Pre 32 godine "ubijen" fića

Početak motorizacije SFR Jugoslavije, ratom uništene koja je išla ka industrijalizaciji i razvoju, vezana je za automobil kragujevačke Zastave – "Fiću".

Prvi "fića" je izašao sa proizvodnih traka Zastave 18. oktobra 1955. godine po licenci italijanskog Fijata i proizvodio se narednih 30 godina.

Do novembra 1985. godine, kada je iz Zastave izašao poslednji "fića", ukupno je proizvedeno 923.487 primeraka ovog automobila koji je u SFRJ proglašen za nacionalnu klasu.

A sami koreni popularnog "fiće" sežu još u daleku 1936. godinu, kada je Fijatov inženjer Dante Gikosa konstruisao legendarni Topolino. Od Gikose je zahtevano da, na platformi Topolina, konstruiše novi mali gradski automobil za četiri osobe.

Kada se Fijat 600 pojavio na sajmu automobila u Ženevi 1955. godine, označen je kao italijansko posleratno ekonomsko čudo, a mnogi ga i danas smatraju najuspešnijim Fijatovim modelom svih vremena.

Kuriozitet je da je do 1960. godine prodat u čak milion primeraka.

Prvi fića proizveden 1955. godine u Kragujevcu je imao 767 kubika i samo 29 konjskih snaga. Od 1962. godine počinje proizvodnja Zastave 750M, po većini stvari identične automobilu Fijat 600E.

Može se reći da te 1962. godine kragujevačka fabrika po produktivnosti i tehnološkom razvoju uopšte nije zaostajala za Fijatovim fabrikama u Italiji.

Već 1970. godine počinje proizvodnja Zastave 750M sa motorom od 795 kubika, termostatom i zatvorenim sistemom za hlađenje, a posle toga i modela 750S, koji se od prethodnika razlikovao samo u nekim sitnicama i volanu preuzetom od modela Fijat 126.

Zatim, 1979. godine nastaje Zastava 750 specijal, sa tada moćnim motorom od 22 kilovata koji je omogućio veću brzinu automobila i dostizanje brzine od 120 km/h.

Kruna se desila 1980. godine na Beogradskom sajmu, kada je predstavljena Zastava 850, u osnovi identičnog dizajna kao njen prethodnik, sa malim razlikama u performansama. Naime, pokretao je motor od 843 kubika i 23,4 kilovata, koji joj je omogućio maksimalnu brzinu od 125 km/h.

Osim Italije i Jugoslavije, popularni fića se proizvodio i u Austriji, Španiji i Argentini, i ukupno je sa proizvodnih traka izašlo 2.695.197 ovih automobila u svim verzijama.

Poslednji fića je sa proizvodnih traka kragujevačke Zastave izašao 18. novembra 1985. godine.

Bio je crvene boje.

  • Mislilac

    19.11.2017 20:22
    Zeleni fića
    Sećam se kao juče zelenog fiće NS-367-31. Bez problema nas više puta vozio do jezera Balaton i nazad :)
  • TK

    19.11.2017 18:42
    I moj je bio crvene boje
  • Zivan

    19.11.2017 18:08
    Odista bi bilo zanimljivo pročitati zašto su građani u znatnom delu Evrope prihvatili taj mali, skučeni i spor automobil...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Umro modni kreator Roberto Kavali

Preminuo je italijanski modni kreator Roberto Kavali, decenijama dizajner "džet-seta" s eksluzivnim materijalom kakav je koža pitona i uz korišćenje živopisne štampe (printova) na tekstilu.