Na izgradnji 176 kilometara autoputa angažovano skoro 400 firmi

Na 176 kilometara izgradnje autoputa angažovano je 14 firmi izvođača i najmanje 368 podizvođača.
Kako piše Insajder, dok se izvođačke firme u jednom od najvećih državnih poslova biraju na tenderu, podizvođači se biraju bez tendera, što je ogroman prostor za zloupotrebe. 
 
Svaki veliki projekat u Srbiji prati obećanje da će se zaposliti domaće firme i radna snaga. Međutim, koje će firme dobiti priliku da rade odvija se u velikom broju slučajeva uz izbegavanje Zakona o javnim nabavkama.
 
Mehanizam funkcioniše tako što država, uglavnom preko svog preduzeća Koridori Srbije, raspiše tender za izvođačke firme. Koridori Srbije zatim propisuju načelne uslove koje bi trebalo da ispunjavaju podizvođači. Firma izvođač zatim bira svoje podizvođače, koji dalje bira svoje podizvođače ponovo bez tendera, a prema istraživanju Insajdera, lanac ni tu ne prestaje.
 
Nadležno Ministarstvo kaže da njihova kontrola prestaje onda kada odgovornost preuzmu Koridori Srbije, a Koridori Srbije da njihova odgovornost prestaje onda kada izaberu izvođača. Da je ovo tačno potvrđuje i izjava direktora građevinskog preduzeća "Planum" Ratomira Todorovića. "Planum" je domaća firma koja postoji već sedam decenija, a izgradnji autoputeva rade na pojedinim deonicama i kao izvođači, ali i jedan od podizvođača za strane kompanije. Kao podizvođač, Planum je angažovao veliki broj svojih podizvođača.
 
Na pitanje da li se dešavalo da im neko nameće firme koje će angažovati, Todorović je za Insajder rekao: "Ima i toga. Želja slušalaca, raznih. Ali, uglavnom se ekonomski vodi računa o tome. Bar mi. Nama teško da može neko mnogo da nametne. Zato valjda nismo ni popularni što odbijamo mi zakve zahteve, najčešće.
 
Prema istraživanju Insajdera, isti mehanizam je način uvećanja cene radova jer se dešava i to da svaka naredna angažovana firma dobija manje novca nego što je država za isti posao izdvojila. Ovaj mehanizam, koji je moguć jer praktično niko nije odgovoran postoji, prema istraživanju Insajdera, od kada je počela ubrzana gradnja autoputeva.
 
Opširnije možete pročitati na sajtu Insajdera OVDE.
  • Kaligula

    10.04.2017 12:51
    Nek je svaki kilometar 150000€ i da maznu po 15000€ po kilometru to je 2.5 miliona eura. Ali ubedjen sam da oni mogu i jace i vise i bolje. Gde god se valjaju veliki poslovi puno se i krade. Racunam mogu popapati i do 50 miliona eura da niko ne digne prasinu.

    Zato cemo i propasti totalno...
  • Nikola

    10.04.2017 10:35
    Zakon
    Dobavljač može angažovati kao podizvođača lice koje nije naveo u ponudi, ako je na strani podizvođača nakon podnošenja ponude nastala trajnija nesposobnost plaćanja, ako to lice ispunjava sve uslove određene za podizvođača i ukoliko dobije prethodnu saglasnost naručioca.

    A jasno je da svi u Srbiji poštuju zakon.
  • Ц Ц Ц

    10.04.2017 09:50
    @Nikola
    Требао би ти прво да прочиташ закон пре него што оставиш коментар.
    Приликом подношења понуде извођач мора да наведе уколико ће посао изводити са подизвођачима. Мора да достави податке о подизвођачу као и да наведе на којим радовима ће га ангажовати и који је то проценат радова (не може бити више од 50%).
    Тако да свако ангажовање подизвођача који није пријављен приликом подношења понуде није дозвољено.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija