Lažni futoški kupus na pijacama, proizvođači traže da se obeleže tezge

U Srbiji trenutno ima 40 poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom.
Ali dugačak spisak proizvoda kojim se ponosimo, i na čiji izvoz računamo, praktično je slovo na papiru. Svega sedam proizvođača, odnosno korisnika, ušlo je u postupak dobijanja sertifikata i ima pravo da na proizvodu istakne oznaku koja donosi veću zaradu, piše Politika.
 
Do sada su markice izdate samo ovlašćenim korisnicima za proizvode – futoški sveži i kiseli kupus, leskovački domaći ajvar, fruškogorski lipov med, homoljski kravlji sir, kačerski med i pirotski kačkavalj od kravljeg mleka.
 
Prema informacijama iz Ministarstva poljoprivrede, samo oni svaki pojedinačan proizvod imaju pravo da obeleže oznakom "kontrolisano ime porekla" ili "kontrolisana geografska oznaka". Ostali proizvođači, čak iako su iz tog regiona i prave kvalitetan proizvod, nemaju način da to dokažu kupcima niti mogućnost da koriste oznaku.
 
Prema tvrdnji predstavnika Udruženja "Futoški kupus", sve je više onih koji obmanjuju kupce i reklamiraju i prodaju proizvode neodgovarajućeg kvaliteta kao kvalitetne sa popularnom geografskom odrednicom. To se može videti i ovih dana na pijacama u Srbiji, futoški kupus na tezge stiže najranije krajem avgusta, tako da sve što se kupcima sada nudi pod tim nazivom ili je hibridni ili uvozni kupus.
 
"Do zloupotreba dolazi zbog dodate vrednosti koju ovi proizvodi imaju. Potrošači znaju da je, recimo, kupus iz Futoga kvalitetan, ne treba mu reklama", kaže Uroš Puača iz ovog udruženja, dodajući da je kod svih 45 članova iz tog udruženja proizvodnja kontrolisana. Oko 70 odsto kupusa otkupljuje jedini sertifikovani prerađivač, ostalo se prodaje uglavnom na kvantaškim pijacama u Novom Sadu i Beogradu ili u Futogu, na prodajnim mestima.
 
Ove godine baš zbog čestih zloupotreba, proizvođači su pokrenuli akciju da se obeleže prodajna mesta, prikolice, čak i kuće ljudi koji prodaju originalni futoški kupus. Problem je, kaže, što se na sveže proizvode ne stavljaju markice i to otvara široke mogućnosti za prevare.
 
Međutim, najveća zloupotreba geografskog porekla je kada se pod popularnim imenom prodaju proizvodi koji uopšte ne potiču iz tog kraja. Tada štetu trpe i potrošači ii proizvođači.
 
"U svim dolinama reka u Srbiji uspeva sorta futoškog kupusa. Mešaju ga i sa crvenim, ali to nije proizvod koji se tako može zvati. Futoški kupus je samo onaj iz Futoga, sertifikovan i kontrolisan", navodi Puača.
 
U Ministarstvu poljoprivrede kažu da proizvođači ili prodavci koji koriste registrovano ime porekla ili geografske oznake, a nemaju status ovlašćenog korisnika, krše zakon.
 
Markice du garant potrošačima da je, recimo, kupus obeležen kontrolnom markicom futoški kupus, da dolazi sa tog područja i da ima specifičan kvalitet u skladu sa specifikacijom proizvoda. Kontrolne markice za poljoprivredne i prehrambene proizvode (osim vina i jakih alkoholnih pića) imaju određeni nivo zaštite od falsifikovanja. Svaka ima jedinstven serijski broj na osnovu koga se uspostavlja pouzdan sistem sledljivosti u procesu proizvodnje i prometa.
  • Nar

    17.07.2017 15:29
    Semenski???
    Seme šabačko a kupus futoški???
  • ffffddd

    17.07.2017 12:04
    -
    U NS svaki kupus je iz Futoga, jaja su sva sa Čeneja i lubenice su sve iz Djurdjeva, ako je verovati prodavcima.
  • green

    17.07.2017 11:46
    Zlo ne miruje
    Upaljač ispod lista. Ako se tegli kao žvaka - to je GMO.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija