Nije retkost da se deca sportskih klubova prevoze kombijem - evo šta kaže pravilnik

Da decu-sportiste na utakmice ili turnire kombijem prevoze njihovi treneri ili članovi uprave kluba, nije usamljen slučaj.
Nije retkost da se deca sportskih klubova prevoze kombijem - evo šta kaže pravilnik
Foto: Pixabay
Poslednji takav imao je tragičan ishod. S druge strane, taj način prevoza nije obuhvaćen zakonskim aktom i kombi, bez obzira ko su njegovi putnici, u praksi može da vozi svako ko ima vozačku dozvolu B kategorije, piše Blic.
 
Teška saobraćajna nesreća na auto-putu Novi Sad-Beograd u kojoj je nastradao 16-godišnji član beogradskog džudo kluba "Partizan", otvorila je i pitanje ko i na koji način prevozi decu članove sportskih klubova.
Osnovna dilema je da li je kombi, kao prevozno sredstvo, uopšte obuhvaćen Pravilnikom o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece.
 
Kako za "Blic" objašnjava pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja Mirko Koković, ovaj Pravilnik je svojim članom 1. definisao da se Pravilnikom bliže uređuje način organizovanog prevoza dece - autobusima.
 
"Konkretno, lica koja su učesnici te saobraćajne nesreće nisu prevožena autobusom već kombijem. Član 7. Zakona o bezbednosti saobraćaja (ZOBS) je kombi definisao kao putničko vozilo koje ima najviše devet mesta za sedenje, uključujući i mesto za sedenje vozača, što je situacija koju imamo i u ovoj saobraćajnoj nesreći. Ukratko, Pravilnik se ne primenjuje na vozilo koje je učestvovalo u ovoj saobraćajnoj nesreći sa, na žalost, najtežim ishodom", objašnjava Koković.
U praksi, to znači da kombi u kojem se nalaze deca može da vozi svaki vozač sa položenim vozačkim ispitom za putničko vozilo, što potvrđuje i sagovornik beogradskog lista.
 
"Za tu kategoriju vozila dovoljna je vozačka dozvola za B kategoriju, tako da možemo poistovetiti prevoz kombi vozila sa putničkim automobilom u koje staje maksimalno pet osoba uključujući i vozača", precizira pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja.
 
Komentarišući nesreću u kojoj je nastradao mladi džudista, Koković kaže da na svaku saobraćajnu nezgodu utiču tri faktora - čovek, vozilo, put i okolina. Kako kaže, svaki od njih u teoriji, dok istraga nadležnih organa ne pokaže tačno šta je uzrok, može dovesti do nesreće.
 
"Od Budimpeše do Beograda ima oko četiri sata vožnje. To nije previše ako je vozač pravio pauzu posle dva sata, pa u tom slučaju ne bi mogli da uzrok nesreće pripišemo umoru vozača. Splet okolnosti je bio takav da je avion kojim su se vraćali sa takmičenja u Azerbejdžanu u Budimpeštu sleteo kasnije, pa su na put morali da krenu u kasnijim večernjim satima. Naš savet kao Agencije je da se vožnja noću izbegava kad god je to moguće", kaže Koković.
 
Kao posebnu otežavajuću okolnost kada je reč o prevozu kombijem on ističe činjenicu da takva vozila ne poseduju tahograf - instrument koji automatski beleži brzinu, pređeni put, kao i vreme vožnje, odmora i druge aktivnosti vozača. Njegova primarna funkcija je da poveća bezbednost u saobraćaju smanjenjem nesreća izazvanih umorom, kao i da omogući kontrolu radnog vremena vozača.
 
Praksa, na žalost, potvrđuje da ovo nije usamljeni slučaj da mlade sportiste, naročito kada je reč o manjim klubovima ili sportovima koji nemaju veći broj članova tima, do određenih destinacija prevoze kombiji, čime se automatski izbegava primena poprilično zahtevnog i striktnog Pravilnika o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece.
 
"Jednom smo na turnir u Kosjerić išli sa dva kombija i shvatili da je to ozbiljan rizik jer jedan kombi koji smo iznajmili nije imao sve sigurnosne pojaseve, tako da nam trećina igračica nije bila vezana. Od tada, makar išli da igramo utakmicu samo do Lajkovca ili Uba, uvek angažujemo profesionalnog autobuskog prevoznika sa profesionalnim vozačem. Klub je sklopio ugovor sa njima sa cenom prevoza od 125 dinara po kilometru. Ni da je deset puta skuplje ne bi bilo mnogo", kaže član uprave jednog kluba iz Valjeva s kojim je Blic razgovarao.
 
Češći su, međutim, primeri da sportski klubovi, i to prevashodno zbog nemalih troškova, umesto angažovanja profesionalnih autobuskih prevoznika angažuju kombije.
 
"Da se postupi po zakonu i pravilniku o organizovanom prevozu dece znači da se troškovi za neko takmičenje, uz plaćanje smeštaja i kotizacije za učešće, dupliraju! Na primer, da odemo na turnir u Mađarsku za smeštaj i kotizaciju po detetu nam treba 100 evra, a kad bi angažovali autobuskog prevoznika, to bi onda koštalo 200 evra. Mnogi roditelji to nemaju da plate i onda se klubovi snalaze. Neki imaju sopstvene kombije koje kao putnički automobil može da vozi i trener ili član uprave. Neki klubovi, naročito u manjim mestima, dogovore da im Opština ustupi službeni kombi i onda samo plate dnevnicu vozača od 4.000 dinara", priča sagovornik iz jednog beogradskog sportskog kluba koji je želeo da ostane anoniman.
 
S obzirom na ove primere, Kokovića savetuje šta raditi u slučaju kada je jedini način da mladi članovi nekog sportskog kluba odu na neko takmičenje kombijem.
 
"Bezbednost svih u saobraćaju, a naročito dece, mora biti na prvom mestu čak i po cenu odlaganja putovanja. Kada savetujemo, sem što je bitno da ne vozimo pod dejstvom alkohola i psihoaktivnih supstanci, veoma je bitno i ko je taj vozač, kome poveravamo decu za takva putovanja", kaže on.
 
Pomoćnik direktora Agencije za bezbednost saobraćaja dodaje da je u izradi i potpuno novi ZOBS, te da ova saobraćajna nesreća "može biti nešto što će uticati na sadržaj novog zakona čije usvajanje očekujemo tokom sledeće godine".
Ministar sporta Zoran Gajić je, govoreći o okolnostima nesreće, rekao za TV Prva da su se dečaci iz džudo kluba "Partizan" sa trenerom vraćali iz Azerbejdžana, a da su se od Budimpešte vozili kombijem, jer iz Beograda nema direktnog leta za Azerbejdžan.
 
Naveo je i da je iz Džudo saveza Srbije dobio informaciju da je kombi, kojim je upravljao trener, star samo godinu dana.
 
"Praktično novo vozilo. Desilo se to što se desilo, pretpostavljam da će MUP posle ekspertize dati informacije o tome šta je uzrok nesreće", rekao je Gajić.
 
Naveo je da su prema rečima pojedinih roditelja dečaka, koji su na mobilnim aplikacijama pratili kretanje dece, 15 minuta pre nesreće imali pauzu, a da se posle toga vozilo nije pomeralo, što je izazvalo sumnju kod roditelja.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Ike

    30.10.2025 14:02
    Ako je trener "trener"...on je bio umoran!!! Ko vodi računa o deci ne moze da se vrati odmoran!!! Put,avion,smeštaj,organizacija,spavanje,takmičenje ,izlasci...još ako je bio sam...katastrofa!!!!
  • З.Н

    30.10.2025 13:22
    З.Н
    У 90% се превозе комбијима и приватним аутима родитеља.
  • Pitam

    30.10.2025 13:15
    A vozio je trener koji je putovao od Azerbejdžana? Za fudbalske klub0ve se daju milijarde, a mali klubovi koji predstavljaju sportsku bazu snalaze se. I eto šta su posledice. Pa razmislite da li je ovo društvo normalno.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija