Broj stradalih u udesima u Srbiji je najveći javni rizik u Evropi: Zakon mora da pretrpi ozbiljne izmene

Podatak da je od početka godine poginulo 455 osoba u više od 30 hiljada udesa, sa više od 18.000 povređenih, na šest miliona stanovnika u Srbiji, predstavlja najveći javni rizik u Evropi.
Broj stradalih u udesima u Srbiji je najveći javni rizik u Evropi: Zakon mora da pretrpi ozbiljne izmene
Foto: 021.rs
To je rekao Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja.
 
On je naveo da je doneta strategija da do 2030. godine ne bude više nijedno dete koje je stradalo u saobraćajnim nezgodama i da se nada da će do kraja 2026. godine biti donet novi Zakon o bezbednosti saobraćaja.
"Čak oko 60 odsto dece prevozi se nepropisno, bez odgovarajućeg bezbednosnog sedišta, a i kada se sedišta koriste, u oko 90 odsto slučajeva prave se greške. To su podaci koji moraju da nas zabrinu", rekao je Koković.
 
On je ukazao da Srbija ima oko 78 poginulih na milion stanovnika, što je, kako je rekao, jedan od najviših javnih rizika u Evropi, dok pojedine zemlje poput Finske i Norveške beleže periode bez ijedne poginule osobe u saobraćaju.
Prema njegovim rečima, mnogo se očekuje od novog Zakona o bezbednosti saobraćaja, čiji je nacrt u izradi, a doneće sistemska rešenja i usklađivanje sa evropskim propisima, uz strože kazne za nekorišćenje sigurnosnog pojasa i upotrebu mobilnog telefona tokom vožnje.
 
Koković je uputio apel građanima da tokom prazničnog perioda ne sedaju za volan pod dejstvom alkohola i da, kada god je moguće, koriste alternativne načine prevoza, naglašavajući da bezbednost u saobraćaju počinje od odgovornosti svakog pojedinca.
Profesor sa Saobraćajnog fakulteta Krsto Lipovac izjavio je da je u toku ozbiljna aktivnost i borba oko bezbednosti saobraćaja na globalnom nivou, posebno na nivou Evropske unije.
 
Lipovac je naveo da je Evropski savet za bezbednost saobraćaja ukazao na pojedine nelogičnosti koje negativno utiču na bezbednost saobraćaja, među kojima je način proizvodnje autombila i postavljanje velikih ekrana u njima koji ometaju vozače u toku vožnje.
 
"Obimna istraživanja su vezana za ekran u vozilu, tako da je zaustavljen jedan talas, u pogrešnom smeru, a to je da bude sve veći i veći ekran. Zadnje direktive traže od proizvođača da počnu da smanjuju ekran koji ometa vozača", rekao je Lipovac.
 
Takođe, ukazao je da poslednje instrukcije nalažu da se ugrade uređaji koji onemogućavaju pokretanje motora ukoliko je vozač pod uticajem alkohola, kao i uređaji koji onemogućavaju pokretanje vozila ukoliko svi sigurnosni pojasevi nisu na odgovarajući način pričvršćeni na mestu gde sedi putnik.
 
Dodao je da se na globalnom nivou ide ka tome da se u vozilima ugrađuju posebni uređaji koji bi ometali ili onemogućavali telefoniranje u toku vožnje.
 
Govoreći o izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja, Lipovac je ocenio da su ljudi iz nauke mišljenja da on mora da pretrpi izuzetno ozbiljne suštinske izmene, koje bi dugoročno omogućile Srbiji da neprekidno smanji broj poginulih i povređenih u saobraćajnim nesrećama.
 
"Te izmene su korenite, ceo koncept uvođenja tog takozvanog pristupa bezbednog sistema, opraštajućeg sistema, samoobjašnjavajućih puteva i tako dalje, to su ozbiljne izmene", naveo je Lipovac.
 
Istakao je da bi nadležni u održavanju bezbednosti saobraćaja trebalo da rade sa vozačima koji imaju psihološke i sociološke probleme, ali da za to treba uspostaviti sistem.
 
"Oni okoreli i najproblematičniji vozači uspevaju i dalje da izbegnu sankcije. Takođe. postoje vozači koji stvarno imaju problem, psihološki i sociološki problem. Sa njima bi trebalo raditi. Da biste radili, vi morate uspostaviti kapacitet. Nama trenutno treba između 300 i 500 psihologa koji će raditi sa vozačima, ako hoćemo da unapredimo sistem, kao i kapacitet u policijskim stanicama da možete na odgovarajući način da tretirate pijanog vozača", naveo je Lipovac.
 
Prema njegovim rečima, današnji novi koncept nauke govori da su ključni problemi uvek u sistemu i da je svaka saobraćajna nezgoda rezultati nekakvih promašaja, propusta i nerada koji se tiče sistema.
 
"Pri tome kad kažemo sistem, ne mislimo samo na užem smislu sistem bezbednosti saobraćaja, kao što je saobraćajna policija, agencija ili neko ko se neposredno bavi tim. Tu se misli i na širi kontekst, dakle državni i društveni sistem. Uspeh i neuspeh u bezbednosti saobraćaja zavisi od rada ili nerada", rekao je Lipovac.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Rajko

    14.12.2025 20:34
    Sve ovo sto je Milovan naveo plus putevi su uzasni. Putevi po selima i gradovima su uglavnom katastrofalni. Tamo gde su obnovljeni ili novi, ne traju dugo.
  • Dudarim II

    14.12.2025 20:12
    Zakon je kriv
    Nije do zakona, već do primene istog ali i do mentaliteta, obrazovanja, edukacije o saobraćaju…
  • Zemlja cudesa

    14.12.2025 20:05
    Morace svi da ga postuju?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija