Zašto su krađe na pruzi "Soko" voza toliko česte?
Osnovni razlog zbog čega su krađe infastrukture na železnici učestale je kontraproduktivno smanjenje broja zaposlenih, smatra stručna javnost.
Foto: 021.rs
Kako piše Danas, dugi niz godina više ne postoji služba takozvanih ophodara (čuvara pruge), što je lopove ohrabrilo u krađama kojima ne samo da nanose veliku materijalnu štetu već i ugrožavaju bezbednost železničkog saobraćaja.
Preduzeće Infrastruktura železnice Srbije saopštilo je da je, zbog nove krađe delova kontaktne mreže na delu pruge između Nove Pazove i Stare Pazove, ponovo prinuđeno da na toj deonici uvede lagane vožnje i smanji brzinu vozova. Umesto 200 kilometara na sat, na ovom delu pruge vozovi saobraćaju svega 30 kilometara na sat.
Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović kaže da su železničari svojevremeno upozoravali nadležne da se ovakvi problemi mogu pojaviti i da je to jedan od razloga što je neprihvatljivo da se pod firmom racionalizacije smanji broj zaposlenih, među njima i onih koji su bili zaduženi da čuvaju železničku infrastrukturu.
"Tako je 2016. godine ukinuta služba ophodara, odnosno čuvara koji su obilazili pruge i vodili računa o bezbednosti. Samo njihovo prisustvo je psihološki delovalo na lopove koji su zazirali od pokušaja krađe. Jednostavno bili su svesni da tokom činjenja tog krivičnog dela mogu da se susretnu sa čuvarima pruge. Sada ta služba više ne postoji i ovakve krađe koje predstavljaju veliku materijalnu štetu i ugrožavaju bezbednost železničkog saobraćaja na žalost više nema ko da spreči", navodi Ranđelović i dodaje da je upozoravao nadležne da segment fizičkog obezbeđenja pruge nikako ne treba zanemariti ali sluha za te apele nije bilo.
Prema njegovim rečima, pruga između Beograda i Novog Sada je pokrivena kamerama ali očito da taj vid zaštite nije dovoljan da bi se sprečile drske krađe kontaktne mreže.
"Kada snimke kamera železničari zaduženi da ih prate predaju policiji ona umesto da koristi taj materijal za pronalaženje kradljivaca ispituje te železničare da li ima njihove odgovornosti u krađi. Isto tako problem je i to što policija kasni sa uviđajima pa se dodatno otežava mogućnost da se nađu počinioci", ističe Ranđelović.
On naglašava da treba ponovo uspostaviti čuvarsku službu na železnici jer praksa pokazuje da je potrebna te da bi uticala na smanjenje broja krađa.
"S obzirom na sporost MUP-a u rešavanju slučajeva krađe kontaktne mreže trebalo bi osnovati posebnu železničku policiju koja bi se isključivo bavila kontrolom i fizičkim obezbeđenjem infrastrukture. To bi u pozitivnom smeru promenilo aktuelnu situaciju u kojoj mi uporno zamenjujemo ukradene delove mreže, ali lopovi naknadno opet kreću u svoj pohod i odnose ih. Efekat bi proizvelo i to kada bi se znatno pooštrile kazne za krađu železničke infrastrukture kako bi se kradljivci demotivisali da i u buduće čine takva krivična dela", kaže Ranđelović.
Advokat Branko Pavlović ističe da je veoma loše to što nadležni pokušavaju krađu železničke infrastrukture da predstave kao "višu silu" sa kojom se teško može izboriti.
"Stvara se problem tamo gde on u principu ne postoji. Naime, u uslovima kada je elektronski nadzor toliko napredovao ne postoji razlog da se železnička mreža na deonicama gde dolazi do krađa u potpunosti ne pokrije ne samo kamerama već i senzorima. Istovremeno, kazne za krađu na železnici bi znatno trebalo pooštriti. Krivično delo ne bi trebalo da bude samo krađa na železnici već i neovlašćeni boravak na njenoj infrastrukturi. Istovremeno, nužno je ogranizovati i službu fizičkog obezbeđenja pruga koja može da bude i privatna. Elektronski nadzor bi alarmirao da se neko neovlašćeno nalazi na pruzi, a obezbeđenje bi bilo raspoređeno na nekoliko punktova kako bi moglo brzo i pravovremeno da reaguje i spreči počinioce u krađi. Troškove obezbeđenja bi naravno trebalo ugraditi u sredstva koja država inače izdvaja za nesmetano funkcionisanje železničkih preduzeća u Srbiji. S obzirom na ukupnu visinu te sume deo utrošen na obezbeđenje bio bi potpuno zanemarljiv", smatra Pavlović.
Stanisavljević: Kontrole sa policijom
Nenad Stanisavljević iz "Infrastruktura železnice Srbije" rekao je za televiziju K1 da su, zbog učestalih krađa, Infrastrukture uvele kontrole sa policijom koje, kako kaže, već daju rezultate.
"Naročito na brzoj pruzi gde su brzine 200 km/h uveli smo redovnu kontrolu i obilazak pruge pre prolaska prvog brzog voza. Ono što nam se juče dogodilo na brzoj pruzi Beograd-Novi Sad primetila je dežurna ekipa Infrastruktura u pratnji predstavnika MUP koji su pre prolaska prvog voza obišli prugu i videli da je olabavljena ta kontaktna mreža i reagovali. Pošto se krađe najčešće dešavaju noću, ideja nam je da prugu proverimo rano ujutro, pre polaska prvog voza", objasnio je Stanisavljević.
Dodaje da su prošle godine na srpskim prugama ukradene 222 čvrste tačke.
"Sve što se ukrade, prema našim procenama, verovatno se prodaje kao staro gvožđe, kao sekundarna sirovina. Za nas kao Infrastrukturu nabavna cena te jedne čvrste tačke je oko 100.000 dinara, a oni ih prodaju dva do tri puta jeftinije, dakle po ceni od 30.000 do 50.000 dinara. Sve krađe na delovima elektrotehničke infrastrukture, kada se dodaju i krađe na kolosečnom delu, prave nam štetu od oko 100 miliona dinara godišnje. Ogromna je to cifra, ali najopasnije je to što se ugrožava bezbednost ljudi", kazao je Stanisavljević.
Kazao je i da je procedura prijavljivanja krađa promenjena od oktobra prošle godine.
"Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je osnovalo radnu grupu za borbu protiv ovakvih krađa u kojoj su predstavnici Ministarstva, Infrastrukture, Tužilaštva… Od oktobra prošle godine svaku ovakvu krađu koja utiče na bezbednost železničkog saobraćaja u prijavama karakterišemo kao teško krivično delo i kao teško delo protiv bezbednosti železničkog saobraćaja. To je dalo efekat i u drugim evropskim železnicama, jer i one u većoj ili manjoj meri, kubure sa istim problemima. Bugarska i Italija su karakterisanjem tih krivičnih dela kao teških i strožom kaznenom politikom preventivno delovale i broj krađa je smanjen. U Italiji su ovakvi slučajevi bili karakterisani i kao teroristički akt i tada su kazne drakonske", navodi Stanisavljević.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Loš kvalitet vazduha širom Srbije: Najgore u Užicu, Novom Pazaru i Nišu
09.12.2025.•
0
U Užicu, Novom Pazaru, Lazarevcu i na dve merne stanice u Nišu, od 20 do 20.59 kvalitet vazduha je bio "izuzetno zagađen", objavila je Agencija za zaštitu životne sredine.
Pravnik: Ukidanje nezavisnosti TOK-a ugrozilo bi istrage protiv visokih funkcionera
09.12.2025.•
0
Diplomirani pravnik Nemanja Đurić kaže da će, prema saznanjima koje poseduje, izmene zakona o pravosuđu stupiti na snagu u martu.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - na pravom kursu
09.12.2025.•
13
Još jedan 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Beleška tužiteljke: Policija nije dozvolila uviđaj u šatorskom naselju ispred Skupštine
09.12.2025.•
5
List Danas je došao u posed službene beleške u kojoj tužiteljka Prvog osnovnog javnog tužilaštva Gordana Nedić Isailović opisuje na koji način joj je onemogućeno vršenje uviđaja u tzv. Ćacilendu.
VIDEO Studenti Pravnog fakulteta u Beogradu šetnjom obeležavaju godinu dana blokade
09.12.2025.•
0
Studenti Pravnog fakulteta protestom "365 dana traženja pravde" obeležavaju godišnjicu početka blokade na ovom fakultetu.
Nemački vojni avion nije mogao da sleti u Prištinu zbog nedostatka sertifikovanog osoblja
09.12.2025.•
0
Nemački vojni avion nije mogao da sleti na aerodrom "Adem Jašari" u Prištini jer nije imao sertifikovano osoblje za sletanje u uslovima smanjene vidljivosti.
Nenadić: Agencija za sprečavanje korupcije ne koristi mnoga svoja ovlašćenja
09.12.2025.•
1
Programski direktor organizacije "Transparentnost Srbija" Nemanja Nenadić je danas ocenio da se Agencija za sprečava korupcije ne koristi mnoga svoja ovlašćenja.
Macut: Mladi ključni partner u zelenoj transformaciji Srbije
09.12.2025.•
2
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut poručio je danas da je zelena transformacija jedna od strateških politika Vlade i da na tom putu nema važnijeg partnera od mladih.
Analitičar: Male šanse da Vjosa Osmani bude reizabrana za predsednicu Kosova
09.12.2025.•
0
Direktor Balkanske grupe za politiku u Prištini Naim Rašiti ocenio je danas da su male šanse da predsednica Kosova Vjosa Osmani bude reizabrana na tu funkciju nakon isteka petogodišnjeg mandata u aprilu naredne godine.
Uhapšen zaposleni u "Srbijašumama" zbog sumnje na zloupotrebu položaja
09.12.2025.•
2
Pripadnici MUP-a u Nišu uhapsili su M. A. zaposlenog u Šumskoj upravi Aleksinac preduzeća "Srbijašume" zbog sumnje da je izvršio krivična dela zloupotreba službenog položaja i falsifikovanje službene isprave.
TOK traži pritvor za dvojicu osumnjičenih iz organizovane kriminalne grupe za preprodaju droge
09.12.2025.•
0
Javni tužilac za organizovani kriminal predložio je sudiji za prethodni postupak Višeg suda u Beogradu da odredi pritvor S.Š. i D.S. koji su osumnjičeni da su se bavili preprodajom narkotika, saopšteno je danas.
Udruženje "Naše mleko": Poljoprivreda u Srbiji sistematski se uništava
09.12.2025.•
0
Poljoprivrednici Udruženja "Naše mleko" upozorili su da je poljoprivreda u Srbiji sistematski uništavana, uz dodatnu represiju države koja, kako navode, ekonomski ugrožava proizvođače.
Uprkos dodvoravanju Trampu usledile sankcije NIS-u i visoke carine: "Politika Četiri stuba neodrživa"
09.12.2025.•
11
Vašington skoro nije imao popularniju administraciju u Srbiji.
Poslanica SSP kažnjena jer je rekla da se ispred Skupštine Srbije nalaze kriminalci i batinaši
09.12.2025.•
4
Administrativni odbor Skupštine Srbije usvojio je novčane kazne za poslanike opomenute na poslednjoj sednici, i to poslanicu Stranke slobode i pravde Tatjanu Pašić i poslanika Novog lica Srbije Miloša Parandilovića.
FOTO, VIDEO: Krali luksuzna vozila u Nemačkoj i Švajcarskoj, pa ih prodavali u Srbiji
09.12.2025.•
4
Četiri člana organizovane kriminalne grupe, D.M, M.K, I.M. i S.B, uhapšena su u Srbiji zbog prevara sa automobilima.
Građani sada mogu onlajn da prate i upoređuju cene u 27 trgovinskih lanaca
09.12.2025.•
10
Građani od danas mogu preko Nacionalne platforme o cenama svakog dana da prate cene u trgovinskim lancima.
Građanske slobode "pod represijom": Srbija dospela u rang Gruzije, Zimbabvea, Pakistana i El Salvadora
09.12.2025.•
3
Srbija je pala u oceni građanskih sloboda sa kategorije "opstruirane" na kategoriju "pod represijom".
Jovanović o eBolovanju: Od 1. januara građani više neće morati da šetaju od šaltera do šaltera
09.12.2025.•
0
Direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović najavio je da će eBolovanje početi da funkcioniše od 1. januara, a propisuje elektronsku razmenu podataka između izabranog lekara, poslodavca i RFZO.
Prvog dana podneto više od 19.000 zahteva za legalizaciju: "Građani izuzetno zadovoljni"
09.12.2025.•
3
Direktor "Pošta Srbije" Zoran Anđelković izjavio je da je prvog dana prijavljivanja za upis nelegalne nekretnine na nepokretnostima podneto više od 19.000 zahteva za legalizaciju i da je interesovanje građana veliko.
Kristofer Hil o Slobodanu Miloševiću: "Bio spreman na kompromis za BiH, ali ne i za Kosovo"
09.12.2025.•
6
Američki diplomata Kristofer Hil tvrdi da je bivši predsednik Srbije i SRJ Slobodan Milošević tokom rata na prostoru bivše SFRJ bio spreman na kompromis samo u BiH, ali nikada i za AP Kosovo i Metohija.
Tepić: Vučić hoće da ukine TOK da se ne bi sudilo odgovornima za nadstrešnicu i Generalštab
09.12.2025.•
3
Potpredsednica Stranke slobode i pravde Marinika Tepić pozvala je domaću i međunarodnu stručnu javnost da hitno reaguje i zaustavi najnoviji udar na pravosuđe i ukidanje Tužilaštva za organizovani kriminal.
Komentari 26
Grn
Ha
Goki
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar