Bivši menadžer: Fejsbuk nije baš brinuo o zaštiti podataka

Na Fejsbuku sam radio 2011. i 2012. godine. Vodio sam tim koji je bio odgovoran za sprovođenje pravila o zaštiti podataka korisnika na Fejsbukovoj platformi za aplikacije. Ta platforma je uključivala i dobro poznate i popularne igrice poput "Kendi kraša" i "Farmvila", kao i mnoge druge, počinje za "Vašington post" svoju priču Sendi Parakilas, jedan od bivših menadžera Fejsbuka.
Bivši menadžer: Fejsbuk nije baš brinuo o zaštiti podataka
Foto: Pixabay
Fejsbuk u to vreme nije baš previše brinuo o zaštiti podataka korisnika, a afera s Kembridž analitikom pokazala je da se to nije promenilo ni narednih godina.
 
"Pre nego što ispričam kako se Fejsbuk odnosi prema takvim pitanjima, treba objasniti kako te platforme funkcionišu. Svaki put kada korisnik prihvati neku aplikaciju koja se spaja preko Fejsbuka, pojavi mu se disklejmer u kom se od korisnika traži dozvola da aplikacija pristupi podacima na korisnikovom profilu na Fejsbuku. Aplikacija u nekim slučajevima traži samo pristup onim podacima koji su na vašem profilu javni, poput imena i prezimena, fotografija, lajkova, ali nekad i još nekim podacima koji nisu javni", priča Parakilas.
 
U vreme kada je Kembridž analitika skupljala podatke o korisnicima, Fejsbuk je dozvolio programerima pristup i podacima vaših prijatelja, iako ti prijatelji nikad nisu ni instalirali tu aplikaciju niti su pristali da ta aplikacija koristi njihove podatke. To im je omogućilo da vrlo brzo stvore ogromne baze podataka.
 
Postojao je način da se isključi opcija da aplikacija ima pristup podacima vaših prijatelja, ali ta se opcija nalazila duboko u Fejsbukovim postavkama i to ne baš na svim jezicima. Međutim, vrlo malo korisnika je znalo za tu opciju. Ono što je najgore, jednom kad bi podaci s Fejsbukovih servera prešli kod programera, Fejsbuk više nije imao kontrolu nad njima niti je znao u kakve će se svrhe ti podaci koristiti.
 
Istina, Fejsbuk je napravio listu pravila kojima su se branile određene stvari, poput prodaje ili ustupanja podataka o korisnicima trećim stranama, ali problem je u tome što Fejsbuk nije imao alate pomoću kojih bi doznali da li je neko ta pravila prekršio, što ionako ne smanjuje njihovu odgovornost. Isto tako, postoje brojni primeri koji pokazuju kako su ta pravila bila samo mrtvo slovo na papiru.
 
Evo jednog primera kako je Fejsbuk rešavao — odnosno nije rešavao — probleme sa zloupotrebom korisničkih podataka, koji je Sendi Parakilas opisao: "Krajem 2011. godine, Fejsbuk je otkrio da jedna aplikacija, koja se zvala Klout, po Fejsbuku otvara ’profile duhove‘ dece. Te javne profile nisu otvarala prava deca, već su se radili na osnovu podataka koje je aplikacija Klout prikupila od korisnika koji su je koristili. Moj posao bio je da nazovem šefove Klouta i pitam ih krše li tom aplikacijom neko pravilo Fejsbuka, jer ja nisam mogao ni da vidim ni da znam šta s tim podacima rade. Uveravali su me da nisu prekršili nijedno pravilo. Ja sam im ponovio da moraju da se drže naših pravila i to je bio kraj našeg razgovora. Fejsbuk nije preduzeo ništa, niti je sprečio Klout da nastavi da prikuplja podatke o korisnicima".
 
Klout je čak i bila aplikacija za koju se javno videlo da krši pravila, ali Parakilas upozorava da su se mnogo gore stvari događale s aplikacijama koje nije bilo tako jednostavno otkriti. On je uveren da postoji jedan jedini razlog zbog kog Fejsbuk nikada nije javno priznao takve stvari niti je upozoravao korisnike o tome. Nije hteo da javnost dozna o velikoj rupi i slabosti sistema koji brine o bezbednosti podataka.
 
"Godine 2012. priredio sam veliku prezentaciju glavnom menadžmentu u kojoj sam im predstavio sve mane našeg sistema. Objasnio sam da smo ostavili jako puno rupa i da su naši korisnici opasno izloženi spoljašnjim uticajima. Svima sam taj dokument poslao, ali sam dobio jako mali, gotovo nikakav povratni odgovor", rekao je Parakilas.
 
Oglasio se Zakerberg
 
Izvršni direktor i osnivač Fejsbuka Mark Zakerberg danas je priznao greške i najavio korake ka boljoj zaštiti podataka korisnika nakon skandala sa curenjem ličnih podataka više od 50 miliona korisnika. Zakerberg se oglasio nakon četiri dana ćutanja.
 
On je na svom nalogu na Fejsbuku napisao da ta kompanija "ima odgovornost da zaštiti podatke korisnika", dodajući da "ako to ne možemo onda ne zaslužujemo da vam budemo na usluzi".
 
Nakon skandala, vrednost akcija Fejsbuka pala je za oko sedam odsto, a Zakerberg je pretrpeo gubitak od četiri milijarde dolara.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet

Izborna komisija: Putin ubedljivo pobedio

Aktuelni predsednik Rusije Vladimir Putin ubedljivo je pobedio na predsedničkim izborima, koji su održani u prethodna tri dana, jer posle 70 odsto prebrojanih glasova ima podršku 87,17 odsto birača.