Znatno smanjena vidljivost: Današnji vozač "svet" više gleda kroz displeje nego kroz staklo

Verovatno ste primetili da automobili postaju sve veći, ali je vidljivost sve lošija. Današnji automobili su mobilne tvrđave: sigurni iznutra, "slepi" spolja.
Znatno smanjena vidljivost: Današnji vozač "svet" više gleda kroz displeje nego kroz staklo
Foto: 021.rs (Ilustracija/AI)
To je potvrdilo i istraživanje, posebno u popularnom SUV segmentu koji je očekivano najviše pogođen.
 
Današnji automobili su obično prostraniji, ekonomičniji, udobniji, bolje opremljeni i, na kraju, ali ne i najmanje važno, sigurniji. Naglasak na sigurnosti ne znači samo sve veći broj raznih tehnoloških asistenata, već i ojačane pojedine delove karoserije.
 
To se odnosi, na primer, na prednje nosače, koji su u poslednjih nekoliko decenija postali znatno deblji. Automobili sada nude veću sigurnost pri sudarima i prevrtanju. S druge strane, automobili nikada nisu bili tehnološki napredniji - prepuni senzora, kamera i elektronike. To je često na štetu vidljivosti, koja je kao osnovna stvar ključni faktor sigurnosti i koja se iz godine u godinu lagano pogoršava.
SUV-ovi u fokusu
 
Vidljivost u krugu radijusa od 10 metara od vozača pogoršala se za 58 odsto u 25 godina. Najgore je bilo kod SUV-a. Najgore rezultate je ostvario Honda CR-V, koji je imao 68 odsto vidljivosti područja ispred sebe 1997. godine, ali samo 28 odsto 2022, ističe američki IIHS.
 
Nezavisne studije potvrđuju da moderni automobili imaju znatno veće mrtve uglove od svojih prethodnika. Kod nekih SUV vozila, vidljivost ispred je i do 58 odsto lošija nego kod automobila od pre dvadeset godina. To je posebno primetno kod najvećih modela.
Počelo je obećavajuće: povišen položaj sedenja, veći osećaj sigurnosti, robustan izgled. Ali danas ova estetika ima posledice. Prema jednoj analizi, prosečna visina poklopca motora u Evropi porasla je sa 77 cm na 84 cm od 2010. godine. Kod velikih SUV vozila obično prelazi 90 cm. To znači da je dete ispred automobila potpuno nevidljivo sa vozačevog sedišta. Osim toga, vertikalni i masivni prednji deo automobila povećava rizik od ozbiljnih povreda pešaka čak i pri manjim brzinama.
 
Čak ni pogled dijagonalno napred više nije ono što je nekada bio. A-stubovi (nosači), koji drže karoseriju, postali su dvostruko deblji zbog testova sudara. U kombinaciji s višim stranicama i manjim prozorima, moderni automobil ostavlja utisak čvrstine - ali po cenu lošije preglednosti onoga što se događa oko automobila. Vozač se oseća sigurno, ali istovremeno manje vidi, piše Klix.ba.
 
Standardi ne pomažu
 
Evropska unija godinama pokušava da učini suprotno - da zaštiti pešake i bicikliste. Euro NCAP program takođe dugo procenjuje sigurnost okoline automobila, takozvane performanse udara pešaka. Testira koliko je hauba mekana, koliko duboko osoba može propasti u sudaru i kakav je oblik svetala i ivica haube. Cilj je da u sudaru automobil "položi" osobu na haubu, a ne da je proguta ispod točkova.
 
Ali ovi testovi se fokusiraju na oblik i elastičnost površine, a ne na ukupnu visinu i volumen automobila. I upravo to proizvođači automobila iskorišćavaju: mogu da ispune formalne zahteve za mekani prednji deo, iako je ceo prednji deo 20 centimetara viši nego pre. Rezultat? Automobil koji je siguran na papiru, ali u stvarnom svetu od pogleda vozača krije dete ispred automobila i primenjuje veću silu pri sudaru.
 
Ovo stvara paradoks - automobili su sve sigurniji za posadu, ali u stvarnom prostoru opasniji za sve ostale.
Vozač je i dalje nezamenjiv
 
Tehnologija bi trebalo da ponudi rešenje. Kamere, radari, senzori i pogledi od 360° pomažu, ali ujedno i samo pogoršavaju nastali problem. Današnji vozač svet više gleda kroz displeje nego kroz staklo. Ali najpouzdaniji pogled je i dalje onaj koji ne zahteva softver.
 
Stručnjaci iz IIHS-a i Journal of Safety Research upozoravaju da će se, ako se trend SUV-ova ne promeni, povećati povrede pešaka i biciklista. 
 
Međutim, postoje rešenja - tanji kompozitni nosači, niže haube, veća stakla. Ovo nije samo tehnički problem, već estetski i marketinški - proizvođači automobila prodaju osećaj moći i sigurnosti, čak i ako zapravo ograničavaju vidljivost.
 
U proteklih 20 godina, automobili su postali mobilne tvrđave - sigurni iznutra, slepi spolja. Ako se ništa ne promeni, biće ptorebno još više kamera, zvučnih signala upozorenja i crvenih ikona. Jer pogled van automobila polako postaje luksuz.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin