.jpg)
Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.

Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
"Ko je tebi kriv?": Studenti u blokadi pokreću podkast o aferama vlasti
02.09.2025.•
0
Studenti u blokadi najavili su da pokreću podkast emisiju "Ko je tebi kriv?", u kojoj će govoriti o, kako su naveli, aferama vlasti.
Preminuo Ljubiša Ljuba Milić, jedan od Sedmorice mladih
02.09.2025.•
2
Jedan od osnivača legendarne grupe Sedmorica mladih, Ljubiša Ljuba Milić, preminuo je danas u 86. godini, saopštila je porodica.
Kosovska policija na Brnjaku oduzela i pocepala zastavu srpskom pevačkom udruženju
02.09.2025.•
4
Kosovska policija je na punktu Brnjak kod Zubinog Potoka oduzela zastavu srpskog Udruženja žena centralnog Kosova i pevačke grupe "Kosovke" iz Batusa kod Kosova Polja, pocepala je i bacila u kontejner, objavio je RTS.
VIDEO: "Ćaciji" presreli navijača Srbije na Evrobasketu, pumpa se i u Rigi
02.09.2025.•
16
Već nekoliko dana na društvenim mrežama i u medijima piše se o prisustvu "ćacija" i "SNS batinaša" na Evrobasketu i na mečevima Srbije.
Srednjoškolci koji primaju porodičnu penziju moraju da dostave potvrdu PIO fondu, isto čeka i studente
02.09.2025.•
0
Učenici srednjih škola koji primaju porodične penzije treba da dostave potvrde o školovanju u septembru odmah po upisu školske godine kako bi nesmetano nastavili da primaju tu naknadu.
Ministar prosvete ili osvete: Šta stoji iza Stankovićeve masovne smene direktora škola?
02.09.2025.•
13
Uveravao je ministar prosvete Dejan Vuk Stanković da ne postoji "julska lista" za smenu direktora kada je "sezona lova" na neposlušne rukovodioce otvorena razrešenjem direktorke beogradske OŠ "Banović Strahinja".
Ministar Stanković: Problem na početku školske godine samo u OŠ "Pavle Savić", ali stiže novi direktor
02.09.2025.•
2
Ministar prosvete Dejan Vuk Stanković izjavio je da je problema sa početkom nove školske godine, osim manjih u gimnazijama u Čačku i Mladenovcu, od 1.680 škola u Srbiji bilo samo u OŠ "Pavle Savić" na Mirijevu.
Iako je obavezna: 9.000 prvaka nije primilo MMR vakcinu ili su samo delimično vakcinisani
02.09.2025.•
3
Oko 9.000 đaka koji su ove godine krenuli u školu nije primilo vakcinu protiv malih boginja, zaušaka i rubela (MMR vakcina) ili su samo delimično vakcinisani.
Politikolog Milivojević: Od pritiska ulice zavisi da li će i kada biti vanrednih izbora
02.09.2025.•
14
Politikolog Cvijetin Milivojević izjavio je da od pritiska na ulicama zavisi to da li će i kada biti raspisani vanredni parlamentarni izbori koje traže studenti u blokadi, a koje vlast odbija da raspiše.
Počela primena nižih trgovačkih marži: Neki proizvodi jeftiniji, neki isti kao i pre, a neki čak i poskupeli
02.09.2025.•
44
Uredba kojom se ograničavaju trgovačke marže stupila je na snagu. Tako će u narednih šest meseci marže biti ograničene na 20 odsto, što bi, kako tvrde predstavnici vlasti, trebalo da snizi cene za 10 do 20 procenata.
Vučić putuje u Kinu u osetljivom trenutku za Srbiju: Zašto?
01.09.2025.•
30
Analitičari ocenjuju da Aleksandar Vučić odlazi u Kinu na obeležavanje 80. godišnjice pobede u Drugom svetskom ratu u osetljivom trenutku za Srbiju.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - sve što (ni)ste znali
01.09.2025.•
12
Nova nedelje, novi set pitanja u 021.rs dnevnom kvizu.
Brnabić reagovala na izjavu Plenkovića: Cilj vam je da Vučić ne bude na čelu Srbije
01.09.2025.•
30
Predsednica skupštine Ana Brnabić reagovala je objavom na Iksu na izjavu hrvatskog premijera Andreja Plenkovića da je "Srbija na ivici građanskog rata".
FOTO, VIDEO: Umesto da bude stub društva - prosveta je rob vlasti, poručili srednjoškolci u Beogradu
01.09.2025.•
6
U centru Beogradu, sa komemorativne šetnje "Srednjškolci pamte", poručeno je da je "prosveta stub normalnog društva", a u Srbiji je ona "zarobljeni neprijatelj, rob vlasti".
VIDEO: "Srednjoškolci pamte" i u Beogradu: Kolone učenika slivaju se ka centru grada
01.09.2025.•
4
Učenici srednjih škola iz više gradova Srbije, uz podršku roditelja, nastavnika i studenata u blokadi, izlaze na ulice kako bi obeležili 10 meseci od tragedije na Železničkoj stanici u Novom Sadu.
Uhapšen osumnjičeni za nezakonito vađenje šljunka iz Velike Morave, narušio vodotok reke
01.09.2025.•
4
Policija je, po nalogu tužilaštva u Velikoj Plani, uhapsila vlasnika preduzeća "Plana beton" zbog sumnje da je nezakonito vadio šljunak iz Velike Morave, čime je narušio vodotok te reke, saopštio je MUP.
Dogovoreno ubrzavanje izgradnje mađarsko-srpskog naftovoda, potvrdio Sijarto
01.09.2025.•
2
Ministar spoljnih poslova Mađarske Peter Sijarto izjavio je da se dogovorio sa ministarkom energetike Srbije Dubravkom Đedović-Handanović da se ubrza izgradnja zajedničkog naftovoda između Mađarske i Srbije.
Fajon: Mirne demonstracije u Srbiji vitalan izraz težnji ka EU
01.09.2025.•
13
Slovenačka ministarka spoljnih poslova, Tanja Fajon, izjavila je da su mirne građanske demonstracije u Srbiji "vitalni izraz aspiracija ka Evropskoj uniji".
Baucal: Direktori će morati da stvore iluziju da je svečano i normalno, kako bi zadovoljili fantazije Vlade
01.09.2025.•
3
Profesor Filozofskog fakulteta Aleksandar Baucal rekao JE da "vlada gleda škole kao instrument očuvanja svojih pozicija, a ne u svrhu kvaliteta obrazovanja".
Spirić (SSP): Spuštanje cena u maloprodaji je farsa, to će "pojesti" poskupljenje struje
01.09.2025.•
8
Narodna poslanica u Skupštini Srbije Jelena Spirić ocenila je da je snižavanje cena u maloprodaji "farsa" jer će to "pojesti" poskupljenje električne energije i spuštanje praga za primenu crvene tarife za struju.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar