Menu 021

Šest decenija od poslednje vožnje novosadskog tramvaja

Tramvajski saobraćaj u Novom Sadu ugašen je pre 60 godina, a od svih kola koja su prevozila Novosađane, ostala su samo jedna u vlasništvu Muzeja Grada Novog Sada.
Novi Sad 13.03.2018. | 09:58 > 11:30
Šest decenija od poslednje vožnje novosadskog tramvaja
Foto: 021.rs
Tramvaj broj 13 marke "ganc", sa tablicom Temerinski put - Futoški put, jedini je preostao od tramvaja koji su nekada saobraćali Novim Sadom. 
 
Na Petrovaradinsku tvrđavu prvi put je stigao 1978. godine, gde je bio izložen kao muzejski eksponat. Međutim, kola su postepeno urušavana, skidani su delovi, pa je doneta odluka da se premeste u Gradsko saobraćajno preduzeće. Tramvaj je tamo bio restauriran, ali je od tad vreme ponovo učinilo svoje.
 
Istoričarka Agneš Ozer, koja je pisala o tramvajskom prevozu u Novom Sadu, kaže za 021.rs da je postojalo nekoliko ideja kako da se sačuva poslednji novosadski tramvaj.
 
"Uvek je bilo pitanje da li tramvaj uneti u zgradu ili ne? To bi bilo lepo, ali bi to bilo moguće da se uradi da Muzej Grada ima veliku zgradu sa stalnom postavkom o istoriji Novog Sada. Onda bi imalo smisla napraviti rekonstrukciju novosadske ulice iz 1911. godine kada kreće prvi tramvaj u Novom Sadu", priča naša sagovornica.
 
Jedna od ideja koja je potekla iz Muzeja bila je i da poslednje novosadsko vozilo koje se kretalo na šinama bude izloženo na početku Dunavske ulice. To bi bilo i prirodno, s obzirom na to da su tuda tramvaji prolazili. Međutim, do toga nije došlo.
 
 
Navodno je za obnovu poslednjeg tramvaja u Novom Sadu bilo zainteresovano i jedno privatno preduzeće. Evidentno je da do renoviranja nije došlo, pa i dalje nije poznato kakva sudbina čeka tramvaj sa brojem 13.
 
 
Prve vožnje od 1911. godine
 
Na Đurđevdan, 6. maja, napuniće se tačno šest decenija otkad je odvozana poslednja vožnja tramvajem u Novom Sadu. Istorija ovog prevoza u najvećem gradu Vojvodine je interesantna. 
 
"To je bio veliki bum i veliki iskorak za Novi Sad, jer je 1910. godine bilo razgovora da li uvesti konjski tramvaj ili ne, na koji način regulisati javni gradski prevoz. Došlo se do zaključka da je najbolje da to bude električni tramvaj, ali preduslov uopšte za pokretanje električnog tramvaja bilo je otvaranje 'Električne centrale'. Sam grad Novi Sad nije imao taj novac da pokrene sve to, pa je 'Električni DD' iz Budimpešte napravio koncesiju sa gradom. Grad je dao teritoriju, svoje ulice i nekretninu, a 'Električni DD' postavio šine", objašnjava Ozer za 021.rs.
 
Dogovorom je bilo sve jasno formulisano, kuda su se kretali tramvaji, kao i brzina kojom su smeli da se kreću u određenim delovima grada. Tako je 30. septembra 1911. godine saobraćaj električnog tramvaja zvanično otpočeo, a u zapisniku je konstatovano da je bilo 11 električnih kola.
 
Novosađani su tramvajem mogli da idu Temerinskim putem, pored Vladičanskog dvora, pa do Jodne banje. Druga linija protezala se od Dunavske ulice do nekadašnje Železničke stanice.
 
 Iako je grad zakoračio u moderno doba, kada je u pitanju gradski saobraćaj, ubrzo se pokazalo da sve to, u stvari, i nije baš rentabilno. 
 
"Izuzev godina Prvog svetskog rata novosadski tramvaj nije bio rentabilan. Stanovnici Novog Sada ga jednostavno nisu dovoljno koristili. Samo u godinama rata, kada je velika frekvencija i kada je Novi Sad mesto odakle vojske odlaze na front, onda je bilo prihoda od tramvaja", dodaje Ozer.
 
Pošto je prevozio ranjenike, u Prvom svetskom ratu se pojavila ideja da se povežu dve linije tramvaja, ali se to nije dogodilo. U tom periodu pokreće se i uskotračna železnica, famozna "Trčika", koja ide do Štranda. Posle toga izjalovio se i plan da se uskotračnom železnicom povežu sve pijace u gradu. 
 
U međuratnom periodu, 1931. godine, prvi autobusi stižu u Novi Sad i najavljuju novu eru gradskog prevoza. Tramvaji i dalje krstare gradskim ulicama, a saobraćaj staje u Drugom svetskom ratu, poštu su saveznici bombardovali "Električnu centralu".
 
 
Odluka o ponovnom uspostavljanja tramvajskog saobraćaja donosi se 22. maja 1945. Osoblje "Električne centrale" radilo je punom parom kako bi se novosadskim ulicama ponovo začula tramvajska škripa.
 
Agneš Ozer primećuje da je Novi Sad specifičan kada je u pitanju gradski prevoz, jer ne postoje međufaze karakteristične za brojne gradove. Kako nije bilo konjskog tramvaja, već se odmah prešlo na električni, tako je i preskočena faza sa trolejbusima. Umesto njih, na scenu su odmah stupili autobusi. 
 
 
Kako se navodi u monografiji povodom obeležavanja 100 godina gradskog prevoza u Novom Sadu, 1954. godine GSP je imao 19 tramvaja. Od toga 13 marke "ganc" (deset iz 1910. i tri iz 1926. godine), 5 marke AEG (tri iz 1933. i dva iz 1936. godine) i jedna kola marke "simens" iz davne 1882. godine.
 
Ideje o vraćanju tramvaja dolaze pred izbore
 
Poslednjih godina mogle su se pročitati vesti o tome da će se obnoviti tramvajski saobraćaj u Novom Sadu. Tako su 2011. godine svi novosadski mediji izvestili da je gradska vlast odlučila da "tramvajima reši problem saobraćajnog haosa u gradu". Oni bi, kako se navodilo, na novosadskim ulicama trebalo da se nađu do 2015. godine.
 
Agneš Ozer smatra da Novosađani ne bi bili sretniji da imaju tramvaj, iako to lepo zvuči. 
 
"Taj žal za tramvajima uvek postoji kod Novosađana i misle da bi to bilo dobra, ali mislim da je ključ čitave priče u isplativosti. To bi možda danas, kada je grad postao velik, i imalo smisla. Tramvajski saobraćaj bi bio veoma komotan za Novosađane, ali kada bi postojale dugačke pruge, recimo, da se tramvaj pokrene od Petrovaradina pa da ide do kraja grada, da prođe Novo naselje i dalje. Možda bi se sve na kraju i isplatilo, ali to treba jako dobro izračunati", zaključuje ova istoričarka za 021.rs.
Autor: Zoran Strika - strika@021.rs
  • pametan
    15.03.2018 19:33
    Da postoji pameti ko sto nema pa da se naprave tri proste linije -
    Linija 1 - Futog-Petrovaradin. Jevrejska se zatvara za automobilski saobracaj i dozvoljava se prolazak samo tramvajima i autobusima. Preko mosta Duga idu i automobili ali kroz Podgradje samo tramvaji na antivibracionim sinama i antivibracionoj podlozi. Okretnice su u Futogu i u Petrovaradinu
    Linija 2 - Telep-Klisa - linija ide preko Telepa i Limana i kroz Strazilovsku koja se isto zatvara za automobile. Pored SNP-a ka Klisi. Okretnice su na Telepu i kod RODA Megamarketa na autoputu
    Linija 3 - Rumenka-SNP - okretnice u Rumenci i kod SNP-a. Linija ide preko Detelinare i Bul. Jase Tomica i kroz Bul. Osl. i Jevrejsku.

    Ali, pameti nema. Proterati auta iz centra! U centru samo auta stanara i vozila Hitne Pomoci i Vatrogasci.
    Pojacati biciklisticke staze.
    Na okretnicama tramvaja uvesti "park and ride" sistem sa besplatnim karticama za tramvaje za sve koji tu parkiraju auta.
    Sagraditi na obodima centra minimum 4 garaze (ispod Futoske Pijace, prekoputa Futoske pijace gde je Karibik ispod celog tog pojasa koji je sad potpuni Balgrades, u Pavla Papa kod Sokaceta i kod Kvantaske pijace) sa po 1000 mesta i garazu ispod Modene i Trga Slobode i ispod Bul. Mihajla Pupina.

    Nastavak radova da NS iz palanke izraste u grad za zivot a ne u grad za prezivljavanje - garaze na Detelinari i Limanima. Nastavak Bul. Evrope preko Dunava, novi most obilaznica iza Petrovaradina sa vezom prema Kacu i veza Bul. Evr. sa Backom Palankom
  • @
    14.03.2018 10:19
    TAKO NESTO NE POSTOJI
    21.04.1958.
    LIBOP - list bosanskih pisaca, broj LXVI
    Strana 7
    Tekst pod naslovom
    "Avlija i prokletstva"
  • Srki
    14.03.2018 09:38
    Vracanje tramvaja bi bio odlican potez jer Novi Sad nije bas toliko veliki grad da se poseze za za drugim javnim prevoznim sredstvima kao Beograd, osim vec prisutnog gradskog autobuskog prevoza. Jedna do dve linije u oba pravca koja bi recimo isla od glavne stanice bulevara Vojvode Stepe, preko bulevara Evrope i bulevara Cara Lazara, pa trasom dalje bulevarom Oslobodjenja do Zeleznicke stanice, eventualno trasom ulice Narodnog fronta. Trebalo bi izmestiti glavnu zeleznicku stanicu, recimo lokacija gde je sagradjena nova autobuska stanica, samo sto to podrazumeva i promenu trase pruge i nadvoznjaka ili vijadukta, ali bi bilo bolje resenje jer se Novi Sad siri odnosno sve je veci priliv stanovnistva i potrebna su izmestanja u zonama gde je manja saobracajna guzva i gustina naseljenosti. Bilo bi dobro koristiti tipicne starije tramvaje vise decenija crvene ili zute boje koji ostavljaju utisak tradicije i daju jednu siru sliku grada. Sve je to samo ideja ali kad bi se sprovela u delo svakako bi bilo od korisri gradu i svima koji u njemu zive ili ga posecuju.
  • @ Нсос
    14.03.2018 07:22
    Grešiš
    Lepo pustiš tramvaje i autobuse/trolejbuse kroz Jevrejsku i ništa više. i problem rešen. To što je ulica ne znači da njome mora obavezno da se dozvoli prolaz putničkim automobilima.
    Sve sam stručnjak. Svi učili i planiranje saobraćaja i sve tehnologije prevoza zajedno sa tehnologijom prevoza putnika...
    Manite se ljudi pametovanja ako ne znate o čemu pričate.
    Gužve u saobraćaju se ne rešavaju izgradnjom novih saobraćajnica i parkinga već destimulacijom upotrebe putničkih automobila.

KOMENTARI nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje autora komentara.

NEMAMO nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za izbor komentara koji će biti objavljeni i nemamo obavezu obrazlaganja odluka s tim u vezi.

NEĆE BITI OBJAVLJENI komentari koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje, koji sadrže pretnje, uvrede na rasnoj, verskoj i nacionalnoj osnovi, netoleranciju svake vrste, upućuju na nezakonit sadržaj ili predstavljaju osnov za utvrđivanje građanske odgovornosti. Neće biti objavljeni ni oni komentari koji su opsceni, pornografski ili klevetnički.

NEĆE BITI OBJAVLJENI komentari u kojima nam skrećete pažnju na propuste, koji se odnose na uređivačku politiku i koji su napisani velikim slovima.

MOLIMO VAS, obratite pažnju na pravopis i gramatiku, prednost imaju komentari koji su napisani bez pravopisnih i gramatičkih grešaka.

OGRANIČENO je pisanje komentara na 1.500 karaktera.

PORTAL 021 zadržava pravo da bez prethodnog obaveštavanja, u svakom trenutku, ukloni ili onemogući pristup bilo kom sadržaju i nalogu po sopstvenomm nahođenju, za koji se utvrdi da predstavlja kršenje odredaba ili da je na drugi način štetan za 021.

Napiši komentar



Preostalo 1500 Karaktera


* Ova polja su obavezna
Cenovnik Impresum Kontakt Uslovi korišćenja Pošalji vest