Istorija Železničke stanice: Gradili ljudi sa idejom, urušavaju neznalice
Železnička stanica u Novom Sadu ucrtana je u generalni urbanistički plan sredinom 50-ih, a zajedno sa zgradom Medicinskog fakulteta predstavljala je novi koncept Jugoslovenske posleratne arhitekture.
Foto: 021.rs
U obrušavanju nadstrešnice Železničke stanice nastradalo je 14 osoba. U propagandnim tabloidnim glasilima se spinuje da postoji mogućnost da su radovi 1964. godine loše izvedeni.
Međutim, pitanje je kako se nešto što je bilo stabilno 60 godina obrušilo i to nakon radova koji su izmenili strukturu nadstrešnice.
Po svemu sudeći, neko nije uradio posao kako treba.
Niko u aktuelnoj vlasti i nadležnim organima se u ovom trenutku ne smatra odgovornim, te iz tog razloga nije ponudio ni ostavku.
Istorijat
Krupne promene u posleratnoj saobraćajnoj mreži Novog Sada desile su se kada je Generalni urbanistički plan sredinom 50-ih godina prošlog veka podrazumevao izmeštanje industrije sa obale Dunava pretežno na obalu kanala.
Usledilo je prihvatanje predloga o premeštanju železničke linije duž Grada a potom i predlog o izgradnji železničkog mosta.
Ali, to je bio samo početak.
Zadatak da se urbanistički, inženjerski i građevinski osmisli, projektuje i izvede objekat centralne železničke stanice, ali i da se urbanistički osmisli funkcionalan saobraćaj u posleratnom Novom Sadu, poveren je sigurnom inženjerskom proračunu i ideji Imrea Farkaša i njegovim saradnicima koji su projekat izgradnje nove železničke stanice radili pune tri godine.
Pre toga, osnovane su i izgrađene nove ulice, pre svih Bulevar 23. oktobra, danas Bulevar oslobođenja.
Podizanju same stanične zgrade prethodila je velika priprema u koju su bili uključeni brojni konstruktori, arhitekte, drugi stručnjaci. Urbanistički promišljeno i strpljivo, povezivali su i saobraćaj u gradu i dovodili ga u ravan koji gravitira ka budućoj centralnoj zgradi Železničke stanice na kojoj su radili.
Prostor nove železničke stanice potom su povezali sa Dunavom duž celog novoizgrađenog Bulevara 23. oktobra. To je osa koja je građevinski, inženjerski i arhitektonski dovedena do perfekcije, zapravo do same Fruške gore.
Prioritet je bila funkcionalnost, a potom estetika. Ipak, u svom centralnom holu spaja funkciju stanične zgrade, ali i umetnost. Još jedna od specifičnost ove zgrade je i testerast krov.
U trenutku građenja Železnička stanica je umnogome odudarala od svoje okoline, jer su se u blizini nalazile prizemne kuće. Prema jednom tumačenju, testerast krov predstavlja niz krovova u vojvođanskoj ulici, čime je napravljena spona između prošlosti i budućnosti.
Iako je originalna funkcionalna šema same stanične zgrade i dalje slabo dostupna i poznata, poznato je da se ona sastoji iz četiri celine. Krilo A čini objekat na dva sprata i orjentisano je oko dvorišta zgrade.
Glavni hol sa šalterima čini krilo B. Na galerijama se nalaze čekaonice.
U prizemlju krila C nalaze se magacini a na spratu, na kojem je 80-ih godina prošlog veka bio reprezentativni restoran ujedno i jedno od glavnih mesta za izlazak Novosađana. Danas je tu smešten kafe bar.
Železnička stanica u Novom Sadu u prošlosti je bila višefunkcionalna zgrada. Osim magacina, radionionice i policijske stanice, na njoj je nekada radila i ambulanta.
Mlađi Novosađani su tek pre neku godinu saznali i to da Železnička stanica poseduje Kino salu, koja je služila za filmske projekcije, ali i prigodne priredbe tadašnjeg samoupravljačkog društva.
Iako u narodu i stručnoj javnosti posmatrana kao fascinantna građevina, zgrada Železničke stanice, ali i njen projektant Imre Farkaš, bili su izloženi i specifičnoj vrsti profesionalne "sabotaže" od strane nekolicine njegovih kolega.
Oni su iz još uvek nepoznatih razloga išli toliko daleko u difamaciji Farkaša i saradnika "da je kampanja protiv njega dovela do toga da Farkaš ne dobije Okrobarsku nagradu pa se potom i odselio u Kanadu gde je uspešno nastavio karijeru", kako je to primetio novinar Vladimir Bajić u emisiji "Graditelji Novog Sada".
Gradnja Železničke stanice trajala je manje od 18 meseci i kako se navodi u dokumentima koji su dostupni javnosti, predata je na upotrebu 7 dana pre zakonskog roka stupanjem na snagu novog reda vožnje.
Prvi voz je sa Železničke stanice u Novom Sadu krenuo 24. maja 1964. godine.
Arhitekta Imre Farkaš je jedan od prvih arhitekata koji je posle Drugog svetskog rata završio studije na Arhitektonskom fakultetu u Beogradu.
Rođen je u Bečeju 1924. godine. u porodici građevinskog preduzimača.
Na industrijskoj arhitekturi diplomirao je kod profesora Branislava Kojića koji je između dva svetska rata bio jedan od najpoznatijih srpskih arhitekata.
Farkaš je u Skoplju i Tetovu projektovao nekoliko zgrada kada je u tadašnjoj Makedoniji boravio kao asistent na Arhitektonskom fakultetu na kojem je uspešno izveo četiri generacije studenata.
Iza sebe je ostavio nekoliko kapitalnih dela sa kojima su javnost upoznali makedonski istoričari umetnosti a sredinom 50-ih godina prošlog veka vraća se u Novi Sad gde biva postavljen na rukovodeće mesto novog projektnog biroa Arhitekt.
Osim zdanja Železničke stanice, projektovao je srednju Mašinsku i Građevinsku školu u Novom Sadu, ali i zgradu Medicinskog fakulteta.
Ukoliko imate potrebu za radnom snagom nudimo vam mogućnost da na jednostavan način oglasite poziciju za posao.
Radno mesto možete oglasiti u odeljku Oglasi za posao ili jednostavno klikom na ovu poruku.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Novi Sad - Vesti
Iz saobraćaja u Južnoj Bačkoj isključeno 30 vozača, dvojica zadržani jer su bili pijani
17.12.2025.•
0
U prethodna 24 časa je iz saobraćaja u Južnobačkom okrugu isključeno 30 vozača i osam vozila, a dva vozača su zadržana zbog vožnje u alkoholisanom stanju.
Novosađani, spremite se za četvrtak: Evo šta vas očekuje
17.12.2025.•
0
Četvrtak u Novi Sad donosi više temperature i sunčanije vreme.
Volonteri za prirodu - zeleni razgovori u četvrtak 18. decembra u Radio kafeu
17.12.2025.•
0
Šta će biti sa snabdevanjem vodom u Novom Sadu i da li će se ponavljati višečasovne restrikcije koje smo imali ove godine?
Poslanici Skupštine Vojvodine o budžetu - opozicija tvrdi da je efikasan, ali samo za lojaliste
17.12.2025.•
0
Poslanici Skupštine Vojvodine danas zasedaju u velikoj sali Pokrajinske vlade i odlučuju o 24 tačaka dnevnog reda.
Sutra u Novom Sadu sunčano i toplije, sledeće nedelje ponovo hladna košava
17.12.2025.•
0
Četvrtak će u Novom Sadu biti pretežno sunčan i topliji.
Roditelji: Đaci Jovine gimnazije na nastavi i po 12 sati dnevno, poslednji čas im se završava u 21h
17.12.2025.•
15
Školovanje učenika Gimnazije "Jovan Jovanović Zmaj" se već tri i po meseca odvija u nemogućim uslovima, na granici izdržljivosti učenika, ocenjuju roditelji Jovinih đaka.
Šta piše u optužnici u slučaju "nadstrešnica-korupcija"?
17.12.2025.•
8
Pred Višim sudom u Beogradu vodi se postupak protiv menadžerke "Infrastruktura Železnice Srbije" i članova Komisije za tehničke preglede Železničke stanice u Novom Sadu.
Mićin najavio nova ulaganja sa "najvećim budžetom u istoriji grada" - opozicija tvrdi da je budžet lažan
17.12.2025.•
20
Budžet Novog Sada za 2026. godinu iznosi 48,1 milijardi dinara i najveći je u istoriji, rekao je gradonačelnik Žarko Mićin na sednici Skupštine grada, dok iz opozicije poručuju da je budžet "lažan" i da ga neće podržati.
FOTO: Kakve kuće se izdaju u Novom Sadu - i za radnike i za porodice
17.12.2025.•
0
Ukoliko tragate za domom ili investicijom, kuće mogu da budu dobra prilika.
U Novom Sadu za jedan dan rođene 23 bebe
17.12.2025.•
0
U Novom Sadu su u protekla 24 časa rođene 23 bebe.
Jutro u Novom Sadu maglovito i ledeno, tokom dana malo vedrije
17.12.2025.•
0
U Novom Sadu će danas biti umereno oblačno.
Štrajk zaposlenih Instituta BioSens i ove srede
16.12.2025.•
1
Zaposleni u Institutu BioSens održaće u sredu, 17. decembra novi jednočasovni štrajk upozorenja od 13 do 14 časova u prstorijama te institucije.
Stara zgrada ambulante u centru Novog Sada imaće novu namenu - "ugostiće" neku od gradskih službi
16.12.2025.•
12
Zgrada bivšeg Doma zdravlja na raskrsnici Njegoševe i Jovana Subotića postaće dom za jednu od gradskih ili pokrajinskih službi, nakon više od decenije napuštenosti.
Napadi na novinare u Srbiji: Pod pritiskom predatorske vlasti
16.12.2025.•
2
U Srbiji je ove godine, prema godišnjem izveštaju međunarodne organizacije Reporteri bez granica (RSF), bilo 91 potvrđenih fizičkih napada na novinare i novinarke.
Sutra u Novom Sadu malo vedrije, ali i dalje ledeno
16.12.2025.•
0
Sreda će u Novom Sadu biti vedrija, ali ledena.
UNS: Imenovanje Vuka Raonića na javnu funkciju, uprkos napadu na snimatelja, urušava institucije
16.12.2025.•
5
Udruženje novinara Srbije neprijatno je iznenađeno odlukom da Vuk Raonić bude izabran za pomoćnika gradonačelnika Novog Sada.
FOTO: Salajčani umesto trga imaju divlji parking, grad ne reaguje
16.12.2025.•
21
U Planu detaljne regulacije dela Salajke u Novom Sadu predviđeno je da na uglu ulica Koste Šokice i Karađorđeve bude trg. Danas, umesto trga, ovde je "divlji" parking.
Nove presude za naknadu štete porodici nastradalih u padu nadstrešnice Železničke stanice
16.12.2025.•
1
Viši sud u Novom Sadu doneo je presudu kojom su "Infrastruktura železnice Srbije" i Republika Srbija obavezani da nadoknade 9,5 miliona dinara porodici nastradalih u padu nadstrešnice Železničke stanice.
Besplatna vakcinacija dece i mladih protiv HPV-a u subotu u Zmaj Ognjena Vuka
16.12.2025.•
0
Otvorena vrata za vakcinaciju HPV vakcinom biće organizovana u subotu, 20. decembra u Savetovalištu u Zmaj Ognjena Vuka.
Sednica Skupštine Novog Sada u sredu: Donose odluke u vaše ime
16.12.2025.•
5
Trinaesta sednica Skupštine Grada Novog Sada održava se u sredu, 17. decembra.
U Novom Sadu za jedan dan rođeno 16 beba
16.12.2025.•
1
U Novom Sadu je u protekla 24 časa rođeno 16 beba.
Komentari 22
Јоца киша
Неимар гради. Бетон се не довози из фабрике већ се прави на градилишту. Кровни део "танак" надстрешница претешка, челични носачи- штапови анкерисани под углом. Све то уз зиме, кише, снег, лед, потресе и земљотресе требало је да издржи 50 година, колико су предвиђени рокови употребе оваквих грађевина. Одржавање и прегледи су морали да се врше на 5 год а највише на 15. Узмимо књиге и мало прочитајмо шта пише струка. Не доносимо закључке на основу политичких ставова.
Toni
Ne laprdaj mnogo!
Moja Vojvodina je moja Srbija! Deca su sva nasa u celoj Srbiji! Ne tlace samo Vojvodinu, sta je sa jugom i istokom Srbije!? Nisi nista bolji pd ovih nazadnih sta vise isti si kao oni!
Sabahudin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar