Rušenje zaštitne konstrukcije u Grdeličkoj klisuri slika višedecenijskog "sistema"

Čak i kad se preseče crvena traka, u Srbiji to ne znači da je neka deonica puta zaista završena ili da već sutradan vozači neće naleteti na neku "udarnu rupu".
Kako piše Insajder, u slučaju nedavnog odrona zaštitne betonske konstrukcije kod motela Predejane duž deonice Koridora 10, koja je i dalje u izgradnji, uzrok još nije utvrđen.
 
U međuvremenu je saopšteno da je završen deo deonice na kojoj je angažovan grčki Aktor, dok se opravdano postavlja pitanje da li je država Srbija sa ovom firmom radila na svoju štetu ili, kako je to navela Radna grupa nadležnog ministarstva, "suprotno logici".
 
Ono što je poznato je to da je najnoviji rok za završetak Koridora 10 - kraj prošle godine – još jednom probijen i novi rok za završetak je maj ili jun ove godine. Grdelica je i najteži deo ovog koridora i od ovog dela zavisi i kada će konačno, posle tri decenije, ovaj autoput u celosti biti završen, posle brojnih prekida i odlaganja.
 
Poslednji talas ulaganja u gradnju Koridora 10 počeo je 2009. godine kada Vlada Srbije počinje ubrzano da uzima kredite i praktično su, kako tvrde predstavnici tadašnje vlade, do 2012. uglavnom trajale pripreme za gradnju, uključujući projekte i eksproprijaciju, da bi od te godine počela ubrzana gradnja. Sa druge strane, ministarka Zorana Mihajlović kao jedan od problema i razloga kašnjenja navodi i loše projekte.
 
U međuvremenu je počela i gradnja Koridora 11, poznatijeg kao Beograd - Južni Jadran, gde je država Srbija ugovorila kredit od Azerbejdžana u iznosu od 300 miliona evra i od Kine 300 miliona dolara. Jedna deonica, Ub - Lajkovac, građena je sredstvima iz budžeta, završena je 2014, ali nikada nije puštena u saobraćaj jer je vodila "iz njive u njivu", a onda je, iako nekorišćen, 2017. godine popucao asfalt, da bi CIP utvrdio da su ugrađeni nekvalitetni materijali.
 
Istovremeno je i inženjer CIP-a na spisku 14 okrivljenih u prijavi koju je Ministarstvo na čelu sa Zoranom Mihajlović podnelo Tužilaštvu za organizovani kriminal, jer je i CIP u jednom trenutku takođe bio zadužen za nadzor. Među okrivljenima je i bivši ministar Milutin Mrkonjić, koji je rekao da je još pet ministarstava bilo uključeno u taj posao, da je sve urađeno u skladu sa zakonom, a zatim i da on kao ministar ne vrši nadzor.
 
Prema pisanju Insajdera, mehanizmi kontrole celog procesa izgradnje puteva nikada nisu uspostavljeni, a politička volja se svodi na usamljene i sporadične pokušaje pojedinaca bez realnih rezultata. Ono što je činjenica je da su u pitanju poslovi velike vrednosti zbog kojih se cela država uglavnom zadužuje. Mehanizmi uvođenja privatnih firmi u ovaj posao menjali su se godinama, kao što su se sa promenom vlasti uglavnom menjale i firme angažovane u ovom velikom poslu.
 
Od Borovice, preko Čumeta, do Zvonka Veselinovića
 
U vreme kada je Milutin Mrkonjić bio direktor direkcije za obnovu zemlje, 2000. godine, firma Dušana Borovice, koji je još sredinom 90-tih kupio mašine za izgradnju puteva, bila je deo konzorcijuma RAST koji je dobio prvu koncesiju za autoput dodeljenu u Srbiji i to za izgradnju leve trake autoputa Beograd – Novi Sad. Borovica se u kasnijim godinama navodi kao finansijer SPS-a i u zvaničnim izveštajima.
 
Vlast DOS-a uvela je nove aktere u posao, među kojima se svakako ističe Ljubiša Buha Čume, koji je nekoliko godina kasnije bio prvi svedok saradnik u procesu protiv zemunskog klana i za ubistvo premijera Zorana Đinđića.
 
U vreme vlasti DSS-a gradili su se uglavnom regionalni i lokalni putevi, a projektima je uglavnom upravljao Velimir Ilić, lider Nove Srbije. On je saslušan u istrazi protiv bivšeg direktora javnog preduzeća Putevi Srbije Branka Jocića, jer je upravo Ilić kao tadašnji ministar potpisao sporni ugovor između Puteva Srbije i privatne firme Rotijer za sanaciju klizišta, navodi Insajder. Optužnica je podignuta 2011, protiv Branka Jocića kao prvooptuženog.
 
U vreme vlasti DS-a i SPS-a velike poslove dobijaju i firme MBA Miljković u vlasništvu Branka Miljkovića, privrednika sa Kosova i firme iz Nibens grupacije Mila Đuraškovića, čije je hapšenje 2011. ozbiljno uzdrmalo putarsku industriju jer je Đurašković kupio veliki broj preduzeća za puteve, regionalno raspoređenih po celoj državi. U jednom od preduzeća za puteve iz Niša akcionari su bili i Miroslav i Marko Mišković, a još nije pravosnažno okončano suđenje po optužnici da su iz putarskih firmi izvlačili sredstva. 
 
U javnosti se dosta govorilo o tome kako je u posao gradnje puteva ušao Zvonko Veselinović, poreklom sa severa Kosova, poznat po tome što su ga međunarodne snage sumnjičile kao glavnog organizatora barikada 2011. Naime, na jednoj deonici Koridora 11 je kao podizvođač angažovana firma Inkop, a ovu firmu je od prethodnog vlasnika u februaru 2013, bez ikakve nadoknade, formalno preuzela sestra Zvonka Veselinovića.
 
Zvonko Veselinović je ranije za Insajder potvrdio da on rukovodi firmom Inkop, a rekao je i da njegova firma svoj deo posla završava u roku i bez zahteva za dodatnim isplatama. Na koridoru 11 angažovana je i firma Granit Peščar, čiji je Inkop jedan od vlasnika.
 
Na pitanje da li je blizak Srpskoj naprednoj stranci, kako se to navodilo u javnosti, Zvonko Veselinović je rekao da jeste, ali da je pre toga sarađivao i sa predstavnicima prethodne vlasti, posebno u vreme postavljanja barikada na severu Kosova.
 
Da je uspeh putarskih i građevinskih firmi povezan sa tim ko je na vlasti, pokazuje to što su neke od njih naglo ostvarile uspeh, a posle promene vlasti potpuno prestale da rade. Jedan od najtipičnijih primera je firma Inter–kop, koja je zabeležila veliki uspeh u vreme vlade DS-a i SPS-a, angažovana i na delu Koridora 10 kod Novog Sada, da bi zatim naglo propala sa promenom vlasti.
 
Kako izgledaju mehanizmi uvođenja velikog broja firmi u posao izgradnje puteva bez tendera, što je na kraju dovelo do toga da je više angažovanih firmi od broja kilometara koji se gradi, možete videti u dve epizode serijala "Insajder bez ograničenja – Zaobilaženje rupa".
  • Čurug

    21.03.2018 01:25
    Letovanje na Tisi
    Nećemo ići tim putem, za svaki slučaj.... letovaćemo na Tisi i na Štrandu.

    Toliko su nam dobri putevi.
  • Ip Man

    20.03.2018 22:08
    Au ti Amerikanci baš ne znaju da grade. Zamisli srušio im se pešački most od toliko izgrađenih objekata. Čak i onaj Empire State Building još uvek stoji a građen pre skoro 90 godina. Hoover Dam, San Francisco Bridge ....

    Sve je to građeno dok je glavni prevoz u Srbiji bio volovska zaprega i dok kralj mrcvario svoju pastvu.

    U Srbistanu posle 10 godina nisu je*eni put u stanju da naprave. U stvari neka mi bilo koja patriJoCka šupljina navede bilo šta izgrađeno u ovoj kazabi od države a da nije sa nekom falinkom ili da ne bez mane.

    Navedite nekolilo primera.
  • Pera P.

    20.03.2018 20:06
    @tuta bolji
    Ko je vozio hrvatskim autoputevima imao je prilike da se uveri u kvalitet istih.Njih sada muči ekonomska isplativost ...a šta nas još očekuje sam bog zna.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija