U Srbiji se pominje tek poslednjih godina, ali se retko gde zapravo primenjuje, naročito sa decom osnovnoškolskog uzrasta.
U suštini, STEM nije samo akronim, već celovit pristup učenju koji integriše četiri ključne discipline: nauku (Science), tehnologiju (Technology), inženjerstvo (Engineering) i matematiku (Mathematics).
O benefitima STEM pristupa učenju, ali i kombinovanju ove metode sa programiranjem za decu, razgovarali smo sa onima koji ovaj način obrazovanja dece zapravo primenjuju.
Bojana Vučenović iz
IQ UP-a objašnjava za čitaoce 021.rs, šta je to STEM, zašto je dobar za decu, kako se primenjuje i kako se kombinuje sa programiranjem.
Povezivanje teorije i prakse
STEM se razlikuje od tradicionalnog modela učenja. Umesto da se predmeti predaju izolovano, STEM ih spaja u jedinstvenu celinu. Na primer, učenici ne samo da uče matematičke formule, već ih primenjuju za rešavanje realnih problema, kao što je dizajniranje mosta ili programiranje robota. Cilj je da se teorijska znanja povežu s praktičnim veštinama.
Ovakav pristup podstiče decu da budu radoznala, da postavljaju pitanja, eksperimentišu i kritički razmišljaju. Umesto da uče napamet, oni razvijaju sposobnost rešavanja problema i timskog rada.
Zašto je STEM ključan za budućnost?
Svedoci smo rapidnog razvoja tehnologije i nauke. Mnogi poslovi budućnosti, od veštačke inteligencije do obnovljivih izvora energije, zahtevaće upravo STEM veštine. Kroz STEM obrazovanje, učenici se pripremaju ne samo za tržište rada, već i da postanu inovatori, preduzetnici i lideri.
Ukratko, deca se spremaju za svet koji dolazi.
IQ UP koncept - šta treba da znate?
Bojana Vučenović iz IQ UP-a kaže za 021.rs da upravo ovaj obrazovni koncept spaja STEM obrazovanje sa programiranjem.
"To je nešto novo što dolazi na naše područje i mi smo zapravo prva školica u Srbiji koja spaja ovakav vid obrazovanja. STEM obrazovanje nama dolazi sa zapada, naravno. STEM je u stvari akronim i znači Science, Technology, Engineering and Mathematics, odnosno prevedeno na srpski Nauka, Tehnologija, Inženjerstvo i Matematika. To znači da se svi prirodni predmeti uče interdisciplinarno, odnosno ako imamo jednu temu, nju vezujemo kroz sve ove predmete i tako je predstavljamo učenicima", objašnjava naša sagovornica.
U srži njihovog rada nalazi se tim inovatora, edukatora i stručnjaka sa misijom da se otključa potencijal svakog deteta tako što će misterije nauke i tehnologije učiniti dostupnim, razumljivim i uzbudljivim.
Tradicionalno STEM učenje u ovom konceptu obogaćeno je i ključnim elementima književnosti i programiranja, što stvara sveobuhvatan kurikulum koji razvija važne životne veštine, ali i prati gradivo.
Ova metodologija zasnovana je na principima edukativne neuronauke, odnosno prilagođava obrazovne strategije prirodnim načinima na koje deca upijaju i obrađuju informacije, podstičući sveobuhvatni intelektualni razvoj.
FOTO: Bojana Vučenović
Deca su radoznala - početi što ranije
Sa učenjem se kreće od malih nogu, tako da IQ UP trenutno ima programe za decu od pet do 13 godina, a inače se organizuju programi i za mlađe učenike - od tri godine.
"Imamo program za decu od pet do šest godina, to su naši mali istraživači i imamo program za decu školskog uzrasta od sedam do 13 godina. Kako se deca uče u tom uzrastu nauci, tehnologiji, inženjerstvu i matematici? Jako je zanimljivo, kao sve u jednom. Najvažnije što bih ja izdvojila jeste da su naša deca izuzetno znatiželjna i njima je sve interesantno. I ovo je upravo taj period od pet godina kada mi koristimo taj prozor, kada je dečiji mozak kao sunđer i on sve upija", navodi Vučenović.
Decu tog uzrasta interesuje nauka, ocenjuje ona. Oni žele da znaju zašto se negde pojavljuju mehurići, a negde neke druge stvari i kako to dolazi u vezu jedno sa drugim.
"Tako da mi u stvari kroz eksperimente, kroz razne igre, kroz zagonetke njima objašnjavamo sve oko sebe. Sve teme koje radimo su zapravo teme iz našeg života kojima deci predstavljamo na malo, malo samo drugačiji način", ističe Vučenović.
Bibi i Bobi kao pomagači
Ali ne predstavljaju učitelji sami kompleksne teme deci, tu su Bibi, Bobi i Oliver da pomognu. Oni su glavni junaci.
"Oni su tu da pomognu deci kako bi oni lakše ušli u naučne vode, odnosno u naučnu avanturu. Bibi i Bobi su likovi iz crtanih filmova, iz knjiga i naš čitajući program zapravo je nastao zahvaljujući Bibi i Bobiju koji pomažu deci da prolaze kroz ove naučne avanture", navodi ona.
Ubženici koje deca dobijaju zapravo se i zovu "Bibi i Bobi u magičnoj laboratoriji", "Oliverove naučne avanture" za decu od 10 plus godina.
Važnost rada u timu
Sve što se koristi na časovima u IQ UP školici predstavlja alat kojim deca razvijaju kritičko i logičko razmišljanje, kao i kreativnost. Među veštinama koje se uče je i timski rad. IQ UP se izdvaja po tome što deca većinu stvari rade u timu ili u paru.
"To je dobro zato što mi svi živimo u paru i svako ima svoj par. I da bi taj par bio dobar, mora da postoji dobra komunikacija. A da bi komunikacija bila dobra, moramo učiti komunikaciju. Niko ne zna da niko nije rođen naučen, pa onda u suštini i deca od pet godina, kada rade u paru, uče kako da rade jedno s drugim. Što nama daje mogućnost da im pomognemo, da oblikujemo tu komunikaciju, a oni će te veštine kasnije u svom životu znati kako da iskoriste zato što imaju osnovu", objašnjava Vučenović.
Kako izgleda čas?
Časovi se održavaju u malim grupama, odnosno u odeljenju bude maksimalno desetoro dece, a program obiluje aktivnostima i eksperimentima koji deci pružaju praktično iskustvo.
Svaki čas počinje zanimljivom naracijom koja uvodi naučni pojam i podstiče kritičko razmišljanje. Zatim sledi praktično istraživanje u učionicama koje liče na laboratorije, gde učenici aktivno učestvuju u eksperimentima i oživljavaju pojmove iz priče.
Putovanje u učenju se nastavlja kroz interaktivne igre koje poboljšavaju pamćenje, a završava se digitalnim projektima u kojima deca uče programiranje na zanimljiv i prijatan način — obezbeđujući potpuno razumevanje svakog časa.
FOTO: Bojana Vučenović
Ali budući da IQ UP više polaže u praksu nego u teoriju, u sve ovo možete da se uverite i sami.
"Roditelji i deca imaju priliku u septembru da prisustvuju besplatnom demo času i vide iz prve ruke šta to i na koji način deca uče", kaže Bojana Vučenović.
Naravno, važno je da se prethodno najavite na broj telefona 069-664-852.
Više informacija o ovom obrazovnom programu pronaći ćete na na sajtu
iqup.rs, a možete ih kontaktirati i putem mejla
novisad@iqup.rs.