Snaga motora biće ograničena za vozače do 25 godina: Dobra mera ili način da se proda više vozila
Ministar saobraćaja Goran Vesić najavio je da je u toku priprema novih mera za vozače, prema kojima bi ograničenje snage motora za vozače sa probnom vozačkom bilo prošireno na sve do 25 godina.
Foto: 021.rs
Razlog za takvo pooštravanje Zakona o bezbednosti saobraćaja Vesić pronalazi u želji da se smanji broj udesa i stradalih u saobraćaju, objašnjavajući kako smo "svedoci, nažalost, situacije da veliki broj mladih gine upravo iz razloga jer koriste automobile koje ne umeju da voze sa svojim vozačkim iskustvom".
Međutim, da li nužno širenje ograničenja na "jače automobile" znači i manje brzine pri vožnji i koliko je delotvorna ovakva mera?
Razlog za delovanje postoji. Kako je objasnio načelnik Uprave saobraćajne policije Slaviša Lakićević za RTS, može se govoriti o crnoj statistici na našim putevima. Ono što je poznato je da je za sedam meseci ove godine u saobraćaju život izgubilo 63 mladih ljudi, što je 18 osoba više nego u istom periodu prošle godine. U 2023. godini u saobraćaju je stradalo 90 mladih. U koliko tih nesreća su mlađi od 25 godina učestvovali, kao vozači, u trenutku pisanja ovog teksta je nepoznato, jer MUP nije odgovorio na pitanja NIN-a.
Trenutno Zakon o bezbednosti saobraćaja nalaže da je zabranjeno da vozači sa probnom dozvolom upravljaju vozilom snage motora koja je veća od 80 kilovata, što je oko 107 konjskih snaga, osim ako se u vozilu ne nalazi član porodice koji ima vozačku dozvolu duže od pet godina. Ova mera važi za sve koji imaju probnu vozačku dozvolu, odnosno dve godine nakon položenog vozačkog ispita, ili do 21 godine života.
Sagovornici NIN-a se slažu da bi ovakva mera mogla da smanji broj saobraćajnih nezgoda, ali veruju i da se radi o rešenju kojim se zapravo maskiraju pravi problemi u saobraćaju.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić kaže za NIN da se ovom merom suštinski ograničava brzina, a ne jačina motora. Manja snaga znači i manja brzina, a to automatski znači i više vremena za reagovanje, pa samim tim i manje saobraćajnih nesreća.
Međutim, on veruje da kada je Vesić predložio ovakvu meru, da on ne priča o realnim parametrima, odnosno o brzini automobila. On napominje da nema nikakvog objašnjenja zašto neko do 25 godina ne bi smeo da vozi "jača kola", osim da se provuče mera koja će naterati vozače da sporije voze, kao i da bi se prodalo više automobila.
"To je odluka kojom bi trebalo da se ograniči brzina po starosnoj kategoriji ljudi, koju je predložio ministar Vesić i ujedno da se više prodaju automobili. Sigurno je da bi se smanjio broj nezgoda. Kada znamo da manja brzina donosi manje nezgoda, što ne smanjimo brzinu na auto-putu na 60 kilometara na sat? Niko se ne bi sudarao. Znači jedini parametar koji mi merimo je broj nezgoda i broj poginulih. Godišnje u svetu umre preko milion ljudi zbog nezgoda", kaže Vujanić i ironično primećuje da bi mogli da se zabrane i automobili, jer preko milion ljudi svake godine u svetu pogine u udesima.
"Mora da se uzme šta se dobija, a šta se gubi takvim merama. Sigurno je da se profitira na bezbednosti u saobraćaju, na manjim štetama u saobraćaju, ali i na većoj prodaji automobila. Ja, recimo, imam kola od 200 konjskih snaga i sada moje dete mlađe od 25 godina sa položenim vozačkim ne bi mogao da vozi ta kola, već bi morali da mu uzmemo nova. Onda kada napuni 25 godina treba da dobije malo veći auto. Ako položi sa 16 godina trebalo bi mu devet godina dok ne pređe na malo veći auto", kaže Vujanić za NIN.
Iako Vujanić podržava povećanje bezbednosti u saobraćaju, u ovakvom potencijalnom novom sistemu on uviđa problem druge vrste.
"Zamislite jednu porodicu gde ima dvoje-troje dece i oni se razlikuju po godinama. Ako kupi jači auto, ne može da ga vozi mlađi, a ako kupi slabiji auto, onda se ovaj stariji nervira što ima malo konjskih snaga, pa ne može da ostvari brzinu", kaže Vujanić.
Sa Vujanićem se slaže master inženjer saobraćaja Igor Velić koji kaže da stradanje ljudi u bilo kojoj situaciji, a posebno one koje je moguće sprečiti, predstavlja dužnost svih učesnika u saobraćaju. On napominje da kroz svoj rad promoviše savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja, odnosno da umesto isključivo pravne odgovornosti učesnika u saobraćaju, neophodno je pričati i o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti.
Velić tvrdi da se kod nas ne primenjuje savremen model saobraćajnog planiranja i tehničkog regulisanja saobraćaja, te da su sve ostale mere samo "estetitika i iluzija da se nešto radi".
"Ključ stradanja u Srbiji jeste što u političkim i stručnim krugovima odbija da se podrži savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Pored toga u našim političkim i stručnim krugovima se ne podržava model održive urbane mobilnosti koji je dao najbolje rezultate u pogledu bezbednosti saobraćaja. Svakako nam je neophodan drugačiji pristup u oblikovanju saobraćajnog prostora, posebno za ranjive učesnike u saobraćaju, imajući u vidu sve infrastrukturne i bezbednosne probleme sa kojima se susreću svakodnevno. Mišljenja sam da nam je potrebna primena 'Humanog inženjeringa', koncepta koji se u osnovi fokusira na čoveka i okreće stvarnim zahtevima i potrebama koje imaju ranjivi učesnici u saobraćaju", objašnjava Velić za NIN.
On napominje da se već decenijama unazad promoviše saobraćajni sistem koji isključivo zadovoljava potrebe motornog saobraćaja. Odnosno, kako on kaže, "dovoljno je samo da prošetate svojim gradom i videćete da su trotoari okupirani parkiranim vozilima, da zone 30, zone usporenog saobraćaja, biciklistička infrastruktura, taktilne staze za slepe i slabovide, praktično ne postoje".
Pored toga, kako objašnjava, nedostaje i sistemski kontinuiran pristup obrazovanju i vaspitanju novih učesnika u saobraćaju. Velić kaže da je neophodno stvoriti svest kod učesnika u saobraćaju zašto je važno ponašati se odgovorno.
Ceo tekst NIN-a čitajte OVDE.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Srbija
Loš kvalitet vazduha širom Srbije: Najgore u Užicu, Novom Pazaru i Nišu
09.12.2025.•
0
U Užicu, Novom Pazaru, Lazarevcu i na dve merne stanice u Nišu, od 20 do 20.59 kvalitet vazduha je bio "izuzetno zagađen", objavila je Agencija za zaštitu životne sredine.
Pravnik: Ukidanje nezavisnosti TOK-a ugrozilo bi istrage protiv visokih funkcionera
09.12.2025.•
0
Diplomirani pravnik Nemanja Đurić kaže da će, prema saznanjima koje poseduje, izmene zakona o pravosuđu stupiti na snagu u martu.
DNEVNI KVIZ: Deset pitanja - na pravom kursu
09.12.2025.•
13
Još jedan 021.rs dnevni kviz je pred vama.
Beleška tužiteljke: Policija nije dozvolila uviđaj u šatorskom naselju ispred Skupštine
09.12.2025.•
5
List Danas je došao u posed službene beleške u kojoj tužiteljka Prvog osnovnog javnog tužilaštva Gordana Nedić Isailović opisuje na koji način joj je onemogućeno vršenje uviđaja u tzv. Ćacilendu.
VIDEO Studenti Pravnog fakulteta u Beogradu šetnjom obeležavaju godinu dana blokade
09.12.2025.•
0
Studenti Pravnog fakulteta protestom "365 dana traženja pravde" obeležavaju godišnjicu početka blokade na ovom fakultetu.
Nemački vojni avion nije mogao da sleti u Prištinu zbog nedostatka sertifikovanog osoblja
09.12.2025.•
0
Nemački vojni avion nije mogao da sleti na aerodrom "Adem Jašari" u Prištini jer nije imao sertifikovano osoblje za sletanje u uslovima smanjene vidljivosti.
Nenadić: Agencija za sprečavanje korupcije ne koristi mnoga svoja ovlašćenja
09.12.2025.•
1
Programski direktor organizacije "Transparentnost Srbija" Nemanja Nenadić je danas ocenio da se Agencija za sprečava korupcije ne koristi mnoga svoja ovlašćenja.
Macut: Mladi ključni partner u zelenoj transformaciji Srbije
09.12.2025.•
2
Predsednik Vlade Srbije Đuro Macut poručio je danas da je zelena transformacija jedna od strateških politika Vlade i da na tom putu nema važnijeg partnera od mladih.
Analitičar: Male šanse da Vjosa Osmani bude reizabrana za predsednicu Kosova
09.12.2025.•
0
Direktor Balkanske grupe za politiku u Prištini Naim Rašiti ocenio je danas da su male šanse da predsednica Kosova Vjosa Osmani bude reizabrana na tu funkciju nakon isteka petogodišnjeg mandata u aprilu naredne godine.
Uhapšen zaposleni u "Srbijašumama" zbog sumnje na zloupotrebu položaja
09.12.2025.•
2
Pripadnici MUP-a u Nišu uhapsili su M. A. zaposlenog u Šumskoj upravi Aleksinac preduzeća "Srbijašume" zbog sumnje da je izvršio krivična dela zloupotreba službenog položaja i falsifikovanje službene isprave.
TOK traži pritvor za dvojicu osumnjičenih iz organizovane kriminalne grupe za preprodaju droge
09.12.2025.•
0
Javni tužilac za organizovani kriminal predložio je sudiji za prethodni postupak Višeg suda u Beogradu da odredi pritvor S.Š. i D.S. koji su osumnjičeni da su se bavili preprodajom narkotika, saopšteno je danas.
Udruženje "Naše mleko": Poljoprivreda u Srbiji sistematski se uništava
09.12.2025.•
0
Poljoprivrednici Udruženja "Naše mleko" upozorili su da je poljoprivreda u Srbiji sistematski uništavana, uz dodatnu represiju države koja, kako navode, ekonomski ugrožava proizvođače.
Uprkos dodvoravanju Trampu usledile sankcije NIS-u i visoke carine: "Politika Četiri stuba neodrživa"
09.12.2025.•
11
Vašington skoro nije imao popularniju administraciju u Srbiji.
Poslanica SSP kažnjena jer je rekla da se ispred Skupštine Srbije nalaze kriminalci i batinaši
09.12.2025.•
4
Administrativni odbor Skupštine Srbije usvojio je novčane kazne za poslanike opomenute na poslednjoj sednici, i to poslanicu Stranke slobode i pravde Tatjanu Pašić i poslanika Novog lica Srbije Miloša Parandilovića.
FOTO, VIDEO: Krali luksuzna vozila u Nemačkoj i Švajcarskoj, pa ih prodavali u Srbiji
09.12.2025.•
4
Četiri člana organizovane kriminalne grupe, D.M, M.K, I.M. i S.B, uhapšena su u Srbiji zbog prevara sa automobilima.
Građani sada mogu onlajn da prate i upoređuju cene u 27 trgovinskih lanaca
09.12.2025.•
10
Građani od danas mogu preko Nacionalne platforme o cenama svakog dana da prate cene u trgovinskim lancima.
Građanske slobode "pod represijom": Srbija dospela u rang Gruzije, Zimbabvea, Pakistana i El Salvadora
09.12.2025.•
3
Srbija je pala u oceni građanskih sloboda sa kategorije "opstruirane" na kategoriju "pod represijom".
Jovanović o eBolovanju: Od 1. januara građani više neće morati da šetaju od šaltera do šaltera
09.12.2025.•
0
Direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović najavio je da će eBolovanje početi da funkcioniše od 1. januara, a propisuje elektronsku razmenu podataka između izabranog lekara, poslodavca i RFZO.
Prvog dana podneto više od 19.000 zahteva za legalizaciju: "Građani izuzetno zadovoljni"
09.12.2025.•
3
Direktor "Pošta Srbije" Zoran Anđelković izjavio je da je prvog dana prijavljivanja za upis nelegalne nekretnine na nepokretnostima podneto više od 19.000 zahteva za legalizaciju i da je interesovanje građana veliko.
Kristofer Hil o Slobodanu Miloševiću: "Bio spreman na kompromis za BiH, ali ne i za Kosovo"
09.12.2025.•
6
Američki diplomata Kristofer Hil tvrdi da je bivši predsednik Srbije i SRJ Slobodan Milošević tokom rata na prostoru bivše SFRJ bio spreman na kompromis samo u BiH, ali nikada i za AP Kosovo i Metohija.
Tepić: Vučić hoće da ukine TOK da se ne bi sudilo odgovornima za nadstrešnicu i Generalštab
09.12.2025.•
3
Potpredsednica Stranke slobode i pravde Marinika Tepić pozvala je domaću i međunarodnu stručnu javnost da hitno reaguje i zaustavi najnoviji udar na pravosuđe i ukidanje Tužilaštva za organizovani kriminal.
Komentari 49
TOMISLAV
Jakobsfield
predrag
A ove aktuelne postepeno da menja za takve, drzavne olaksice.
Danas sa jos manje kubikaze moze da se izvuce solidna snaga.
Razultat:
Uticaj auta na glob.zagrevanje tj ove klimatske extreme koje vidimo, smanjen 5X.
Uticaj na divljanje na putu, zebrama ..100X manji (besnilo bi vozaci trebalo da lece oskudnijom ishranom ili 'drustveno-korisnim' radom.
Napunio bi rudnike i zelezare.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar