Porez na "jake" automobile po vrednosti, a ne kubikaži?

U Srbiji bi uskoro mogli da budu promenjeni kriterijumi za utvrđivanje poreza na automobile koji imaju više od 2.000 kubika, a kao rešenje u medijima se pominje oporezivanje prema vrednosti vozila umesto prema kubikaži, kako je to sada.
U Ministarstvu finansija priprema se nacrt zakona o oporezivanju automobila, dok se istovremeno razmatra kako da se pravedno odredi tržišna vrednost vozila, što bi omogućilo prelazak na oporezivanje po vrednsoti, a ne snazi vozila.
 
Inače, vrednost vozila, u slučaju da se primeni kriterijum vrednosti na tržištu prilikom oporezivanja, bila bi procenjivana ili na osnovu kataloga Auto-moto saveza Srbije (AMSS) ili tako da se umesto postojećih sedam, uvede devet ili više grupa vozila po kubikaži. U Ministarstvu finansija su rekli da je formirana radna grupa od predstavnika tog ministarstva, Poreske uprave i Ministarstva unutrašnjih poslova koja treba da izradi nacrt zakona za oporezivanje automobila.
 
"Radna grupa je počela s radom, trenutno analizira uslove za adekvatnu primenu takvih zakonskih rešenja, koja bi trebalo da obezbede blagovremeno utvrđivanje tržišnih vrednosti vozila, s kojima ne bi bila narušena efikasnost postupka registracije koja sada postoji, kažu u Ministarstvu, gde očekuju da nacrt bude završne ove godine. Direktor Centra za motorna vozila (CMV) AMSS-a Milan Božić smatra da bi rešenje da se vozila oporezuju po vrednosti, koja bi bila procenjivana na osnovu kataloga AMSS-a, bilo izuzetno dobro i mnogo bolje nego trenutno rešenje.
 
"Sada imate prilično nepravedan sistem, da vozila sa istom zapreminom plaćaju isti porez. Naoko to izgleda dobro, ali nije. U najvišoj kategoriji, gde su vozila koja imaju više od 3.000 kubika, najjeftiniji automobil u katalogu je 600.000 dinara, a najskuplji 62 miliona dinara. Taj prvi platiće porez oko 2.000 evra, a sam taj auto, koji je starije proizvodnje, ne vredi ni približno toliko", ističe Božić. 
 
Kad se radi po katalogu, odnosno po kriterijumu vrednosti vozila na tržištu, odnos tržišne i kataloške cene vozila stalno se prati, te postoji analiza cena u katalogu i onoga što je realno, kaže Božić i ističe da u preambuli kataloga za procenu vrednosti vozila AMSS-a stoji da je to "katalog orijentacionih cena". On ne isključuje da će i tom slučaju biti nezadovoljnih vlasnika.
 
"Na primer, ako plaćate porez, reći ćete da je cena previsoka, da treba da bude mnogo manja, a ako isti čovek sutradan ima štetu i treba da je naplati u osiguravajućoj kući, reći će da je cena mnogo niska. Dakle, sve dok se i jedni i drugi bune, mi znamo da smo sa kataloškom cenom tu negde. Ako se samo jedni bune, onda ne valja. Pratimo tu cenu, ima određenih odstupanja naravno, ne postoji na svetu savršen katalog", kazao je Božić.
 
Ističe da su u katalogu uprosečene cene, te da se može pojaviti automobil koji je prešao tri puta više ili tri puta manje od normiranog, odnosno da može biti i šest puta veća razlika u kilometraži, a mogu postojati i oštećenja... Kao primer, on je uzeo vozilo "fiat punto 1.3 turbodizel multidžet", 2008. godište, i posredstvom veb aplikacije, na koju se oslanja i Poreska uprava prilikom procene vozila kod kupoprodajnih ugovora, procenio njegovu vrednost na 334.872 dinara, dok za to vozilo cena u oglasima, zavisno od stanja i opreme, varira od 2.200 do 4.000 evra.
 
Božić objašnjava da dva puta godišnje, 1. januara i 1. jula, izlazi štampano izdanje kataloga AMSS, a u poslednjih nekoliko godina postoji veb aplikacija, koju koristi Poreska uprava i koja se ažurira praktično na dnevnom nivou, te da se sve što je aktuelno ubacuje kako bi Poreska uprava "imala komfor u radu i vrlo precizne podatke". Katalog AMSS, kaže Božić, ni po čemu se ne oslanja na strane kataloge i u njemu se koriste cene koje se dobiju od domaćih uvoznika.
 
Navodi da katalog AMSS sadrži najveći broj vozila u Evropi, jer se u njemu nalazi više od 80.000 tipova i modela, u odnosu na, recimo, nemački "Švake" katalog, koji je najprodavaniji u Evropi, a ima dvadesetak hiljada tipova vozila.
  • Boba NS

    15.02.2017 09:28
    porez
    Jedina ispravna stvar je da je neophodno oporezovati auto po osnovu zagadjenja okoline i eventualno vrednosti. Ali niko od finansijera ne spominje ekologiju. Ako to uvedu, to znaci da bi ljudima koji izdvioje puno para trebalo smanjiti porez a onima koji kupuju starije automobile povecati porez. Tada bi dosli u problem sa rezultatima na izborima a tu nema kompromisa. Izbacicemo ekologiju
  • zivkovic

    15.02.2017 08:51
    posteno
    Ne razumem tu njihovu definiciju sta je 'posteno' da se plati. Principi, sto je veca kubikaza, ili sto je skuplji auto ili sto ti je veca plata, sta god donesu, su seljacki i neargumentovani
    Po meni je logicno da se porez placa po visini zagadjenja okoline jer to je danas i kod nas sve veci problem. Po meni je posteno da automobil bez obzira na godiste, kubikazu ili model, sto vise zagadjuje okolonu, treba da se plati veci porez. To bi stimulisalo ljude da razmisljaju u tom smeru i bilo bi korisno za sve nas. Ovako, verovatno ce izaci sa nekom matematikom koja treba da pribavi jos vise para u budzetu, a za gradjane ih bas briga.
  • Kvazimodo

    15.02.2017 08:17
    Samo vi ostavite taj porez, jer preko dve hiljade kubika nije realna potreba vec luksuz, bez obzira sto je mator auto onda jos gore je ce nas preplaviti reka matorih krseva koji dime ko ludi a pritom je pitanje da li su uopste tehnicki ispravni a ako sa tim neispravnim krsom od 3000 hiljade kubika pokupe nekoga u recimo malom cliu, onda ce biti dzumbus. Treba da stimulisete nove i male kubikaze i snage, za ta vizila treba da bude naj niza cena, ostalima treba naplacivati vise. Ako ovo uvedete eto vam odmah hiljade kamikaza u bmw dzipovima starh bar 20 godina, bez dinara u dzepu za servis i ostalo... Svuda preko se kriterijumi kombinuju, eko, starost, kubikaza i ostalo....

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija

Poslanica Nastasja Baković podnela ostavku

Odbor Skupštine Srbije za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja danas je konstatovao da je narodna poslanica Nastasja Baković (25) podnela ostavku na tu funkciju.

Priveden Sergej Trifunović

Glumac Sergej Trifunović priveden je nakon što je kod njega pronađena marihuana, nezvanično saznaje Nova.rs.