Planovi naučnika: Hibrid svinje i čoveka i ljudi kao super-daždevnjaci

Do poslednje trećine 21. veka ljudi će imati univerzalnog svinjskog donatora, bebe će se oporavljati u veštačkim matericama, a ljudima će se regenerisati delovi tela, veruju naučnici.
Planovi naučnika: Hibrid svinje i čoveka i ljudi kao super-daždevnjaci
Ljudima su oduvek bile privlačne projekcije bolje budućnosti, pa se tako ranije verovalo da će nam tehnološki napredak doneti život na Mesecu, teleportaciju ili leteće automobile, dok u današnje vreme pojedini naučni portali najavljuju da bi u narednih 50 godina ljudi mogli da dobiju lek za regeneraciju sopstvenih organa, posebnu matericu za prerano rođene bebe i (svinjskog) donatora za organe.

Hibrid svinje i čoveka - univerzalni donator

Desetine hiljada ljudi umre svake godine čekajući na transplantaciju, pa naučnici već dugo nastoje da u svinjama razviju ljudske organe, koji bi u ovim životinjama mogli da sazrevaju za samo devet meseci. Kod ljudi takav proces traje godinama. To bi omogućilo brži "uzgoj" većeg broja organa.

Ali, problem je pronaći način da ćelije jedne vrste prežive u drugoj.

Naučnici su uspešno razvili ljudske matične ćelije unutar embriona svinje tokom 2016. godine. Ovaj hibrid svinje i čoveka bio je prvi korak u smeru razvoja buduće donacije.

Druga grupa naučnika iz SAD nastoji da izleči oštećene organe umesto da ih menja, i to pomoću listića spanaća, koji mrežom kanala ovu biljku hrane vodom. Naučnici su ispunili te kanale crvenom bojom, poput krvi. Biljne ćelije zamenili su mišićnim iz ljudskog srca, od čega je istovremeno biljka postala prozirna. Ćelije mišića zatim su počele da pumpaju crvenu boju kroz kanale kao da je reč o ljudskom sistemu vena i arterija.

Naučnici planiraju lečenje oštećenih organa i tkiva pomoću usađenih delova biljaka, od spanaća do brokolija, navode naučni portali.

Veštačke materice spasavaće bebe

Oko deset odsto novorođenčadi u razvijenim zemljama rađa se prerano. Mnoga od njih ne prežive, a i među preživelima ima mnogo onih koji tokom celog života imaju zdravstvene probleme.

U Dečijoj bolnici u Filadefiji rade na rešenju ovog problema - tokom 2017. godine stvorene su veštačke materice za prerano rođene fetuse jagnjadi. Nakon četiri meseca, u takvoj materici fetusi su imali bolje razvijene organe, a počela je da im raste i vuna.

U budućnosti, smatraju naučnici, sličan sistem mogao bi pomoći i bebama da se u potpunosti razviju nakon preranog rođenja.

Čovek kao super-daždevnjak

Nauka veruje da će do poslednje trećine 21. veka biti pronađena bar prva rešenja za regeneraciju ljudskih organa.

Naučnici se intenzivno bave posebnom vrstom daždevnjaka - aksoltolom, koji može da regeneriše svaki deo tela, uključujući udove, pluća i oči. Naučnici otkrivaju aksoltolove tajne identifikujući njegove gene koji su odgovorni za regeneraciju.

Naučni svet se nada da će pomoću genetskog inženjeringa proizvesti lek koji će omogućiti iste regenerativne sposobnosti kod ljudi, te da će i ljudski rod moći da zameni neki deo tela prirodnim putem.

U tome veliku ulogu igra veštačka inteligencija.

Nedavno je robotska ruka vratila čulo dodira paralizovanoj osobi, a reč je o veštačkoj ruci koju kontroliše ljudski mozak.

Nejtan Kopiland izgubio je sva čula od grudi naniže pre deset godina. Sada je postao prvi paralizovani pacijent na kojem je testirana senzorski-ojačana robotska ruka koja mu je omogućila da "oseti" kada nešto njome dodirne.

Ruku su razvili američki naučnici, a hirurški je povezana direktno na Kopilandov mozak. Uprkos tome što signali dolaze iz robotske ruke, Kopiland kaže da je čulo dodira prstiju gotovo prirodno.
  • Tata Ikun

22.09.2018 16:37
    Ako ova planeta preživi do tada.
    Inače, klasika novije medicinske nauke. Umesto da se problem reši, rešavaju se posledice, i mogu se kladiti da će takvo rešavanje biti prilično skupo. Niko neće da pronađe i otkloni uzrok prevremeno rođenih beba, nego ćemo to još pojačati, a roditelji neka plaćaju veštačku matericu. Zašto bi neko imao zdravu jetru, kad mogu da mu prodam svinjsku. I tako dalje, i tako dalje.
    Inače, gospodine "science", "crkvenjaci" nemaju ništa protiv lečenja modernim tehnikama, ali na ta lečenja idu sa verom u Boga, a ne sa verom u doktora.
  • Kaćanka

12.09.2018 19:15
    @Veljko
    Bravo Veljko....ti naučnici kada bi prošetali našom, još uvek lepom domovinom bi se silno razočarali kada bi videli da to prvo vec postoji. Prosto srasli!!
  • veljko

12.09.2018 13:27
    dođe mu na isto
    "Hibrid svinje i čoveka..."
    Najviše čovekolikih svinja na jednom mestu se nalazi u restoranu u Srbiji...
    I tu njih 250 ruča za 50 dinara!!!