Naučnici napravili miševe s dve majke

Kineski naučnici su zahvaljujući matičnim ćelijama i manipulaciji gena dve ženke, stvorili zdrave miševe sposobne da na svet donesu potomke.
Naučnici napravili miševe s dve majke
Naučnici koji su sprovodili ta istraživanja kako bi otkrili zbog čega je kod nekih životinja tako teško proizvesti potomstvo od istopolnih roditelja, uspeli su da dobiju i miševe od dva oca, ali su ti mladunci preživeli su samo dva dana.

Rezultati njihovog istraživanja koji su objavljeni u časopisu "Cell Stem Cell", pokazuju da je neke prepreke za reprodukciju istopolnog para moguće prevladati matičnim ćelijama i ciljanom manipulacijom gena.

Razmnožavanje za koje je potreban samo jedan roditelj događa se kod nekih vodozemaca i riba, ali je velik izazov kako to učiniti sa sisarima, čak i tehnologijom veštačke oplodnje.

Naučnici s Kineske akademije nauka objasnili su da se kod sisara potomci koji nemaju genetski materijal i oca i majke mogu abnormalno razvijati ili čak ne preživeti kada se određeni geni oca ili majke deaktiviraju tokom germinalne faze mehanizmom zvanim genetski imprinting ili genetsko utiskivanje.

Da bi stvorio miševe od dve majke, tim naučnika koje je vodio Qi Zhou, koristio se ćelijama poznatim kao haploidne embrionalne matične ćelije (ESCs) koje su imale polovinu broja hromosoma i DNK samo jednog roditelja.

Koristeći se tehnikama manipulacije gena, naučnici su izbrisali tri područja genoma iz haploida ESC-a koji je imao DNK ženke i ubrizgali ga u jajašce druge mišice. Proizveli su devet živih miševa iz 210 embriona.

Miševi su bili normalni i stasali su do polne zrelosti i dobili potomstvo.

Postupak s dva oca bio je složeniji. Naučnici su koristili modifikovani haploid ESC-a koji je imao samo DNK muškog roditelja i izbrisali su sedam područja genoma.

Manipulisani haploid ESC-a tada su ubrizgali zajedno sa spermom drugog mužjaka u jajašce koje je imalo svoje jezgro, ali je genetski materijal bio uklonjen. Stvorili su embrione koji su imali DNK genom od samo dva mužjaka i ti embrioni su bili usađeni u surogat majke. Mladi su preživeli samo 48 sati.

Još ima prepreka u korišćenju takvih metoda na drugim sisarima, uključujući identifikovanje područja genoma koja treba da budu izbrisana. Nadaju se da će se istraživanja nastaviti.

Nema izgleda da se takva tehnika može primeniti i kod ljudi za rađanje dece gej ili lezbejskih parova.

"Istraživanje slične tehnologije za primenu na ljudima u bliskoj budućnosti nije verovatno", rekao je Duško Ilić, specijalista za matične ćelije na Kraljevom koledžu u Londonu, komentarišući rezultate kineskih istraživanja. "Prevelika je opasnost od ozbiljnih anomalija i bile bi potrebne godine istraživanja na različitim životinjskim modelima kako bismo potpuno shvatili na koji način se takav postupak može sigurno izvesti", rekao je Ilić.

Ostalo iz kategorije Život - Magazin

Španski sud zabranio društvenu mrežu Telegram

Okružni sud u Španiji zabranio je rad društvenoj mreži za slanje poruka - Telegram, nakon pritužbi medijskih kompanija da je ona omogućava korisnicima da postavljaju njihov sadržaj bez dozvole.

Marihuana u Nemačkoj legalna od 1. aprila

Plan Vlade Nemačke da liberalizuje pravila o kanabisu prešao je i poslednju prepreku u Parlamentu čime je otvoren put da posedovanje ograničenih količina marihuane bude dekriminalizovano 1. aprila.

Počeo šahovski turnir za mlade u Beogradu

Ministar bez portfelja zadužen za odnose sa dijasporom Đorđe Milićević i predsednik Šahovskog saveza Srbije Dragan Lazić otvorili su danas u Beogradu "Šahovske susrete budućih šampiona".