi mogu humanizovati.
 
S druge strane, Džejms Kameron je sa "Titanikom" (1997) pomerio granice vizuelnih efekata, kombinujući masivne setove u stvarnoj veličini sa minijaturama i digitalnim ljudima stvorenim pomoću tehnike "motion capture" kako bi postigao fotorealizam koji je publici oduzimao dah.
 
Ipak, revolucija se dešavala i iza kulisa. "Matriks" (1999) nije samo popularizovao efekat "bullet time"; to je bio prvi film čiji je zvuk u potpunosti digitalno montiran, otvarajući vrata novim nivoima kontrole i fleksibilnosti u dizajnu zvuka. Istovremeno, "Veštica iz Blera" (1999) iskoristio je jeftine DV kamere kako bi pokrenuo žanr "found footage" i pravac mikro-budžetskog filma, dokazujući da je za uspeh potrebna ideja, a ne novac.
Trajni uticaj filmova iz devedesetih vidljiv je i danas, pre svega kroz kompleksnost likova koje su predstavili. Od briljantnog i zastrašujućeg Hanibala Lektora do anarhičnog Tajlera Dardena u "Borilačkom klubu", ta decenija stvorila je višeslojne antiheroje i moralno ambivalentne figure koje su postavile standard za razvoj likova u modernoj kinematografiji.
 
Filozofska dubina "Matriksa" ili narativna inovativnost "Petparačkih priča" pokazali su da blokbaster može biti istovremeno zabavan i intelektualno podsticajan.
 
Iako je važno priznati da današnji filmovi, poput onih dostupnih na platformama kao što je Netfliks, često ispunjavaju važnu društvenu ulogu promovišući različitost i inkluziju na načine koji oni devedesetih nisu, ne može se poreći da je ta decenija predstavljala jedinstvenu sinergiju autorske slobode, tehnoloških inovacija i poverenja u publiku.
 
Možda je svaka generacija sklona da idealizuje filmove svoje mladosti, ali čini se da su devedesete zaista bile zlatno doba - vreme kada su oni imali hrabrosti da budu originalni, pamtljivi i, iznad svega, živi.
 
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • H

    15.12.2025 12:30
    H
    Obzirom sve veci uticaj AI kod ljudi za 20 godina filmovi koje poznajemo bice ukinuti i postaće kao nemi filmovi koje poznajemo.
  • dule

    15.12.2025 12:12
    Filmovi iz 90-ih su bolji od onoga što gledamo danas: Ovo su razlozi


    "Iako je važno priznati da današnji filmovi, poput onih dostupnih na platformama kao što je Netfliks, često ispunjavaju važnu društvenu ulogu promovišući različitost i inkluziju na načine koji oni devedesetih nisu..."


    Eto vam odgovora zasto su filmovi bili bolji - zato sto je cilj bio ispricati pricu, a ne zastupati pozeljni politicko-kulturoloski narativ.
  • Ж

    15.12.2025 11:39
    Ж
    Нормално! Данас не знаш дали је цртани или вештачка интелигенција и тиме се изгубила чар кинематографије.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Zabava - Film

VIDEO: Tomu Kruzu uručen počasni Oskar

Tomu Kruzu uručen je počasni Oskar na svečanosti dodele godišnje nagrade Governors za životno delo i humanitarni rad Američke akademije filmske umetnosti i nauke, a glumac je tom prilikom održao emotivan govor.