Uskoro kraj registracije po kubikaži?

Ukidanje uredbe o registraciji vozila po kubikaži godinama je predmet negodovanja vozača u Srbiji i dosad je više puta apelovano da se izmeni, jer je tehnološki odavno prevaziđena.

Ovaj "porez na luksuz" uveden je 2009. godine pod izgovorom svetske ekonomske krize. Ukidanje nepopularne uredbe prvi put je razmatrano 2011, a prošle godine se mesecima razvlačilo kao tema. Kao što biva, sve se završilo na pričama.

Novu epizodu pokrenuo je ministar rada Aleksandar Vulin. Rekao je da se mnogo polemiše koliko je uredba o registraciji po kubikaži isplativa i poštena i da se razmišlja o izmenama. Stav javnosti je da je Uredba nepravedna prema vlasnicima starih automobila velikih kubikaža, dok su nova vozila, sa modernim turbo-motorima malih zapremina ali velikih snaga, u potpunosti izostavljeni, piše "Blic".

"Apsurdni su primeri da se za novi, luksuzni "BMW X5 xDrajv”, koji vredi gotovo 60.000 evra, plaća porez od oko 10.500 dinara, dok vlasnik 10 godina stare "tojote RAV4" plaća 4,5 puta veći porez, odnosno oko 45.000 dinara", priča Dejan Potkonjak, glavni i odgovorni urednik magazina "Autobild".

Kako objašnjava, "caka" je u nekoliko stotina kubnih centimetara, na magičnoj granici od dve litre radne zapremine koja je kod nas i dalje aktuelna, iako nije u skladu sa tehnološkim razvojem vozila. Automobili sada zbog modernih razvijaju veće snage iz mnogo manje radne zapremine.

Tokom rasprava o izmeni uredbe o "porezu na luksuz" dosad je provejavao stav da se uvede oporezivanje na osnovu relevantnijih faktora, kao što su konjske snage, početna cena vozila, godište...

"Sigurni smo da će Ministarstvo finansija učiniti napore da registraciju učini prihvatljivijom i jeftinijom, ne samo za osobe sa invaliditetom, već za sve vlasnike. Kada je reč o uredbi o kubikaži mnogo se polemiše i da li je to baš isplativo i pošteno", rekao je Vulin.

Vulin je priznao da je bilo zloupotreba pri registraciji automobila koji formalno pripadaju osobama sa invaliditetom, a zatim se ustupe nekom drugom. Da podsetimo, osobe sa invaliditetom imaju popust ili su oslobođene poreza na upotrebu vozila (prilikom registracije), PDV-a (pri nabavci automobila), carine, putarine, naknade za parkiranje i obaveznog osiguranja.

Dodatni porezi na luksuzne i sportske automobile u većini zemalja je rešen ekološkom taksom, jer automobili sa snažnim motorima, bez obzira na godište, ne mogu da imaju malu emisiju štetnih gasova. Uvode se i subvencije za nabavku električnih automobila i automobila sa niskom emisijom ugljen-dioksida (CO2). U našoj zemlji takve subvencije ne postoje.

Od 2009. godine se registracija (odnosno takozvani porez na upotrebu automobila) obračunava na osnovu radne zapremine motora, pri čemu je visina poreza na motore od preko dve litre (2.001 "kubik") gotovo pet puta veća u odnosu na one ispod 2.000. Zato je ovaj porez u narodu i poznat kao "porez na luksuz".

  • Blajv

    30.07.2016 19:49
    @sale novosadjanin

    Čiroki za po gradu, a? To što ti dečko plaćaš se zove porez na glupost.
  • sale novosadjanin

    30.07.2016 12:41
    imam jeep grand chirokie,5200 ccm3,1995 godiste...registracija 206000 dinara...,vrednost 2000 eura....
    moj kum ima mercedesa 270ml,2013 godiste,vrednost oko 20-25000 eura...registracija 60000 din..
    u hr za moj auto registracija oko 500-600 eura,u madjarskoj,slovackoj,rumuniji jos jeftinije ...
    kome svake godine kupujem dobar polovan punto ?
    mojoj decoi sigurno ne !
  • Ja ns

    30.07.2016 00:02
    Za ns js
    Decko ti si iskompleksirani debilko koji je garant iz 7 puta polozio vozacki ispit...baba iz steka dala lovu za punta 1.2 8v bez klime...u gradu ti svaki dan trube , prete i pljuju a ti i dalje zivis u 90-tim kad je golf 2 bio formula jer su svi vozili juga...kakav je luksuz auto od 2000ccm? Samim tim i 2200 ccm? Ja kad sednem u auto sa suprugom 2 dece i stvarima u 1200ccm i upalim klimu nema sanse u 3 da ubacim do indjije da dodjem...kakva snaga luksuz...luksuz je skup auto !!!audi a5 od 140tak konja kosta preko 16000 a c200 cdi 2002 kosta do 4000..pa uporedi registracije..i zasto c200 2002 ili alfa 166 2.4 mjet ili jos 10 auta moraju biti "krsine"koje trose i rasipaju ulje? Pre ce ta tvoja panda 1.0 da se raspadne i trosi ulje nego bilo koji dizel kako god odrzavan

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Preminuo novinar Bojan Tončić

U Beogradu je u 57. godini, nakon duge bolesti, preminuo novinar Bojan Tončić, saopštilo je danas Nezavisno udruženje novinara Srbije (NUNS).

Uhapšen zbog pokušaja ubistva u Mirijevu

Policija u Beogradu je, u saradnji sa Višim javnim tužilaštvom, uhapsila M. P. (41) zbog sumnje na pokušaj ubistva, saopštili su danas iz Ministarstva unutrašnjih poslova.