Godišnje petoro ljudi pogine u zaustavnim trakama: Kako da budete bezbedni ako stanete na auto-putu
Iz zaustavne trake na auto-putu pravo u smrt odlazi se zbog grešaka, najčešće onih koje se tiču neobeležavanja vozila ili izlaska iz automobila direktno na kolovoz.
Foto: 021.rs
U zaustavnu traku se staje samo usled kvara vozila ili ako vozaču pozli, a ako se već to dogodi, neophodno je preduzeti sve mere bezbednosti, jer brzine na auto-putu ne ostavljaju veliku šansu za preživljavanje, piše Blic.
Podaci Komiteta za bezbednost saobraćaja pokazuju da godišnje u proseku petoro ljudi pogine u saobraćajnim nezgodama koje se događaju prilikom naletanja na vozilo koje se nalazi u zaustavnoj traci, dok su iz "Puteva Srbije" prošle godine naveli da je zbog nepropisnog korišćenja zaustavne trake život izgubilo više od 20 ljudi u poslednjih pet godina.
Poslednji slučaj, kada je u nedelju na auto-putu "Miloš Veliki" na teritoriji Lajkovca poginuo Beograđanin I. Ž. (36), a njegova četvorogodišnja ćerka teško povređena, a potom preminula od povreda u bolnici, samo je jedan u nizu događaja sa fatalnim ishodom nakon zaustavljanja na auto-putu.
Istraga o ovoj saobraćajnoj nesreći traje, a kako se nezvanično saznaje, za sada je pretpostavka da je nastradali Beograđanin zaustavio svoj automobil zbog ćerkine nužde. Na žalost, na njih je tada naletelo teretno vozilo.
Skoro punu deceniju na srpskim auto-putevima dešavaju se ovakve tragedije, a u prethodnoj na "Milošu Velikom" pre tri godine takođe na teritoriji Lajkovca, nastradao je 42-godišnji muškarac koji je stao u zaustavnu traku i izašao iz svog vozila, kada ga je kolima pokosio za sada nepoznati vozač. Godinu dana ranije, na auto-putu Beograd-Niš kod mesta Gornja Trnava, kamion je naleteo na kombi pun radnika koji se zbog kvara nalazio u zaustavnoj traci i tada su tri osobe poginule, a šest je teško povređeno.
Posebno "crna", po nesrećama nakon zaustavljanja u zaustavnoj traci, bila je 2017. godina. Na auto-putu Beograd-Batrovci poginula je žena u čiji je automobil udario kamion i to tako što je sa kamionske prikolice otpao deo, probio unutrašnjost i usmrtio je. Iste godine, u zaustavnoj traci na auto-putu Beograd-Niš u "golfu" su poginule 28-godišnjakinja iz Prokuplja i njena šestomesečna beba. Majka se zaustavila kako bi podojila dete, a na njen automobil je naleteo kombi. Pre toga, još dve žrtve su zabeležene na ovom auto-putu, u mestu Draževac, kada je kamion sa prikolicom naleteo na kolonu vojnih vozila u zaustavnoj traci i usmrtio dvojicu pripadnika Vojske Srbije.
Kada smemo da se zaustavimo u zaustavnoj traci
Zaustavljanje u zaustavnoj traci na auto-putu, u kojoj je zabranjeno kretanje vozila, i ponašanje nakon toga, reguliše Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) od članova 102. do 105.
Zaustavljanje je moguće isključivo ako postoji problem sa vozilom ili vozačem, odnosno, ako vozaču pozli i ne može da nastavi put, ako postoji tehnička neispravnost vozila zbog čega ne može bezbedno ili uopšte da se kreće i treći razlog su vremenske prilike zbog kojih je nemoguće upravljati vozilom, poput izuzetno jakog pljuska, grada ili potpuno smanjene vidljivosti.
Kako biti bezbedan u zaustavnoj traci
Ako do zaustavljanja ipak dođe, kako za "Blic" priča Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, neophodno je preduzeti nekoliko koraka kako bi se izbegla nesreća, jer su brzine koje se razvijaju na auto-putu takve da daju jako malu šansu za preživljavanje u slučaju naletanja na zaustavljeno vozilo, naročito ako dođe do naletanja kamiona i autobusa.
"Ako je vozač već prinuđen i nema drugo rešenje osim zaustavljanja, prvo i osnovno jeste da se, ako je to fizički moguće, potpuno skloni sa asfalta na zeleni pojas ili što dalje od kolovoznih traka. Drugo, da se napusti vozilo bez obzira na vremenske uslove. Naravno, nikako iz vozila ne izlaziti na stranu gde su kolovozne trake, već uvek kontra", kaže Okanović.
Ukoliko je pak nemoguće fizički se skloniti sa auto-puta, nastavlja sagovornik Blica, potrebno je stati iza svog vozila gledano u smeru kretanja, ali opet ne preblizu, "jer onda automobil ne predstavlja fizičku zaštitu", već 30-40 metara dalje.
Uz to, kako je predvideo i ZOBS, svoje zaustavljeno vozilo potrebno je propisno obeležiti - da sva četiri pokazivača pravca budu uključena, fluorescentni prsluci na vozaču i putnicima, a trougao najmanje 100 metara od vozila.
Zašto trougao najmanje 100 metara od vozila
"Zašto najmanje 100 metara? Zato što vozilo koje se kreće 130 kilometara na čas, što je dozvoljena brzina na auto-putu, pređe za jednu sekundu 36 metara. To dalje znači da ako vozilo naleti na trougao koji se nalazi na 100 metara, treba mu manje od tri sekunde do udara u zaustavljeni automobil. Te tri sekunde ipak daju neko vreme onome ko je izašao iz vozila, a stoji 30-40 metara dalje od njega, da se dodatno ukloni, a samom vozaču na auto-putu da preduzme nešto da izbegne naletanje na vozilo u zaustavnoj traci", objašnjava Okanović.
On naglašava da je suština u tome da se zaustavna traka na auto-putu koristi samo u navedenim izuzetnim slučajevima, te da ona nije parking gde se staje da bi se telefoniralo ili se noge protegle. Kako kaže, auto-putevi jesu najbezbedniji putevi, ali se greške na njima najskuplje plaćaju.
"Na žalost, do pogibija ne dolazi samo zbog zaustavljanja u zaustavnoj traci. Veliki problem je i kada dođe do sudara, kada vozači stanu i ponašaju se kao da se nalaze u Knez Mihailovoj. Stoje između dva automobila, svaki gleda svoj branik, niti su obeležili vozila i stavili trouglove i samo bude pitanje trenutka kada će neko da naleti i pokosi ih", upozorava Okanović.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Macut odgovorio Đokiću: Nema razloga za odlaganje uvođenja SPIRI sistema na fakultetima
19.12.2025.•
0
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut odgovorio je na apel rektora Univerziteta u Beogradu na odlaganje primene Sistema za pripremu, izvršenje, računovodstvo i izveštavanje (SPIRI) u visokoškolskim ustanovama u Srbiji.
Hrvatski ministri o izjavi Borisa Bratine: Treba se zabrinuti zbog narativa u Srbiji, ministar poput Gebelsa
18.12.2025.•
15
Ministar spoljnih i evropskih poslova Hrvatske Gordan Grlić Radman je oštro osudio izjave ministra informisanja Borisa Bratine o Hrvatskoj, rekavši da svi treba da se zabrinu zbog takvog narativa u Srbiji.
Amerikanci usvojili Zakon o Zapadnom Balkanu: Oštre kritike za Srbiju, sankcije povezanima sa korupcijom
18.12.2025.•
42
Američki Kongres usvojio je obiman Zakon o demokratiji i prosperitetu Zapadnog Balkana, u kom se navodi i da je stanje demokratije u Srbiji zabrinjavajuće i da su izborni uslovi nepravedni.
Tužilac: Četiri puta više prijavljenih fizičkih napada na novinare u ovoj godini u odnosu na 2024.
18.12.2025.•
0
Tužilac Vrhovnog javnog tužilaštva Branko Stamenković izjavio je da je od početka 2025. svim tužilaštvima u Srbiji prijavljeno 117 slučajeva u kojima je došlo do ugrožavanja bezbednosti novinara.
Advokat Beljanski: Vučić pomilovanjima priznaje da ne veruje pravosuđu da će biti poslušno
18.12.2025.•
5
Advokat Slobodan Beljanski izjavio je da data i najavljena pomilovanja po službenoj dužnosti svedoče o bojazni da pravosuđe neće biti poslušno.
Vlada Srbije preporučila da Badnji dan i 24. decembra i 6. januara bude neradan
18.12.2025.•
14
Vlada Srbije preporučila je poslodavcima da Badnji dan - 24. decembra 2025. po gregorijanskom kalendaru i 6. januara 2026. po julijanskom kalendaru bude neradan za vernike.
Tužilaštvo: Snimak razgovora direktora Telekoma i Junajted grupe o promeni uređivačke politike N1 montiran
18.12.2025.•
25
Više javno tužilaštvo u Beogradu navodi da je audio snimak razgovora između direktora Telekoma Srbija Vladimir Lučić i direktora Junajted grupe Stana Milera montiran.
Poznato koliko je koštala obnova dva bulevara koja su oštetila vojna vozila tokom parade na Novom Beogradu
18.12.2025.•
13
Nakon vojne parade "Snaga jedinstva" u septembru, rekonstrukcija Bulevara Mihajla Pupina na Novom Beogradu koštala je 196,7 miliona dinara, dok je rekonstrukcija Bulevara Nikole Tesle koštala 79,07 miliona dinara.
Režim pravi ideološke udžbenike istorije za razvijanje "patriotskih vrlina": Da li se iza svega krije novac?
18.12.2025.•
12
Najava države da odustane od objavljivanja nacionalnih udžbenika za najavljenih sedam predmeta, uz zadržavanje isključivo udžbenika iz istorije i geografije, ne predstavlja pedagošku, već pre svega političku odluku.
Rektor Đokić uputio apel premijeru Macutu da odloži primenu SPIRI sistema: "Sprečiti teške posledice"
18.12.2025.•
31
Rektor Univerziteta u Beogradu Vladan Đokić uputio je otvoreno pismo premijeru Đuru Macutu, u kome traži odlaganje primene Sistema za pripremu, izvršenje, računovodstvo i izveštavanje (SPIRI).
Poljoprivrednik iz Klenja prekinuo štrajk glađu: Ministarstvo pristalo na sastanak
18.12.2025.•
0
Poljoprivrednik iz sela Klenje u Opštini Bogatić, Nemanja Lacković, odlučio je da prekine štrajk glađu.
Tanja Soldatović nova rektorka Državnog univerziteta u Novom Pazaru, zamenila Zanu Dolićanin
18.12.2025.•
3
Savet Državnog univerziteta u Novom Pazaru (DUNP) izabrao je Tanju Soldatović za novu rektorku te visokoškolske ustanove.
Više javno tužilaštvo pokrenulo postupak po tužbi Mrdića protiv Dolovac i drugih tužilaca
18.12.2025.•
11
Više javno tužilaštvo u Beogradu podnelo je Trećem osnovnom javnom tužilaštvu zahtev za prikupljanje potrebnih obaveštenja u cilju ispitivanja navoda krivične prijave Uglješe Mrdića protiv četiri javna tužioca.
A1 Ultra 5G je stigao – mobilni internet i do osam puta brži u većini urbanih zona Srbije
18.12.2025.•
0
A1 Srbija lansirao je A1 Ultra 5G mrežu, obezbeđujući korisnicima od prvog dana znatno brži i pouzdaniji mobilni internet.
Vučić izjavio da neki roditelji-negovatelji ne žele da rade: Uvredio one koji se 13 godina bore za osnovno
18.12.2025.•
33
Predsednik Aleksandar Vučić je prilikom gostovanja na RTS rekao da će država izaći u susret roditeljima-negovateljima, ali da "moramo da vidimo kako to da ograničimo jer će doći do bezbroj zloupotreba".
Monarhisti: Država ni dinar ne da za Dvorski kompleks, to je osveta princu Filipu za podršku studentima
18.12.2025.•
19
Monarhisti - Pokret za Kraljevinu Srbiju osudili su danas odluku vlasti da u budžetu za 2026. godinu u potpunosti ukine sredstva za održavanje Dvorskog kompleksa na Dedinju.
Poslanici Skupštine Srbije izabrali sudije Ustavnog suda koje je predložio Vučić
18.12.2025.•
3
Poslanici Skupštine Srbije izabrali su većinom glasova sudije Ustavnog suda koje je predložio predsednik Aleksandar Vučić.
Sa tržišta Srbije i Hrvatske povučena hrana za odojčad zbog mogućeg prisustva bakterije
18.12.2025.•
0
Sa tržišta Srbije povučena je hrana za odojčad Aptamil AR1.
Prosečna plata samo na momenat uspela da pokrije prosečnu potrošačku korpu - koja je ponižavajuća
18.12.2025.•
9
U statistici se u prvoj polovini ove godine desilo nešto izuzetno retko pa je prosečna zarada pokrila prosečnu potrošačku korpu.
Komentari 26
Nikola
Da li vozač koji iznenada nije sposoban za vožnju može brzo da izađe i postavi trougao? I da pređe odbojnu ogradu?
Ja zato prelazim u preticajnu (naravno, ako neko već nije krenuo u preticanje) čim vidim vozilo zaustavljeno u zaustavnoj traci. Tako se spasava potencijalne nesreće i pitanje i onaj ko vozi i onaj ko je zaustavljen u zaustavnoj traci.
Nikola
Nomad
1. Zaustavna traka ne služi da stajete da se odmorite, telefonirate i slično. Zaustavna traka služi da tu ostavite vozilu u slučaju kvara. Zaustavljeno vozilo morate da obeležite na propisan način trouglom, a putnici moraju da izađu i pređu sa druge strane zaštitne ograde.
2. Na autoputu A2 "Miloš Veliki" imate odmorišta sa plastičnim TOI-TOI toaletima(užasni su). Odmorišta ima čini mi se 3 na toj deonici.
3. Kamion u zaustavnoj traci - ne bi bilo prvi put da je vozač početnik, pa ne zna gde mu je desni deo kamiona, tj. koliko je u svojoj traci a koliko van nje. Ili još gore da vozi laktovima oslonjen o volan, a rukama da čačka telefon.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar