Vlada oprašta 22 miliona dolara duga Er Srbije
Uoči proslave Nove godine, 30. decembra, Vlada Srbije odlučila je da pomogne avio-kompaniji Er Srbija, u kojoj skoro polovinu vlasništva ima arapska firma "Etihad", piše KRIK.
Ta pomoć, međutim, nanosi štetu beogradskom aerodromu "Nikola Tesla" koji je u državnom vlasništvu i neće moći da naplati preko 2,3 milijarde dinara (22 miliona dolara) duga koji je Er Srbija napravila. Novinari KRIK-a došli su do zaključka Vlade kojim se aerodromu predlaže otpust dugovanja Er Srbiji nastalih u periodu od 01. oktobra 2014. do 18. septembra 2015. godine. Na zaključku se nalazi potpis Novaka Nedića, generalnog sekretara Vlade. Mesto gde treba da stoji potpis premijera Aleksandra Vučića je prazno.
U prilogu zaključka nalazi se i nacrt sporazuma o otpustu duga koji treba da potpišu direktor aerodroma Saša Vlaisavljević i direktor Er Srbija Dane Kondić. Novinari su pokušali da stupe u kontakt sa Vlaisavljevićem, Kondićem, premijerom Aleksandrom Vučićem, kao i sa Sinišom Malim, predsednikom nadzornog odbora Er Srbije. Niko nije odgovorio na poziv.
Stručnjaci upozoravaju da ovaj potez nanosi štetu aerodromu, čiji je država vlasnik sa 83 odsto udela. Ekonomski novinar Miša Brkić smatra da otpustom duga Vlada pokušava veštački da prikaže da Er Srbija posluje dobro. "Da se premijer ne meša i preraspodeljuje novac javnih preduzeća, onda bismo imali pravu sliku stanja poslovanja ‘Air Serbia’ koje nije tako sjajno kako vlasnici hoće da predstave", kaže Brkić.
Nemanja Nenadić, programski direktor "Transparentost Srbija" smatra da preduzeća ne treba da se finansiraju kroz oprost dugova. "Nije sporno da država može da pomogne, da vrši ulaganja u preduzeće koje je u njenom delimičnom vlasništvu. Ipak, sam način kako to rade je više sporan nego sama činjenica da se Er Srbiji pomaže", kaže Nenadić.
Ovo nije prvi put da Vlada oprašta dugove privatizovanog avio-prevoznika na štetu drugih državnih preduzeća. Sličan zaključak Vlada je donela i krajem 2014. kada je oprošteno 1,5 milijardi dinara (17,6 miliona dolara) koje je Er Srbija dugovala aerodromu za prvih devet meseci te godine. Prethodno je država preuzela otplatu dugovanja koja su nastala pre privatizacije avio-kompanije u vreme dok je poslovala kao "Jat Airways".
Saša Vlaisavljević, sadašnji direktor aerodroma, vodio je državni "Jat Airways" u vreme kada je napravljen deo duga. Od 2007. do 2009. Vlaisavljević je bio generalni direktor "Jat"-a, a zatim do 2011. bio je na čelu njegovog upravnog odbora. Novinari KRIK-a su pre nekoliko meseci otkrili da je Vlaisavljević bio vlasnik kompanije u Hrvatskoj koju nije prijavio Agenciji za borbu protiv korupcije. Nakon otkrića, Vlaisavljević se ispisao iz vlasništva u hrvatskom poslovnom registru, što je Agencija prihvatila i nije pokrenula postupak protiv njega.
Pregovore sa arapskom kompanijom "Etihad" i zaključenje ugovora o prodaji, koje je premijer Vučić nazvao jednim od najboljih Vladinih poslova, predvodio je Siniša Mali, tada Vučićev savetnik za ekonomiju i finansije. Mali je kasnije postao gradonačenik Beograda i predsednik nadzornog odbora Er Srbija. Ostatak teksta pročitajte na portalu KRIK.
Autor: KRIK
Komentari 6
neko iz mase
Predragg
NeSNoSan
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar