"Reči se zacrvenele": Prijava protiv banke jer se reklamirala preko privatnih poruka korisnika Vibera

Udruženje za zaštitu potrošača "Efektiva" podnelo je prijavu NBS protiv jedne banke koja se reklamirala na Viberu i to na način da su prikazivane reklame pored određenih reči prepoznatih u privatnim porukama korisnika.
"Reči se zacrvenele": Prijava protiv banke jer se reklamirala preko privatnih poruka korisnika Vibera
Foto: Pixabay
Stručnjaci upozoravaju da ovu invazivnu praksu dozvoljavamo prihvatanjem opštih uslova poslovanja. 
 
Ipak, ona može dovesti do gubitka poverenja korisnika, ali i može i da ostavi trajne posledice po reputaciju brendova koji koriste ovakav vid oglašavanja, piše N1.
 
Poslednjih dana kada se na aplikaciji Viber ukucaju određene reči, slova pocrvene, a ispod njih pojavi se reklama jedne banke. Zbog toga je Udruženje za zaštitu potrošača "Efektiva" objavilo da se na toj mreži obavlja nepoštena poslovna praksa i da su taj slučaj prijavili Narodnoj banci Srbije (NBS).
U prijavi "Efektive" poslatoj NBS navodi se da podnose prijavu, jer banka obavlja nepoštene poslovne prakse iz člana 58. Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga i članova 17. i 18. Zakona o zaštiti potrošača.
 
"Banka u ovom slučaju obavlja nepoštenu i obmanjujuću poslovnu praksu, jer potencijalnog korisnika navodi da donese pogrešnu ekonomsku odluku, u smislu da mu daje netačna obaveštenja i stvaranjem opšteg utiska, da Banka jeste najbolja, najpovoljnija, najjeftinija i slično", navodi se u saopštenju Efektive.
 
Nevena Ružić, stručnjakinja za zaštitu podataka o ličnosti, podseća za N1 da je u pitanju praksa koja nam je bila simpatična kada se prepoznavalo "srećan rođendan" i slične reči.
Iako do sada nije primetila da je protiv Vibera pokrenuta neka pravna akcija u Srbiji ili van nje, Ružić za N1 kaže da je kod privatnosti jako važan subjektivan osećaj. Ovaj slučaj vidi pre svega kao uticaj na poverenje, jer "ako je to moglo za nešto što je banalno, zašto ne može da se koristi za druge stvari".
 
"Osećaj ne mora da bude ograničen u nekakvom opipljivom obliku. Više vodi ka osećaju da naša korenspodencija nije privatna i da nam je privatnost ugrožena. Sa tim osećajem, ljudi se mogu uzdržavati od uživanja slobode izražavanja. Nešto poput autocenzure", kaže Ružić koja je radila u Kancelariji poverenika za pristup informacijama od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti dok je Rodoljub Šabić bio na čelu ove institucije.
 
Ona kaže da je posle "srećan rođendan" bilo samo pitanje vremena kada će se iskoristiti na ovaj način, da se u komunikaciju na neki način uvede i četvrta strana.
 
Sličan slučaj je i nedavna mogućnost da se, zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, dobije sažetak komunikacije sa nekim.
 
Vanredni profesor Faktulteta organizacionih nauka (FON) u Beogradu i jedan od osnivača Share fondacije Đorđe Krivokapić kaže da korišćenje raznih aplikacija, u ovom slučaju Vibera, plaćamo podacima i privatnošću i da se ta transakcija dešava svaki put kad pristupimo aplikaciji.
 
"Mi zapravo prihvatamo njihove opšte uslove poslovanja i zaključujemo sa njima ugovor, a to je da nam prebace poruke, fotografije, video sa jednog mesta na drugo ili omoguće grupnu komunikaciju", kaže Krivokapić.
 
On ističe da ove kompanije stalno menjaju uslove poslovanja, a mi stalno klikćemo da prihvatamo.
 
"U ugovoru postoji čitav niz odredbi u korist Vibera da bi mogao da monetizuje naše podatke i sad su iskoristili neku od tih opcija. Kompanije imaju mnogo veća prava nego što mi znamo i možemo da pretpostavimo. Pristali smo na mnogo više i tu negde se pojavljuju brojne nove mogućnosti za monetizaciju. Da li kroz direktan advertajzing, prodaju podataka, zavisi od modela", poručuje Krivokapić.
 
Nevena Ružić kaže da Zakon o zaštiti podataka o ličnosti ne prepoznaje ovaj poslovan model, jer se ne moraju direktno prikupljati lični podaci, već je to moguće činiti praćenjem ponašanja na internetu, prepoznavanjem teksta, ključnih reči, uzimanja podataka o uređaju koji se koristi.
 
"Tu je još jedna opcija, kao što je bio slučaj sa Fejsbukom koji je objavio da će trenirati modele veštačke inteligencije tamo gde to zakoni dozvoljaju, a jedna od tih zemalja je i Srbija. Takve kompanije po pravilu traže rupe u zakonu", smatra Ružić.
 
Krivokapić kaže da bi se ovo pitanje pravno raščivijalo potrebno je analizirati ugovor koji su korisnici zaključili i staviti u kontekst o zaštiti podataka o ličnosti kao i zaštiti potrošača.
 
"Ta analiza zahteva malo više vremena, ali vredi je uraditi", zaključuje Krivokapić.
Branka Novčić Korać, vanredna profesorka Katedre za marketing menadžment i komunikacije FON-a, kaže za portal N1 da marketinški gledano, iz primera poput ovog može da se nauči kako nepromišljena upotreba digitalnih tehnologija, koji su u trendu i aktuelne, može da dovede do negativne reakcije potrošača i kontraefekta kampanje.
 
"Najveća posledica sličnih kampanja jeste po imidž i reputaciju brenda, kako oglašivača, tako i onog ko nudi oglasni prostor. Jednom uspostavljena negativna percepcija brenda kao napadnog, nekulturnog ili agresivnog, spremnog da uđe u privatni prostor potrošača se veoma teško menja", navodi Novčić Korać.
 
Ona kaže da potrošači žele u svojim životima da imaju brendove koji brinu o njima, koji ih poštuju, štite i cene, ali i da pamte brendove koji su se ponašali neprimereno. U tom slučaju, kompanijama su potrebni značajno veći resursi da izbrišu ili ublaže negativne asocijacije na brend i promene loše mišljenje o njemu.
 
"Potrebno je da se promeni stanovište i da brendovi i kompanije shvate da nije svaka reklama dobra reklama. Postoje oglasi, reklame i kampanje koje trajno štete imidžu brenda, ma koliko se u jednom trenutku o njima pričalo. Dakle, loša reklama ima negativne posledice koje trajno mogu da naštete imidžu i reputaciju brenda. Nijedna kompanija ne bi trebalo da želi da se nađe u takvoj poziciji, a ponajmanje da iste budu deo strateških komunikacija", zaključila je Novčić Korać.
OGLASI RADNO MESTO!

Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.

Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.

  • Trta

    20.12.2025 12:51
    Bankarski neprofesionalizam
    Mugu oni reklamom da mi se zavuku i pod jastuk ali gorak ukus ostaje kad udjem u banku. Neljubaznost, nepoznavanje posla ali i propisa. Zaskakanje klijenata sitnim troskovima sa puno papirologije i utrosenog vremena. Istekne ti Visa kartica oni ti na kvarnjaka uvale Master. Starijima da instaliraju aplikaciju i objasne ili upute u koriscenje bankomata, cisto im je gubljenje vremena sto ti u lice i kazu... .
  • Jah

    20.12.2025 12:35
    Kaznite ih - izbrisite viber i promenite banku. I kažite da je zbog te reklame.
    Ako narod uvek kažnjava problema neće biti, isto važi i za političare.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Srbija